2015-02-18, 00:11
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamjo10
Ja det menar jag, evolutionen är en lögn för att hålla oss i det världsliga systemet. Vår moral är dock det största beviset som talar emot evolutionen.

Är det inte mer troligt att gud är en lögn byggd på mänskliga fantasier för att man inte vill vara i ett världsligt system? Det största beviset som talar mot en gud är just för att han är påhittad av människan.
Citera
2015-02-18, 00:16
Medlem
Citat:
Föredrar inte att komma med källor och ''bevis'' de håller inte i längden i såna här frågor.

Du upplever att dina källor inte är trovärdiga? De håller inte? De bevisar inget?

Du har aldrig reflekterat över att dina källor inte håller men att motpartens gör det?

Citat:
Jag skrev: Det starkaste argumentet för Gud är att vi människor är alldeles för komplexa för att någon annan orsak skulle kunna finnas. Så vad pratar du om?

För komplexa för vad?
För dig?
För planeten?
För Göran Persson?

För Gud?

Citat:
Höj nivån.

Jag trodde du ville ha någon att prata med här nere?
Citera
2015-02-18, 00:45
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Jag tror du redan själv kan svaren på frågorna men förtrycker de i syfte att rättfärdiga den gudlöshet du förvarar i ditt hjärta (de begär du är slav under och som styr dig, det du har underordnat dig). Den som söker ska finna och den som bultar ska dörren öppnas.

1,4. Frågan utgår från att Gud är beroende av tid och att tiden orsakade Gud. Frågan "Vem skapade x" utgår från en oändlig skapelse kedja som aldrig tar slut för att själva frågan "vem skapade det" skulle kunna ställas igen, även om du fick svar på "vem skapade Gud". D.v.s. Tiden antas vara oändlig och alla förlopp som befinner sig inom "tid" har ett oändligt orsak sekvenssamband med varken någon början eller slut.

Om tiden skulle vara evig, väcker det alltså bara samma logiska problematik som frågan du ställde. Om vi skulle färdas bak i tid så skulle nuet och det förflutna förhålla sig som ett evigt intervall mellan varandra, d.v.s. Om vi färdas evigt bak i tid, när skulle vi kunna färdas fram i tid? Nuet skulle inte möjliggöras eller nås genom det förflutna vilket är känt som evig regression. Om vi inte kan börja från något ursprung, hur ska vi då nå fram till en början?

Detta strider även emot den främsta vedertagna teorin inom vetenskap och som de flesta ateister tror på, big bang. D.v.s. Att tid, rum och materia har en början vilket utgår från en expansions process.

Om Rummet expanderar, så är det logiskt att rummet har varit mindre per tidsenhet som passerar i det förflutna och haft en början. Om tid och rum däremot är evig så förhåller sig rummets förflutna tillstånd evigt med rummets framtida tillstånd, oavsett en expansionsprocess vilket logisk eliminerar att en expansion har ägt rum och rummets nödvändiga behov av en sådan process. D.v.s. Per tidsenhet som passerar, förhåller rummet sig fortfarande i evig proportionell relation då expansionen inte ändrar förhållandet mellan ett förflutet och ett framtids tillstånd.

Detta strider även emot termodynamikens andra lag vilket säger oss att universums användbara energi minskar med tiden och kommer förloras. Universum är oundvikligen dömd till att förgås och om det vore evig, skulle all användbar energi redan ha tagit slut. Lagen pekar logisk mot att universum haft en bestämd början.

Nu säger ju vetenskapen att big bang skapade tid, rum och materia från "ingenting". Om detta "ingenting" orsakade tid, rum och materia, så måste detta "ingenting" vara oberoende av tid, rum och materia vilket leder till den logiska slutsatsen att detta "ingenting" är tidlös, immateriell, evig och icke orsakad då den är utanför orsakssambanden som förhåller sig inom tidsrummet. Teisten kallar det Gud men kosmologiska gudsbeviset säger inte VEM Gud är.

2,3. Det är logisk att detta "ingenting" måste ha ett medvetande samt en fri vilja till att skapa, "den första röraren" så att säga. En relation till sin skapelse samt vara oberoende av sin skapelse.

