2014-12-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag var också mer troende förut men har kommit fram till att det troligtvis inte finns någon gud efter hobbyforskat i 15 år om ämnet.

Läs mitt tidigare inlägg med riktigt avgörande bevis som jag tycker demolerar skapelsescenariot och guds existens. Tyvärr måste jag säga då jag önskar gud finns och alla ska bli dömda och andra få upprättelse.

(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)

Ps. Tillägg: Ett annat bra bevis för vår evolution jag funnit nyligen är fenomenet "gåshud" som vi får av skräck eller kyla. Denna mekanism fungerar på samma sätt i våra 4-fota släktingar där gåshuden gör att pälsen isolerar kyla bättre i olika luftlager och vid rädsla så gör den att djuret ser större och farligare ut (sett en katt någon gång bli rädd?) Skulle en perfekt gud skapat oss med samma funktion fast utan päls? Gåshud är meningslöst för oss och en evolutionär restprodukt som hängt kvar. Det finns ingen annan förklaring.
Fast, vad säger att gud måste styra över den fysiska världens utveckling av växter och djur? Det kanske inte är uppgiften alls?
Konceptet med "medskapare", dvs att vi är en del av gud, och att när vi skapar saker som hus, bilar mm. Ja, då utför vi också en skapelseprocess. Eller så kan man se det som att vi inte är del av Gud men vårt medvetande funkar på samma sätt. Så att vi är en lägre form av vad gud är. Gud's precisa syfte eller orsaker till gud är troligen svårt att se för oss.
Personligen anser jag att gud styr, men på ett så smidigt sätt att förändringar som han gör, är så små att vi inte kan upptäcka dem. Eller ens mäta dem. Kan ha med slumpen osv att göra. Att gud tex manipulerar vilken sida som en tärning kommer att visa vid ett visst slag. Eller så kan man tänka sig att gud hjälper till med drömmar, tankar och känslor. Så att han tex kan ge dig information om hur du ska göra för att bygga ditt hus.
Citera
2014-12-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om du vill kalla det juvenilt får du såklart göra det, men jag tror Epicurus långsamt roterar i sin grav.

“Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?”

Där kanske det är bättre formulerat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rselden "I skärselden vistas de själar som visserligen har evigheten i paradiset som slutmål, men som ännu inte är tillräckligt rena för att få träda in."
Då kan man fundera på hur reningsprocessen går till? Rent praktiskt. När ett barn lägger handen på en varm platta på spisen. Så lär det sig fort att så ska man inte göra. Det gör ont.
Min personliga tro med vad livet på jorden är: Vi är en ande, med tillfällig boning i kropp i den fysiska världen. Det livet på jorden ger är, upplevelser, det är härligt att leva, utforska. Känna värme, fysiska sinnen, kärlek. Det är upplevelsen mellan skillnaderna. Mellan varmt och kallt. Mellan kärlek och ondska.
Jag tror att gud vill att vi ska lära oss skillnaden mellan ont och gott. Mellan att vara elak och god.

Jag tror att han både vill att vi ska få fina upplevelser men samtidigt är den en skola för vår eviga själ. En skola, där vi får uppgifter eller prov, svåra saker vi måste gå genom. Och genom att vi gör detta. Stärks vi. Precis som både vishet, tuffhet och styrka. Ges till soldater som klara långa strapatser.
Vissa människors liv är hårdare än andras. De kan behöva lära sig mer eller fortare.

Nu tror jag inte livet på jorden är skärselden. Men det har likheter. Dvs livet är både en skola och en fantastisk upplevelse. Därför är ondskan en del av dina prov. Därför har den ett syfte.
Citera
2014-12-15, 14:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackkatt
Anledningen till att barn dör i cancer t.ex, detta livet är ett test inför domedagen då vi alla kommer att delas upp, Gud/Allah kommer att väga våra handlingar de goda och de ONDA.

