2014-12-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så i stort sett outgrundlighetsargumentet. Gud vet bättre.
Det får du tro om du vill.
Min poäng var bara att frågan inte direkt är juvenil och att gamla filosofer ställt frågan på ett bättre sätt än han som citerades i föregående inlägg.
Det tycker jag inte. Det viskas om att när din persona, dvs din själ när du är utan kropp och en återfödelse ska ske. Att det är du själv som väljer dina egna test och prövningar (inte i detalj dock) i det liv som skall komma. Och det då är din själ (dvs du) som ofta är den som önskar eller pushar för hårda prövningar. Och att de visa andar som guidar dig, varnar för att inte ta allt för svåra prövningar i ditt kommande liv.
Citera
2014-12-15, 18:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Nej, det är där människans fria vilja kommer in. Du kan välja att gå mot godhet, dvs upplysning eller mot ondhet. Du kan komma att vandra både upp eller ner, ibland händer inget alls. En ganska lång tid.

Talar du från ett personligt trosperspektiv eller om en av dessa "sanninger" som tro/religion/teism kryllar av?

Ni pådyvlare är ju experter på semantisk diffusitet, så det är svårt att avgöra om det är det ena eller det andra.
Senast redigerad av Bogomil 2014-12-15 kl. 18:03.
Citera
2014-12-15, 18:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det tycker jag inte. Det viskas om att när din persona, dvs din själ när du är utan kropp och en återfödelse ska ske. Att det är du själv som väljer dina egna test och prövningar (inte i detalj dock) i det liv som skall komma. Och det då är din själ (dvs du) som ofta är den som önskar eller pushar för hårda prövningar. Och att de visa andar som guidar dig, varnar för att inte ta allt för svåra prövningar i ditt kommande liv.

Samma fråga som i mitt senaste inlägg addresserat till dig.
Citera
2014-12-15, 18:18
Bannlyst
Citat:
Efter varje återfödelse blir det ett nytt försök. Och vad som kommer hända. Är upp till individen.
vilken religion som handlar om EN allsmäktig Gud, säger att det finns återfödelse i annan form än den Jesus pratade om?

vem är det som viskar?
Citera
2014-12-15, 18:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
vilken religion som handlar om EN allsmäktig Gud, säger att det finns återfödelse i annan form än den Jesus pratade om?

Vad jag minns vissa sekter inom gnosticismen.

Men eftersom det verkar vara relativt irrelevant bryr jag mig inte om att hitta en källa. Du och estone hamnar förmodentligen i en såpboxpredikants-dispyt utan faktaunderlag ändå.
Citera
2014-12-15, 19:02
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Hur resonerar du själv i de frågorna? Vad gör du individuellt för att stoppa det och inte bara TÄNKER på eländet?
Varför kan inte vetenskapen lösa de här problemen pisslätt nu då om de nu har lösningen på alla problem som vi människor skapar?
Våldtäkter, krig, stympningar med mera.
Vad gör du förutom att du tänker på dem ?
Ett gyllene tillfälle för dig att redovisa den perfekta lösningen på världsproblemen.

Du läser ju inte vad jag skriver för fan. Varför alla ovannämnda saker sker går ju ur ett vetenskapligt perspektiv att förklara eller hur? Vart nånstans har jag skrivit att lösningen står att finna inom det vetenskapliga spektrat? Jag ville veta hur en som tror på gud förklarar det. Om det nu finns en gud, har han inte nånting att göra med all misär, är det så enkelt? Eller har han ett finger med i allt? Det känns ju onekligen som att det är ytterst bekvämt att tro på Gud, för han ser till att bra skit händer, och när dålig skit händer då kan man skylla på lite vad som helst, ty gud allsmäktig står över alla dumheter...
Citera
2014-12-15, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad jag minns vissa sekter inom gnosticismen.

Men eftersom det verkar vara relativt irrelevant bryr jag mig inte om att hitta en källa. Du och estone hamnar förmodentligen i en såpboxpredikants-dispyt utan faktaunderlag ändå.
Tack för din kommentar.
Citera
2014-12-15, 19:40
Medlem
qbits avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
... Och för den som har kunskapsgap som sitt främsta skäl till att tro på gud har mindre skäl idag än för några hundra år sedan att tro på gud. Och den dagen vi löst sådana kunskapsgap som t.ex. livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande kan uppkomma ur fysikaliska processer, kommer det mesta av "gapets gud" att ha försvunnit.
När kommer den dagen då?
Ingen aning. Vem vet, kanske om 10 år, 100 år, 1000 år eller aldrig?!

Hur visste man på t.ex. på 1800-talet att man skulle lyckas på 1900-talet att vetenskapligt förklara mekanismen för biologisk genetik (d.v.s. DNA och translation)? Hur visste man på 1700-talet att på 1800-talet skulle man komma att kunna förklara hur infektionssjukdomar uppkomer, d.v.s. att bakterier orsakar infektioner? Man brukar inte veta när vetenskapliga genombrott kommer att ske. Det enda vi vet är att historiskt sett har vetenskap lyckats lösa frågeställningar som tidigare trotts vara olösliga eller metafysiska frågeställningar.

