2014-12-16, 00:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Manualerna har stulits av galningar av mäniskosläktet homosapiens.
De har gjort om det för att passa "makten"

Och istället för galninger som till synes förfalskar eller misstolkar tros/religions-urkunder skall vi lyssna på galninger som du, som "talar" med 'gud'?
Citera
2014-12-16, 00:12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Men vad grundar sig rädslan i?
Att någon för en lång tid sedan kläckte idén om att det bästa sättet att motivera folk till att slava hela livet var att hitta på koncepten paradis respektive helvete och skrämma människor genom att indoktrinera dem hela livet.
Citera
2014-12-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Tror det är rätt många som inte vet, och som därför sätter en peng på den 'säkra' sidan.

*Hmm... Det finns alltså en risk att man kan hamna i helvetet... Bäst att jag tror på Gud.*

Den stora frågan är varför vi är så rädda att helt enkelt erkänna att vi inte vet.

En person som kan vara värd att lyssna på är Markus Birro, som trots allt offrat ett stor del av sitt liv till denna högre makt.
https://www.youtube.com/watch?v=3uiRn0r_vss

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag finner den anledningen ganska obegriplig. Vad är det som talar för att en gud vars främsta propagandaverktyg är individers rädsla för att plågas i en evighet är någonting man vill finna sitt öde i?

Det har var ju kul för nu får jag ju tillfälle att än en gång påpeka att helvetet och den beskrivning av en plats med evig plåga som straff finns inte i Bibeln. Helvetet uppfanns långt senare och återfinns i en skönlitterär historia som heter inferno som är en del av a divine comedy.

I dagens översättningar finns ordet helvetet med. Men det fanns inte där från början. Men inte ens i dagens bibel finns en beskrivning av en plats där människor ska straffas med evig plåga.

Då blir det intressant på riktigt. Vems propagandaverktyg var det egentligen? Vem/vilka vann på att människor var rädda och underkastade sig på grund av rädslan?
Det är frågor som varje kristen bör ställa sig själv. Och vad finns då kvar som anledning till att bekänna sig till kristendom om man inte ens riskerar att få det straffet som icketroende?
Citera
2014-12-16, 00:15
Medlem
Citat:
Manualerna har stulits av galningar av mäniskosläktet homosapiens.
De har gjort om det för att passa "makten"
Varken hot, mord, skrämma någon, tvinga någon, avrätta eller säga din otrogne råtta är Guds vilja.
Det är något stort fel på vissa präster som lär ut galenskap till människor och det är då man skall säga: Vad f...är det han påstår gubbj....
Jag är helt säker på att det döljer sig massor av maktgalna kräk bakom prästskrudarna. Inte alla men många.
Varför ger sig inte prästen ut bland människor och VISAR sin tro i handlingar? Står i kyrkan och frälser de frälsta hela dagarna.
Det är människor som förvridit Gud och religion till något sjukligt och maktgalet samhällssystem där man skall tjäna pengar på Gud eller bestämma genom hot och våld.
Det är inte troende ett dugg! Det ser Gud!
Fast om Gud finns så kan vi ju inte veta om han vill att vi mördar,hotar och skrämmer vissa människor? Och läser man bibeln eller koranen så blir man heller inte klarare på den punkten......
Citera
2014-12-16, 00:16
Bannlyst
Citat:
Varken hot, mord, skrämma någon, tvinga någon, avrätta eller säga din otrogne råtta är Guds vilja.
Vad är det för mysfarbror till Gud du har? allah?
Citera
2014-12-16, 00:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det har var ju kul för nu får jag ju tillfälle att än en gång påpeka att helvetet och den beskrivning av en plats med evig plåga som straff finns inte i Bibeln. Helvetet uppfanns långt senare och återfinns i en skönlitterär historia som heter inferno som är en del av a divine comedy.

I dagens översättningar finns ordet helvetet med. Men det fanns inte där från början. Men inte ens i dagens bibel finns en beskrivning av en plats där människor ska straffas med evig plåga.

Då blir det intressant på riktigt. Vems propagandaverktyg var det egentligen? Vem/vilka vann på att människor var rädda och underkastade sig på grund av rädslan?
Det är frågor som varje kristen bör ställa sig själv. Och vad finns då kvar som anledning till att bekänna sig till kristendom om man inte ens riskerar att få det straffet som icketroende?

Ordet helvete fanns inte med från början. Men "stället" beskrivs.
Citera
2014-12-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Att någon för en lång tid sedan kläckte idén om att det bästa sättet att motivera folk till att slava hela livet var att hitta på koncepten paradis respektive helvete och skrämma människor genom att indoktrinera dem hela livet.

Exakt. De fick oss att tro att vi var tvungna att ge dem en tiondel av våra tillgångar om vi inte ville brinna i evighet i helvetet. De som blev rika på rädslan var de som skrämde människor med den här lögnen.
Citera
2014-12-16, 00:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast om Gud finns så kan vi ju inte veta om han vill att vi mördar,hotar och skrämmer vissa människor? Och läser man bibeln eller koranen så blir man heller inte klarare på den punkten......
JODÅ det kan du då visste, ljug inte nu! Inte sjutton mördar du eller hotar grannen om han parkerat bilen fel så du inte kan komma ut?
Nog går du fram fint och knackar på axeln och: hm jag behöver komma fram tack!
Jag tror inte att du går in och hämtar en ak-4 och blåser skallen av den i första taget.
Citera
2014-12-16, 00:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Kändes det obekvämt att se någon som inte predikade hat för oliktänkande?
Citera
2014-12-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ordet helvete fanns inte med från början. Men "stället" beskrivs.

Njae. Har du en källa?

Skärselden vet jag är beskriven, och jag har för mig att det finns något mer. Men det är, om jag inte missminner mig sådant som står i gamla testamentet, och det vill inte dagens kristna kännas vid.
Citera
2014-12-16, 00:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Gud! Skaparen, urenergin, kalla det vad du vill mannen, och den Guden uppmanar ingen till sådana saker.
Citera
2014-12-16, 00:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
JODÅ det kan du då visste, ljug inte nu! Inte sjutton mördar du eller hotar grannen om han parkerat bilen fel så du inte kan komma ut?
Nog går du fram fint och knackar på axeln och: hm jag behöver komma fram tack!
Jag tror inte att du går in och hämtar en ak-4 och blåser skallen av den i första taget.
Gör man inte, aj fan...
Vad dum jag känner mig nu

Men läser du om belägringen av Jeriko så får du helt andra vibbar.
Där uppmanar ju Gud judarna att döda alla män och förslava kvinnorna emot människornas vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in