2014-12-16, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag har inga som helst skyldigheter att svara på frågor från alla imbeciller.
Mina åsikter har rätt att yttras här precis som alla andras och det bör finnas annat än bara SD:s propaganda.

Vad gäller svenskhet så tycker jag det är dags att ni SD-anhängare pratar klarspråk nu och i detalj redogör för vem som är svensk.

Du klarar inte av att bemöta de frågor du fått i tråden om Dinamarca, du fegar. Varför skriver du blattar o horor när det rörde sig om en som blev kallad "blatte" o en som blev kallad "hora".

Jo för att du kan inte hålla dig till sanningen utan måste överdriva.

Redogör detaljerat du, som ju inte är imbecill, vem som är svensk.
Senast redigerad av Manzanillas 2014-12-16 kl. 21:35.
Citera
2014-12-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Inget av det du beskriver har sagts av Söder eller någon annan SD-representant. Söder var tvärtom väldigt tydlig med att en jude kan vara svensk. Jag föreslår att du läser om intervjun och återkommer.

Judar och samer kan vara medborgare enligt Söder, men tillhör inte nationen. Samerna anses av honom tillhöra den samiska nationen. Citat:

– Det är ju så att Sverige i dag inrymmer andra nationer. Vi har ju till exempel den samiska nationen. De är svenska medborgare, men tillhör den samiska nationen. Vi har också tornedalsfinnar och så vidare. Vi accepterar dem. Men om det blir för många nationer i nationalstaten – då kan det bli problem.

Vad annat betyder det än att judar och samer inte är svenskar? Man får vara ordentligt korkad om man inte begriper vad han faktiskt säger där. Men sent ska syndaren vakna. Det blir väl så dags när det är försent.
Citera
2014-12-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Samer är inte Sveriges ursprungsbefolkning.

Jo och det är fastslaget av ILO som är ett av FNs organ
Citera
2014-12-16, 21:37
Medlem
8711s avatar
Citat:
Judar och samer kan vara medborgare enligt Söder, men tillhör inte nationen. Samerna anses av honom tillhöra den samiska nationen. Citat:

– Det är ju så att Sverige i dag inrymmer andra nationer. Vi har ju till exempel den samiska nationen. De är svenska medborgare, men tillhör den samiska nationen. Vi har också tornedalsfinnar och så vidare. Vi accepterar dem. Men om det blir för många nationer i nationalstaten – då kan det bli problem.

Vad annat betyder det än att judar och samer inte är svenskar? Man får vara ordentligt korkad om man inte begriper vad han faktiskt säger där. Men sent ska syndaren vakna. Det blir väl så dags när det är försent.

Du vill alltså ta ifrån samerna deras rätt att kalla sig samer, anse sig ha samiska områden, ha sina traditioner och sin tro. Du vill att alla vem som helst ska få nyttja rennäringen där uppe?

Jag lovar dig att samerna kommer bli VÄLDIGT ARGA på dig om du yrkar på detta. Samer som vill vara samer vill inte kallas svenskar, dom vill ha sina traditioner och sina särdrag och ha ensamrätt på rennäringen, något som i dina ögon borde vara djupt rasistiskt om du vore konsekvent.

Det är precis vad Björn Söder säger i artikeln. Att dom flesta som bor bland svenskar tar till sig en svensk identitet och därmed går upp i svenskheten väldigt naturligt, det gör den väldigt stora andelen. Men vissa vill kalla sig samer och som officiell minoritetsgrupp i Sverige så säger Björn Söder att han accepterar det. Kan du inte läsa din jävla idiot?
Citera
2014-12-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ordet Amerika härrör från en italienare och myntades likväl av en europé.

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Waldseem%C3%BCller

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du vet om att namnet Amerika kommer från italienaren Amerigo Vespucci va? Innan Europa upptäckte landmassan fanns inget "Amerika" i juridisk mening, det var bara en landmassa bebodd av olika folkstammar.

Mea Culpa, ni har naturligtvis helt rätt i sak rörande begreppet Amerikan.

Låt oss därför titta igen på inlägget jag svarade på:

Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Men du kan bli amerikan.

Okej, så enligt URBANARTS89 är det alltså så att det faktum att man kan bli Amerikan, ett land (USA) där 1) de flesta har rötter från invandring sedan slutet av 1800-talet och till första hälften av 1900-talet, där 2) urbefolkningen mellan slutet av 1600-talet och slutet av 1800-talet decimerats och ofta hamnat i reservat, där 3) kulturen är ett samelsurium av influenser från hela världen eftersom de nuvarande invånarna kommer överalltifrån, där 4) själva nationsnamnet (I USA säger de ju America) är myntat 1507 på ett landområde där andra människor redan bodde att jämföra med att man skall kunna bli Svensk då?

Parallellen har en viss slagsida.
Citera
2014-12-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
Du klarar inte av att bemöta de frågor du fått i tråden om Dinamarca, du fegar. Varför skriver du blattar o horor när det rörde sig om en som blev kallad "blatte" o en som blev kallad "hora".

Jo för att du kan inte hålla dig till sanningen utan måste överdriva.
Redogör detaljerat du, som ju inte är imbecill, vem som är svensk.

