2014-12-15, 00:00
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vad jag menade var att vi har fortfarande stora luckor i vår kunskap som kan fyllas med "gud".

Det där brukar kallas för en "gapets gud", d.v.s. då vi fyller i kunskapsluckor med en gud. Men eftersom dessa kunskapsgap minskar ju mer vetenskap vi ägnar oss åt, skulle jag säga att detta är en väldigt dålig grund att tro på gud. Om man vill tro på en gud, bör man nog hitta andra skäl än kunskapsgap om olika fenomen i universum.

T.ex. så har man ännu inte mig veterligen (jag måste gardera mig för att detta problem kan ha nyligen lösts ) kunnat skapa en teoretisk modell som beskriver turbulenta flödens statistiska mönster, d.v.s. man vet inte under vilka omständigheter Navier-Stokes ekvationer (d.v.s. ekvationer som beskriver flöden) har fysikaliska "icke nonsens lösningar" som gäller i turbulenta flöden. För den som vill kan man stoppa in en gud som en "gapfiller", och säga som förklaringsmodell att gud går in mirakulöst och driver själva det turbulenta flödet. Men den dagen man löst detta problem försvinner detta gap och även dess gud (dock har jag ännu inte stött på någon teist som har stoppat in en gud för att lösa detta kunskapsgap ).

Andra problem där vi saknar kunskap är t.ex. alla steg i livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande uppkommer. Och för den som vill kan man välja att stoppa in en gud som en "gapfiller", eller t.ex. göra som jag, helt enkelt nöja sig med "jag vet inte" som svar på frågor vi saknar kunskap om. Men ifall en vacker dag vi har en verifierad vetenskaplig teori som förklarar dessa fenomen, försvinner gapet och även dess gud.

Vår idé-historia är fullt av exempel på kunskapsgap som tidigare förklarades med gud/gudar, men som idag kan förklaras med fysikaliska processer. T.ex. så trodde folk att blixt och dunder var orsakad av någon gudom (t.ex. guden Tor). Idag kan vi förklara detta fenomen utan att behöva ta till en gud. Gapets gud har minskat i storlek de senaste århundradena i takt med att vetenskap gett oss mera kunskap om hur naturen fungerar.

Och för den som har kunskapsgap som sitt främsta skäl till att tro på gud har mindre skäl idag än för några hundra år sedan att tro på gud. Och den dagen vi löst sådana kunskapsgap som t.ex. livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande kan uppkomma ur fysikaliska processer, kommer det mesta av "gapets gud" att ha försvunnit.
Senast redigerad av qbit 2014-12-15 kl. 00:04.
Citera
2014-12-15, 00:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackkatt
Jag är troende muslim, inte så värst religös skulle jag säga. Är född och uppväxt som muslim då båda mina föräldrar är det. Är från forna Jugoslavien och där tror de flesta på Gud. Har inte träffat på en som inte gör det.

Anledningen till att barn dör i cancer t.ex, detta livet är ett test inför domedagen då vi alla kommer att delas upp, Gud/Allah kommer att väga våra handlingar de goda och de ONDA.
Enligt islam är Gud väldigt god och förlåter oftast synder.
Jo men varför ett litet barn? Jo för att denna lilla oskyldiga bebis föräldrar sätts inför ett stort prov i sitt liv.
Hur hanterar de sorgen? Hur beter de sig mot folk är de snälla/onda? Enligt islam skall man inte vara ledsen över det Gud har gett oss! Vi ska kunna hantera vissa situationer i livet hur svåra dem än är, men alltid ha i baktanke att inte bli en sämre människa!

