2014-12-17, 15:52
Medlem
Evropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jo, men detdär är ju allting liksom bara dina subjektiva värderingar - som du kanske i o f sig i viss mån delar med BS. Många personer ser annorlunda på saken.
Något jag tror de flesta ändå brukar vara överens om är att ett lands kultur sällan är statisk.

Nja, det är nog du som har en subjektiv syn på vad ett lands kultur innebär, trots att det finns en klar betydelse?

Ett folkslag är ett en grupp med följande saker gemensamt (förutom det självklara via genetik):

• Språk
• Historia
• Kultur

Av dessa ingår självklart hur många varianter som helst – t.ex. dialekter inom språket, olika historiska kopplingar beroende på geografiska skillnader i landskap eller inflyttning utifrån, och självklart olika kulturella beröringspunkter; vissa gillar isterband och andra har aldrig ens provat.

Men vad jag tror Golonkas inlägg symboliserar, är den fina mångfalden inom svenskheten och svensk kultur i sig – som motpol till er, som hela tiden vill urvattna begreppet svensk och få det att verka som ett tomt ord ni kan fylla med van ni vill.

Oavsett, så är Kostervals, Jönssonligan, Alladinasken, raggare, konditori, träslöjd i mellanstadiet, fritidsgårdar, korvkiosken, midsommarnatten och annat typiskt svenskt, ingen romantiserad bakåtsträvan eller naiv föreställning, utan en högst påtaglig del av oss, vår historia och vår samtid.

Har du ingen koppling till några av dessa beståndsdelar är du nog inte en del av det svenska folket.

Länkar om du vill fördjupa dig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Haplogrupp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet
http://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

PS. Att ett lands kultur inte är statisk har väl inget med inlägget att göra, whatsoever?
Citera
2014-12-17, 15:54
Medlem
Och att sverige behöver en neutral tidning som inte vinklar. Hade jag sagt till min fru när vi handlade, vill du ta ett kilo socker också, hade en reporter kunnat skriva att jag uppviglade till brott, man får inte ta saker.
Bara synd att så många läser skittidningarna, men det är väl i brist på annat.
Citera
2014-12-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Här framgår det ju klart att judar inte är svenskar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Judar

Ärligt? Gör du sådana här inlägg och hoppas att folk vare sigf följer länken eller tanker efter?

Nej, det star inte I den länkade artikeln att judar inte kan identifier sig som svenskar.

Nej, dom svenska riksdagspartierna ligger inte I hemlighet bakom Wikipedia...
Citera
2014-12-17, 16:04
Medlem
KalleXLs avatar
Björn Söder som höll sig till reglerna försökte göras till åtlöje av V:s skartskallekossa som tilläts hetsa mot svensk politiker hur mycket som helst utan att sparkas ut från rikstan och landet.

Hon tyckte att Söder inte var hennes talman, ej heller att svensk politik som värnar om svenskheten hade några rättigheter i hennes rasistiska svartskallehjärna.
En sak som är helt säker är att hennes rasistiska fasoner inte ingår i mina värderingar som delas av 18 procent av folket idag och minst 25 procent efter nyvalet.
Välkomna till makten SD så vi livegna svenska aboriginer får känna lite mänskligt värde.
http://s2.postimg.org/65ynza061/Sk_rmavbild_2014_12_16_kl_23_22_08.png
Citera
2014-12-17, 16:09
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Lite märkligt du skriver,

"Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna fråntas rötter från Israel (fast hon bott i Göteborg i 3 generationer) och så bosätter vi oss här och får barn"
En icke bra mening eller hur, läs den igen och skriv om så man begriper vad du menar!

Helt rätt, det var en väldigt märkligt formulerad mening av mig. Vi prövar igen.

Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna med rötter i Israel och vi får barn. Vad är de då? Svenskar?
Citera
2014-12-17, 16:14
Medlem
Evropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Helt rätt, det var en väldigt märkligt formulerad mening av mig. Vi prövar igen.

Så om jag, som har typ 500 års sydsvenskt blod i mina ådror, gifter mig med en judinna med rötter i Israel och vi får barn. Vad är de då? Svenskar?

Vad menar du?
Barnen blir väl halvsvenska och halvisraeliska? Är inte det en självklarhet?

Medborgarskapet bestämmer väl ni själva, om ni vill att de ska vara svenskar eller israeler.
Judar blir de enligt judisk tradition – vare sig ni vill eller inte – eftersom de är judar på mödernet.

Hurvida de blir judiska i tron, bestämmer väl ni som föräldrar.

EDIT: jag utgår från att du menar att din fru är israel?
Citera
2014-12-17, 16:15
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Dina barn blir då 50% svensk samt 50% jude. Judar är genetiskt framförallt från mellanöstern och inte nordeuropa. Enligt korkad judisk sed blir de dock 100% judar.

