2013-04-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför jag tror på en skapare?
Svaret är enkelt: Om någon ger mig en fin present så vill jag tacka den personen. Finns det en bättre present än att jag lever och andas? Vem är det jag ska tacka för att jag lever och andas? Vem är det jag ska tacka för att jag ser och hör? Vem är det jag ska tacka för att jag finns på jorden?

Är det inte skaparen?

Nej, det är inte skaparen. Det är din mor och far.
Citera
2013-04-17, 13:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dracious
Nej, det är inte skaparen. Det är din mor och far.
Klockrent.
Citera
2013-04-17, 13:34
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Varför jag tror på en skapare?
Svaret är enkelt: Om någon ger mig en fin present så vill jag tacka den personen. Finns det en bättre present än att jag lever och andas? Vem är det jag ska tacka för att jag lever och andas? Vem är det jag ska tacka för att jag ser och hör? Vem är det jag ska tacka för att jag finns på jorden?

Är det inte skaparen?

Tackar du "skaparen" för allt lidande också?

Tack gode Gud...
för att jag har ångest.
för att hon lämnade mig och tog ungarna med sig.
för att folk svälter i världen.
för alla krig i världen.
för att min bästa vän fick cancer och dog.
för att jag blev uppsagd från jobbet och slutligen tvingades in i FAS3.
för att jag blev nedslagen på stan och fick en permanent hjärnskada.
Citera
2013-04-17, 14:07
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag diggar denna ödmjukhet som jag inte sett förut. Det är uppfriskande att kommunicera med människor som inte säger sig ha absolut kunskap om allt möjligt.
Jag vet ingen som sagt att singulariteten måste ha funnits i en evighet (om man då inte extrapolerar detta från det faktum att tid "skapades" vid BB), men däremot vad jag läst är att man bara kan analysera händelsen inom ett ögonblick efter att expansionen började och det tidigaste vi vet är att all universums energi fanns tätt packad i det ögonblicket för att sedan expandera utåt i en enorm hastighet. Detta är var kausalitet, tid och rum började så som vi känner till det. Därför sägs det att tid och kausalitet (orsak och verkan) är meningslöst att diskutera före Big Bang. Jag vill därför fortfarande hävda att evighet möjligen är ett konstruerat ord och inte nödvändigtvis något som verkligen existerar eftersom vi inte har några observationer av detta.
Vad jag inte förstår av det du skriver är om den eviga skaparen. Vad pratar vi om för aspekt här? Det enda värdet du gett denna skapare är just namnet skaparen och evig. Varåt barkar det?

Ursäkta för sent svar

Ja, tack detsamma. Har inte heller sett någon som är villig att offra sin dyrbara tid för att förstå den andres åsikter och tro, det tycker jag är häftigt. Med ödmjukhet kommer man väldigt långt. Tycker inte att man ska vara högmodig, för det tjänar man inget på. Befinner man sig väldigt högt ovanför människorna så ser man inte människorna längre och de ser inte en själv

Håller definitivt med dig att begrepp som evighet är svårt att begripa, för vi har ju inga mätningar/observationer av detta. Det är då filosofi kommer in i bilden. Men självklar är filosofi inte ekvivalent med vetenskap. Ibland kan filosofi vara nödvändigt när man behöver tänka lite utanför boxen om man får lov att säga så .

Du var inne på begrepp som före Big Bang och om det fanns en tid som fungerade annorlunda före Big Bang. Professor Stephen Hawking har nämligen redan funderat länge kring detta problem. Jag vet inte hur mycket Stephen Hawking betyder för dig, men han anses en av världens mest kända teoretisk fysiker. I en intervju som BBC anordnat, nämner Hawking bl.a. att det existerar en annan sorts tid, en imaginär tid, som inte har någon början eller slut, som existerade före Big Bang. Då Big Bang skedde, började klockan ticka i reell tid som vi kan mäta och uppfatta. Fysiska lagarna började existera i samband med att den reella tiden startade. Orsak och verkan (kausalitet) gäller endast vid den reella tiden och inte vid den imaginära, enligt Hawking.

Man kan tro att imaginär tid inte existerar som namnet tyder på, men Hawking anser att den är lika verklig som den reella tiden. Båda begreppen är nödvändiga för att förstå existensen av universum, anser han.

Sammanfattningsvis anser Hawking att begrepp som före Big Bang existerar och att den går att förklara med en imaginär tid. Nu kan man plötsligt tala om begrepp som evighet (ingen början och inget slut).

Som sagt detta är bara vetenskapliga teorier och vi behöver inte ta Hawkings teorier för givet. Vi får hoppas att Hawking idéer blir en verklighet någon gång i framtiden .

P.S Jag har inte så mycket att säga om den eviga skaparen, förutom att han är evig och skapare. Är det något annat du undrar över så fråga på bara.
Citera
2013-04-17, 14:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
...
Man kan inte vara "ingenting" och "någonting" samtidigt,...
..

Ett tips: Ersätt ordet "ingenting" mot "icke-existens" och "någonting" mot "existens". Skapar kanske mindre förvirring.

Då blir din mening följande:

Man kan inte vara "icke-existens" och "existens" samtidigt, ...