Från ingenting utvinner du ju ingenting och varför skulle just ingenting bara kunna orsaka universum? Varför skulle inte troll, rymdskepp, flygande grisar kunna poppa ut från ingenting och endast universum? Varför ser vi inte flera händelser där något poppar in i existens från ingenting? Är ingenting beroende av några lagar eller sig själv? Den är ju orsaken till universums naturlagar, hur kan den då själv vara begränsad och varför kan inte vad som helst poppa ur ingenting? Du behöver åtminstone magikern till att förklara magin.

http://www.reasonablefaith.org/transcript-kalam-cosmological-argument

Angående universums uppkomst så ligger helt utanför människans erfarnhetsspann. Därför kan vi inte använda vår erfarenhet och intuition som guide då vi vill ta reda på hur universum uppkom, och därför fungerar ofta inte våra filosofiska resonemang i ämnet (t.ex. det kosmologiska gudsbeviset), eftersom de baserar sig på antaganden om vår verklighet som är grundat i vår erfarenhet och inte på sådant som ligger utanför vårt erfarenhetsspann. Därför kan vi inte göra analogier mellan universums uppkomst och vardagliga företeeser.

Även om det skulle visa sig att alla antaganden i samtliga fysikaliska modeller som adresserar universums uppkomst skulle vara felaktiga, och kom fram rent hypotetiskt att inte fysikaliska processer skulle ha gett upphov till universum, vad är det som säger att det inte skulle kunna vara någon abstrakt metalag utan något medvetande bortom rum och tid som gav upphov till vårt universum? Det är i alla fall inte mera otroligt än att påstå att det är ett medvetande bortom tid och rum som gett upphov till vårt universum. Alltså är det inte nödvändigtvis en gud som skapat ett universum även om orsaken är av icke fysikalisk natur.

Några exempel på fysikaliska hypoteser hur universum uppkom, se t,ex, www.flashback.org/sp51541188. Om t.ex. de underliggande antagandena i vissa varianter av Andre Linde’s kaotiska inflationsteori skulle stämma (vilket inte är omöjligt), skulle det innebära att om vårt universum fortsätter att expandera mot oändligheten, så kommer förr eller senare slumpmässiga kvantumfluktationer i rummet att trigga ett nytt universum likt vårt (det skulle naturligtvis ta ofantligt med tid, enligt vissa beräkningar ca 10 upphöjt till 10 upphöjt till 56 år, se en akademisk artikel om detta på http://arxiv.org/pdf/hep-th/0410270v1.pdf). Dessutom skulle en konsekvens av Andrej Lindes kaotiska inflationsteori vara att vi befann oss i ett oändligt rum där lokala delar började inflatera (d.v.s. expandera med exponentiell hastighet). Så visst är det möjligt att det skulle kunna vara en oändlig kedja, bara att de inte skulle ha kausala relationer med varandra.

Om du är intresserad av ämnet, kan du kan googla på dessa möjliga modeller för att veta mer, alternativt läsa akademisk literatur och skolböcker om dessa modeller, eftersom jag inte kommer att hinna förklara dem tekniskt och i detalj. Dessutom så lämpar sig en detaljerad diskussion kring modellerna förmodligen bättre i ”Astronomi” än ”Religion". Men poängen med mitt inlägg för att hålla oss till ämnet är att skulle de underliggande antagandena stämma i dessa modeler, vilket inte är omöjligt, skulle vårt universum ha kunnat uppkommit utan att någon gudom varit inblandad i det hela. Så i bästa fall är gudshypotesen till universums uppkomst en bland flera andra möjliga hypoteser.

Nu har vi ännu inga metoder att empiriskt verifier dessa hypoteser. Därför är det enda intellektuellt ärliga att erkänna att vi inte vet hur universum uppkom. Och detta gäller både gudstroende och icke gudstroende lika. Att t.ex. påstå sig veta att gud skapat universum är intellektuellt oärligt. Man kan subjektivt och emotionellt bedöma gudshypotesen som mera sannolik eller osannolik, men att göra sanningspåståenden om sådant vi inte vet någonting om och utan att kunna presentera verifierbara bevis är intellektuellt oärligt.
Senast redigerad av qbit 2015-02-18 kl. 00:56.
Citera
2015-02-18, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem tjänar på en sådan lögn? Och vem/vilka ligger bakom? Och var kommer i så fall alla bevis ifrån? Fossiler o sånt? Du får även gärna vidareutveckla det om moral och evolution.

Har du hört talas om Romarrikets Feodalism? De utbildade och rika gynnas ju av detta då de nyttjar de outbildade och fattiga så att de ska tro på skiten. Evolutionister, utbildade och rika människor måste förvisso inte veta mångt och mycket om Gud, men tro mig när jag säger att de gör mycket för att försöka motbevisa existensen av Gud istället för att komma med en neutral hållning. Om du undrar huvudorsaken till en sådan lögn så nämner jag djävulen, ty i honom finns bara osanning. Men vem som ligger bakom detta idag? New World Order, djävulsdyrkare och frimurarförband, toppolitiker, utbildade och evolutionister m.m.

