Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag diggar denna ödmjukhet som jag inte sett förut. Det är uppfriskande att kommunicera med människor som inte säger sig ha absolut kunskap om allt möjligt.
Jag vet ingen som sagt att singulariteten måste ha funnits i en evighet (om man då inte extrapolerar detta från det faktum att tid "skapades" vid BB), men däremot vad jag läst är att man bara kan analysera händelsen inom ett ögonblick efter att expansionen började och det tidigaste vi vet är att all universums energi fanns tätt packad i det ögonblicket för att sedan expandera utåt i en enorm hastighet. Detta är var kausalitet, tid och rum började så som vi känner till det. Därför sägs det att tid och kausalitet (orsak och verkan) är meningslöst att diskutera före Big Bang. Jag vill därför fortfarande hävda att evighet möjligen är ett konstruerat ord och inte nödvändigtvis något som verkligen existerar eftersom vi inte har några observationer av detta.
Vad jag inte förstår av det du skriver är om den eviga skaparen. Vad pratar vi om för aspekt här? Det enda värdet du gett denna skapare är just namnet skaparen och evig. Varåt barkar det?
Ursäkta för sent svar
Ja, tack detsamma. Har inte heller sett någon som är villig att offra sin dyrbara tid för att förstå den andres åsikter och tro, det tycker jag är häftigt. Med ödmjukhet kommer man väldigt långt. Tycker inte att man ska vara högmodig, för det tjänar man inget på. Befinner man sig väldigt högt ovanför människorna så ser man inte människorna längre och de ser inte en själv
Håller definitivt med dig att begrepp som evighet är svårt att begripa, för vi har ju inga mätningar/observationer av detta. Det är då filosofi kommer in i bilden. Men självklar är filosofi inte ekvivalent med vetenskap. Ibland kan filosofi vara nödvändigt när man behöver tänka lite utanför boxen om man får lov att säga så

.
Du var inne på begrepp som före Big Bang och om det fanns en tid som fungerade annorlunda före Big Bang. Professor Stephen Hawking har nämligen redan funderat länge kring detta problem. Jag vet inte hur mycket Stephen Hawking betyder för dig, men han anses en av världens mest kända teoretisk fysiker. I en intervju som BBC anordnat, nämner Hawking bl.a. att det existerar en annan sorts tid, en imaginär tid, som inte har någon början eller slut, som existerade före Big Bang. Då Big Bang skedde, började klockan ticka i reell tid som vi kan mäta och uppfatta. Fysiska lagarna började existera i samband med att den reella tiden startade. Orsak och verkan (kausalitet) gäller endast vid den reella tiden och inte vid den imaginära, enligt Hawking.
Man kan tro att imaginär tid inte existerar som namnet tyder på, men Hawking anser att den är lika verklig som den reella tiden. Båda begreppen är nödvändiga för att förstå existensen av universum, anser han.
Sammanfattningsvis anser Hawking att begrepp som före Big Bang existerar och att den går att förklara med en imaginär tid. Nu kan man plötsligt tala om begrepp som evighet (ingen början och inget slut).
Som sagt detta är bara vetenskapliga teorier och vi behöver inte ta Hawkings teorier för givet. Vi får hoppas att Hawking idéer blir en verklighet någon gång i framtiden

.
P.S Jag har inte så mycket att säga om den eviga skaparen, förutom att han är evig och skapare. Är det något annat du undrar över så fråga på bara.