Låter helt korrekt och logiskt.
Citera
2013-04-17, 15:16
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

P.S Jag har inte så mycket att säga om den eviga skaparen, förutom att han är evig och skapare. Är det något annat du undrar över så fråga på bara.

Om du inte har mer än så att säga om den så kallade skaparen, varför då fundera över henom överhuvudtaget. Som jag visade dig tidigare fungerar din modell lika bra på ett evigt universum. Varför krångla till det med en meningslös gud?
Citera
2013-04-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej nu leker du med ord och begrepp. Vad är livet? Vi får reda ut det först. Om det är allting då behöver vi inte termen "livet" utan det räcker med allting.
det stämmer inte riktigt, för att vi har massa ord som betyder samma saker. du vet, synonymer.
Citera
2013-04-17, 16:28
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
det stämmer inte riktigt, för att vi har massa ord som betyder samma saker. du vet, synonymer.
Men nu är det ju du som innehållsladdar ord med annan innebörd än vad ordböckerna och gemene man använder sig av. Börja red ut "livet" först så kan vi fortsätta.
Citera
2013-04-17, 22:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Tackar du "skaparen" för allt lidande också?

Tack gode Gud...
för att jag har ångest.
för att hon lämnade mig och tog ungarna med sig.
för att folk svälter i världen.
för alla krig i världen.
för att min bästa vän fick cancer och dog.
för att jag blev uppsagd från jobbet och slutligen tvingades in i FAS3.
för att jag blev nedslagen på stan och fick en permanent hjärnskada.

Är det Gud som har gett dig ångest eller är det du själv som orsakat det?

Är det Guds fel att din fru lämnade dig och tog ungarna med sig.

Är det Guds fel att folk svälter eller är det kapitalismens fel?

Är det Guds fel att krig uppstår i världen eller är det stormakternas arrogans och lust att erövra och förslava länder?

Är det Guds fel att din bästa vän fick cancer och dog eller är det matföretagen och läkemedlen som bombarderas oss med kemiska föreningar i vår föda. Glöm inte all den skadliga strålning, avgaser och gifter som vi utsätter oss för. Är det Guds fel att vi gör såhär mot varandra?

Är det Guds fel att arbetsgivaren gör besparingar i sitt företag? Nedskärningarna vi ser idag är inte Guds fel, det är människans kapitalistiska ideologi som börjar svikta.

Är det guds fel att du blev nedslagen på stan och fick en permanent hjärnskada eller är det omoraliska människor som samhället uppfostrat pga de principer som de står för?

Ha alltid i minnet, vi ska alltid tacka Gud för det han ger oss, eftersom allt det han ger oss är gott. Det onda är vad våra händer åstadkommit.
Citera
2013-04-17, 23:06
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Är det Gud som har gett dig ångest eller är det du själv som orsakat det?

Är det Guds fel att din fru lämnade dig och tog ungarna med sig.

Är det Guds fel att folk svälter eller är det kapitalismens fel?

Är det Guds fel att krig uppstår i världen eller är det stormakternas arrogans och lust att erövra och förslava länder?

Är det Guds fel att din bästa vän fick cancer och dog eller är det matföretagen och läkemedlen som bombarderas oss med kemiska föreningar i vår föda. Glöm inte all den skadliga strålning, avgaser och gifter som vi utsätter oss för. Är det Guds fel att vi gör såhär mot varandra?

Är det Guds fel att arbetsgivaren gör besparingar i sitt företag? Nedskärningarna vi ser idag är inte Guds fel, det är människans kapitalistiska ideologi som börjar svikta.

Är det guds fel att du blev nedslagen på stan och fick en permanent hjärnskada eller är det omoraliska människor som samhället uppfostrat pga de principer som de står för?

Ha alltid i minnet, vi ska alltid tacka Gud för det han ger oss, eftersom allt det han ger oss är gott. Det onda är vad våra händer åstadkommit.

Jo, det brukar låta så att det goda har Gud skapat och det onda har människan själv skapat. Men varför gav då Gud oss verktygen att skapa allt detta lidande? Och varför gav "han" oss förmågan att känna smärta och ångest? Vad skulle det vara bra för?

Sedan så kan jag tala om för dig att jag själv lider av ångestproblematik och det är då fan ingenting jag orsakat själv.
Senast redigerad av TheBurden 2013-04-17 kl. 23:21.
Citera
2013-04-17, 23:15
Medlem
Citat:

När solen så småningom sväller upp och blir en röd jätte och därigenom terminerar allt det eventuella livet som råkar finnas kvar på jorden, är det då en ondska skapad av våra händer?

Är vulkanutbrott, tsunamis och dödliga virus också skapade av våra händer?
Citera
2013-04-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Jo, det brukar låta så att det goda har Gud skapat och det onda har människan själv skapat. Men varför gav då Gud oss verktygen att skapa allt detta lidande? Och varför gav "han" oss förmågan att känna smärta och ångest? Vad skulle det vara bra för?

Sedan så kan jag tala om för dig att jag själv lider av ångestproblematik och det är då fan ingenting jag orsakat själv.

Jo för att livet är ett test och du får din belöning (eller straff) i ditt nästa liv och bla bla blaaaaa hurr burr durrr bläääääää

Det är dock sjukt att gud väljer att testa vissa så mycket hårdare än andra. Men så är han ju mystisk och omöjlig att förstå sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in