2014-12-17, 14:15
Bannlyst
Tänk att V+Mp förvandlat riksdagen till en lekstuga Men jag tackar och tar emot för det gynnar bara SD ännu mer
Citera
2014-12-17, 14:16
Medlem
Jag som själv är jude anser inte mig själv som "svensk", jag är skriven som svensk medborgare javisst, men min nationstillhörighet är Israel. Och jag är inte precis ensam i det tänkandet, bara att kolla med Avner Ben Yisrael vad han har för synpunkter angående detta om man är mer intresserad av sanningen istället för att lyssna på det pk vurmande skitsnacket.
Citera
2014-12-17, 14:19
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syek
Judar är väl inte svenskar? Eller?

Om en svensk konverterar till judendom är hen ju till exempel omöjligt något annat än en svensk jude. Och detsamma borde gälla för alla som betraktar sig för judar som är födda här. Men Björn söder menar ju att det inte handlar om svenskt pass och ens egen känsla av vad man "är" utan något mer än så, till exempel ens värderingar - något som någon utomstående kan bedöma. Det är så jag uppfattar honom i alla fall.
Citera
2014-12-17, 14:21
Medlem
andromedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azintono
Jag som själv är jude anser inte mig själv som "svensk", jag är skriven som svensk medborgare javisst, men min nationstillhörighet är Israel. Och jag är inte precis ensam i det tänkandet, bara att kolla med Avner Ben Yisrael vad han har för synpunkter angående detta om man är mer intresserad av sanningen istället för att lyssna på det pk vurmande skitsnacket.

Är du född i Sverige? Hur mycket har du, om något, vistats i Israel?
Citera
2014-12-17, 14:21
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Skillnaden är väl att samer diskriminerats av svenskar i historien. Idag finns det ingen som vill förbjuda de traditioner som finns i Sverige, utan "hotet" är snarare att ökad invandring innebär att en större del av befolkningen kommer från andra kulturer.

Att vilja minska invandring på grund av detta är en sak, men att som Björn Söder börja försöka definiera "det svenska", vilka som är svenskar och inte, är onödigt och i princip omöjligt. SD:s tidigare uttalande om detta har också framstått som löjliga - t.ex försöken att definiera svenskhet. Det blir typ "ja vi är väl lite mer tystlåtna, firar jul och midsommar, har matlåda till jobbet..."

Skitnödigheten kring vad som är svenskt är pinsam. Tycker Sanna Raymans tweet summerar det ganska bra:

Sanna Rayman @sannarayman · Dec 16
Ny regel. Man får BARA dissekera svenskhet & berätta hur många procent man är av vad OM MAN ÄR FULL. Om inte: släpp ämnet, gör nåt annat!

Att inte vilja definiera vad som är svenskt är i sig väldigt svenskt. Jag har aldrig träffat personer från andra kulturer som inte med glädje berättar vad som definierar dem själva.

Svenskar vet i regel oerhört lite om andra kulturer, andra sociala normer och andra värderingar som man kan sätta det svenska i relation till. Men okunskapen betyder inte att det för det inte finns något som är svenskt.
Citera
2014-12-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elashback
Du borde skämmas för din mentala förvirring och ditt svammel.
Mångkulturen bidrar till största del med brott, integrationskostnader som aldrig tar slut då 9 av 10 negrer aldrig integrerar sig och araber skattefifflar och assitansfuskar.
Mångkultur är instabilt. Assimilera eller far ut ur landet med huvudet
Vad var det du inte fattade, särklassbarn? Samerna kom hit norrifrån efter svenskarnas förfäder.
hur gammal tror du en människa blir?
Citera
2014-12-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Är du född i Sverige? Hur mycket har du, om något, vistats i Israel?

Född i Sverige, har varit i Israel ungefär ca 7 gånger. Det känns verkligen som det är där jag hör hemma på riktigt, jag trivdes ganska bra i Sverige förut men det blir bara värre med åren att bo här. Befolkningen/Media tror att judehat kommer ifrån rakade skinheads men ack så fel de har... Har även varit i Ryssland några gånger och hälsat på släktingar några gånger.
Citera
2014-12-17, 14:33
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
haha, freudian slip.

svensk kultur vi delar, vad är det? Vad är svensk kultur? Fornminnen brukar SD tala om, så mycket vet jag.

ärligt talat har jag inte mer gemensamt med en arbetare från lule än vad jag har med en medelklassarab, vi delar samma kulturella habitus, vi är de facto närmre varandra kulturellt.
Araber är generellt sett mycket råare och mindre toleranta än svenskar - om du står dem nära kulturellt så hoppas jag att du flyttar "hem" till arabvärlden och lever ditt medelklassliv där istället.

Svensk kultur är väl nästan allt vi har här i landet som inte importerats fråm Balkan/Afrika/arabvärlden under den senaste 30-40-års-perioden. Svensk kultur har (främst) rötter i nord-väst, och är äldre än dagens onaturliga, påtvingade pk-multikulti-dynga. Man kan t.ex. inte låtsas att Ramadan är en svensk tradition, folk går inte på såna pk-lögner.

Däremot är den italienska pizzan och amerikanska burgaren "svensk" kultur.

Det vi vanliga svenskar tar till oss naturligt kanske är svensk kultur - artisten Laleh är isåfall det - de pk-certifierade svenskhatarna Afrosvenskarnas Riksförbund definitivt inte. Den sympatiska löparen Mustafa Mohammed kanske är det, stolpskottet Aregawi inte.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2014-12-17 kl. 14:39.
Citera
2014-12-17, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer

Däremot är den italienska pizzan och amerikanska burgaren "svensk" kultur.

Isterbandet med dillstuvad potatis är väl mer svensk kultur isåfall?
Citera
2014-12-17, 14:53
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Isterbandet med dillstuvad potatis är väl mer svensk kultur isåfall?
Kanske det, men själva poängen är att sånt som svenska folket tar till sig naturligt, utan nåt inlytande från "pk-lobbyn", blir "svensk kultur" med tiden. Tacos och Kebab kanske redan har blivit det, medans halalslaktad kamel förhoppningsvis aldrig blir accepterat och älskat av majoriteten.
Citera
2014-12-17, 15:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Grejen är ju att man både kan vara kurd och svensk.
Men det är väl lite för avancerat för din hjärna. Det ska vara ett land. ett folk. en kultur. En rätt på meny. en buss. En jobb. En fru. en gris att knulla.
Hatisk mycket?
Citera
2014-12-17, 15:10
Medlem
WenJiabaos avatar
Jag tycker att svenska judar är svenska. Judarna har bott här länge och är så pass integrerade i samhället att det inte märks någon skillnad mellan dem och kristna svenskar.

Vad jag har förstått av Björn Söders uttalanden så menade han att judar och andra nationella minoriteter var accepterade/integrerade i Sverige?

Han vill väl slippa att vi ska ha 30 andra nationella minoriteter i Sverige. Det måste ju vara bättre att de andra invandrare vi har här är assimilerade. Det skulle aldrig fungera med 35 nationella minoriteter här eller någon annanstans för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in