Du kan ju TRO vad du vill, och jag hoppas du har förstånd nog till att kunne skilja detta från en (någotsånär) legitim verklighets-beskrivning ... som t.ex. den objektiva verklighets-beskrivningen.

Trostestet som du nämnar ovan är inte mer än ett efterhands-konstruerat stödargument för redan existerande religiösa/tros-doktriner ... ett efterrationaliserande verktyg, som per se är lika trosbaserat som doktrinerna det stödjar ... och med samma TROS-basis.

Om du kan inse och acceptera detta har jag ingen kritik av ditt inflikande av trostestet, och kan bara ännu engång konstatera att den vanligsta tros-motivation är: "Jag tror p.g.a. att jag tror". Varken mer eller mindre.
Citera
2014-12-15, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Tycker synd om jägaren som för 37 000 år sedan vandrade på våra slätter. Han och hans familj fick ju inte bli upplysta om kristendomen som lämpligt kom 35 000 år senare. Är man inte döpt hamnar man ju i helvetet. Stackars människor...

Fullständigt logiskt.
Enligt bibeln (1 Petrusbrevet 3) så har Jesus varit nere i dödsriket och predikat för de andarna.

https://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Petrusbrevet+3&version=SV1917

TROR man inte att han är den han sade sig vara så dör man i sina synder, enligt honom.

Vilket jag tolkar som ; tror man att Gud är Gud så får man evigt liv. Och folk ser detta som ett hot?

Sen är ju inte kristendomen helt felaktig heller. Jag tror t.ex barndopet är förrädiskt. BIbliskt så ska man TRO först och sen döpas.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-15 kl. 14:24.
Citera
2014-12-15, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag tror att gud vill att vi ska lära oss skillnaden mellan ont och gott. Mellan att vara elak och god.

Vilket ju iofs ... när situationen nystas upp ... i realiteten är ett LYDNADSTEST, eftersom det i grunden för etiken finns ett ad hoc-premissande etisk system.

Det blir till ett etisk cirkelargumenterande.

Citat:
Dvs livet är både en skola och en fantastisk upplevelse. Därför är ondskan en del av dina prov. Därför har den ett syfte.

Se mitt senaste inlägg (det relaterar till trostestet).
Citera
2014-12-15, 14:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
TROR man inte att han är den han sade sig vara så dör man i sina synder, enligt honom.

Vilket jag tolkar som ; tror man att Gud är Gud så får man evigt liv. Och folk ser detta som ett hot?

Naturligvis är det ett hot: "Det kommar att gå illa för dig, om du inte underkastar dig MIN bubblas regelverk".
Citera
2014-12-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Ni som är troende, hur resonerar ni när ni ser allt elände som sker runtom i världen? Tänker ni rätt och slätt "det är Guds vilja" eller "det är Guds plan" och fortsätter med era liv, eller tillåter ni er att spekulera i varför det faktiskt är så jävla miserabelt? T.ex varför det finns det krigsherrar i afrika som använder systematisk våldtäkt och stympning av både barn och kvinnor i syfte att sprida HIV, varför mexikanska drogkarteller hugger armar och ben av folk i ren maktdemonstration? Eller för att ta ett mer lokalt problem, varför knuffar en man ut sin kvinna och bebis för ett jävla stup så att de slår ihjäl sig. Och varför tillåts bögar gifta sig i guds hus? Det sista måste ju vara en enorm nagel i ögat på er, hur tänkte Gud där? Låt mig gissa.. Det är ett test. Eller?

Jag är inte ute efter att provocera, även om det kanske verkar så. Men en rimlig förklaring till allt det ovannämnda skulle ju onekligen vara intressant. Utifrån ett vetenskapligt perspektiv är det pisslätt att svara på de frågorna, men ur ett religiöst är det för mig omöjligt. Jag är som ni ser kanske inte tillräckligt påläst inom teologi så nu får ni ett gyllene tillfälle att upplysa mig.

