2014-12-05, 15:39
  #9481
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Tips på hefeweizen? Är lite insnöad på veteöl just nu och framförallt hefeweizen. Har ni några schyssta tips på smakliga öl i denna kategori? Weihenstephaner, Paulaner och Schneider är ju klassiker men vad finns det mer som är tillgängligt i Sverige?
Andechser är bra, men har tyvärr kollikrav.
Citera
2014-12-05, 16:19
  #9482
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Tips på hefeweizen? Är lite insnöad på veteöl just nu och framförallt hefeweizen. Har ni några schyssta tips på smakliga öl i denna kategori? Weihenstephaner, Paulaner och Schneider är ju klassiker men vad finns det mer som är tillgängligt i Sverige?

Franziskaner är min favorit bland de som står på hylla i ordinarie sortiment. Den ligger i nivå med Weihenstephaner och Paulaner IMO. Erdinger och de andra tycker jag är snäppet sämre. Avery Brewings White Rascal är också mycket bra, och jag gillar att den är på burk. Den blir dock lite dyrare då det är 33cl för ungefär samma pris som 50cl-flaskorna av de tyska veteölerna, och det krävs då tre burkar för att fylla mitt 1-liters Oktoberfestglas som jag gillar att dricka veteöl ur. Dock är den klart köpvärd ändå. En annan bra som du säkert redan provat är La Trappe Witte.

edit: Blandade ihop märkena
__________________
Senast redigerad av Feadog 2014-12-05 kl. 16:26.
Citera
2014-12-06, 00:57
  #9483
Medlem
Drack Innis & Gunn Bourbon Cask Dark Ale idag, lukten och smaken var helt annorlunda från vad jag trodde att den skulle vara, speciellt utifrån färgen och beskrivningen. Helt ärligt något av det skummaste jag testat i ölväg. Luktade och smakade som en slags yogurt eller liknande jag tidigare testat, mycket udda och inget jag rekommenderar. Slottkällans Rökporter gick dock ned utan besvär.

Drack även en veteöl kallad Vlaamsche Zotten, den tråkigaste veteölen jag druckit. Rekommenderas icke..

Drack även Anchor Brewings Old Foghorn som jag gillade. Alla som jag nämnt är nya i systemets soritment, i och med december.
__________________
Senast redigerad av Cuntsucker 2014-12-06 kl. 01:17.
Citera
2014-12-06, 16:41
  #9484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jo, det tror jag kan stämma. Som jag har skrivit flera gånger så är denna typ av öl ett nytt område för mig så jag lyssnar gärna på de som vet mer. Timmermans kriek gillar jag inte alls. Möjligen som en slags törstsläckare då. Alldeles för mycket söt saftsmak för mig. Gillar inte läsk o.likn. öht.
Skulle helst vilja beställa hem några olika lambic/geuze/kriek och testa i hemmets lugna vrå. Synd att så få går att beställa enstaka flaskor av. Lite synd med ett helt kolli om man sedan inte gillar ölen. Jag är dock öppen för att testa t.ex. någon annan sorts kriek då ni nu säger att Timmermans inte är representativt för den öltypen även om jag från början helt har räknat bort allt som innehåller frukt som körsbär.
Det är väldigt smidigt att plocka hem en låda från valfri belgisk webshop, frakten är inte alltför dyr om man är några stycken som beställer tillsammans. Senast så landade fraktkostnaden från beergium på 20€ när jag beställde 8 små flaskor och 2 stora.

http://belgiuminabox.com/shop/ (verkar ligga nere för tillfället)
http://www.beergium.com/en/
http://www.bieresgourmet.be/catalog/

För att ta några exempel. Med fraktkostnaden blir det ungefär samma prisbild som hos bolaget, kanske lite dyrare, men utbudet blir oerhört mycket större. Får du för dig att beställa så borde du verkligen köpa Cantillon Kriek och Rodenbach Caractère Rouge. Cantillons kriek är nog min absoluta favorit när det kommer till kriek. Caractère Rouge är en av de bästa ölen jag har druckit, har ännu inte bjudit någon på den som inte har tyckt illa om den (ölnekare inräknat).

