2014-12-16, 18:56
Medlem
hakro807s avatar
Och i ovanstående inlägg förklarade Nitspin att inbördeskriget i Jugoslavien inte kan ha hänt eftersom människor i första hand identifierar varandra i "det lilla sammanhanget".. Vad som är intressant är givetvis vad som händer när allt sätts på sin spets, då faller människor ofta tillbaka på en djupare identitet, om det så blir som svensk, kristen eller vit. Och det är detta som SD vill undvika, målet med assimileringen är (bland annat) att om the shit hits the fan kommer vi alla oavsett bakgrund att dra åt samma håll.
Citera
2014-12-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det handlar inte om "får bli svensk" utan "kan bli svensk". Vissa kulturer är helt enkelt enkelt inte till hundra procent kompatibla. Som exempel kan nämnas en kultur som den svenska som främjar geografiskt stabila samhällen (bondesamhället och senare staden) gentemot zigenare som förespråkar ett kringflackande liv.

Att två kulturer är olika behöver inte betyda att den ena är bättre eller sämre än den andra, olika zigenargrupper har betytt mycket för framväxten för det svenska samhället. Det är egentligen först senaste hundra åren som de blivit en betydande belastning i takt med att deras tidigare yrken tappade i betydelse.

Nu talade Söder om identiteter, inte om kulturraser. Det framgår klart av texten.
Citera
2014-12-16, 18:57
Avslutad
Jag kollade just på debatten mellan Söder och Sjöstedt i SVT, jävlar vad han är dålig på att försvara sig alltså. Uttalandet han gjort om att samer och judar är egna etniska grupper är ju 100% sanna. När då Sjöstedt står och grinar borde han istället fråga om Sjöstedt förnekar om folken judar och samer existerar, och om han svarar ja på den frågan borde Söder garva åt honom och konstatera att han är sinnessjuk. Svenskar, samer och judar är olika folk, vad fan är problemet?

http://www.svt.se/nyheter/sjostedt-jag-tycker-att-du-ska-avga-bjorn-soder

Edit: Jag är så jävla trött på det här. Så fort man konstaterar att någon icke-svensk inte är svensk ska vissa alltid gå i mentalt baklås och få för sig att det betyder att man tycker den personen borde lynchas. Vad fan är det för fel på folk egentligen?
Senast redigerad av knaz_mongo 2014-12-16 kl. 19:00.
Citera
2014-12-16, 18:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
SVT:s kulturnyheterna skriver om nyheten: http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

Kan inte någon gå in på deras Facebook-sida och kommentera länken till nyheten? Det är alltid bara massa pk-nissar som kommenterar där.

https://www.facebook.com/pages/SVT-Kulturnyheterna/194434097233

Lyssna på SR också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6047760
Citera
2014-12-16, 18:59
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
Det är din källa?
wtf.
har folk käkat idiottabletter eller vad är det frågan om...?

behöver jag källa på att spanjorer är ett folkslag?!
eller källa på att usa består av olika folkslag och därför går efter medborgarskap för att kalla sig amerikan?!

skojar du?
Citera
2014-12-16, 19:00
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Jag kollade just på debatten mellan Söder och Sjöstedt i SVT, jävlar vad han är dålig på att försvara sig alltså. Uttalandet han gjort om att samer och judar är egna etniska grupper är ju 100% sanna. När då Sjöstedt står och grinar borde han istället fråga om Sjöstedt förnekar om folken judar och samer existerar, och om han svarar ja på den frågan borde Söder garva åt honom och konstatera att han är sinnessjuk. Svenskar, samer och judar är olika folk, vad fan är problemet?

http://www.svt.se/nyheter/sjostedt-jag-tycker-att-du-ska-avga-bjorn-soder

Man kan vara jude och judisk en är religion en är folkgrupp vad söder menade är så klart folkgruppen och inte religionen men folk förstår så klart inte detta.. om han skulle sagt romer och samer är inte svenskar så tror jag folk skulle ha förstått det lite bättre.
Citera
2014-12-16, 19:00
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
DN har satt rubriken - och gjort det på ett skamligt och lögnaktigt sätt i syfte att skada SD.

Eller för att sälja lite fler tidningar.
SD borde vara tacksamma för att han förmodligen får lämna.
Citera
2014-12-16, 19:01
Medlem
Jag har svårt att tro att samer vill se sig själva som samma folk som under århundraden förtryckt dem, detta måste vara nån form av vanföreställning man har i Stockholm. Det var väl inte förren mitten/slutet av 40 talet som de knappt började behandlas som vanligt folk.
Senast redigerad av Klark 2014-12-16 kl. 19:04.
Citera
2014-12-16, 19:01
Medlem
Dra på trissor, överst på SVT:s förstasida!!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
Citera
2014-12-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Men du kan bli amerikan.

Att "amerikan" inte är detsamma som "svensk" i denna (och Björn Söders) mening är för att främst européer stal/skövlade/trixare och krigade ihjäl urinvånarna som faktikt hade ensamrätt på att kalla sig amerikaner ~1500-1800. När väl urinvånarna var i minioritet och totalt kuvade så blev ju såklart amerikansk kultur en blandning av de olika kulturerna som kolonisatörerna tagit med sig från europa främst.

Jag har fått för mig att du är vänster och antikolonial och därför är det lite märkligt för mig att se dig argumentera på detta sätt när ett av de värsta exempel på folkmord/etnisk-resning/kolonialism ligger till grund för att vem som helst idag kan bli "amerikan".
Citera
2014-12-16, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av had0c
Man kan vara jude och judisk en är religion en är folkgrupp vad söder menade är så klart folkgruppen och inte religionen men folk förstår så klart inte detta.. om han skulle sagt romer och samer är inte svenskar så tror jag folk skulle ha förstått det lite bättre.

Ursäkta? Varför skulle grejen med samer och romer vara annorlunda än med judar? Ingen av dessa etniska grupper är svenskar. Vad Söder menar är att man kan byta grupp genom att byta identitet, något jag iofs inte går med på, men det är hans syn på saken. Själv fattar jag att man tillhör det folk man tillhör, vilket naturligtvis bestäms av ens blodsband.

Hur man sedan skulle kunna lämna sin judiska identitet bakom sig utan att lämna den judiska rasreligionen fattar jag däremot inte.
Senast redigerad av knaz_mongo 2014-12-16 kl. 19:05.
Citera
2014-12-16, 19:06
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Att "amerikan" inte är detsamma som "svensk" i denna (och Björn Söders) mening är för att främst européer stal/skövlade/trixare och krigade ihjäl urinvånarna som faktikt hade ensamrätt på att kalla sig amerikaner ~1500-1800. När väl urinvånarna var i minioritet och totalt kuvade så blev ju såklart amerikansk kultur en blandning av de olika kulturerna som kolonisatörerna tagit med sig från europa främst.

Jag har fått för mig att du är vänster och antikolonial och därför är det lite märkligt för mig att se dig argumentera på detta sätt när ett av de värsta exempel på folkmord/etnisk-resning/kolonialism ligger till grund för att vem som helst idag kan bli "amerikan".

Ordet Amerika härrör från en italienare och myntades likväl av en europé.

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Waldseem%C3%BCller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in