2014-12-14, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Någon viskar saker i ditt öra och du är övertygad om att det måste vara gud.
Projjicerar du? Jag hör Jesus prata till mig i vädrets makter också.

Visst, i början var det Satan men som sagt Jesus kom sen och räddade mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Varför skulle det vara sanningen framför någonting annat? Att du tror det eftersom att du tror det är ett cirkelresonemang och inte något argument för huruvida det är en sanning eller guds ord. Jag har inte kallat någonting för lögn, lägg inte ord i munnen på mig.
Jesus är mannen som steg ner från himlen och kallade sig för sanningen och ENDA vägen till fadern.

Antingen är han en fet lögn som massor av människor gett sina liv för, eller så är det.. sanningen.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-14 kl. 22:11.
Citera
2014-12-14, 22:11
Medlem
symers avatar
Detta är min personliga åsikt som jag inte kommit hit för att debattera, utan för att dela med mig av.

Jag är en bit över 20 år, skulle inte vilja säga att jag är särskilt bildad men är nog mer engagerad i just sådana här ämnen än de flesta andra som jag känner i min åldersgrupp. Själv är jag ganska kluven i den här frågan, men resonemanget jag fört med mig själv är som följande:

Vetenskapen menar att det finns fysiska lagar, t.ex. om vatten kyls till -1 kommer det att frysa till is, om luft komprimeras avger det kyla. Atomer följer alltid ett samma mönster, samma fysiska lagar. Har vi alla variablerna så kan vi ganska "enkelt" sätta in de i en ekvation och få reda på vad som kommer ske när vi t.ex. tänder en låga under en bägare med vatten. Vad jag tänker mig är att allting är uppbyggt av dessa byggstenar som följer samma fysiska lagar, så att med hjälp av rätt variabler och rätt ekvation skulle man kunna räkna ut vad som skulle hända här näst. Även såklart om det i de flesta fall är i princip omöjligt att få tag på rätt variabler och rätt ekvation.

Eftersom att vi människor är uppbyggda av samma atomer som vattnet i bägaren och gruset på marken skulle därför vi också kunna gå att "förutspå" med hjälp av rätt variabler och rätt ekvation. Vilket jag tycker är väldigt omotiverade. Då antar jag hellre att världen jag lever i kontrolleras av dessa fysiska lagar som uppstod när universum skapades, men att min och alla levande varelsers själ är en produkt av något, kanske Gud, som står över de fysiska lagarna.

Ni får gärna kritisera mitt resonemang men utger mig inte för att vara något annat än lekman, vilket mina språkliga begränsningar avslöjar ganska tydligt.
Citera
2014-12-14, 22:16
Medlem
saurioss avatar
Jag kommer inte kunna bevisa guds existens men jag vill förenkla vissa saker för er angående rätt religon

Moses ( jude ) berättade om jesus som skall komma efter honom Jesus ( Kristus ) berättade om mohammed som skall komma efter honom och som skall vara den sista profeten av alla profeter.

där kan man se varför judendom och kristendom idag inte är några religoner att följa, dem troende judarna konverterade till kristendom och dem troende kristna och judar på den tiden konverterade till Islam

Och (minns) Jesus, Marias son, som sade: "Israeliter! Jag är sänd till er av Gud för att bekräfta vad som ännu består av Tora och för att förkunna för er det glada budskapet att ett sändebud skall komma efter mig vars namn skall vara Ahmad."

(Koranen 61:6)
Citera
2014-12-14, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saurios
Jag kommer inte kunna bevisa guds existens men jag vill förenkla vissa saker för er angående rätt religon

Moses ( jude ) berättade om jesus som skall komma efter honom Jesus ( Kristus ) berättade om mohammed som skall komma efter honom och som skall vara den sista profeten av alla profeter.

där kan man se varför judendom och kristendom idag inte är några religoner att följa, dem troende judarna konverterade till kristendom och dem troende kristna och judar på den tiden konverterade till Islam

Och (minns) Jesus, Marias son, som sade: "Israeliter! Jag är sänd till er av Gud för att bekräfta vad som ännu består av Tora och för att förkunna för er det glada budskapet att ett sändebud skall komma efter mig vars namn skall vara Ahmad."

(Koranen 61:6)
Precis.

Muhammad är högst troligen DEN falska profeten som Jesus pratade om.

Tror du att han är Den heliga anden så kan jag säga att det har många falska profeter trott. Martinus är en. Mormonernas bok är ett annat verk som liknar koranen.

Meddelande från fallna änglar. Satans lögner.
Citera
2014-12-14, 22:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symer
Detta är min personliga åsikt som jag inte kommit hit för att debattera, utan för att dela med mig av.

Jag är en bit över 20 år, skulle inte vilja säga att jag är särskilt bildad men är nog mer engagerad i just sådana här ämnen än de flesta andra som jag känner i min åldersgrupp. Själv är jag ganska kluven i den här frågan, men resonemanget jag fört med mig själv är som följande:

Vetenskapen menar att det finns fysiska lagar, t.ex. om vatten kyls till -1 kommer det att frysa till is, om luft komprimeras avger det kyla. Atomer följer alltid ett samma mönster, samma fysiska lagar. Har vi alla variablerna så kan vi ganska "enkelt" sätta in de i en ekvation och få reda på vad som kommer ske när vi t.ex. tänder en låga under en bägare med vatten. Vad jag tänker mig är att allting är uppbyggt av dessa byggstenar som följer samma fysiska lagar, så att med hjälp av rätt variabler och rätt ekvation skulle man kunna räkna ut vad som skulle hända här näst. Även såklart om det i de flesta fall är i princip omöjligt att få tag på rätt variabler och rätt ekvation.