Slank ner en Amager/Surly Todd the Axeman precis, förvånansvärt bra trots mina IPA-härdade smaklökar. Rekommenderas starkt!
Citera
2014-12-06, 21:13
  #9485
Medlem
Brukar köpa i princip alla julöl varje år, och idag var det dags för Falcons Julmumma. Har de ändrat receptet i denna? Smakar överjävligt mycket som en sån där vetelängd som vissa köper till fikat. För mycket.
Citera
2014-12-06, 22:04
  #9486
Medlem
JoeDevolas avatar
För snart 15 år sedan åt jag en god femrätters (tror jag) på Melker Anderssons restaurang "Restaurangen". Till någon av rätterna drack jag en öl som var den godaste jag dittills smakat. Hade det uppskrivet på kylskåpet i flera år efteråt, men har aldrig druckit det sedan dess. Har nu tappat bort kylskåpslappen, men har efter googling kommit fram till att det förmodligen rörde sig om Grisette Witbier. Finns säkert flera varianter av det, men det är med stor sannolikhet vad som stod på min kylskåpslapp.

Till saken hör att min strupe var sällsynt torr, mina kinder lätt blossande och mitt sinnelag nervöst pga ett vackert kjoltyg mittemot.

Jag har upplevt samma sak i en volvo 142 många år tidigare. Då med en Pripps Blå. Är denna Grisette Witbier ett sällsynt gott öl, eller var det situationen som orsakade smakexplosionen?
Citera
2014-12-06, 22:57
  #9487
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
För snart 15 år sedan åt jag en god femrätters (tror jag) på Melker Anderssons restaurang "Restaurangen". Till någon av rätterna drack jag en öl som var den godaste jag dittills smakat. Hade det uppskrivet på kylskåpet i flera år efteråt, men har aldrig druckit det sedan dess. Har nu tappat bort kylskåpslappen, men har efter googling kommit fram till att det förmodligen rörde sig om Grisette Witbier. Finns säkert flera varianter av det, men det är med stor sannolikhet vad som stod på min kylskåpslapp.

Till saken hör att min strupe var sällsynt torr, mina kinder lätt blossande och mitt sinnelag nervöst pga ett vackert kjoltyg mittemot.

Jag har upplevt samma sak i en volvo 142 många år tidigare. Då med en Pripps Blå. Är denna Grisette Witbier ett sällsynt gott öl, eller var det situationen som orsakade smakexplosionen?
Definitivt situationen om jag får gissa.
Har upplevt liknande saker med framförallt med vin som varit helt fantastiskt, typ himmelskt men när man köpt det hem samma vin vid ett senare tillfälle är det som vilket vin som helst..
Situationen med Pripps blå talar starkt för att du har råkat ut för samma sak.
Citera
2014-12-06, 23:03
  #9488
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
För snart 15 år sedan åt jag en god femrätters (tror jag) på Melker Anderssons restaurang "Restaurangen". Till någon av rätterna drack jag en öl som var den godaste jag dittills smakat. Hade det uppskrivet på kylskåpet i flera år efteråt, men har aldrig druckit det sedan dess. Har nu tappat bort kylskåpslappen, men har efter googling kommit fram till att det förmodligen rörde sig om Grisette Witbier. Finns säkert flera varianter av det, men det är med stor sannolikhet vad som stod på min kylskåpslapp.

Till saken hör att min strupe var sällsynt torr, mina kinder lätt blossande och mitt sinnelag nervöst pga ett vackert kjoltyg mittemot.

Jag har upplevt samma sak i en volvo 142 många år tidigare. Då med en Pripps Blå. Är denna Grisette Witbier ett sällsynt gott öl, eller var det situationen som orsakade smakexplosionen?

Det var situationen med säkerhet.
Visst det finns sämre men det är inga problem att hitta bättre.

Nu är det några år sedan jag testade den men enligt mina noteringar så var det inget som imponerade på mig iaf.
Citera
2014-12-08, 00:57
  #9489
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Tips på hefeweizen? Är lite insnöad på veteöl just nu och framförallt hefeweizen. Har ni några schyssta tips på smakliga öl i denna kategori? Weihenstephaner, Paulaner och Schneider är ju klassiker men vad finns det mer som är tillgängligt i Sverige?

