2014-12-12, 23:14
  #9517
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Definitivt situationen om jag får gissa.
Har upplevt liknande saker med framförallt med vin som varit helt fantastiskt, typ himmelskt men när man köpt det hem samma vin vid ett senare tillfälle är det som vilket vin som helst..
Situationen med Pripps blå talar starkt för att du har råkat ut för samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det var situationen med säkerhet.
Visst det finns sämre men det är inga problem att hitta bättre.

Nu är det några år sedan jag testade den men enligt mina noteringar så var det inget som imponerade på mig iaf.

Ni har såklart rätt. Med andra ord borde man utsätta sig själv för situationer man inte är bekväm med. En svår situation som man vet med lätthet skulle lindras av ett par rediga järn. Då skulle man tvinga sig själv att bara stirra på det där förföriska glaset minst en timme innan man fick smaka.

Jag är utarbetad och inne på min fjärde öl nu, så jag kanske bara yrar...

Citat:
Ursprungligen postat av sjeep
Dricker du enbart ol sasom Pripps Bla, ar Grisette Witbier sakert en smakexplosion. Finns dock mycket godare ol att prova.

Jag föraktar inte öl som Pripps Blå och jag har druckit fyrsiffrigt av dem i min ungdom, men de blir mindre intressanta ju mer man testar öl i en högre prisklass. Tycker förövrigt att de blygsamma 5% som Pripps Blå bjuder på är i tråkigaste laget också. En öl gör sig bättre när den uppför sig som en hormonstinn Iggy Pop än som en Sofie Zelmani.
Citera
2014-12-14, 17:15
  #9518
Medlem
WalterSullivans avatar
Det här fick det bli till jul

Amager Black Nitro
Oatmeal Yeti
Fuller's Vintage Ale
Samichlaus 2014
Lervig Magic Rock Farmhouse IPA
Sierra Nevada Narwhal Imperial Stout

Victory Storm King Imperial Stout
Smuttynose Brewing CO Cluster's Last Stand
Smuttynose Brewing CO Smuttonator
Stone Brewing Co Quadrotriticale


Quadrotriticale ska vara en belgisk quad som smakar rätt annorlunda för stilen?
Citera
2014-12-15, 04:51
  #9519
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Jag är helt lost när det kommer till öl. Aldrig varit förtjust i det utan dricker det "bara för att", kan knappt nämna någon sort annat än de som finns på krogen. Har ni ölkännare något bra tips var jag ska börja för att kunna njuta av ett glas? Ska man börja och "lära sig" dricka ljus lager innan man kan njuta av mörkare öl?

Skulle även vara oerhört tacksam om ni kan rekommendera några julöl nu när det är säsong. Gärna något som passar bra till julbordet men även efteråt när man öppnar paket.

Oppigards Amarillo ar en bra nyborjarol, inte helt olikt det som gemene man ar van vid, men man blir introducerad till ol med mer humle samt kropp.

En annan lattdrucken olsort ar Weissbier/Witbier, prova t.ex. en Weihenstephaner Hefeweizen eller Hoegaarden.
Citera
2014-12-15, 10:04
  #9520
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Det här fick det bli till jul

Amager Black Nitro
Oatmeal Yeti
Fuller's Vintage Ale
Samichlaus 2014
Lervig Magic Rock Farmhouse IPA
Sierra Nevada Narwhal Imperial Stout

Victory Storm King Imperial Stout
Smuttynose Brewing CO Cluster's Last Stand
Smuttynose Brewing CO Smuttonator
Stone Brewing Co Quadrotriticale


Quadrotriticale ska vara en belgisk quad som smakar rätt annorlunda för stilen?

Någon som smakad Vintage Ale än? Jag gillar verkligen Fullers öl i vanliga fall och var inne på att köpa Vintage Ale men det blev inte av.
Citera
2014-12-15, 10:08
  #9521
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Skulle även vara oerhört tacksam om ni kan rekommendera några julöl nu när det är säsong. Gärna något som passar bra till julbordet men även efteråt när man öppnar paket.

