2014-12-16, 16:22
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulelelelle
Att ni orkar, oavsett partitillhörighet. INGEN i en sån här tråd kommer ändra på sina åsikter, ni slår slag i tomma intet.

Jag håller egentligen med dig.

Jag får nog göra min sorti ur denna tråd med ett enkelt ställningstagande, så hoppas jag att folk egentligen tar ett steg tillbaka och funderar.

Personer som identifierar sig med den etniskt samiska folkgruppen är inte samma sak som folk som identifierar sig som etniskt svenska.

Hur svårt ska det vara?
Citera
2014-12-16, 16:23
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Nej, det går liksom inte. Och det är inte något jag sitter här och tycker och tänker, utan det är bara så det fungerar. Om jag ser en kurd gå på gatan så tänker jag inte "titta, där går en svensk precis som jag". Jag kommer uppfatta honom som kurd, andra svenskar kommer uppfatta honom som kurd och personer som inte är svenskar kommer inte uppfatta honom som svensk. Det är så människor fungerar.

Vad kurden själv anser sig vara är verkligen heeeeelt irrelevant. Precis lika irrelevant som det jag anser mig själv vara.

Fast nu definierar du den här (påhittade) kurden. Och för att du definierar honom på ett visst sätt, så ska inte han själv få bestämma hur han vill definiera sig själv? Varför ska du få göra det? Du har ju ingenting att göra med den personen som du ser på gatan.
Citera
2014-12-16, 16:25
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Jag håller egentligen med dig.

Jag får nog göra min sorti ur denna tråd med ett enkelt ställningstagande, så hoppas jag att folk egentligen tar ett steg tillbaka och funderar.

Personer som identifierar sig med den etniska samiska folkgruppen är inte samma sak som folk som identifierar sig som etniskt svenska.

Hur svårt ska det vara?

Ja precis. För det finns inga mellanting. Skönt att leva enkelt, det ser ju logiskt och prydligt ut.
Citera
2014-12-16, 16:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Har du läst artikeln, det är uppenbart att du inte har. VAR klagar han på samer och judar? Har du läst rubriken på aftonbladet? Sorgligt att se är det!
Att tala om nationalism och svenskhet ger bara mer bränsle till dem som vill definiera SD som nazister och därmed göra det omöjligt för de flesta att rösta på dem. Att nämna judar ger direkt kopplingar till vissa historiska händelser som SD inte vill förknippas med. Lägg ned den debatten och tala istället om de verkliga problem dagens flyktingpolitik för med sig, det är något vi alla kan relatera till och som går hem i de svenska hushållen.
Citera
2014-12-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Fast nu definierar du den här (påhittade) kurden. Och för att du definierar honom på ett visst sätt, så ska inte han själv få bestämma hur han vill definiera sig själv? Varför ska du få göra det? Du har ju ingenting att göra med den personen som du ser på gatan.

Om du läser mitt inlägg igen så är det inte jag som definierar honom. Det är den allmänt vedertagna uppfattningen om vem som är svensk och vem som är kurd. Som sagt, vad jag och kurden anser om saken är ganska irrelevant, om personen är kurd och inte beter sig väldigt svenskt så kommer varken andra svenskar eller andra kurder att se honom som svensk.

Fråga: Om det kommer en same i full traditionell sameutstyrsel, tänker du då: "Titta, där är en svensk, precis som jag!". Eller om det kommer en svart somalie i lång vit klänning, muslimmössa på huvudet och svamlar en massa saker på ett främmande språk, tänker du då: "Titta, där är en svensk, precis som jag!"
Citera
2014-12-16, 16:30
Medlem
AuJjas avatar
Du vill slänga ut Björn Söder, men skulle du kunna slänga ut 40 nyss hemkomna Isis-krigare?
Citera
2014-12-16, 16:31
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Ja precis. För det finns inga mellanting. Skönt att leva enkelt, det ser ju logiskt och prydligt ut.

Man kan identifiera sig som same-svensk. Eventuellt pga att man har samiska rötter och har integrerat sig i det svenska samhället. Eller så har den samiska identiteten släppts helt och man ser sig bara som "svensk".

Men i vilket fall som helst kan vi konstatera att det finns en svensk identitet och det finns en samisk identitet, och de är INTE ≠ lika!

Förklara för mig vad som är så fruktansvärt kontroversiellt med att säga att etniska samer inte är samma sak som etniska svenskar.

Rent logiskt, begreppsmässigt, så kan de aldrig vara samma sak. Speciellt inte om det översätts i reell politik och legislativ praktik som exempelvis sameting, där inte alla svenskar får lov att rösta.