Moralen är det största konkreta beviset som går att ta på och som direkt utesluter en evolution som inte innefattar en skapare, det onda ur dig härstammar ur extrem ondska, det goda ur extrem godhet, det ena eller det andra kan bli din nyckel till paradiset eller din akilleshäl till helvetet.

Evolutionstron om att människor är apor som har utvecklats för att inte tala om det efterblivna tidsbegreppet är andra starka motargument. Angående människans utveckling så har man hittat skelett ifrån urtida jättemänniskor, vilket Bibeln styrker och är något som media mörklägger. Man tror sig också ha hittat Noahs ark i Turkiet, något som naturligtvis också inte talar om.

"There were giants in the earth in those days; and also after that, when the sons of God came in unto the daughters of men, and they bare children to them, the same became mighty men which were of old, men of renown."

Precis som människorna så blir de urtida djuren förhållandevis mindre och mindre(dinosauriernas död). ''Starkast överlever?'' Not, de ''smarta'' och de djävulska överlever.

Angående människans tid på jorden så är epokindelningarna väldigt relevanta för att inse människans korta historia

Forntiden - Människan blev skapt av Gud och insåg sin sårbarhet efter syndafallet, forntiden bestod av att jaga, samla och att förflytta sig. Man har inga dokumentationer av tiden före antiken, varför? Jo för att människan inte har funnits mycket längre tillbaks än så.

Jägarsamhället och tidigt jordbruksamhälle - Landsstrukturer börjar att uppkomma, man bygger bo och i och med jordbrukssamhället medföljer det fler yrken, man blir mer filosofiskt lagd förmodligen.

Flodkulturerna - Landsområden formas i synnerhet kring hav och runtom floder.

Antiken - När människans civilisation blir stabil och kan man börja filosofera, här ifrån kommer det mesta ifrån det vi har idag, kultur, religion m.m.

Medeltiden - Här uppstår konflikter efter en lång och förhållandevis positiv filosofisk antik. Mycket handlar om religion och landsgränser. Främst mongolfolk, vandaler, och nordgermaner invaderar olika områden, religionen Islam bildas.

Renässansen - Koloniseringar av fattigare länder samt mer formella landsbildningar.

Absolutismen – Kungarna och envåldshärskarnas epok.

Revolutionens tidsålder - Franska och amerikanska revolutionen som är väldigt grundläggande för dagens fria möjligheter till uttryck.

Nationalismen och imperialismen - Mer bildande av nationer och avkoloniseringar av fattigare länder samt nya imperium.

Världskrigens tid - Landsgränskonflikter

Efterkrigstiden - Nutid

Ser du en röd tråd?
Citera
2015-02-18, 02:02
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29

Eftersom qbit gett ett mycket bättre svar i inlägg #1490 än vad jag skulle kunna så hänvisar jag dit. Dessutom slipper jag slösa tid och energi på någon som uppenbarligen saknar allt som ens påminner om grundläggande kunskaper i ämnet.
Citera
2015-02-18, 02:11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
1. Vem skapade guden?

Med Gud'' så åsyftar man på den högste existentiella och mest allvetande levande anden på alla plan, då Gud är Ande så har ingen skapat Honom, då människan i allmänhet vet väldigt lite om andlig energi så kan man heller inte motargumentera om det, det visar på okunskap och en barnslig nivå.

Du bara påstår att någon har skapat din gud alltså, helt utan något som ens påminner om ett vettigt argument? Vi konstaterar att du misslyckas ge ett adekvat svar.

Citat:
2. Varför skulle en hypotetisk skapare ha några av de egenskaper som tillskrivs en gud?

Då vi skapta människor har moraliska uppfattningar och starka känslor som kan leda till både ont och gott och även således starka uppfattningar om att ont är dåligt och gott är bra, så får man dra slutsatsen av det hela att det goda är från Gud, och det onda från Guds motsats, i Kristendomen (djävulen). Om vi är skapta så, får vi också utgå ifrån att våran goda sida är guds vilja och hans attribut.

Detta svar är lika intetsägande till min fråga som om du skulle svara "därför att himlen är blå". Ännu ett misslyckat svar.

Citat:
3. Varför måste "orsaken" nödvändigtvis vara en gud?

Det starkaste argumentet för Gud är att vi människor är alldeles för komplexa för att någon annan orsak skulle kunna finnas. Vi är tänkare, och måste alltså ha skapats av en tänkare, till Guds avbild.
Moralen om rätt och fel är ett annat slagkraftigt argument, även vår perfekt skapade omvärld.

