2014-12-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Vad menar B.S med svenskhet?
Om vi nu är ETT folk. Har vi då nåt som förenar oss, som tro?, klädkoder, musik, mat?

Svenskar som ser ut som rasta, med dreadlocks och röker ganja? Är de svenskar eller jamaicanen?
Är raggare svenskhet? De lever i Amerika-kulturen. Men anses ändå som svenskar.
En buddist med gula kläder och sitter och hummar.... Svensk? Går det ihop?
MC-folket? Är det svenskheten?

Om mina judiska vänner, eller mina kurdvönner inte, som firar mer jul än SDpacket som åker till Thailand och knullar flickor, inte räknas som svenskar blir jag orolig. Det är luddigt med svenskheten.

Klädkoden för den svenska rasen hur ör den? Kostym från dressman?

Tydligen så finns det något som är Samiskt, Tornedaliskt eller Judiskt till exempel. Så varför skulle det inte finna något som heter svenskhet

Kom nu ihåg att det var riksdagen som har gett dessa status som minoritetsfolk inte SD
Citera
2014-12-16, 16:11
Medlem
Pastor Greens avatar
Jag tror Björn Söder var väldigt medveten om sina ord. Och han var också väldigt medveten om vem han riktade dem till. Niclas Orrenius har bevakat SD i över ett decennium, från nazitiden till parlamentet. Det finns ingen förflugenhet över intervjun eller resultatet av den.
Björn Söder vill att det ska koka och att folk, både i de traditionella medierna och på Flashback och andra hatsajter, ska prata nationstillhörighet och de vidhängande åsikterna och känslorna.

Björn Söder flinar på sin kammare: han har satt dagordningen.

Personligen tycker jag det är trist att det finns så många endimensionella hjärnor därute. Som om inte en människa skulle kunna få rum med både och, fullt ut vara kurd och svensk.
Citera
2014-12-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Generationer av personer som är svenskar och ser sig som svenskar, som av andra uppfattas som svenskar. Är du efterbliven? Förnekar du att irakier och syrier finns på samma sätt inför dom? Då åker du nog på stryk min lilla kommunist-vän där.

Anklagar du dom för rasism då också? Du är en nolla och korkad, kompis!

Nej, om dom har medborgarskap så tillhör dom den nationen. Till skillnad från dig min dumma vän så ser jag inga problem på dubbla medborgarskap.
Alla har rätt till sin definition av vad "svenskhet" är. Det farliga är när ett politiskt parti berättar vad som är svenskt och inte svenskt. Och när dom säger att du inte kan va svensk och ha en judisk tro samtidigt.

Förstår du eller behöver jag förklara igen för din neanderthalar hjärna?

Politiker har ingenting att göra med vilken nationalitet man identiferar sig själv med. Det är nånting man känner själv. Och det ska inte bestämmas av ett gäng rasister.

Sen är jag ingen kommunist heller. Vet inte varför du fick för dig det. Antar att du tror att alla här på FB som inte spyr rasistiskt skitsnack är kommunister eller?
Citera
2014-12-16, 16:12
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat. Skärp er nu!

Läs moderatormeddelandet. Att diskutera om raser existerar eller ej är OT. Att fördjupa sig i definitionen av rasism gränsar även det till OT. Det som diskuteras är Björn Söders uttalanden i DN och den efterföljande debatten.

Håll topic nu.
Citera
2014-12-16, 16:13
Medlem
Passepartouts avatar
Ring P1 idag. Programledaren Lotte Nord tappar fattningen en smula när en man ringer in och säger att han känner sig finsk fast han har levt i Sverige i 40 år och säger bl.a: "Det här med att hacka på Björn Söder att han råkar säga judar eller, eller vad heter det ... samer, det är väl inget fel med det?" [att säga som Söder alltså].

