Citat:
Det där brukar kallas för en "gapets gud", d.v.s. då vi fyller i kunskapsluckor med en gud. Men eftersom dessa kunskapsgap minskar ju mer vetenskap vi ägnar oss åt, skulle jag säga att detta är en väldigt dålig grund att tro på gud. Om man vill tro på en gud, bör man nog hitta andra skäl än kunskapsgap om olika fenomen i universum.
T.ex. så har man ännu inte mig veterligen (jag måste gardera mig för att detta problem kan ha nyligen lösts
) kunnat skapa en teoretisk modell som beskriver turbulenta flödens statistiska mönster, d.v.s. man vet inte under vilka omständigheter Navier-Stokes ekvationer (d.v.s. ekvationer som beskriver flöden) har fysikaliska "icke nonsens lösningar" som gäller i turbulenta flöden. För den som vill kan man stoppa in en gud som en "gapfiller", och säga som förklaringsmodell att gud går in mirakulöst och driver själva det turbulenta flödet. Men den dagen man löst detta problem försvinner detta gap och även dess gud (dock har jag ännu inte stött på någon teist som har stoppat in en gud för att lösa detta kunskapsgap
).Andra problem där vi saknar kunskap är t.ex. alla steg i livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande uppkommer. Och för den som vill kan man välja att stoppa in en gud som en "gapfiller", eller t.ex. göra som jag, helt enkelt nöja sig med "jag vet inte" som svar på frågor vi saknar kunskap om. Men ifall en vacker dag vi har en verifierad vetenskaplig teori som förklarar dessa fenomen, försvinner gapet och även dess gud.
Vår idé-historia är fullt av exempel på kunskapsgap som tidigare förklarades med gud/gudar, men som idag kan förklaras med fysikaliska processer. T.ex. så trodde folk att blixt och dunder var orsakad av någon gudom (t.ex. guden Tor). Idag kan vi förklara detta fenomen utan att behöva ta till en gud. Gapets gud har minskat i storlek de senaste århundradena i takt med att vetenskap gett oss mera kunskap om hur naturen fungerar.
Och för den som har kunskapsgap som sitt främsta skäl till att tro på gud har mindre skäl idag än för några hundra år sedan att tro på gud. Och den dagen vi löst sådana kunskapsgap som t.ex. livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande kan uppkomma ur fysikaliska processer, kommer det mesta av "gapets gud" att ha försvunnit.
Senast redigerad av qbit 2014-12-15 kl. 00:04.
Senast redigerad av qbit 2014-12-15 kl. 00:04.