2014-12-17, 16:08
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tino i Realtid

"Bara forskningen kan bota Moderaterna"
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid676.dbp.asp

Superb artikel. Sammanfattar i princip allting som är fel med dagens moderater och svensk invandringspolitik. När man tänker efter så är det verkligen oroväckande hur det har kunnat gå såhär långt med den negativa samhällsutvecklingen i Sverige utan att fler har reagerat.

Citat:
Morgan Johansson påstod angående flyktingarna från Syrien och Eritrea: ”Många av dem som kommer hit nu är dessutom utbildade läkare och lärare, yrkesgrupper vi har stor brist på.”

Moderaterna i Norra Älvsborg, där jag växte upp, skriver om flyktingar: ”Många är välutbildade och har stor arbetslivserfarenhet”.

Men detta är ingen korrekt beskrivning. Låt mig citera Arbetsförmedlingen: ”Nästan 60 procent av de nyanlända inom etableringsuppdraget har endast förgymnasial utbildning, varav de flesta har kortare grundutbildning än nio år.”

Imponerade att andra länder kan utbilda läkare och lärare redan i grundskolan, enligt Morgan Johanssons logik.

Citat:
Alliansens trovärdighet har tagit skada av att man i stället för riktiga forskare alltmer lutar sig mot ideologiska tankesmedjor som Timbro/Migro eller Fores. Erik Ullenhag tog uttryckligen avstånd från Jan Ekberg, landets mest seniora forskare på området migrationens ekonomiska effekter. I stället förlitar man sig på expertis från evangeliska ideologer som Fredrik Segerfeldt, Johan Norberg och Andreas Bergström, som sinsemellan inte ens har en ekonomexamen från Fairfax University att dela på.

Ouch!
Citera
2014-12-17, 16:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jomshof framstår helt klart som mer sympatisk. Om man bara såg en bild på honom utan att veta vem han är skulle man kunna missta honom för en miljöpartist. Han kan också föra resonemang på ett tydligt sätt. Jomshof är ju föreslagen att bli partisekreterare efter Söder, så han lär nog dyka upp fler sammanhang framöver.

Jomshof har också den fördelen att han inte triggar journalister, politiker och annat patrask till att förvandlas till rabiessmittade hundar. Hans lugna, intelligenta och artiga framtoning tar effektivt udden av ljugmediaföreträdares inneboende hat.

Det kan emellanåt bli riktigt respektfulla intervjuer, som t ex denna med DN. Journalisten kokade antagligen av inneboende frustration, fientlighet och sjuka tankar. Tack vare Jomshofs lugn skärper Larsson på DN till sig riktigt bra.
Citera
2014-12-17, 17:02
Medlem
senapslamms avatar
Finansmän som ej kan uttala sig med risk för att stöta sig med etablissemanget, har under dagen donerat större delen. Lycka till med boken!
Citera
2014-12-17, 17:03
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Under en vecka med både SvD och Sydsvenskan så var det inget jag märkte.
Tvärt om anser jag att med Heidi vid rodret har tidningen blivit en total katastrof och multikultiblaska från helvetet.
Jag gjorde ett test för drygt ett år sedan där jag jämförde svenska tidningar under en 2 månaders period. Sydsvenskan stack ut i det här hänseendet.

Citat:
Det stämmer inte. Sydsvenskan är bland de mest invandringspositiva. Att de då och då har med artiklar som kan uppfattas som invandringskritiska beror nog helt enkelt på att Malmö ligger inom deras bevakningsområde.
Din sista meningen var min analys med.

Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79
Sydsvenskan är det tydligaste exemplet på hur verklighetsfrånvänd MSM har blivit. Med säte i Malmö och med majoriteten Miljöpartister som bor på Möllan (Malmös Södermalm) som journalister. Dag ut och dag in har dom snyftartiklar om tiggarna och drev mot SD. Samtidigt så fick SD 25% i stora delar där deras prenumeranter bor.
Det är bara en tidsfråga innan den skittidningen är nerlagd.
Det som jag kom fram till efter att ha jämfört dagstidningarna, var att Sydsvenskan var mer mångfaceterad medan dem andra var mer jämna, stringenta etc. En artikel kunde handla om flyktingars utsatthet medan i en annan så beskrevs segregationen i skolorna och att detta var en naturlig utveckling pga invandrarbarn är mer stökiga eftersom deras föräldrar varken kan eller vill bry sig.