En kusin till mig förlorade sin man i en bil olycka och hon ifrågasatte gud och sa till slut att hon inte trodde på han mer. Efter 2 månader av enbart sort kom den stora gåvan ifrån Gud. HON VAR GRAVID! Han lämnade ett litet liv efter sig!! (Första barnet ")
Gud tar liv, men han ger också tillbaka väldigt mycket!!!
Islam är inte så krävande. Idioterna som håller på med heders mord, mördar och ansluter sig till ISIS är inte muslimer.
Håller fullkomligt med dig i din sista mening! Lika med alla troende som dömer någon eller beter sig högmodigt eller hatiskt i Guds namn. Hånar eller föraktar någon. Oavsett religion eller icke religion.
Citera
2014-12-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Det där brukar kallas för en "gapets gud", d.v.s. då vi fyller i kunskapsluckor med en gud. Men eftersom dessa kunskapsgap minskar ju mer vetenskap vi ägnar oss åt, skulle jag säga att detta är en väldigt dålig grund att tro på gud. Om man vill tro på en gud, bör man nog hitta andra skäl än kunskapsgap om olika fenomen i universum.

T.ex. så har man ännu inte mig veterligen (jag måste gardera mig för att detta problem kan ha nyligen lösts ) kunnat skapa en teoretisk modell som beskriver turbulenta flödens statistiska mönster, d.v.s. man vet inte under vilka omständigheter Navier-Stokes ekvationer (d.v.s. ekvationer som beskriver flöden) har fysikaliska "icke nonsens lösningar" som gäller i turbulenta flöden. För den som vill kan man stoppa in en gud som en "gapfiller", och säga som förklaringsmodell att gud går in mirakulöst och driver själva det turbulenta flödet. Men den dagen man löst detta problem försvinner detta gap och även dess gud (dock har jag ännu inte stött på någon teist som har stoppat in en gud för att lösa detta kunskapsgap ).

Andra problem där vi saknar kunskap är t.ex. alla steg i livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande uppkommer. Och för den som vill kan man välja att stoppa in en gud som en "gapfiller", eller t.ex. göra som jag, helt enkelt nöja sig med "jag vet inte" som svar på frågor vi saknar kunskap om. Men ifall en vacker dag vi har en verifierad vetenskaplig teori som förklarar dessa fenomen, försvinner gapet och även dess gud.

Vår idé-historia är fullt av exempel på kunskapsgap som tidigare förklarades med gud/gudar, men som idag kan förklaras med fysikaliska processer. T.ex. så trodde folk att blixt och dunder var orsakad av någon gudom (t.ex. guden Tor). Idag kan vi förklara detta fenomen utan att behöva ta till en gud. Gapets gud har minskat i storlek de senaste århundradena i takt med att vetenskap gett oss mera kunskap om hur naturen fungerar.

Och för den som har kunskapsgap som sitt främsta skäl till att tro på gud har mindre skäl idag än för några hundra år sedan att tro på gud. Och den dagen vi löst sådana kunskapsgap som t.ex. livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande kan uppkomma ur fysikaliska processer, kommer det mesta av "gapets gud" att ha försvunnit.

Amen!
Citera
2014-12-15, 00:12
Medlem
libbens avatar
De som är troende här inne i tråden får ju gärna förklara sin syn på alla personer som har "samma" story innan jesus, och nästan allt är klipp & klistra tills en tillräckligt stor skara människor tycker att den senaste klipp & klistra är den som gäller och har gällt i många år.

Men det var ju rätt bekvämt som "kristen" här inne tydligen att ignorera alla personer som kom före Jesus som jag enkelt listade.

Ingen som vill öppna sitt "hjärta" för att prata om alla gudar/sagor som är innan jesus?

Jag hoppas någon som är kristen här inne vill delge sina tankar om dessa figurer som är före jesus, och hur hen ser på saken helt enkelt.

Varför är just din "livsåskådning" den rätta till skillnad mot 5 miljarder andra människors livsåskådning?

Citat:
Attis of Phrygia
Attis was born on December 25 of the Virgin Nana. He was considered the savior who was slain for the salvation of mankind. His body as bread was eaten by his worshippers. He was both the Divine Son and the Father. On “Black Friday,” he was crucified on a tree, from which his holy blood ran down to redeem the earth. He descended into the underworld. After three days, Attis was resurrected.