Argument mot det som står ovan är per definition helt kvasiintellektuella eftersom de bygger på abstraktioner som inte är logiska.
Citera
2014-12-16, 16:38
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Förnekar du andra folkslags rätt att existera som grupp och särart? Säger du likadant till irakier, syrier osv som du säger till svenskar? Om dom blir förbannade på dig, är dom också d
Citat:
å rasister för att dom vill ha sitt folk och värnar om det?
Det gör du inte, ingen av er gör det. För det första skulle ni inte våga, för det andra är ni hycklare.

Kan man inte värna om sitt folk samtidigt som man bor granne med ett annat folk?

ÄR du så enkelspårig att du inte kan äta Köttbullar bara för att det också står Thaimat i menyn.

Sjukt egentligen att vi bor ensamma på ett litet sandkorn i rymden och bråkar om hur grannen ser ut....
Citera
2014-12-16, 16:41
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Björn Söder har grubblat i över 15 år hur han ska klassificera människor...

"Ras i egentlig mening existerar inte, utan etnicitet är den korrekta klassificeringen av människor i olika grupper. Frågan är bara vad en svart svensktalande kvinna klassificeras som? Rätt religion, rätt språk och rätt kulturella regel- och normsystem men ändå inte fullt svensk ändå... Svensk är man först när man anses som svensk av andra svenskar."

Demokraten , 990112

Man skall inte ge sig in i den här diskussionen oavsett om man heter Björn Söder eller Athena Farokhzad etc. Det går liksom inte att säga något, eller leda något i bevis i den här frågan. Det är en jävla pseudo-diskussion.

Den intressanta gränsdragningen är vilka värderingar man har eller snarare lever efter. Det borde man fokusera vid.

Svenska värderingar, sådant som kan härledas ur vår konstitutionella tradition och våra grundlagar. Något vi gemensamt ser som värderingar som skall genomsyra det svenska samhället.

Erkänner man att religion och stat skall vara separerade. Erkänner man att män och kvinnor i princip har samma rättigheter och skyldigheter i alla angelägenheter i samhället. Erkänner man fri åsiktsbildning och religionsfrihet etc...

Det finns delar av SD som mer ser på svenskhet på detta sätt. Det är bra. SD borde göra sig av med alla dessa jävla särarts-spån. De är lika dåliga som alla dessa "rasifieringsivrare" som helatiden skall analysera samhället efter rastillhörighet.
Senast redigerad av Skrikapa 2014-12-16 kl. 16:44.
Citera
2014-12-16, 16:42
Avslutad
Tycker att det var ett mycket dåligt uttalande av Björn Söder. Förtroendet för SD minskade för min del nu
Citera
2014-12-16, 16:43
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Kan man inte värna om sitt folk samtidigt som man bor granne med ett annat folk?

ÄR du så enkelspårig att du inte kan äta Köttbullar bara för att det också står Thaimat i menyn.

Sjukt egentligen att vi bor ensamma på ett litet sandkorn i rymden och bråkar om hur grannen ser ut....

Kan du inte stå vid ankomstterminalen och proklamera för alla nyanlända flyktingar att de nu är svenskar då? Jag är säker på att de skulle börja identifiera sig som tvättäkta svennar på studs.

Ingen har sagt något emot medmänsklighet eller världsmedborgarskap, men att sitta och påstå att det inte finns ett begrepp som etniska svenskar är snudd på kulturrelativism av stalinistisk kaliber.

Varför i helvete heter det ens thaimat om det inte fanns ett folkslag som heter thailändare? Som tillagas av thailändare i thairestauranger? Skulle thaimat på något sätt vara signifikativt för att det tillagas av personer med thailändskt medborgarskap? Eller beror det på kultur?
Citera
2014-12-16, 16:43
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att tala om nationalism och svenskhet ger bara mer bränsle till dem som vill definiera SD som nazister och därmed göra det omöjligt för de flesta att rösta på dem. Att nämna judar ger direkt kopplingar till vissa historiska händelser som SD inte vill förknippas med. Lägg ned den debatten och tala istället om de verkliga problem dagens flyktingpolitik för med sig, det är något vi alla kan relatera till och som går hem i de svenska hushållen.

Du har en bra poäng i att inte falla i vänsterns hårklyveridebatt, den är bara en av många som kommer att poppa upp fram till valet. Låt oss istället koncentrera våra krafter på att värva så många nya SD-röster som vi bara kan. Det är det som kommer vinna valet åt oss.

Vi vet att SD har pekat ut den stora rosa elefanten i rummet. Det räcker.

Härmed utträder jag ur denna debatt, har framfört det jag ville. Tack alla motståndare för att ni ytterligare härdat mig och stärkt min övertygelse att saker verkligen kan förändras.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in