Det du påpekar kallas teodicéproblemet och är gammalt som gatan. Det finns många filosofer som har försökt svara på det så som Leibniz, om jag inte har fel, och heliga Thomas Aquino. Det du påpekar skyller jag på fri vilja.

Homosexuella kan inte gifta sig i de största kyrkorna i världen, det är bara små sekter av protestanter som tillåter det. Så det oroar mig inte det minsta. Det som förundrar mig är däremot varför en homosexuell skulle vilja gifta sig i en kyrka då det är ganska tydligt att äktenskapet är mellan man och kvinna.

Man blir inte provocerad, men man blir trött för att samma frågor kommer alltid upp i mer eller mindre aggressiva former. Så fråga på du.
Citera
2014-12-15, 14:43
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Du verkar efterbliven.

Otrevligt sätt att påbörja en diskussion samt direkt sätter dig i ett fack med massa obildade människor som absolut ingen tar seriöst. Är det de du vill ?

Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Noll argument som styrker din titek . vad tyder på motsatsen? Urusel trådstart. Finns snarare väldigt mycket som tyder på att gud finns. Universum och avstånd mellan sol och jorden är perfekt konstruerade bla

Tror att TS snarare syftar på vetenskap och forskning. Dock visar inte detta att gud inte finns, utan att det inte finns en gud likt den som beskrivs i bibeln som skapade adam och eva etc.

Hur menar du att universum och avståndet mellan solen och jorden skulle vara bevis på att gud finns? Samt är du medveten om hur stort universum är hur många andra planeter i universum som ligger inom den gyllene gränsen?
Citera
2014-12-15, 14:45
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Nu tror jag inte livet på jorden är skärselden. Men det har likheter. Dvs livet är både en skola och en fantastisk upplevelse. Därför är ondskan en del av dina prov. Därför har den ett syfte.

De människor som föds in i ondska och tvingas till att utföra dessa dåd. Är det i grund och botten också dömda till skärselden i all evighet?
Citera
2014-12-15, 14:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rselden "I skärselden vistas de själar som visserligen har evigheten i paradiset som slutmål, men som ännu inte är tillräckligt rena för att få träda in."
Då kan man fundera på hur reningsprocessen går till? Rent praktiskt. När ett barn lägger handen på en varm platta på spisen. Så lär det sig fort att så ska man inte göra. Det gör ont.
Min personliga tro med vad livet på jorden är: Vi är en ande, med tillfällig boning i kropp i den fysiska världen. Det livet på jorden ger är, upplevelser, det är härligt att leva, utforska. Känna värme, fysiska sinnen, kärlek. Det är upplevelsen mellan skillnaderna. Mellan varmt och kallt. Mellan kärlek och ondska.

Jag tror att han både vill att vi ska få fina upplevelser men samtidigt är den en skola för vår eviga själ. En skola, där vi får uppgifter eller prov, svåra saker vi måste gå genom. Och genom att vi gör detta. Stärks vi. Precis som både vishet, tuffhet och styrka. Ges till soldater som klara långa strapatser.
Vissa människors liv är hårdare än andras. De kan behöva lära sig mer eller fortare.

Så i stort sett outgrundlighetsargumentet. Gud vet bättre.
Det får du tro om du vill.
Min poäng var bara att frågan inte direkt är juvenil och att gamla filosofer ställt frågan på ett bättre sätt än han som citerades i föregående inlägg.
Citera
2014-12-15, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis är det ett hot: "Det kommar att gå illa för dig, om du inte underkastar dig MIN bubblas regelverk".
Menar du att du tror på köttets återuppståndelse? Förstår inte hur man kan se det som hot om du inte bryr dig om det eviga livet.
Citera
2014-12-15, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Menar du att du tror på köttets återuppståndelse? Förstår inte hur man kan se det som hot om du inte bryr dig om det eviga livet.

Nog anser jag dig för att vara anti-logiker, men tar du det inte lite långt genom att läsa in nån religiös doktrinalism i mitt inlägg.

Iövrigt är ett hot ett hot oavsett om nån tar det allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in