Inte en hefeweizen, men Mikkeller Not Just Another Wit ar en personlig favorit nar det galler veteol. Vart att prova.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=89981

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
För snart 15 år sedan åt jag en god femrätters (tror jag) på Melker Anderssons restaurang "Restaurangen". Till någon av rätterna drack jag en öl som var den godaste jag dittills smakat. Hade det uppskrivet på kylskåpet i flera år efteråt, men har aldrig druckit det sedan dess. Har nu tappat bort kylskåpslappen, men har efter googling kommit fram till att det förmodligen rörde sig om Grisette Witbier. Finns säkert flera varianter av det, men det är med stor sannolikhet vad som stod på min kylskåpslapp.

Till saken hör att min strupe var sällsynt torr, mina kinder lätt blossande och mitt sinnelag nervöst pga ett vackert kjoltyg mittemot.

Jag har upplevt samma sak i en volvo 142 många år tidigare. Då med en Pripps Blå. Är denna Grisette Witbier ett sällsynt gott öl, eller var det situationen som orsakade smakexplosionen?

Dricker du enbart ol sasom Pripps Bla, ar Grisette Witbier sakert en smakexplosion. Finns dock mycket godare ol att prova.
Citera
2014-12-08, 07:25
  #9490
Medlem
Ful Fisks avatar
Ibland dricker man ju lite öl från Ohio och jag tycker att det är kul att dom igen försöker höja lagliga alkoholgränsen på öl nu. I dagsläget ligger den på 12% vilket gör att många öler inte får säljas där. Exempelvis Clown Shoes har släppt en egen variant på Blaecorn Unidragon som heter Ohio Unidragon som då är svagare än originalet. Vore kul om Ohio House Bill 391 går igenom och man kanske kan få en ännu lite fetare stout från Hoppin Frog eller Jackie-Os.
Citera
2014-12-08, 15:05
  #9491
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Andechser är bra, men har tyvärr kollikrav.

Aha, synd. Blir lite väl mycket att köpa ett helt kolli för att prova en öl Men tack ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Franziskaner är min favorit bland de som står på hylla i ordinarie sortiment. Den ligger i nivå med Weihenstephaner och Paulaner IMO. Erdinger och de andra tycker jag är snäppet sämre. Avery Brewings White Rascal är också mycket bra, och jag gillar att den är på burk. Den blir dock lite dyrare då det är 33cl för ungefär samma pris som 50cl-flaskorna av de tyska veteölerna, och det krävs då tre burkar för att fylla mitt 1-liters Oktoberfestglas som jag gillar att dricka veteöl ur. Dock är den klart köpvärd ändå. En annan bra som du säkert redan provat är La Trappe Witte.

edit: Blandade ihop märkena

Just det ja, Fraziskaner måste man ju nämna. Den köper jag ibland också. White Rascal provade jag för ett tag sedan men jag var ganska berusad då så jag kommer faktiskt inte ihåg riktigt. Men tack för tipset, jag ska köpa en burk igen. La Trappe Witte köper jag ibland, den är smaklig

Citat:
Ursprungligen postat av sjeep
Inte en hefeweizen, men Mikkeller Not Just Another Wit ar en personlig favorit nar det galler veteol. Vart att prova.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=89981

Tack för tipset! Ska provas!
Citera
2014-12-08, 19:44
  #9492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olvisandels
Det är väldigt smidigt att plocka hem en låda från valfri belgisk webshop, frakten är inte alltför dyr om man är några stycken som beställer tillsammans. Senast så landade fraktkostnaden från beergium på 20€ när jag beställde 8 små flaskor och 2 stora.

http://belgiuminabox.com/shop/ (verkar ligga nere för tillfället)
http://www.beergium.com/en/
http://www.bieresgourmet.be/catalog/

För att ta några exempel. Med fraktkostnaden blir det ungefär samma prisbild som hos bolaget, kanske lite dyrare, men utbudet blir oerhört mycket större. Får du för dig att beställa så borde du verkligen köpa Cantillon Kriek och Rodenbach Caractère Rouge. Cantillons kriek är nog min absoluta favorit när det kommer till kriek. Caractère Rouge är en av de bästa ölen jag har druckit, har ännu inte bjudit någon på den som inte har tyckt illa om den (ölnekare inräknat).

Slank ner en Amager/Surly Todd the Axeman precis, förvånansvärt bra trots mina IPA-härdade smaklökar. Rekommenderas starkt!


Jag håller med. Den var riktigt riktigt god! har mest druckit tripel och Barley wine på senaste tiden då jag tröttnat på att allt ska vara så jävla tokhumlat nu. Men Todd the Axeman var riktigt mysig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in