2014-12-15, 09:42
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Det är uppenbart att SD står och faller med Jimmie Åkesson.
Efter abortfilmsfestivalen trodde jag nog SD skulle komma över 20%
Men så blev det ett fullständigt PK befriat lucia i SVT, sånt ger inga extraröster till SD.
Och så nu kommer Björn Söder och klampar in i samma smet som Mattias Karlsson klafsat runt i att med pseudovetenskapliga argument försöka definiera svenskheten. Kommer aldrig att lyckas.
Björn Söders uttalande kommer locka över väljare från SvP till SD men dom kom stöta bort många gånger fler väljare.
Ska SD vara kvar behöver dom koncentrera sig på att bekämpa PK-ismen, där finns de stora väljarskarorna. Anti-semitism är förlegat och upprör ingen i Sverige.
Citera
2014-12-15, 09:52
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Därför att nationalstaten Sverige är ett faktum och där ingår Skåne. Har du missat det?

Du missar min poäng.

Björn Söders utspel väcker nästan frågan om han menar nutid, historiskt, eller hur han vill ha det i framtiden. Och vi kan nog vara överens om att han som politiker vill prata nutid och vurmandet för framtiden.

Har du någonsin hört skåningar hellre prata sig varma om värnandet om hur förträfflig vår kungliga huvudstad Stockholm är som Sveriges enda storstad, snarare än Skånes närhet till kontinenten och de mycket mer lockande och viktiga städerna där? Inte ofta.

Skåningar ÄR ett eget släkte med rötter i Danmark. Inget fel i det.

//Brute
Citera
2014-12-15, 09:56
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skofnung
Du är sverigedemokrat för de värnar om judar samt är du avundsjuk att det fjäskas för lite med judar jämfört med muslimer. Björn Söder har rätt, judar identifierar inte sig som svenskar, det ser vi i det här inlägget.

Du har rätt men det är inte hela sanningen, jag är även Sverigedemokrat för att jag älskar Sverige och jag tycker att massinvandringen förstör detta fina land. När man är ute på stan i Malmö så ser man hucklebeklädda muslimska kvinnor och tiggare överallt, för att inte tala om kåkstäderna runt om i stan. Allt i Sverige har blivit så nergånget på grund av massinvandringen.
Senast redigerad av thewellovedone 2014-12-15 kl. 10:06.
Citera
2014-12-15, 09:59
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Det är uppenbart att SD står och faller med Jimmie Åkesson.
Efter abortfilmsfestivalen trodde jag nog SD skulle komma över 20%
Men så blev det ett fullständigt PK befriat lucia i SVT, sånt ger inga extraröster till SD.
Och så nu kommer Björn Söder och klampar in i samma smet som Mattias Karlsson klafsat runt i att med pseudovetenskapliga argument försöka definiera svenskheten. Kommer aldrig att lyckas.
Björn Söders uttalande kommer locka över väljare från SvP till SD men dom kom stöta bort många gånger fler väljare.
Ska SD vara kvar behöver dom koncentrera sig på att bekämpa PK-ismen, där finns de stora väljarskarorna. Anti-semitism är förlegat och upprör ingen i Sverige.

Vilken antisemitism är det du pratar om?????
Citera
2014-12-15, 10:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Du missar min poäng.

Björn Söders utspel väcker nästan frågan om han menar nutid, historiskt, eller hur han vill ha det i framtiden. Och vi kan nog vara överens om att han som politiker vill prata nutid och vurmandet för framtiden.

Har du någonsin hört skåningar hellre prata sig varma om värnandet om hur förträfflig vår kungliga huvudstad Stockholm är som Sveriges enda storstad, snarare än Skånes närhet till kontinenten och de mycket mer lockande och viktiga städerna där? Inte ofta.

Skåningar ÄR ett eget släkte med rötter i Danmark. Inget fel i det.

//Brute
Det är nog lite svårt att förstå vad din poäng egentligen är? Men visst kan jag hålla med dig om att skåningar är ett "eget släkte" på något sätt. Och rötterna i Danmark kan jag heller inte förneka. Och det är inget fel i det.