Nord undrar flera gånger om han blir ifrågasatt för att han vill bo i Sverige. Han svarar att det beror på människan själv. "Om du är juste mot andra så är de justa tillbaks, så är det bara". Nord lyfter fram EU och Schengen och frågar lite vasst om det inte är gammalmodigt med nationaliteter och får svaret:

"På något sätt i debatten har den här svenskheten blivit självändamål att det ska vara nån målsättning att alla ska vara svenskar och såna saker. Etnicitet har inte med svenskheten att göra, utan det man känner sig för är man ju. Är man same så är man same. Jag menar samerna; gå dit och säg till samerna att ni är svenskar dom blir förbannade för det, förstår du."

Inslaget finns 26:46 in i programmet http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1120

Skönt att höra någon som inte komplicerar sakerna mer än nödvändigt. Verkar lite svårt för intervjuaren att ta in det han säger och att förhålla sig neutral. Hon inledde programmet med: "Morgonrodnaden breder ut sig över himlen, eller om det är skammens rodnad ... polisregister, uttalanden om att vissa är mer svenskar än andra och skolbarn som tas som gisslan. Vart är världen på väg?"
Senast redigerad av Passepartout 2014-12-16 kl. 16:22.
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Så här bör den mest korrekta definitionen lyda: Alla i Sverige är svenskar. Därmed finns inga samer eller dylikt. Att påpeka det är en kränkning mot samifierade människor.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baghdadbob
Men lilla gubben dom är rasister. Hur mycket mer bevis behöver du. Kvittar ju hur många gånger ni säger "vi är inte rasister" Det påvisas ju om och om igen att dom är det.
Sen ska du ju även sägas att nationalism och rasism har ALLTID gått hand i hand då nationalism,

Det är ju knappast så att SD går ut med alla sin rasiståsikter direkt men om det verkligen finns folk som tvivlar på att dom inte är rasister så tycker jag fan synd om dom. För så dum, då behöver man fan hjälp. . .

Det finns många nationer som värnar om sin kultur, historia och traditioner utan att de skulle vara rasister. Det fanns nationalistiska stater som det spanska staten under Francos styre som var nationalistiskt, men inte rasistiskt, eller såvitt jag vet i alla fall. Ungern är idag ett land på vilket det styrande regeringen värnar om ungrarnas kultur och om det nationella gemenskapen utan att vara rasister. Så din påstående om att nationalism och rasism alltid går hand i hand stämmer inte.
Vad gäller rasistiska uttalande så är det så att vissa av de som Erik Almqvist sa rasistiska glåpord, men att säga att hela SD som parti är rasistiskt är inte seriöst. Och by the way, jag är inte Sverigedemokrat.
Citera
2014-12-16, 16:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Nej, om dom har medborgarskap så tillhör dom den nationen. Till skillnad från dig min dumma vän så ser jag inga problem på dubbla medborgarskap.
Alla har rätt till sin definition av vad "svenskhet" är. Det farliga är när ett politiskt parti berättar vad som är svenskt och inte svenskt. Och när dom säger att du inte kan va svensk och ha en judisk tro samtidigt.

Politiker har ingenting att göra med vilken nationalitet man identiferar sig själv med. Det är nånting man känner själv. Och det ska inte bestämmas av ett gäng rasister.

Sen är jag ingen kommunist heller. Vet inte varför du fick för dig det. Antar att du tror att alla här på FB som inte spyr rasistiskt skitsnack är kommunister eller?

Ingen har ju sagt det du påstår om judisk tro, så du sitter ju och ljuger rakt ut. Björn Söder sa tvärtom, men du har bara läst rubriken.
Citera
2014-12-16, 16:14
Medlem
farbror Svens avatar
Björn Söder har grubblat i över 15 år hur han ska klassificera människor...

"Ras i egentlig mening existerar inte, utan etnicitet är den korrekta klassificeringen av människor i olika grupper. Frågan är bara vad en svart svensktalande kvinna klassificeras som? Rätt religion, rätt språk och rätt kulturella regel- och normsystem men ändå inte fullt svensk ändå... Svensk är man först när man anses som svensk av andra svenskar."

