Citat:
Fast, vad säger att gud måste styra över den fysiska världens utveckling av växter och djur? Det kanske inte är uppgiften alls? Jag var också mer troende förut men har kommit fram till att det troligtvis inte finns någon gud efter hobbyforskat i 15 år om ämnet.
Läs mitt tidigare inlägg med riktigt avgörande bevis som jag tycker demolerar skapelsescenariot och guds existens. Tyvärr måste jag säga då jag önskar gud finns och alla ska bli dömda och andra få upprättelse.
(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)
Ps. Tillägg: Ett annat bra bevis för vår evolution jag funnit nyligen är fenomenet "gåshud" som vi får av skräck eller kyla. Denna mekanism fungerar på samma sätt i våra 4-fota släktingar där gåshuden gör att pälsen isolerar kyla bättre i olika luftlager och vid rädsla så gör den att djuret ser större och farligare ut (sett en katt någon gång bli rädd?) Skulle en perfekt gud skapat oss med samma funktion fast utan päls? Gåshud är meningslöst för oss och en evolutionär restprodukt som hängt kvar. Det finns ingen annan förklaring.
Läs mitt tidigare inlägg med riktigt avgörande bevis som jag tycker demolerar skapelsescenariot och guds existens. Tyvärr måste jag säga då jag önskar gud finns och alla ska bli dömda och andra få upprättelse.
(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)
Ps. Tillägg: Ett annat bra bevis för vår evolution jag funnit nyligen är fenomenet "gåshud" som vi får av skräck eller kyla. Denna mekanism fungerar på samma sätt i våra 4-fota släktingar där gåshuden gör att pälsen isolerar kyla bättre i olika luftlager och vid rädsla så gör den att djuret ser större och farligare ut (sett en katt någon gång bli rädd?) Skulle en perfekt gud skapat oss med samma funktion fast utan päls? Gåshud är meningslöst för oss och en evolutionär restprodukt som hängt kvar. Det finns ingen annan förklaring.
Konceptet med "medskapare", dvs att vi är en del av gud, och att när vi skapar saker som hus, bilar mm. Ja, då utför vi också en skapelseprocess. Eller så kan man se det som att vi inte är del av Gud men vårt medvetande funkar på samma sätt. Så att vi är en lägre form av vad gud är. Gud's precisa syfte eller orsaker till gud är troligen svårt att se för oss.
Personligen anser jag att gud styr, men på ett så smidigt sätt att förändringar som han gör, är så små att vi inte kan upptäcka dem. Eller ens mäta dem. Kan ha med slumpen osv att göra. Att gud tex manipulerar vilken sida som en tärning kommer att visa vid ett visst slag. Eller så kan man tänka sig att gud hjälper till med drömmar, tankar och känslor. Så att han tex kan ge dig information om hur du ska göra för att bygga ditt hus.