Eftersom att vi människor är uppbyggda av samma atomer som vattnet i bägaren och gruset på marken skulle därför vi också kunna gå att "förutspå" med hjälp av rätt variabler och rätt ekvation. Vilket jag tycker är väldigt omotiverade. Då antar jag hellre att världen jag lever i kontrolleras av dessa fysiska lagar som uppstod när universum skapades, men att min och alla levande varelsers själ är en produkt av något, kanske Gud, som står över de fysiska lagarna.

Ni får gärna kritisera mitt resonemang men utger mig inte för att vara något annat än lekman, vilket mina språkliga begränsningar avslöjar ganska tydligt.

Ja så kan jag resonera också. Att något (kanske Gud) står över allt eftersom att universum inte skapades ur ingenting eftersom det inte finns något ingenting.
Det har funnits en atom från första början med ännu mindre delar i sig. Allt är atomer! Till och med detta ingenting är något.
Om atomens inre(positivt laddade protoner , neutrala neutroner samt negativt laddade elektroner)varit splittrat innan de hamnade i atomen och blev en atom så har de kommit från vad?
Energin är förmodligen själva svaret på allt! Gud är antagligen det!
Citera
2014-12-14, 22:23
Medlem
saurioss avatar
Varför skulle profeten mohammed guds frid och välsignelser vara över honom vara en falsk profet han hade det bästa uppförandet och fick samma budskap som jesus guds frid och välsignelse vara över honom fick av Ärkeängeln Gabriel

vad skiljer igentligen jesus a.s från Adam a.s ? om jesus nu är guds son som du påstår har inte adam mer rätt att vara det då han inte har någon far eller mor ?
Citera
2014-12-14, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Energin är förmodligen själva svaret på allt! Gud är antagligen det!
Eller så är det en ytterligare Satans lögn och även energi är skapat. Men den mänskliga förståelsen och inte minst att något annat inte verkar tillåtet av Gud, sträcker sig inte längre än att energi är oförstörbart.
Citera
2014-12-14, 22:26
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Precis.

Tror du att han är Den heliga anden så kan jag säga att det har många falska profeter trott. Martinus är en. Mormonernas bok är ett annat verk som liknar koranen.

Det skulle jag vilja höra när du brinner i helvetselden, för att ha påstått att han är en falsk profet
Citera
2014-12-14, 22:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Precis.

Du har inte läst hela bibeln ens men redan går du på som värsta predikanten.
Var gick det fel för dig?
Citera
2014-12-14, 22:27
Bannlyst
Citat:
Varför skulle profeten mohammed guds frid och välsignelser vara över honom vara en falsk profet han hade det bästa uppförandet och fick samma budskap som jesus guds frid och välsignelse vara över honom fick av Ärkeängeln Gabriel

vad skiljer igentligen jesus a.s från Adam a.s ? om jesus nu är guds son som du påstår har inte adam mer rätt att vara det då han inte har någon far eller mor ?
Läs bibeln. Ni får inte förneka den enligt allah/koranen, eller hur? Bibeln var först och det står mångder om Gud och att han kallar människor och änglar för sina söner medans muhammads "allah" inte vill ha några.

Jesus är Herren. Den enda frälsaren. Hans ord i bibeln är att han MÅSTE hängas upp och dö på korset så att de som TROR får evigt liv. Din "allah" säger att det aldrig skedde rum nån korsfästelse av Jesus.

Citat:
1 Korinthierbrevet 15:45

45 Så är ock skrivet: »Den första människan, Adam, blev en levande varelse med själ.» Den siste Adam åter blev en levandegörande ande.
Citat:
Matteus 28:18

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: »Mig är given all makt i himmelen och på jorden. 19Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, ...

Ropa ut till Jesus så räddar han dig!
Citat:
Joh 14

Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.
Citera
2014-12-14, 22:31
Bannlyst
Citat:
Det skulle jag vilja höra när du brinner i helvetselden, för att ha påstått att han är en falsk profet
Den risken tar jag. Är ändå körd enligt koranen.

Är tämligen säker på att "allah" är värsta lögnanden och att bara Jesus är i maktposition att förlåta synder.
Citera
2014-12-14, 22:32
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Läs bibeln. Ni får inte förneka den enligt allah/koranen, eller hur? Bibeln var först och det står mångder om Gud och att han kallar människor och änglar för sina söner medans muhammads "allah" inte vill ha några.

Jesus är Herren. Den enda frälsaren. Hans ord i bibeln är att han MÅSTE hängas upp och dö på korset så att de som TROR får evigt liv. Din "allah" säger att det aldrig skedde rum nån korsfästelse av Jesus.

"och (Vi straffade dem) för deras förnekelse och de oerhörda, kränkande lögner som de yttrade om Maria, och för deras ord: "Vi har dödat Kristus Jesus, Marias son (som påstod sig vara) Guds sändebud!" Men de dödade honom inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så. De som är av annan mening är inte säkra på sin sak; de har ingen (verklig) kunskap om detta utan stöder sig på antaganden. Det är med visshet så att de inte dödade honom. Nej Gud upphöjde honom till Sin (härlighet); Gud är allsmäktig, vis. Och bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser finns ingen som inte före sin död tror på honom (som Guds profet) och han skall vittna mot dem på uppståndelsens dag."

(Koranen 4:156-159)

"Och de säger: Den Nåderike har (avlat) en son. Ni har yttrat något oerhört. Något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet Att människor går så långt att de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har (avlat) en son är inte förenlig med Hans gudomliga majestät! Ingen av de varelser (som befolkar) himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som Hans tjänare"

(Koranen 19:88-93)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in