Men Söder utgår väl från det Sverige som finns idag och då måste han ta med Skåne och exkludera Norge ur den definitionen.
Citera
2014-12-15, 10:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Vilken antisemitism är det du pratar om?????
Precis. Det är ju sjukmedia som försöker pracka på SD antisemitstämpeln, vilket är helt jävla otroligt mtp att det är regeringens mest judetäta parti med uttalat zioniststöd hos flera av de höga spelarna i partiet. Otroligt puckat med andra ord.
Citera
2014-12-15, 10:09
Medlem
SD har bara 3-4 vettiga människor i partitoppen som bör ge uttalande och kommentarer. Björn söder hör definitivt inte till dit!!
Citera
2014-12-15, 10:14
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Tokrubrikerna duggar tätt nu - lär väl kosta ett par tusen röster.

Svensk medias försök att utöva makt över folket, borde få oss alla att reagera.
Det följer samma mönster som tidigare.
En tidning publicerar en lögn, som sedan återges i alla andra tidningar.
Oftast utan möjlighet för läsaren att kommentera.
Citera
2014-12-15, 10:19
Medlem
Varför kan man inte medieträna Björn Söder?!? Alla vet att journalister gärna vill lirka fram dylika absurditeter från SD-representanter, och sedan vrida till dem så mycket det bara går. Om inte Söder förstår detta och inte klarar att låta bli att nappa på sådana lockbeten från journalisten så kanske han borde tilldelas en lite mer undanskymd plats i partiet, typ sortera pärmar på något kansli e.dyl.

Noterar dock att toppnyhet på SvD denna morgon inte är Söders senate klavertramp utan Jihadist-kidnapparen i Sydney, mest delat är en artikel om en ung Dansk muslim som radikalisterats och nu strider för IS och som hälsar att halshuggning av 'kuffer' är vackra, samt att man publicerat en mycket läsvärd artikel om vilka förpliktelser att hjälpa folk från andra länder vi har (eller snarare inte har):
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vilka-ar-sveriges-skyldigheter_4188103.svd
Citera
2014-12-15, 10:20
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är nog lite svårt att förstå vad din poäng egentligen är? Men visst kan jag hålla med dig om att skåningar är ett "eget släkte" på något sätt. Och rötterna i Danmark kan jag heller inte förneka. Och det är inget fel i det.

Men Söder utgår väl från det Sverige som finns idag och då måste han ta med Skåne och exkludera Norge ur den definitionen.

Ja, min poäng var nog att det är lite av en ögonbrynshöjare att just en skåning börjar hacka på samer.
Med nationalstatstänket som ursäkt. Om han nu vill prata om dagens Sverige.
I dagens Sverige har vi ju både samer, skåningar, judar med flera. Inget fel i det och det har knappast något med vår invandringspolitik att göra.

EDIT: Med "vår" invandringspolitik menade jag Sveriges.

//Brute
Citera
2014-12-15, 10:23
Medlem
GeneralPoops avatar
Men alltså. Varför denna bajsnödighet?

VAD i det han säger är felaktigt?

Att en person som annammar sin judiska sida inte kan räknas som en svensk är väl inget märkligt med?
Judar har seder och levnadsregler som vi svenskar inte har. Det är väl inget märkligt med det?

Ingenstans i hans uttalande så säger han att det är en dålig sak?

Det han i princip säger är ju bara att om man inte anammar den svenska kulturen och det svenska levnadssättet så är man inte svensk?
Citera
2014-12-15, 10:23
Medlem
valleros avatar
Obegripligt av Söder. Rubriken "judar och samer är inte svenskar" är naturligtvis extremt skruvad men inte inkorrekt. Orrenius är en känd rabiat SD-hatare, men erbluder ändå Söder att förtydliga texten efteråt. Men Söder avstår.
En idiot skulle kunna räkna ut hur det skulle vinklas.
Med tanke på att Kent Ekeroth och Paula Beiler, som båda ingår i den absoluta SD-toppen, är judar lär det bli omöjligt att anklaga SD för anti-semitism, men det kommer inte stoppa rubrikerna.
Någon form av damage control - typ en presskonferens där Söder förklarar vad han menar - måste till.
Jag vill själv gärna veta vad han menar med "judar som blir svenskar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in