2014-12-17, 22:30
Medlem
Sperssons avatar
.
Om vi nu ska citera vad Björn Söder verkligen sa, så kan vi väl vara såpass rakryggade att vi använder Björn Söders egna ord, och inte journalisternas.
Citera
2014-12-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Är identitet något man bara kan plocka fram ur garderoben och klä på sig lite efter hur man känner sig för stunden? Man kan väl inte, i dagens spända säkerhetsläge, vara 100% svensk och 100% ryss? Jag anser att detta strider mot sunt förnuft och historiskt dokumenterade erfarenheter av vilken stor betydelse identitet har för individ och kollektiv.

Vad är en svensk identitet. Måste man vara kristen. Får man inte vara jude, muslim eller buddist. Får man vara ateist. Får man vara vegan eller måste man äta julskinka och sillamacka. Får man åka utomlands, gifta sig med en utlänning och bo i ett annat land. Får man skaffa barn med en utlänning som får dubbelt medborgarskap. Blir dessa barn svenskar ändå, om man flyttar till Sverige med dem.
Citera
2014-12-17, 22:35
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Behöver det vara svårare än såhär?

http://imgur.com/jd6Eudv

Snacka om att en bild säger mer än tusen ord.
Citera
2014-12-17, 22:36
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Är identitet något man bara kan plocka fram ur garderoben och klä på sig lite efter hur man känner sig för stunden? Man kan väl inte, i dagens spända säkerhetsläge, vara 100% svensk och 100% ryss? Jag anser att detta strider mot sunt förnuft och historiskt dokumenterade erfarenheter av vilken stor betydelse identitet har för individ och kollektiv.

Det handlar inte om procent utan om hierarkier, vad du i första hand ser dig själv som. Vad du först och främst är bestämmer du själv men du kan aldrig vara etnisk svensk om du inte är född av etniskt svenska föräldrar. Ordet svensk kan idag betyda att du har svensk etnicitet, att du är kulturellt/mentalt svensk eller att du har svenskt medborgarskap. Vad som menas med ordet svensk beror vem som yttrar det och egentligen borde man specificera vad man menar innan man ens börjar diskutera.

En identitetshierarki kan se ut såhär.

Etniskt svensk, svensk medborgare, kulturellt svensk, europe
Etnisk kurd, kulturellt kurd, kulturellt svensk, svensk medborgare
Same, kulturellt svensk, svensk medborgare, europe

En typisk svensk politiker har den här identitetshierarkin. Den svenska etniciteten hamnar sist i deras identitetshierarki.

Globalist, europe, svensk medborgare, etnisk svensk
Citera
2014-12-17, 22:42
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Golonkas exempel ger en bra ingress för etniska svenskars kultur.

Återigen: "en bra ingress". Vad är det som är bra med den? Att du håller med? Subjektiviteten igen.
Citera
2014-12-17, 22:51
Medlem
Sleeptalkers avatar
Oi, oi, oi.

Vart tog Björn Söders (lämpligt namn by the way!) påhopp på samerna vägen?

Och är det bara judar som gäller nu som allmän spottkopp från och med nu på Flashback?
Jag bara stilla undrar jag ...

I alla fall Björn Söder & Co i Sverigedemokraterna sket sig riktigt duktigt ordentligt i näven när de gav sig på samerna; och det med benhårda svenska nationalidolen Börje Salming i spetsen.

Och någon måtta får det faktiskt fan bara vara på galenskaperna även i ett Sverigedemokratiskt indoktrinerat Sverige.
För inte ens Sverigedemokraterna ger sig på Börje Salming ostraffat. Så är det ju bara. Och det är det bara till att fatta.

För till och med ni inser väl att ni simmar knee deep i ytterst grumliga vatten när ni ger er på ursprungsfolket svenska samer och det med Börje Salming i spetsen?

Om inte: så kommer granithårda svenska äkta nationalidolen Börje Salming enkelt äta upp sådana SD-fjantar som Björn Söder till frukost, Kent Ekeroth till lunch, och Mattias Karlsson till middag.
Och spotta ut resterna.

För stackars ynkliga utbrända Jimmie Åkesson duger ju inte ens som ljuset på efterrättstårtan när man tänker efter ...
Senast redigerad av Sleeptalker 2014-12-17 kl. 22:56.
Citera
2014-12-17, 22:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Oi, oi, oi.

Vart tog Björn Söder (lämpligt namn by the way!) påhopp på samerna vägen?

Och är det bara judar som gäller nu som allmän spottkopp från och med nu på Flashback?
Jag bara stilla undrar jag ...

I alla fall Björn Söder & Co i Sverigedemokraterna sket sig riktigt duktigt ordentligt i näven när de gav sig på samerna; och det med benhårda svenska nationalidolen Börje Salming i spetsen.