Jag har redan redogjort för vem som är svensk. Men om det var i denna tråd eller annan låter jag vara osagt. Det är inte jag som påstår att folk inte är svenskar och det borde alltså inte vara jag som förklara vem som är svensk, utan den som pekar ut folk som icke svenskar.

Du får väl tro jag är feg då, men det är jag inte. Hade jag varit det hade jag jamsat med i alla SD-anhängares åsikter här inne. Jag skriver så mycket jag själv känner för och sitter inte här inne 24/7. Överdriver gör jag inte heller. Men om du är korkad så får du väl tro på att järnrörsincidenten, och vad som sades då, skulle vara en engångshändelse så får du ju tro det då. Det är naivt av dig dock!
Citera
2014-12-16, 21:38
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Enligt lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk räknas som nationella minoriteter judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar i enlighet med Sveriges åtaganden enligt Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter (SÖ 2000:2) och den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk (SÖ 2000:3).

I samma lag framgår även:
(fetstil tillagd)

Sverige verkar alltså för att minoriteter ska bibehålla sin kulturella identitet, alltså inte alls assimileras.

Huruvida Björn Söder har rätt i sak eller ej lägger jag mig inte i just nu, men hela grejen med SD har jag tolkat som att de vill assimilera dessa minoritetsgrupper, att det inte räcker med att integrera, dvs ändra på nuvarande lagstiftning. Jag tolkar det som om de vill att även Mohammed ska dansa kring julgranen och prata svenska hemma.

Själv kunde jag bry mig mindre om Mustafa firar jul hemma eller inte.

Nej nej nej, SD vill inte assimilera dessa grupper. Han säger att dessa grupper behöver INTE assimileras, däremot är det önskvärt om andra grupper assimileras.

Om man sedan anser att det är rätt att invandrare som inte är erkända minoritetsgrupper bör assimileras med hänsyn till sammanhållning inom landet är en fråga för sig.

Det SD vill är inte nödvändigtvis att Muhammad ska tvingas dansa kring granen, utan snarare att vi som dansar kring granen ska få göra det utan att påtvingas influenser ifrån minoritetskulturer.
Senast redigerad av Bara-Robin 2014-12-16 kl. 21:43.
Citera
2014-12-16, 21:39
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:

Så här säger han: "Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk."

Samt: "Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem."

Alltså: en same kan välja sin samiska identitet, och vara en del av Sapmi, eller välja en svensk identitet och bli en del av nationen Sverige. Väldigt öppet och fritt mao.
Citera
2014-12-16, 21:40
Medlem
8711s avatar
Citat:
Jag har redan redogjort för vem som är svensk. Men om det var i denna tråd eller annan låter jag vara osagt. Det är inte jag som påstår att folk inte är svenskar och det borde alltså inte vara jag som förklara vem som är svensk, utan den som pekar ut folk som icke svenskar.

Du får väl tro jag är feg då, men det är jag inte. Hade jag varit det hade jag jamsat med i alla SD-anhängares åsikter här inne. Jag skriver så mycket jag själv känner för och sitter inte här inne 24/7. Överdriver gör jag inte heller. Men om du är korkad så får du väl tro på att järnrörsincidenten, och vad som sades då, skulle vara en engångshändelse så får du ju tro det då. Det är naivt av dig dock!

Ingen har ju påstått det överhuvudtaget, utom att du argar upp dig över en rubrik som är direkt felaktig och som ingen har yttrat, utan Björn Söder har sagt precis tvärtom. Flicka lilla. Stick tillbaka till twitter så får du dina markeringar om hur duktig du är som hatar Sverige och allt svenskt.
Citera
2014-12-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du vill alltså ta ifrån samerna deras rätt att kalla sig samer, anse sig ha samiska områden, ha sina traditioner och sin tro. Du vill att alla vem som helst ska få nyttja rennäringen där uppe?

Jag lovar dig att samerna kommer bli VÄLDIGT ARGA på dig om du yrkar på detta. Samer som vill vara samer vill inte kallas svenskar, dom vill ha sina traditioner och sina särdrag och ha ensamrätt på rennäringen, något som i dina ögon borde vara djupt rasistiskt om du vore konsekvent.

Det är precis vad Björn Söder säger i artikeln. Att dom flesta som bor bland svenskar tar till sig en svensk identitet och därmed går upp i svenskheten väldigt naturligt, det gör den väldigt stora andelen. Men vissa vill kalla sig samer och som officiell minoritetsgrupp i Sverige så säger Björn Söder att han accepterar det. Kan du inte läsa din jävla idiot?

Det är nog du som inte kan läsa. Var någonstans har jag skrivit att samer inte ska få kalla sig samer? Var någonstans har jag skrivit att vem som helst ska få nyttja deras rennäring? Det är ju rena vanföreställningar du ger uttryck för eftersom jag inte skrivit något av det som du påstår! Man kan vara både svensk och same, men det är väl du för intelligent för att begripa.
Citera
2014-12-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Aka låtsasdemokrati.

Riktig demokrati är det som Schweiz har.

Skriv till Valmyndigheten och säg att din schweiziska identitet kallar på dig och du röstar genom handuppräckning så löser det sig
Citera
2014-12-16, 21:43
Medlem
bollen_1s avatar
Citat:

Men åk upp till "Sameland" och se hur svenskt det är. Åk till Israel och se hur svenskt det är.

Judar och samer är ej av det svenska folket, vilket ordet nation syftar till. Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in