Horus
Born of a virgin, Isis. Only begotten son of the God Osiris. Birth heralded by the star Sirius, the morning star. Ancient Egyptians paraded a manger and child representing Horus through the streets at the time of the winter solstice (about DEC-21). In reality, he had no birth date; he was not a human. Death threat during infancy: Herut tried to have Horus murdered. Handling the threat: The God That tells Horus’ mother “Come, thou goddess Isis, hide thyself with thy child.” An angel tells Jesus’ father to: “Arise and take the young child and his mother and flee into Egypt.” Break in life history: No data between ages of 12 & 30. Age at baptism: 30. Subsequent fate of the baptiser: Beheaded. Walked on water, cast out demons, healed the sick, restored sight to the blind. Was crucifed, descended into Hell; resurrected after three days.

Zoroaster/Zarathustra
Zoroaster was born of a virgin and “immaculate conception by a ray of divine reason.” He was baptized in a river. In his youth he astounded wise men with his wisdom. He was tempted in the wilderness by the devil. He began his ministry at age 30. Zoroaster baptized with water, fire and “holy wind.” He cast out demons and restored the sight to a blind man. He taught about heaven and hell, and revealed mysteries, including resurrection, judgment, salvation and the apocalypse. He had a sacred cup or grail. He was slain. His religion had a eucharist. He was the “Word made flesh.” Zoroaster’s followers expected a “second coming” in the virgin-born Saoshynt or Savior, who is to come in 2341 AD and begin his ministry at age 30, ushering in a golden age.

Glycon
In the middle of the 100s AD, out along the south coast of the Black Sea, Glycon was the son of the God Apollo, who: came to Earth through a miraculous birth, was the Earthly manifestation of divinity, came to earth in fulfillment of divine prophecy, gave his chief believer the power of prophecy, gave believers the power to speak in tongues, performed miracles, healed the sick, and raised the dead.

Dionysus
Dionysus was born of a virgin on December 25 and, as the Holy Child, was placed in a manger. He was a traveling teacher who performed miracles. He “rode in a triumphal procession on an ass.” He was a sacred king killed and eaten in an eucharistic ritual for fecundity and purification. Dionysus rose from the dead on March 25. He was the God of the Vine, and turned water into wine. He was called “King of Kings” and “God of Gods.” He was considered the “Only Begotten Son,” Savior,” “Redeemer,” “Sin Bearer,” Anointed One,” and the “Alpha and Omega.” He was identified with the Ram or Lamb. His sacrificial title of “Dendrites” or “Young Man of the Tree” intimates he was hung on a tree or crucified.

Romulus
Romulus is born of a vestal virgin, which was a priestess of the hearth god Vesta sworn to celibacy. His mother claims that the divine impregnated her, yet this is not believed by the King. Romulus and his twin brother, Remus, are tossed in the river and left for dead. (A “slaughter of the innocents” tale which parallels that of Matthew 2:13-16). Romulus is hailed as the son of god. He is “snatched away to heaven” by a whirlwind (It is assumed that the gods took him), and he makes post mortem appearances. In his work Numa Pompilius, Plutarch records that there was a darkness covering the earth before his death (Just as there was during Jesus’ death according to Mark 15:33). He also states that Romulus is to be know afterwards as ‘Quirinus’; A god which belonged to the Archiac Triad (a “triple deity” similar to the concept of the Trinity).
Citera
2014-12-15, 00:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit

När kommer den dagen då?
Har vi inte kommit längre än hit? Det går långsamt för mänskligheten att lösa frågan vem kom först. Hönan eller ägget? Ägget är kvar där i gapet och snurrar.
Nog borde väl vetenskapen kunna lägga fram sanningen om ägget idag?
Citera
2014-12-15, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Jag hoppas någon som är kristen här inne vill delge sina tankar om dessa figurer som är före jesus, och hur hen ser på saken helt enkelt.
det är verk av antikrists ande och lär knappast finnas nått fysiskt bevis f.vt om dessa entiter med särskilt lik historia som Jesus. Sluta sprid Satans irrläror utan att bakgrundskolla.

