Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
... Och för den som har kunskapsgap som sitt främsta skäl till att tro på gud har mindre skäl idag än för några hundra år sedan att tro på gud. Och den dagen vi löst sådana kunskapsgap som t.ex. livets uppkomst, universums uppkomst och en teoretisk modell hur medvetande kan uppkomma ur fysikaliska processer, kommer det mesta av "gapets gud" att ha försvunnit.
När kommer den dagen då?
Ingen aning. Vem vet, kanske om 10 år, 100 år, 1000 år eller aldrig?!
Hur visste man på t.ex. på 1800-talet att man skulle lyckas på 1900-talet att vetenskapligt förklara mekanismen för biologisk genetik (d.v.s. DNA och translation)? Hur visste man på 1700-talet att på 1800-talet skulle man komma att kunna förklara hur infektionssjukdomar uppkomer, d.v.s. att bakterier orsakar infektioner? Man brukar inte veta när vetenskapliga genombrott kommer att ske. Det enda vi vet är att historiskt sett har vetenskap lyckats lösa frågeställningar som tidigare trotts vara olösliga eller metafysiska frågeställningar.
Och därför menar jag på att för den som vill tro på gud är nuvarande kunskapsgap en dålig grund för sin gudstro. Den som vill tro på gud bör därför hitta andra skäl, d.v.s. hitta argument för guds existens som kan stå på egna ben utan att behöva peka på kunskapsgap eller eventuella brister i nuvarande vetenskapliga teorier. Ett argument mot t.ex. evolutionsteorin eller big bang teoerin är inte nödvändigtvis ett argument för guds existens.
Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Har vi inte kommit längre än hit? Det går långsamt för mänskligheten att lösa frågan vem kom först. Hönan eller ägget? Ägget är kvar där i gapet och snurrar.
Nog borde väl vetenskapen kunna lägga fram sanningen om ägget idag?
För diskussionens skull, låt mig rent hypotetiskt hålla med dig om att "ägget är kvar i gapet", d.v.s. vi saknar en förklaring till detta problem (om du syftar på den biologiska hönan, finns det en vetenskaplig teori som kan lösa problematiken, men jag vill hålla fokus på frågeställningen om icke-kunskap om ett fenomen är ett bevis för guds existens). Menar du på att detta skulle ha bäring på guds existens eller icke-existens? Om så är fallet, på vilket sätt menar du på att detta skulle ha bäring på guds existens eller icke existens? Måste man stoppa in en gud för att förklara sådant som vi inte vet? Varför inte nöja sig med t.ex. ”jag vet inte”?!