Och därför menar jag på att för den som vill tro på gud är nuvarande kunskapsgap en dålig grund för sin gudstro. Den som vill tro på gud bör därför hitta andra skäl, d.v.s. hitta argument för guds existens som kan stå på egna ben utan att behöva peka på kunskapsgap eller eventuella brister i nuvarande vetenskapliga teorier. Ett argument mot t.ex. evolutionsteorin eller big bang teoerin är inte nödvändigtvis ett argument för guds existens.

Citat:
Har vi inte kommit längre än hit? Det går långsamt för mänskligheten att lösa frågan vem kom först. Hönan eller ägget? Ägget är kvar där i gapet och snurrar.
Nog borde väl vetenskapen kunna lägga fram sanningen om ägget idag?
För diskussionens skull, låt mig rent hypotetiskt hålla med dig om att "ägget är kvar i gapet", d.v.s. vi saknar en förklaring till detta problem (om du syftar på den biologiska hönan, finns det en vetenskaplig teori som kan lösa problematiken, men jag vill hålla fokus på frågeställningen om icke-kunskap om ett fenomen är ett bevis för guds existens). Menar du på att detta skulle ha bäring på guds existens eller icke-existens? Om så är fallet, på vilket sätt menar du på att detta skulle ha bäring på guds existens eller icke existens? Måste man stoppa in en gud för att förklara sådant som vi inte vet? Varför inte nöja sig med t.ex. ”jag vet inte”?!
Citera
2014-12-15, 20:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Du läser ju inte vad jag skriver för fan. Varför alla ovannämnda saker sker går ju ur ett vetenskapligt perspektiv att förklara eller hur? Vart nånstans har jag skrivit att lösningen står att finna inom det vetenskapliga spektrat? Jag ville veta hur en som tror på gud förklarar det. Om det nu finns en gud, har han inte nånting att göra med all misär, är det så enkelt? Eller har han ett finger med i allt? Det känns ju onekligen som att det är ytterst bekvämt att tro på Gud, för han ser till att bra skit händer, och när dålig skit händer då kan man skylla på lite vad som helst, ty gud allsmäktig står över alla dumheter...
Jag kan endast säga detta. Om jag vore Gud så skulle jag kunna ge dig svaret på dina frågor men nu är jag endast en människa som du.
Och som jag ser på saken så är det människor som skjuter skallen av varandra, krigar och lemlästar varandra "trots vår så kallade oerhörda intelligens"
Med andra ord så är det vi människor som håller på med dessa dumheter och naturligtvis vi som skall lösa det också.
Vem väntar eller förväntar du dig att skall ordna upp detta ÅT oss?
De som tror? Gud? Eller du kanske?
Citera
2014-12-15, 20:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och som jag ser på saken så är det människor som skjuter skallen av varandra, krigar och lemlästar varandra "trots vår så kallade oerhörda intelligens"

Och den pådyvlande teismens olika versioner av 'gud' kan alltså tvätta sina gudomliga händer trots att h*n ofta är en blodtörstig och/eller tyrannisk typ själv som uppmanar till förtryck.
Citera
2014-12-15, 20:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och den pådyvlande teismens olika versioner av 'gud' kan alltså tvätta sina gudomliga händer trots att h*n ofta är en blodtörstig och/eller tyrannisk typ själv som uppmanar till förtryck.

Människan är blodtörstig och krigar samt mördar av lust, menar du kanske att det är Gud som viskar i örat: Skjut skallen av den där f...?
Bland människor regerar despoter, tyranner, lustmördare och andra galningar.
Fanatiska troende (finns också)med svavelrester på händerna men som tycks tro att händerna består av Gudsglitter.
Det finns alla sorters svavelgäng bland oss döingar.
Det är tyvärr människor som är förtryckaren och som tur är så är inte alla det men de som finns är tillräckligt sjuka och maktgalna små svavelmonster.
Senast redigerad av goran744 2014-12-15 kl. 21:01.
Citera
2014-12-15, 21:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Människan är blodtörstig och krigar samt mördar av lust, menar du kanske att det är Gud som viskar i örat: Skjut skallen av den där f...?

"Viskar" är en rejäl underdrift när det rör sig om dom 'guder' som ledar i den globala popularitets-tävlingen.

Citat:
Bland människor regerar despoter, tyranner, lustmördare och andra galningar.

Och ...?

Citat:
Fanatiska troende (finns också)med svavelrester på händerna men som tycks tro att händerna består av Gudsglitter.
Det finns alla sorters svavelgäng bland oss döingar.
Det är tyvärr människor som är förtryckaren och som tur är så är inte alla det men de som finns är tillräckligt sjuka och maktgalna små svavelmonster.

Försök nu fokusera på vad jag faktisk skrev (istället för att slingre dig): Att dom populäraste 'guder' uppmanar till våld och underkastelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in