Och någon måtta får det faktiskt fan bara vara på galenskaperna även i ett Sverigedemokratiskt indoktrinerat Sverige.
För inte ens Sverigedemokraterna ger sig på Börje Salming ostraffat. Så är det ju bara. Och det är det bara till att fatta.

För till och med ni inser väl att ni simmar knee deep i ytterst grumliga vatten när ni ger er på ursprungsfolket svenska samer och det med Börje Salming i spetsen?

Om inte: så kommer granithårda svenska äkta nationalidolen Börje Salming enkelt äta upp sådana SD-fjantar som Björn Söder till frukost, Kent Ekeroth till lunch, och Mattias Karlsson till middag.

För stackars ynkliga Jimmie Åkesson duger ju inte ens som ljuset på efterrättstårtan när man tänker efter ...

Hur kan det vara ett påhopp mot samerna att säga det som samerna själva säger, nämligen att de inte är svenskar?

För övrigt, med samma logik som pk använder mitt SD så är samerna djupt rasistiska.
Citera
2014-12-17, 22:56
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Börje Salming enkelt äta upp sådana SD-fjantar som Björn Söder till frukost, Kent Ekeroth till lunch, och Mattias Karlsson till middag.

Blrje Salming blev förra månaden själv anklagad för rasism därför att han gick med på att fotas sminkad och utklädd till Sitting Bull.
Citera
2014-12-17, 22:59
Medlem
SmokeOns avatar
Puckla gärna på mig som politiker men respektera talmansämbetet. Det skriver Björn Söder och är kritisk till hur rollerna blandats samman av andra, högt uppsatta politiker.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/talmansambetet-bor-respekteras_4197527.svd

Bra och korrekt. Inget som påverkar opinionen men borde åtminstone resultera i att ämbetet fortsättningsvis respekteras.
Citera
2014-12-17, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Hett tips: prova att svara på det folk skriver.

Du kan ju börja med den där källan på att judar inte kan identifiera sig som svenskar....

Kan inte judar identifiera sig som svenskar? Alla tänker väl inte likadant. Söder säger iaf att de som gör det skall räknas som svenskar. De som identifierar sig som något annat vill uppenbarligen inte vara svenskar. Då KAN det vara ett problem säger han. Om vi har en massa folkgrupper inom landet som egentligen inte vill vara svenskar vad gör de då här? Javisst, de har då flytt från krig och förföljelse, men då borde de väl åka hem igen så fort tillfälle ges eller stanna kvar och kriga för sitt land som de älskar så högt. De är ju själva nationalister som vägrar att anpassa sig till ngt annat.
Citera
2014-12-17, 23:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Om vi nu ska citera vad Björn Söder verkligen sa, så kan vi väl vara såpass rakryggade att vi använder Björn Söders egna ord, och inte journalisternas.

Problemet är just det att Björn Söder har godkänt hela artikeln och dess innehåll så det är hans ord, det är enbart rubriken som inte är hans ord.
Citera
2014-12-17, 23:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
SD har varit duktiga på att tona ner det: Ariska, etniska, och ras-snacket om vem som är Svensk eller inte. De har ju till och med en Nolltolerans mot rasism, för att visa att de verkligen menar allvar. Vi är inte rasister... nä!

Men nu kommer det fram: Ras, etnicitet, nation, nationalitet, kulturell bakgrund, kultur, Nation, Staten, SocialKonservatism, Nationalsocial... och vips så ser vi SAMMA gäng som en gång startade SD.

Jag håller med dig "delvis", idag skulle det vara en fara om SD:s politik utvecklades till att bli just rasistisk, dvs om den frångår traditionella socialkonservativa åsikter och lägger in aspekten rasism. Just enbart socialkonserv politik ser jag som ofarligt och som positivt. Jag tror dock att folket först om någon kommer utveckla sådana åsikter, dvs rasism etc, inte partiet SD. Just idag påstår jag SD är ett parti för de som är missnöjda med utvecklingen i Sverige oavsett ras, nationalitet, kulturell bakgrund eller religion etc.

DU kan ha rätt i delar eftersom i dag vet vi inte riktigt hur SD kommer utvecklas längre fram. Men jag är skeptiskt till att SD kommer utvecklas till ett "nazi-parti" eller ens ett parti för rasister. Jag är skeptiskt till att SD kommer utveckla rasistiska tankegångar inom partiets partiprogram.

Just rasism, ras och etnicitet känns väldigt WWW2 och de frågorna menar jag är väldigt underordnade idag jämförelsevis ekonomiska, kulturella inklusive religiösa frågeställningar som idag får SD att växa.
Senast redigerad av Hegamon 2014-12-17 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in