Den här julölen passar både till maten såväl som efteråt; www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=oppigårds+winter+ale&sortfield=Defaul t&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&sear chview=All&groupfiltersheader=Default&filters=sear chquery%2c&artikelId=866211&varuNr=11320&referring Url=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3doppig%25c3%25a5rds%2bwint er%2bale%26sortfield%3dDefault %26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26pa ge%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dD efault%26filters%3dsearchquery%252c
Citera
2014-12-15, 17:33
  #9522
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Någon som smakad Vintage Ale än? Jag gillar verkligen Fullers öl i vanliga fall och var inne på att köpa Vintage Ale men det blev inte av.
Den var helt outstanding bra humlad (inte tokhumlad men bra), jag trodde att den skulle lagras men fick smaka på en färsk, nu tittar jag snett på min kartongsamling och inser vad jag missat (ja-ja får väl spara dem ännu längre)

EDIT: var förövrigt och köpte en kartong Sigtuna IPAmix till idag, även den var grymt bra.
Citera
2014-12-15, 21:17
  #9523
Medlem
WalterSullivans avatar
Schneider Mein Eisbock Barrique var fan ganska äcklig för mig, den smakar så mycket rödvin och ek att man knappt kan kalla det öl längre. Inte min grej alls men för en vinfantast kanske den går hem
Citera
2014-12-16, 08:47
  #9524
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Den var helt outstanding bra humlad (inte tokhumlad men bra), jag trodde att den skulle lagras men fick smaka på en färsk, nu tittar jag snett på min kartongsamling och inser vad jag missat (ja-ja får väl spara dem ännu längre)

EDIT: var förövrigt och köpte en kartong Sigtuna IPAmix till idag, även den var grymt bra.

Jaha, då får det väl bli en tur till bolaget då Hoppas bara att det finns kvar någon, sannolikheten är väl inte jättestor.
Citera
2014-12-16, 12:31
  #9525
Medlem
Till julen har beställts ett kolli Old Peculier.
Jag kan inte påstå att jag gillar traditionell julöl så Old Peculier känns som en bra kompromiss.

Vidare beställde jag tre svenska ales jag ännu inte prövat.
Löjtnant Malcolm,Jönköping 1971 och Indianviken.

God Jul!
Citera
2014-12-16, 19:10
  #9526
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Den var helt outstanding bra humlad (inte tokhumlad men bra), jag trodde att den skulle lagras men fick smaka på en färsk, nu tittar jag snett på min kartongsamling och inser vad jag missat (ja-ja får väl spara dem ännu längre)

EDIT: var förövrigt och köpte en kartong Sigtuna IPAmix till idag, även den var grymt bra.

Jag har druckit en del Sigtuna Organic Ale den senaste tiden och uppskattar dem även om jag inte gillar deras nya etiketter och flaskor. Tyckte att de gamla var finare.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Schneider Mein Eisbock Barrique var fan ganska äcklig för mig, den smakar så mycket rödvin och ek att man knappt kan kalla det öl längre. Inte min grej alls men för en vinfantast kanske den går hem

Schneider Weisse Mein Grünes Tap tycker jag är en väldigt god veteöl.
Citera
2014-12-16, 21:48
  #9527
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har druckit en del Sigtuna Organic Ale den senaste tiden och uppskattar dem även om jag inte gillar deras nya etiketter och flaskor. Tyckte att de gamla var finare.



Schneider Weisse Mein Grünes Tap tycker jag är en väldigt god veteöl.


Ja den och Mein Hopfenweisse är deras bästa, Aventinus Eisbock också
Citera
2014-12-18, 22:31
  #9528
Medlem
Shadowcrafts avatar
Inleder jullovet med en Nils Oscar India Ale (5.3). Fruktansvärt god!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in