Det finns bara EN Messias och EN sanning. Ska det vara nån dold eller är det mer troligt den mest kända?

Citat:
Varför är just din "livsåskådning" den rätta till skillnad mot 5 miljarder andra människors livsåskådning?
Nu råkar det faktiskt vara tvärtom. Jesus är världens mest kända människa och bibeln den mest lästa boken. Den är också översatt till flest språk.

Men min egen erfarenhet inkluderar att Jesus kom till mig innan jag knappt ens läst bibeln, bara flummat till regaee musik i princip.
Citera
2014-12-15, 00:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
De som är troende här inne i tråden får ju gärna förklara sin syn på alla personer som har "samma" story innan jesus, och nästan allt är klipp & klistra tills en tillräckligt stor skara människor tycker att den senaste klipp & klistra är den som gäller och har gällt i många år.

Men det var ju rätt bekvämt som "kristen" här inne tydligen att ignorera alla personer som kom före Jesus som jag enkelt listade.

Ingen som vill öppna sitt "hjärta" för att prata om alla gudar/sagor som är innan jesus?

Du får mer än gärna skapa en tråd om ditt ämne! Öppna ditt hjärta nu och delge historier om gudar och sagor innan Jesus.
Jag väntar fint och snällt.
Citera
2014-12-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Nej bara att ni ska bekänna er till att tro mer på muhammad och djävulen än Jesus och Den helige anden. Och att ni inte får tro på korsfästelsen. Det som Jesus gjorde för att de som tror på SANNINGEN ska få evigt liv. Vägen är smal som leder till liv, sade Jesus.

Jag kan inte säga så mycket tyvärr. I min familj t.ex och min STORA släkt är vi inte sånna som du beskriver, du får inte blanda ihop "muslimer" från Balkan med folk från mellan östern. Dem är mer extrema tyvärr, syftar självklart inte på alla med skulle säga 99,9 % . I mitt hem tror tror vi på Jesus (vår profet) ? Vet inte vad för "muslimer" du träffat på. Muhammed s.a.w är vår profet det var han som spred islam (fred vare med honom)
Citera
2014-12-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
När kommer den dagen då?
Har vi inte kommit längre än hit? Det går långsamt för mänskligheten att lösa frågan vem kom först. Hönan eller ägget? Ägget är kvar där i gapet och snurrar.
Nog borde väl vetenskapen kunna lägga fram sanningen om ägget idag?

Gå in på WWW.gratiskoran.se beställ hem boken "koranens budskap" läs och bli muslim helt enkelt.. Haaareeeeeee
Citera
2014-12-15, 00:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Gå in på WWW.gratiskoran.se beställ hem boken "koranens budskap" läs och bli muslim helt enkelt.. Haaareeeeeee
Nej tack! Jag tror på Gud, inte religion.
Jag är nöjd med budskapet från Bibeln. Räcker med Gud för min del.
Citera
2014-12-15, 00:29
Medlem
Rorbassons avatar
[quote=saggeliten|51486404] Jesus är världens mest kända människa och bibeln den mest lästa boken. Den är också översatt till flest språk.

Men Astrid Lindgren med sin Pippi Långstrump kommer allt närmre. IKEA- Katalogen är också läst i en jävla massa länder.
Citera
2014-12-15, 00:37
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte säga så mycket tyvärr. I min familj t.ex och min STORA släkt är vi inte sånna som du beskriver, du får inte blanda ihop "muslimer" från Balkan med folk från mellan östern. Dem är mer extrema tyvärr, syftar självklart inte på alla med skulle säga 99,9 % . I mitt hem tror tror vi på Jesus (vår profet) ? Vet inte vad för "muslimer" du träffat på. Muhammed s.a.w är vår profet det var han som spred islam (fred vare med honom)
Nu syftar ju jag på det som står i koranen iofs.

Jag har stött på anden "allah". Alltså Djävulen. Men jag har också blivit räddad av Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in