2014-12-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Den hjärntvättningen pågår hos alla människor! I alla samhällen, instanser och länder. Inte endast i religiösa sammanhang. Du har nog själv blivit hjärntvättad av samhället.

De har du alldeles rätt i. Man blir hjärntvättad av att se på tv, vara i skolan och gå på stan osv! Men de dom kristna gör är att dom drar till sig svaga ensamma människor som är lätt att övertala, och få över på deras sida! Endel är mer lättlurade än andra så är de även utanför alla kyrkor
Citera
2014-12-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag finner den anledningen ganska obegriplig. Vad är det som talar för att en gud vars främsta propagandaverktyg är individers rädsla för att plågas i en evighet är någonting man vill finna sitt öde i?
Det kan jag hålla med om. Men man får förmoda att rädslan finns där redan innan, och att det sedan är själva rädslan som drar en åt att bli religiös, för att man helt enkelt inte vågar chansa.
Citera
2014-12-15, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BMPnola
Men de dom kristna gör är att dom drar till sig svaga ensamma människor ...
en annan teori är att det är Gud som drar i dem. Han föredrar människor med ödmjuka hjärtan och som inte blåser upp sig. Han har hjälpt mig så han kan säkert hjälpa dig med.
Citera
2014-12-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
en annan teori är att det är Gud som drar i dem. Han föredrar människor med ödmjuka hjärtan och som inte blåser upp sig. Han har hjälpt mig så han kan säkert hjälpa dig med.
Varför föredrar Gud vissa "typer" av människor? Låter inte särskilt kristet.....
Citera
2014-12-15, 23:59
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Fast du utger dig knappast för att vara särskilt ödmjuk, du är trots allt en väldigt uppblåst typ som gormar om dina ord som den enda sanningen och alla meningsmotståndare som lögnare dömda att evigt straffas i helvetet.
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Det kan jag hålla med om. Men man får förmoda att rädslan finns där redan innan, och att det sedan är själva rädslan som drar en åt att bli religiös, för att man helt enkelt inte vågar chansa.

Det är tragiskt att predikandet till största del anspelar på just människors rädsla.
Senast redigerad av Denom 2014-12-16 kl. 00:03.
Citera
2014-12-15, 23:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och gissningerna fortsättar ... och fortsättar ... och ...
Citera
2014-12-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
haha jaja. Du menar att kläderna du har på dig höjs upp av dina fjuttiga fjun när du får gåshud och gör dig varmare? :-)

Ja det också. Men även utan kläder så håller resta hårstrån luften kvar vid huden i viss utsträckning och har en isolerande effekt. Förutsatt att vi inte är blöta och/eller det blåser.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
läste du länken och resten av bevisen? :-P

Ja, men jag hittade inte bevisen. Du ger exempel på några arter och drar en slutsats. Om jag hade brytt mig så kunde jag gett exempel på några arter och dragit en motsats. Det är inte så enkelt.

Men jag tror inte att vi håller skilda positioner angående evolutionen i förhållande till religion. Så det blir en OT-diskussion som inte har någon poäng.
Citera
2014-12-16, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför föredrar Gud vissa "typer" av människor? Låter inte särskilt kristet.....
läs bibeln. Varför är väl helt enkelt att han ser vad det är som gör att människor väljer det ena eller andra sättet att agera på, kanske. Men det är sant att Jesus tar emot ALLA människor som kommer till honom. Han ger en nytt hjärta och förnyar ens ande.

Citat:
Fast du utger dig knappast för att vara särskilt ödmjuk, du är trots allt en väldigt uppblåst typ som gormar om dina ord som den enda sanningen och alla meningsmotståndare som lögnare dömda att evigt straffas i helvetet.
Jag har inte gjort det du säger.

Vart gormar jag? Det jag sagt om den enda sanningen är att jag tror att det finns en sådan. Inte att hela min tro klarar elden.
Citera
2014-12-16, 00:06
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Jo det har du.
Citat:
Vart gormar jag? Det jag sagt om den enda sanningen är att jag tror att det finns en sådan. Inte att hela min tro klarar elden.
Fast att påstå att du tror på en sanning och att allt annat är lögn utan att kunna motivera det bättre än genom cirkelresonemang håller inte.
Citera
2014-12-16, 00:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du är kritik-allegisk och paranoisk och inbillar dig att du bör ha privilegier på detta froum.
Citera
2014-12-16, 00:07
Medlem
Citat:
Det är tragiskt att predikandet till största del anspelar på just människors rädsla.
Men vad grundar sig rädslan i?
Citera
2014-12-16, 00:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En bra början skulle vara om han slutade med att rekommendera eller legitimera det i sina olika manualer.
Manualerna har stulits av galningar av mäniskosläktet homosapiens.
De har gjort om det för att passa "makten"
Varken hot, mord, skrämma någon, tvinga någon, avrätta eller säga din otrogne råtta är Guds vilja.
Det är något stort fel på vissa präster som lär ut galenskap till människor och det är då man skall säga: Vad f...är det han påstår gubbj....
Jag är helt säker på att det döljer sig massor av maktgalna kräk bakom prästskrudarna. Inte alla men många.
Varför ger sig inte prästen ut bland människor och VISAR sin tro i handlingar? Står i kyrkan och frälser de frälsta hela dagarna.
Det är människor som förvridit Gud och religion till något sjukligt och maktgalet samhällssystem där man skall tjäna pengar på Gud eller bestämma genom hot och våld.
Det är inte troende ett dugg! Det ser Gud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in