Så är de då svenskar eller är man då halvsvensk? Hur blir det med rösträtt? Är det halv rösträtt som gäller för mig veterligen är det svenska folket som röstar fram riksdagen.
Citera
2014-12-17, 16:17
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag citerar mig själv från ett gammalt inlägg i en tråd där en liknande dum diskussion pågick. Ni som undrar om svensk och svenskt kan ju suga i er här och hålla käften sen, så vi kan gå vidare i ämnet!

Ja, svenska författare är såklart svenska. Och i övrigt målar han du citerar upp en bild som säkert delas av många, varav de flesta säkert också är SD:are, men det är ju knappast en allmängiltig bild av vad som är Sverige. Du förstår väl själv också att det kan beskrivas på olika sätt av vem man frågar. Jag älskar Sverige eftersom jag är född är, och skulle kunna skriva ett liknande inlägg av vad jag gillar. Det kan säkert alla som vuxit upp här och har någorlunda skrivförmåga.

Men det du citerar är snarare en individuell, poetisk tolkning av Sverige än en definition. En svensk kvinna från Stockholm eller Malmö till exempel, skulle kanske inte alls ha med något öldrickande, snötäckta landskap och att "knulla en vacker kvinna" i sin beskrivning av Sverige...
Citera
2014-12-17, 16:18
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Fria Tider reder ut begreppen:

http://www.friatider.se/att-ta-politiska-po-ng-p-m-nniskors-okunskap
Jamenvadbra - då vet vi äntligen! Eller inte, eftersom Fria Tider har exakt samma syn som Björn Söder. Inget nytt att se, alltså.

Men det som 99% av er som försvarar Söder verkar ha missat är följande:
Vanligt folk tycker inte att det är viktigt att dela in folkgrupper som bor här i Sverige efter etnicitet.
Vanligt folk störs inte ens av att en jude går till synagogan eller att en muslim inte har julgran.
Vanligt folk bryr sig i stället om hur andra personer beter sig i allmänhet, ifall de jobbar och bidrar till samhället eller ifall de begår brott. Där finns de viktiga egenskaperna hos en medmänniska, inte ifall denne har renskötare till föräldrar eller firar ramadan.

För mindre än två veckor sedan var Socialdemokraterna helt desperata. Efter månader av virrigheter och misslyckanden högg då Stefan Löfven vilt omkring sig och kallade Sverigedemokraterna för "nyfascister" den 5 december. Först reagerade massmedia med "vad sjutton sa han?", men efter ett par dagar så hade faktiskt de flesta tagit avstånd från Löfvens benämning. DN, Expressen, SvD, massor av landsortstidningar, till och med Sveriges Television var överens: SD är inte fascister. Bara de tidningar som är hårdast knutna till sossarna skrev något annat, som Aftonbladet och Dalademokraten. Det var helt unikt i Sverigedemokraternas historia - för första gången hade de medierna med sig!

Men bara en eller två dagar senare, under kommunkonferensen i Västerås, går alltså Björn Söder ut i Sveriges största morgontidning och bekräftar att "jovisst är vi fascister". Han sade inte riktigt så, men det är så som vanligt folk tolkar honom när han visar att han är helt analfixerad vid judars religion, samers sedvänjor och tornedalingars genpooler. Precis då SD hade chansen att bli åtminstone halvaccepterade som politisk motpart, säkerställde Björn Söder att Miljöpartiet kommer att fortsätta diktera villkoren för invandringen.

Bra jobbat!
Men fortsätt för all del att tjafsa om hur lätt det är för en svensk att "bli jude", eller tvärt om. Det känns ju väldigt viktigt...
Citera
2014-12-17, 16:18
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Stranger
Flyttar jag till Kina och bor där i 10 år och får kinesiskt medborgarskap så kommer jag inte betrakta mig som Kines. Jag kommer heller inte blir arg om någon politiker där säger att jag inte är Kines! Kanske halvkines då jag bor där och pratar språket osv...

Hur många generationer behöver dina ättlingar bo där innan de får räknas som kineser enligt ditt föemenade?

Om de efter fyra generationer fortfarande firar svensk jul, är de då svenskar, kineser eller vad är de?
Citera
2014-12-17, 16:20
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azintono
Född i Sverige, har varit i Israel ungefär ca 7 gånger. Det känns verkligen som det är där jag hör hemma på riktigt, jag trivdes ganska bra i Sverige förut men det blir bara värre med åren att bo här. Befolkningen/Media tror att judehat kommer ifrån rakade skinheads men ack så fel de har... Har även varit i Ryssland några gånger och hälsat på släktingar några gånger.

Men känner du inte någon slags tillhörighet i Sverige där du är född och uppväxt, och har de flesta av dina minnen, samt kan språket?
Citera
2014-12-17, 16:20
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Så är de då svenskar eller är man då halvsvensk? Hur blir det med rösträtt? Är det halv rösträtt som gäller för mig veterligen är det svenska folket som röstar fram riksdagen.

Rösträtt har inget med att vara svensk att göra, det har med medborgarskap och folkbokföring att göra
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostratt/rostratt/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in