Demokraten , 990112
Citera
2014-12-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Jag tror Björn Söder var väldigt medveten om sina ord. Och han var också väldigt medveten om vem han riktade dem till. Niclas Orrenius har bevakat SD i över ett decennium, från nazitiden till parlamentet. Det finns ingen förflugenhet över intervjun eller resultatet av den.
Björn Söder vill att det ska koka och att folk, både i de traditionella medierna och på Flashback och andra hatsajter, ska prata nationstillhörighet och de vidhängande åsikterna och känslorna.

Björn Söder flinar på sin kammare: han har satt dagordningen.

Personligen tycker jag det är trist att det finns så många endimensionella hjärnor därute. Som om inte en människa skulle kunna få rum med både och, fullt ut vara kurd och svensk.

Nej, det går liksom inte. Och det är inte något jag sitter här och tycker och tänker, utan det är bara så det fungerar. Om jag ser en kurd gå på gatan så tänker jag inte "titta, där går en svensk precis som jag". Jag kommer uppfatta honom som kurd, andra svenskar kommer uppfatta honom som kurd och personer som inte är svenskar kommer inte uppfatta honom som svensk. Det är så människor fungerar.

Vad kurden själv anser sig vara är verkligen heeeeelt irrelevant. Precis lika irrelevant som det jag anser mig själv vara.
Citera
2014-12-16, 16:18
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:

Jag håller med dig om att det är farligt när politiker talar om vad som är svenskt och inte svenskt. Dock så har ju Björn Söder betonat detta om och om igen, att som politiker kan och ska man inte gå in och bestämma sådant. Det skulle vara lika illa som att gå in och politiskt bestämma vad som får vara samiskt eller inte samiskt i vårt land.

Med detta sagt undrar jag då varför du verkar ha ett intresse av att förneka att svenskhet existerar, såsom det upplevs av det svenska folket. Det är ganska uppenbart att man inte blir etnisk svensk bara för att man har ett svenskt medborgarskap.
Citera
2014-12-16, 16:22
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Vad menar B.S med svenskhet?
Om vi nu är ETT folk. Har vi då nåt som förenar oss, som tro?, klädkoder, musik, mat?

Svenskar som ser ut som rasta, med dreadlocks och röker ganja? Är de svenskar eller jamaicanen?
Är raggare svenskhet? De lever i Amerika-kulturen. Men anses ändå som svenskar.
En buddist med gula kläder och sitter och hummar.... Svensk? Går det ihop?
MC-folket? Är det svenskheten?

Om mina judiska vänner, eller mina kurdvönner inte, som firar mer jul än SDpacket som åker till Thailand och knullar flickor, inte räknas som svenskar blir jag orolig. Det är luddigt med svenskheten.

Klädkoden för den svenska rasen hur ör den? Kostym från dressman?

Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Ställ fem svenskar bredvid fem jamaicaner så har du egentligen alla svar på dina frågor. Även om någon av dessa svenskar röker ganja och har dreadlocks, säger din instinkt att denne person egentligen är jamaican? Jag tror inte man behöver krångla till det överdrivet mycket, låt oss helt enkelt konstatera att det finns ett begrepp som heter etniska svenskar, helt enkelt eftersom det är intuitivt helt rätt.

Vad jag tror HLD menar egentligen, är att alla sådana här störande attribut är att de har inget existensberättigande, eftersom de inte fyller någon funktion för samhället.

Vad kommunister ytterst vill är att utplåna alla kulturella särdrag och element som inte direkt stödjer deras utopiska och totalitärt samhälle.

Du kan ju själv räkna ut hur många kulturella särdrag som blir kvar när människan skall anpassas till produktionscell...No more rasta ganja man, no-no!

Det här kan man ju inte gå till på val i en demokrati naturligtvis, så först måste man vinna väljarnas förtroende genom att ställa "klass" mot "klass", vara på de 'svagas' sida och frenetiskt försvara samhällsnedbrytande invandring.

Att peka på Björn Söders utlåtande och PeKa på hårklyverier är helt i linje med denna process.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in