2013-04-17, 10:18
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
det finns inga bevis på att det skulle ha funnits flera 'försök' (multiversum). det finns inte heller några bevis på att ett oändligt antal slumpmässiga försök skulle kunna skapa intelligenta saker.

ja, men det är som 10000 år sedan när de inte förstod varför det regnade, så de sa att "det kanske bara gör det", och "det kunde inte vara på något annat sätt". det förklarar ingenting, för att det är som att säga att det inte finns några orsaker bakom det.
Nej och inga bevis på finetuning eller Gud heller. Att omständigheterna är som de är och vi lever i den är allt vi vet nu. Varför ta omvägar via en Gud? Stora delar av universum är inte så finetunade och kommer till slut kollapsa.

Men om finetuning är vad som får folk att tro på en skapargud med intresse för våra sexliv matvanor och val av kläder får de göra det. Jag accepterar det. Men det är inte hållbart för mig iaf.
Senast redigerad av Golachab 2013-04-17 kl. 10:20.
Citera
2013-04-17, 10:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
det finns inga bevis på att det skulle ha funnits flera 'försök' (multiversum).

Men andra ord samma bevisläge som för gud. Hur kommer det sig då att du accpeterar argumentet som ett bevis på gud men inte ett bevis för multiversum? Lite intellektuell hederlighet hade varit på sin plats här.

Citat:
det finns inte heller några bevis på att ett oändligt antal slumpmässiga försök skulle kunna skapa intelligenta saker.

I vilket avseende? Pratar du evolution nu?

Citat:
ja, men det är som 10000 år sedan när de inte förstod varför det regnade, så de sa att "det kanske bara gör det", och "det kunde inte vara på något annat sätt". det förklarar ingenting, för att det är som att säga att det inte finns några orsaker bakom det.

Och på vilket sätt skiljer det sig från att bara säga att "det är en gud som ligger bakom och denna gud behöver inte någon orsak bakom sig"? Du är en smula inkonsekvent....
Citera
2013-04-17, 10:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Nej, jag säger inte att man ska sluta undersöka, men vad man inte heller ska göra är felaktiga slutsatser baserade på gissningar och antaganden.
Citera
2013-04-17, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Det vore nämligen skönt att slippa den sortens typer som enbart är här för att trycka ner andra.

Är du inte ute efter rätt svar oavsett om du känner dig nertryckt av det eller inte?
Eller är du bara ute efter svar som passar ihop med dina egna svar, oavsett om dom är rätt eller inte?

Vad jag försöker säga är att så länge du är ärligt ute efter sanningen, så får du ta att det kan komma svar som för dig känns jobbiga då dom rubbar din världsbild.
Citera
2013-04-17, 10:35
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Som ämnet lyder, varför tror du på Gud? Och vad är Gud för dig?
Jag tror på spagettimonstret, för han födde mig, uppfostradde mig och gjorde mig till den övermänniska och gud jag är....alla som inte gör exakt som jag säger utan att tveka, kommer....ja behöver jag ens berätta, vik er o dyrka mig undermänniskor....därför att jag är gud och jag vet att jag existerar. Så jag tror helt enkelt på mig själv
Citera
2013-04-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och på vilket sätt skiljer det sig från att bara säga att "det är en gud som ligger bakom och denna gud behöver inte någon orsak bakom sig"? Du är en smula inkonsekvent....
anledningen att gud inte behöver någon orsak till sin 'existens', är för att gud är ingentinget som skapade allting. 'ingenting' behöver inte skapas för att 'finnas', för att det är bara avsaknad av skapelse.
Citera
2013-04-17, 10:41
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
anledningen att gud inte behöver någon orsak till sin 'existens', är för att gud är ingentinget som skapade allting. 'ingenting' behöver inte skapas för att 'finnas', för att det är bara avsaknad av skapelse.
Ja, Shiva. Men det blir lek med ord och inga bevis.
Citera
2013-04-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ja, Shiva. Men det blir lek med ord och inga bevis.
vilka slags bevis menar du? även vetenskapen pekar ju mot att allting kom från en slags ingenting/singularitet.

och gud finns det ju bevis för, eftersom det står i bibeln att gud är "jag är" (medvetandet), och vi vet att medvetandet är verkligt.
Citera
2013-04-17, 10:52
Avslutad
Citat:

"Ingenting" kan per definition inte skapa någonting. Om så vore fallet så är ju "Ingenting":et någonting (som kan skapa saker).
Man kan inte vara "ingenting" och "någonting" samtidigt, det förstår till och med du.

Lek med ord tar dig ingen vart elsydeon. Bättre kan du (?).

Det har varit mycket snack om "falsk diktomi" på detta forum, sedan jag förklarade begreppet för ett par månader sedan.
Detta (ingenting vs någonting) är ett klockrent exempel på en "diktomi" som inte är falsk.
Senast redigerad av se_där... 2013-04-17 kl. 10:55.
Citera
2013-04-17, 10:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Men folk säger ju ofta att ingenting inte kan skapa någonting.
Citera
2013-04-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är du inte ute efter rätt svar oavsett om du känner dig nertryckt av det eller inte?
Eller är du bara ute efter svar som passar ihop med dina egna svar, oavsett om dom är rätt eller inte?

Vad jag försöker säga är att så länge du är ärligt ute efter sanningen, så får du ta att det kan komma svar som för dig känns jobbiga då dom rubbar din världsbild.

Jag är ute efter en intressant diskussion kring varför olika personer valt att tro på gud. Det tycker jag inte att vi får till här. Min världsbild är inte rubbad. Jag är inte troende, bara nyfiken.
Citera
2013-04-17, 10:58
Avslutad
Citat:
vilka slags bevis menar du? även vetenskapen pekar ju mot att allting kom från en slags ingenting/singularitet.
En singularitet är INTE "ingenting". En singularitet är "någonting".
Herregud, har du inte ens denna basala kunskap så har du inte att göra i denna typen av filosoferande.

Citat:
och gud finns det ju bevis för, eftersom det står i bibeln att gud är "jag är" (medvetandet), och vi vet att medvetandet är verkligt.
Detta hade varit en poäng från din sida OM du samtidigt kunde lägga fram bra argument varför allt som står bibeln också är sant.
Dock så saknas det sistnämnda, och din kommentar ovan är inte vatten värt i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in