2014-12-16, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du ljuger ju om att Söder sagt att judar inte är svenska. Det har han aldrig gjort, däremot gör han skillnad på medborgarskapssvenskar och nationssvenskar. En medborgarskapssvensk är svensk utifrån sitt medborgarskap men behöver inte nödvändigtvis se sig som svensk för det, det vill säga vara en nationssvensk. En nationssvensk ser sig som svensk och har en svensk identitet, det handlar alltså inte bara om medborgarskap i det fallet. Detta är alltså Söders perspektiv, inte mitt eget.

Han kanske inte har sagt det ordagrant men det är ju det som är andemeningen i vad han säger. Om man nu ska gå in och börja dela upp mellan medborgarskapssvenskar och nationssvenskar (vilket är helt absurt att göra) så blir ju resultatet att man som jude inte kan vara svensk. Detta eftersom Söder (och SD överhuvudtaget) kräver att man avsäger sig sin andra identitet till 100% vilket i praktiken är omöjligt och dessutom helt bisarrt att kräva av människor som kommer hit. Anpassning till Sverige, JA. Göra sig av med ALLA sina traditioner och sin identitet från hemlandet, nej.

Det är som om vi som svenskar skulle flytta till ett annat land, anamma traditioner och kulturen, lära oss språket men förvägras att bli en del av det landet för att vi fortfarande vill äta sill på julen.

Sverigedemokraterna verkar tro att det är en omöjlighet att anamma flera kulturer, det tror inte jag.
Senast redigerad av backflasha 2014-12-16 kl. 08:10.
Citera
2014-12-16, 08:03
Bannlyst
Sitt lugnt i baten!

Alla som ar laskunniga vet att artikeln var en forvrangning av Bjorn Soders ord. Resonemanget fore o efter utelamnades helt.

Den "styrande Eliten" (PK-media o 7-klovern) ar desperata!

Men verkligheten tranger sej pa hos allt fler. Mindre resurser till skola vard o omsorg t ex.
Vara ungdomar (svenska o invandrare) som redan bor har i Sverige far ingen bostad, inget arbete. Samtidigt glider "ensamkommande" in pa en rakmacka till fint boende utan krav pa egen forsorjning. Ingen tvekan om att detta skapar motsattningar.

Varfor ser inte vara politiker (7-klovern) till svenska medborgares basta?
Skall vi verkligenha massinvandring till varje pris? Aven till priset att bli en minoritet i vart eget land?

Eller ar det dags att protestera mot vansinnet? Jag tycker det.

Rosta pa SD tills de ovriga andrar sin (for Sverige) skadliga invandringspolitik

Citera
2014-12-16, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du ljuger ju om att Söder sagt att judar inte är svenska. Det har han aldrig gjort, däremot gör han skillnad på medborgarskapssvenskar och nationssvenskar. En medborgarskapssvensk är svensk utifrån sitt medborgarskap men behöver inte nödvändigtvis se sig som svensk för det, det vill säga vara en nationssvensk. En nationssvensk ser sig som svensk och har en svensk identitet, det handlar alltså inte bara om medborgarskap i det fallet. Detta är alltså Söders perspektiv, inte mitt eget.

Han sa

Citat:
Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.

Översättning: Jag tror inte att man kan vara jude och svensk.
Citera
2014-12-16, 08:05
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Det är väldigt tragiskt det som händer i Sverige just nu. Vi behöver sänka invandringen men genom att göra det med ett rasistiskt och nationalistiskt parti så blir Sverige precis det land som Björn Söder förespråkar. Jag tror inte att ca. 17% av Sveriges befolkning delar
Björn Söders och partiets syn
utan de flesta SD-väljare vill helt
enkelt ha mindre invandring.
Men de har inte förstått till vilket
pris det skulle ske.
Utveckla ditt inlägg. Förstår inte vad du menar..?
Citera
2014-12-16, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Han sa

Översättning:
Jag tror inte att en jude som är bor i sverige nödvändigtvis måste identifiera sig själv som jude
Citera
2014-12-16, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
Översättning:
Jag tror inte att en jude som är bor i sverige nödvändigtvis identifierar sig själv som jude

Precis. Söder tror inte att det finns svenska judar.
Citera
2014-12-16, 08:11
Medlem
Citat:
Precis. Söder tror inte att det finns svenska judar.

Verkligen inte det han menar.. är du ens läskunnig?
Citera
2014-12-16, 08:12
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Han kanske inte har sagt det ordagrant men det är ju det som är andemeningen i vad han säger. Om man nu ska gå in och börja dela upp mellan medborgarskapssvenskar och nationssvenskar (vilket är helt absurt att göra) så blir ju resultatet att man som jude inte kan vara svensk. Detta eftersom Söder (och SD överhuvudtaget) kräver att man avsäger sig sin andra identitet till 100% vilket i praktiken är omöjligt och dessutom helt bisarrt att kräva av människor som kommer hit. Anpassning till Sverige, JA. Göra sig av med ALLA sina traditioner och sin identitet från hemlandet, nej.

Det är som om vi som svenskar skulle flytta till ett annat land, anamma traditioner och kulturen, lära oss språket men förvägras att bli en del av det landet för att vi fortfarande vill äta sill på julen.

Sverigedemokrater verkar tro att det är en omöjlighet att anamma flera kulturer, det tror inte jag.
Men vi delar ju redan upp mellan etniska svenskar och andra, då vi har fem erkända minoriteter. Skall vi slopa dessa menar du? Du kan inte både ha kakan och äta den nämligen.
Citera
2014-12-16, 08:13
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Han sa

Ge dig, allt vrängande blir löjligt till sist!
Citera
2014-12-16, 08:13
Medlem
Samiska nationen?
Judiska nationen?
Wtf?

Här är för övrigt en förtydligande intervju i Aktuellt med Björn Söder
Spola till 17:50: http://www.svtplay.se/video/2541272/aktuellt/15-12-21-00
Senast redigerad av Macbajs 2014-12-16 kl. 08:22.
Citera
2014-12-16, 08:14
Medlem
Pappersvargens avatar
Jag är "pursvensk". Lång, blond, blåa ögon och många generationer i landet. Om jag skulle konvertera till judendom, skulle jag inte vara svensk längre? Eller gäller det bara judar som kommer utifrån? Sekulära barn till troende föräldrar? Är de svenska?
Citera
2014-12-16, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
Verkligen inte det han menar.. är du ens läskunnig?

Hur skiljer det sig från din tolkning? Kan du inte berätta vad han menar istället för att ifrågasätta min läskunnighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in