Argument from ignorance = fail. Igen.

Citat:
4. Om skaparen själv inte har en "orsak", varför måste då universum ha det?

Han har nog en orsak, att vi ska kunna få uppleva en himmelsk odödlighet.

"Nog"? Detta svar tar priset hittills. Var det verkligen det bästa du kunde hitta på?

Citat:
5. Varför ö h t förkasta alla andra möjliga förklaringar?

Därför att förklaringarna eller rättare sagt frågeställningarna är ologiskt ställda. Vi som försvarar tron måste alltid komma med dubbelt så bra argument för att överhuvudtaget kunna behålla någon gnutta värdighet efteråt.

Haha, den var bra. Ärligt talat borde du nog sänka ribban en aning, du verkar ha ohälsosamt höga tankar om dig själv. Jag bokstavligen talat aldrig fått ett enda argument som håller till fördel för trosfrågor. Skulle jag tvingas rangordna dem kommer dock de svar du har gett i ditt inlägg ganska nära botten.
Citera
2015-02-18, 02:13
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag trodde du ville ha någon att prata med här nere?

Akta dig för att sänka dig till deras nivå, de brukar vinna på erfarenhet
Citera
2015-02-18, 03:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
1. Vem skapade guden?
Med Gud'' så åsyftar man på den högste existentiella och mest allvetande levande anden på alla plan, då Gud är Ande så har ingen skapat Honom.
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Du bara påstår att någon har skapat din gud alltså,

Väldigt vad ni träter mina vänner.
Här råder dock ett missförstånd vad jag förstår.
Citera
2015-02-18, 07:34
Medlem
Citat:
Har du hört talas om Romarrikets Feodalism? De utbildade och rika gynnas ju av detta då de nyttjar de outbildade och fattiga så att de ska tro på skiten. Evolutionister, utbildade och rika människor måste förvisso inte veta mångt och mycket om Gud, men tro mig när jag säger att de gör mycket för att försöka motbevisa existensen av Gud istället för att komma med en neutral hållning. Om du undrar huvudorsaken till en sådan lögn så nämner jag djävulen, ty i honom finns bara osanning. Men vem som ligger bakom detta idag? New World Order, djävulsdyrkare och frimurarförband, toppolitiker, utbildade och evolutionister m.m.

Moralen är det största konkreta beviset som går att ta på och som direkt utesluter en evolution som inte innefattar en skapare, det onda ur dig härstammar ur extrem ondska, det goda ur extrem godhet, det ena eller det andra kan bli din nyckel till paradiset eller din akilleshäl till helvetet.

Evolutionstron om att människor är apor som har utvecklats för att inte tala om det efterblivna tidsbegreppet är andra starka motargument. Angående människans utveckling så har man hittat skelett ifrån urtida jättemänniskor, vilket Bibeln styrker och är något som media mörklägger. Man tror sig också ha hittat Noahs ark i Turkiet, något som naturligtvis också inte talar om.

"There were giants in the earth in those days; and also after that, when the sons of God came in unto the daughters of men, and they bare children to them, the same became mighty men which were of old, men of renown."

Precis som människorna så blir de urtida djuren förhållandevis mindre och mindre(dinosauriernas död). ''Starkast överlever?'' Not, de ''smarta'' och de djävulska överlever.

Angående människans tid på jorden så är epokindelningarna väldigt relevanta för att inse människans korta historia

Forntiden - Människan blev skapt av Gud och insåg sin sårbarhet efter syndafallet, forntiden bestod av att jaga, samla och att förflytta sig. Man har inga dokumentationer av tiden före antiken, varför? Jo för att människan inte har funnits mycket längre tillbaks än så.

Jägarsamhället och tidigt jordbruksamhälle - Landsstrukturer börjar att uppkomma, man bygger bo och i och med jordbrukssamhället medföljer det fler yrken, man blir mer filosofiskt lagd förmodligen.

Flodkulturerna - Landsområden formas i synnerhet kring hav och runtom floder.

Antiken - När människans civilisation blir stabil och kan man börja filosofera, här ifrån kommer det mesta ifrån det vi har idag, kultur, religion m.m.

Medeltiden - Här uppstår konflikter efter en lång och förhållandevis positiv filosofisk antik. Mycket handlar om religion och landsgränser. Främst mongolfolk, vandaler, och nordgermaner invaderar olika områden, religionen Islam bildas.