Nu kanske detta inte är något anmärkningsvärt för er för att ni läser invandringskritsk text dyngnet runt, men notera att i jämförelse med de andra tidningarna så blir det något utmärkande.
Citera
2014-12-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
"lika värdighet" låter krystat, men jag förstår översättningen från engelskans dignity. Värdighet är något man uppbär eller medför, genom sitt mer eller mindre moraliska handlande, framtoning och utstrålning. Lika människovärde tycker jag är en mer passande översättning, det är ett absolut värde. En persons värde i andra avseenden, vederbörandes moraliska halt osv, är något annat och avgörs i det mellanmänskliga samspelet.

FN:s deklaration lyder All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Citera
2014-12-17, 17:25
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
På radion har man under eftermiddagen intensifierat rapporteringen om Björn Söder, eller snarare reaktionerna på Björn Söder. För man nämner knappt längre vad Björn Söder påstås sagt. Min känsla är att man känner lukten blod. Kan man få Björn Söder petad?

Därför kan det inte nog poängteras: I detta läge vore det ett mycket stort misstag av SD att peta Björn Söder. Av flera skäl.

Dels därför att det knappast är intressant att en majoritet skribenter på flashback, inklusive jag själv, föredrar Jomshof. Det är ett fullständigt ickeargument. Väljarkåren består inte av 100% flashbackskribenter, inte ens av 100% potentiella Jomshofuppskattare. Björn Söder attraherar fler väljare än han skrämmer bort gissar jag.

Dels därför en petning är att visa buk mot journalistsvinen. Aldrig bra.

Men ffa, SD har lyckats med konststycket att komma till den punkt, då en inte obetydlig andel av väljarna reflexmässigt litar mer på SD än massmedia när kollisionskurs råder.

Alltså, låt Björn Söder vara kvar. Skicka fram Karlsson och Jomshof för att förtydliga och försvara uttalandena. Ta initiativet.

Jomshof är bra, utan tvivel. Men han syns inte och syns man inte så finns man inte. Kent Ekeroth och Björn Söder syns och uppmärksammas. Och drar röster. Något att tänka på. Politik handlar mer om att skjuta från höften med hagelbössan, än att ligga och böga sig på trehundrametersvallen, om jag få komma med en lite fånig liknelse.
Citera
2014-12-17, 17:46
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
På radion har man under eftermiddagen intensifierat rapporteringen om Björn Söder, eller snarare reaktionerna på Björn Söder. För man nämner knappt längre vad Björn Söder påstås sagt. Min känsla är att man känner lukten blod. Kan man få Björn Söder petad?

Svensk politik verkar mer och mer förvandlas till någon form av självparodi.

Citat:
Ahlin efterlyser respekt för ämbetet

Flera riksdagsledamöter markerar mot andre vice talman Björn Söder (SD) genom att säga herr talman på samiska och romani.

- I Sveriges riksdag använder vi bara ett språk och det är svenska, säger talman Urban Ahlin till TT.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ah...et_4196059.svd

Tramset i riksdagen lär fortsätta, och det är väl knappat något som väcker någon större sympati från allmänheten.
Citera
2014-12-17, 17:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"Den svenska tilliten har också underlättats av att befolkningen har varit homogen, och den bygger på en historia präglad av samförståndslösningar och kompromisser. Detta har lett till ett samhälle där man förväntar sig att andra följer lagar och normer och har lett till en kultur präglad av självdisciplin och just tillit."

http://fof.se/tidning/2014/8/artikel...n-lita-pa-folk

Slutklämmen var viktig:
"– Jag tror att tillit är som korallrev, säger Bo Rothstein. De tål en hel del skit, men när de väl klappar ihop så går det snabbt – och effekterna blir katastrofala."
Citera
2014-12-17, 17:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Alltså, låt Björn Söder vara kvar. Skicka fram Karlsson och Jomshof för att förtydliga och försvara uttalandena. Ta initiativet.

