2014-12-16, 08:16
Medlem
Hemi57s avatar
..Tycker den här tråden KUKAT UR FULLSTÄNDIGT !!!
Citera
2014-12-16, 08:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Ett land där alla bara kallar sig svenskar kommer givetvis se annorlunda ut i ett land där alla kallar sig svenskar OCH något annat. Och-svenskarna kommer sluta kalla sig svenskar långt innan dess.
Citera
2014-12-16, 08:20
Medlem
karlolof89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Han är VICE talman tillika riksdagsman.

De åsikter han gav uttryck åt i tidningen var väl inte i egenskap av talman?

Tror du att allt någon som är domare i en svensk domstol säger på fritiden är att betrakta som domslut t.ex?

På pressbyrån:
Domaren: "Jag tar en Rapé portion och en påse Algrens bilar."
Expediten: "Okej, domarn. När vinner domen ovan laga kraft?"

Jag vet att han är vice talman. Det är därför han ska ta det lugnt med sina utsvävningar.
Citera
2014-12-16, 08:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Lägger till länk

http://www.svt.se/gomorron-sverige/se-program/gomorron-sverige-gomorron-sverige-6?autostart=true

Ska bli mycket intressant!

Man kan inte ge Söder pluspoäng för debatten. Här hade han ett gyllene tillfälle trycka till PK ivrarna och Sjöstedt i samma smäll. Hade han tagit fram artikeln från Expressen direkt och hänvisat att personer med olika ursprung gärna söker sig egen nationalitet / identitet och dessutom påvisat detta med att samerna vill ha eget styre, så hade allt jidder försvunnit bums. För vem tror väl inte på Expressens artiklar ? Han hade kunnat säga att andemeningen med hans artikel i DN var just att påvisa olika gruppers nationella sökande.

Sjöstedt hade blivit 100% avväpnad i debatten - svarslös direkt. Sedan kunde Söder ta fram frågan om bättre hyfs i kammaren och varför V inte säger " Herr Talman " etc. En veckas retorik kan väl SD ge Söder ? Nu kändes det lite pannkaka att bli utsatt för Sjöstedts påhopp.
Citera
2014-12-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Men vi delar ju redan upp mellan etniska svenskar och andra, då vi har fem erkända minoriteter. Skall vi slopa dessa menar du? Du kan inte både ha kakan och äta den nämligen.

Jag ser även dem som svenskar. Eller jag kanske missar din poäng. Hur menar du?
Citera
2014-12-16, 08:23
Medlem
Citat:
Hur skiljer det sig från din tolkning? Kan du inte berätta vad han menar istället för att ifrågasätta min läskunnighet?

Det du skrev är inte i närheten av det jag skrev.

Förtydligande:
Det är inte alla "judar" som identifierar sig själva som just "jude" utan kanske går efter sitt medborgarskap, t.ex. svensk.

Det är inte alla muslimer som identifierar sig själva som muslimer utan de kanske identifierar sig som irakier eller amerikan.

Tar samma exempel som jag tidigare postat:
Om jag (svensk) flyttar till Kina så betyder det inte att jag är kines. Om jag sedan får barn med en svenska så blir vårt barn inte en kines.

Ovanstående exempel är inte direkt kopplat till vår diskussion men du bör kunna förstå vad jag menar ändå.
Citera
2014-12-16, 08:25
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Så fruktansvärt många icke-läskunniga i detta land.
För sista gången, Björn Söder har inte sagt att judar inte kan vara svenskar. Punkt.

Läs, och om du inte kan läsa så lär dig, eller, låt bli att yttra dig. Tack!

Precis.. Björn Söder säger att judar kan visst bli svenskar om dom bara säger upp sin osvenska identitet. Annars är dom svenska medborgare
Citera
2014-12-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hohi
Det du skrev är inte i närheten av det jag skrev.

Förtydligande:
Det är inte alla "judar" som identifierar sig själva som just "jude" utan kanske går efter sitt medborgarskap, t.ex. svensk.

Det är inte alla muslimer som identifierar sig själva som muslimer utan de kanske identifierar sig som irakier eller amerikan.

Tar samma exempel som jag tidigare postat:
Om jag (svensk) flyttar till Kina så betyder det inte att jag är kines. Om jag sedan får barn med en svenska så blir vårt barn inte en kines.

Ovanstående exempel är inte direkt kopplat till vår diskussion men du bör kunna förstå vad jag menar ändå.
Intressant att varje gång Sverigedemokrater tar exemplet om att man inte blir t.ex. kines/japan om man flyttar till det landet så väljer ni alltid ett land som i princip är renrasigt. Det säger ju lite om vad det är för land ni vill ha.

Gör om ditt exempel till:
Om jag (svensk) flyttar till USA så betyder det inte att jag är anerikan. Om jag sedan får barn med en svenska så blir vårt barn inte en amerikan.

Stämmer det fortfarande då? Det är ju just det här som är vår meningsskiljaktighet, definitionen av vad som är svensk.
Senast redigerad av backflasha 2014-12-16 kl. 08:32.
Citera
2014-12-16, 08:30
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Precis. Söder tror inte att det finns svenska judar.
um... han menar ju tvärtom att judar är en minoritetsbefolkning i sverige – dvs just att det finns svenska judar.

sedan påpekar han - vilket också är självklart - att många judar släpper den judiska identiteten och blir vanliga svenskar istället för svenska judar.

hur kan detta vara svårt att förstå eller ens kontroversiellt?
Citera
2014-12-16, 08:32
Medlem
HerrRobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Precis.. Björn Söder säger att judar kan visst bli svenskar om dom bara säger upp sin osvenska identitet. Annars är dom svenska medborgare
men christ almighty...

han säger att de är svenska judar.

svenska medborgare är de ju hursom fattar du väl?
Citera
2014-12-16, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Då får du nog anta det erbjudandet mycket fort, för snart blir det som i Tyskland på 1930-talet, där judar och andra tvingades betala allt de ägde för att få möjlighet att lämna landet.

Precis som Hitler gjorde sig av med SA, så kommer det snart bli en rasrensning inom SD, men just nu så passar det ännu med lite kulturfägring.
Mer troligt är att median till slut vinner striden över får som dig. Vad som har hänt under den senaste tiden är att folk har vaknat upp och insett at journalister överlag är agendadrivna människor som inte böjer sig för att smutskasta partier(eller folk för den delen) som inte delar deras världsbild.
Då får vi ett DDR 2.0. Ett land där median kontrolleras till 100% och enbart åsikter som följer den vänsterglada linjen släpps igenom.
Citera
2014-12-16, 08:44
Medlem
pelle49s avatar
Söder har nog lärt sig en del av detta. Det viktigaste kanske är att aldrig igen låta sig intervjuas av Orrenius, som inte är känd för att vara en saklig journalist. Det andra är att "filosofiska resonemang" bör hållas internt, av flera skäl; få begriper komplexa resonemang och ännu färre bryr sig, det bryts ut oneliners som inte behöver ha förankring i texten och en journalist av Orreniustyp har alltid en dold agenda. Han intervjuar inte Söder för att verkligen spegla vad Sd anser utan för vad Orrenius anser att Sd anser.

Men konsekvenserna för Sd är troligen inte så allvarliga på lite längre sikt. De kan däremot bli det för Orrenius, framtida intervjupersoner är nu, oavsett åsikter i övrigt, på det klara med att han inte har för avsikt att berätta sanningen, utan sin tolkning av sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in