Renässansen - Koloniseringar av fattigare länder samt mer formella landsbildningar.

Absolutismen – Kungarna och envåldshärskarnas epok.

Revolutionens tidsålder - Franska och amerikanska revolutionen som är väldigt grundläggande för dagens fria möjligheter till uttryck.

Nationalismen och imperialismen - Mer bildande av nationer och avkoloniseringar av fattigare länder samt nya imperium.

Världskrigens tid - Landsgränskonflikter

Efterkrigstiden - Nutid

Ser du en röd tråd?
Den röda tråden är att det fortfarande inte finns något bevis för någon gud i det du skriver.
Noas ark? Den har väl hittats 10-15 ggr? Jättar? Toppolitiker som mörklägger bevis?
Underhållande läsning är det i ala fall....
Citera
2015-02-18, 08:01
Medlem
.Strix0rs avatar
Religiös tro kan vara tecken på en större svaghet. Vem vill leva ett liv där det inte finns någon mening med att leva / existera? Tro på att en högre makt validerar att man finns till för en anledning och man känner inte lika intensivt att det är meningslöst.
Citera
2015-02-18, 09:05
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Väldigt vad ni träter mina vänner.
Här råder dock ett missförstånd vad jag förstår.

LOL klockrent. Nåja, pallar inte vidareutveckla faktiskt, snubben är ju uppenbarligen en foliehatt och sådana finns det ett speciellt forum för.
Citera
2015-02-18, 12:27
Medlem
KristenTjej27s avatar
För att jag har blivit överbevisad av övernaturliga upplevelser som ingen annan kan förklara. Skulle tycka det var måttligt underhållande att prata med Sturmark te x och försöka få honom att förklara med sitt mänskliga sunda förnuft en vetenskaplig förklaring på vad vi upplevt.
Människor som bett för mig har fått information om mig direkt från Gud, som jag inte har pratat med dem om då jag inte känner dem. Saker som jag bara tänkt på som varit personliga.
Hur förklarar du en sån här situation vetenskapligt t ex: Du är deprimerad, har tänkt på att ta ditt liv genom att dränka dig i Östersjön. Du har framför alla andra visat upp ett glatt ansikte och aldrig pratat med dina tankar om med någon, då du är en inåtvänd person som inte talar om jobbiga saker med andra då du inte känner att du litar på någon. Sen går du in i en kyrka, och under bönemötet så kommer det en kvinna fram till dig och lägger sin hand på ditt huvud, en vilt främmande kvinna som det strålar av värme ifrån. Hon vet inte vad du heter, vad du har för liv och kan inte heller veta vad du tänker eftersom hon bara är en människa. Plötsligt så säger hon: Du har haft självmordstankar i x antal år( exakta åren också) och du har tänkt att du vill dränka dig själv i Östersjön. Men Jesus har stet dig, han har sett dina tankar och vad du gått igenom. Sen kommer hon med fler personliga saker om sår ifrån barndomen du fått och som hon aldrig kunnat veta på något logiskt sätt eftersom det är saker som rör din tankevärld och din djupaste del av din själ och som du aldrig skulle prata med någon annan om.
Sen ber hon för dig att Jesus ska hela dig och befria dig och du känner direkt hur bördan av sorg och depression lyfts ur dig och åratal av sorg som du burit på bara kommer ut. Efteråt så känner du dig själv mer fri än du någonsin gjort i ditt liv.

Det här var bara ett exempel på vad vi kristna kan uppleva för övernaturliga möten med Gud.
Delar av den här berättelsen är personlig men tänker inte berätta vilken för det finns för många dryga människor här som bara spottar och hånar på oss kristna. Tror inte flashback är ett undantag.
Bara för att man själv inte upplevt möten med Gud så tycker jag inte att man ska ifrågasätta människors mentala hälsa eller tala nedlåtande om oss som har. Han finns där och alla har vi en tid då Gud försöker nå oss på olika sätt.

Att komma med mänskliga skl "bevis" om Guds icke existens, väger lite när man har mött Gud personligen mer än en gång. Här är fler vittnesmål:
http://www.jesus.se/livsberattelser/23-kommunisten-som-blev-omvand
http://www.jesus.se/livsberattelser/183-popstjarnan-hittade-friden-hos-jesus
http://www.jesus.se/livsberattelser/164-boxaren-kjell-blev-helad-fran-forlamning
http://www.jesus.se/livsberattelser/209-gud-lyssnar-pa-barns-boner
http://www.jesus.se/livsberattelser/149-heli-var-haxa-och-satanist-nu-har-hon-bytt-herre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in