När Maria Ferm grinade häromsistens i Aktuellt slog hon fast att det inte finns några formella punkter att avsätta Söder från talmansposten efter det som hänt. Det vore således idiotiskt att tillmötesgå drevet. Journalistkåren är så sugen på att avsätta Söder så att DN körde "S kan peta talmannen"-rubriker häromdagen - och när man läste artikeln visade dom sig prata om i april efter nyvalet.

Det finns alltså inget formellt regelbrott begånget. Move on people. Detta vet journalisterna, och politikerna och först och främst SD. Söder sitter där han sitter, åtminstone till efter nyvalet då nya talmän ska utses i den då valda riksdagen.
Citera
2014-12-17, 17:57
Medlem
Tjyvass avatar
Tino ser ut att dra in 400.000 på bara några dagar. Samtidigt lipar Poohl på EXPO att deras "kulturtidskriftsbidrag" kan komma att minskas.

Citat:
– Rädda det öppna samtalet. Rädda de fria rösterna. Rädda Expo och alla andra kulturtidskrifter som nu hotas av Alliansens försök att slakta hela kulturtidskriftssverige, skriver Poohl i en status på Facebook.

http://nyheteridag.se/nu-hotas-ekono...a-grund-av-sd/

En kulturkärring på Svd tycker också det är horribelt.

Citat:
I förra veckan meddelades det att Alliansen vill ta bort 75 procent av det nuvarande stödet. Vilket är detsamma som den absoluta nådastöten för många av de titlar som rör sig bortom den vanliga allfarvägen och faktiskt borrar på djupet, som den antirasistiska tidskriften Expo eller feministiska Bang. Utan dessa starka demokratiska röster blir samtalet än mer stympat. Vilket är att direkt spela partier som Sverigedemokraterna i händerna.

Citat:
Särskilt Sverigedemokraternas kulturpolitik är nämligen värd att dissekera. Den utgår inte från de fria ”sanna” konstarterna – där demokrati, mångfald och vidgade perspektiv är en självklar grogrund – utan har snarast en antropologisk utgångspunkt.
(min fetning)
http://www.svd.se/kultur/ringer-det-...ar_4195111.svd

Vad är det som är så jävla "fritt" och "sant" med kulturtidskrifter som uppenbarligen inte attraherar en tillräckligt stor läsekrets för att på egen hand bära verksamheten utan måst få statligt stöd? Kul är det i alla fall att se verkligheten komma ikapp dagdrömmarna. Hur länge kommer sådana som Treijs och Lokko finnas kvar på Svd när presstödet ryker och tidningen verkligen måste ge sig ut på den fria marknaden i konkurrens om läsare.

Det här är ju bara början. Först ryker det absolut minst nödvändiga. Men det dröjer inte länge förrän det blir slut på andra bekvämligheter som vi tagit för givet, till exempel sjukvård till en bråkdel av kostnaden.
Citera
2014-12-17, 17:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det finns alltså inget formellt regelbrott begånget. Move on people. Detta vet journalisterna, och politikerna och först och främst SD. Söder sitter där han sitter, åtminstone till efter nyvalet då nya talmän ska utses i den då valda riksdagen.
Om nu de andra partierna vill bli av med Söder efter valet, så får man väl förhandla & kompromissa.
Kanske ett krav på ID för att söka asyl kan vara ett lämpligt kompromissalternativ?
Citera
2014-12-17, 18:03
Medlem
Citat:
Svensk politik verkar mer och mer förvandlas till någon form av självparodi.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ah...et_4196059.svd

Tramset i riksdagen lär fortsätta, och det är väl knappat något som väcker någon större sympati från allmänheten.
Som sagt, ingen ko på isen. Paula Bier (!) fick i dagens eko förtjänstfullt förklara att BS var felciterad (vilket han naturligtvis är) gällande judarna och samerna och den obehagliga vänsterpartistkärringen till debattmotståndare lär ju bara ha genererat ytterligare SD röster. SD har allt att vinna på att detta fortsätter, för då måste man ju till slut diskutera själva grundfrågan. Men så långt lär media aldrig ta det (nästan, tyvärr).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in