2014-12-15, 19:30
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Det stämmer visserligen, judendomen är en religion och judar är ett utövare av judendomen, men är judar endast det? Judar är ju faktiskt också ett folk, även om det någonstans på något sätt kanske är inkorrekt att använda benämningen "judar" då, kanske "Hebréer" eller någonting är mer passande.

Om en jude konverterar till kristendomen är han då inte längre än jude eller är han en kristen jude?

Finns det ett judiskt folk?
Å andra sidan kan man som etnisk svensk konvertera till judendom eller, ve och fasa, vara jude sedan födseln. Det finns ett stort antal judar som har samma etniska bakgrund och som än idag gärna gifter sig inom den gruppen även över landsgränser men samtidigt finns det många som gifter sig över etnicitetsgränserna vars barn till stor del saknar de etniska dragen.
Citera
2014-12-15, 19:33
Medlem
Beskyllningarna som riktats mot Söder låter helt befängda.
Jag tror inte det finns någon större Israel(jude)vän än Söder i Sverige.

När det gäller samer så uppfattar jag renskötarna som en storbonde i södra Sverige.
För att räknas som same, och få vara med i deras organisation, måste minst en av far- eller mor-föräldrarna kunna (de) prata någon samisk dialekt. Hur man nu skall kunna bevisa detta, om de för länge sedan är döda?
Citera
2014-12-15, 19:33
Medlem
svensktpeddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Tycker definitivt Söder blivit lite missförstådd här, men kanske ändå bäst att han sparkas nu när så många potentiella SD-väljare börjar knorra..?

JA, SPARKA DEN JÄVELN!

Dock är nog hans ställning väldigt stark i partiet - han är iallafall populär ute i leden enligt vad jag läst.

Nej för helvete! Björn Söder är den sista bastionen av radikalism i partitoppen, Kasselstrand har motarbetats, det finns inte så mycket mer.
Vill du verkligen ha en uddlös sossekopia i riksdagen eller ett parti som tar ton för svenskarna?

Rättning och räfst!
Citera
2014-12-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det beror på vad för svenskhet vi talar om. SD menar ju t.ex. att svensk är/blir den som själv ser sig själv som svensk och anammar svensk kultur, dvs. den s.k. öppna svenskheten. Talar vi å andra sidan i rent juridisk mening så går gränsen vid ett medborgarskap och talar vi om etnicitet så fordras det rimligtvis att man har ett svenskt ursprung. Ställ en likvärdig fråga till en same så lär du inte direkt få svaret att det räcker med att du flyttat till Norrland för att bli same.

Det som orsakar en massa förvirring som jag ser det är att man sällan specificerar vad man talar om när det gäller vem som är svensk, och vidare tycks vissa per automatik dra slutsatsen att den som inte är svensk på den ena eller andra punkten skulle vara en sämre människa. Vem har ens påstått något sånt?

Det jag söker är en definition på vad som är svensk kultur. Jag menar om jag har rötter sen 1400-talet, pratar med folk i hissen, inte gillar det svenska köket, inte firar svenska högtider och lyssnar på anglosaxisk musik; är jag att definieras som en som anammar svensk kultur?
Citera
2014-12-15, 19:34
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Å andra sidan kan man som etnisk svensk konvertera till judendom eller, ve och fasa, vara jude sedan födseln. Det finns ett stort antal judar som har samma etniska bakgrund och som än idag gärna gifter sig inom den gruppen även över landsgränser men samtidigt finns det många som gifter sig över etnicitetsgränserna vars barn till stor del saknar de etniska dragen.

Nej, det kan du inte göra. Judar accepterar inte konvertiter bara sådär. I de fallen då folk konverterat handlar det om goyims som gift sig med en jude, och de blir oftast inte heller accepterade som judar av andra judar, utan får ofta utstå förnedring resten av sitt liv. I övrigt så ärvs judenheten enligt judisk lag enbart på mödernet, så att om modern är judisk så är barnet judiskt, men om fadern är jude och modern goyim så kommer barnet vara goyim.
Citera
2014-12-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Söder och Ekeroth är som två övertända spelare som går in med dobbarna före i första spelminuten. Rött kort väntar och dom sabbar för hela laget.

Söder har nog fått hybris när han blev vald till talman. Han blev ju idag mosad av subban Dinamarca, way to go Björn.

Det blir SD för mig i nyvalet för att det inte finns något alternativ just nu. Men under mandatperioden kommer sedan massinvandringen att upphöra eftersom den svenska ekonomin då har kollapsat. För min del kan gärna SD få 25% och fixa ett till nyval och totalkaos. Dom behövs bara för att katalysera processen att avpekåfiera landet. Sedan har dom spelat ut sin roll.

Vid valet 2018 har nog ett rumsrent konservativt parti bildats som får min röst och medlemskap.
Instämmer till fullo.
Din första liknelse var klockren.
Det finns faktiskt ett politiskt sug efter ett äkta konservativt parti, allra helst nu när MUF blivit SSU:are på heltid, och AKB för vidare valackens dåraktiga asylpolitik.
Kan nog bildas av vettiga människor från alla partier.
SD får agera tändvätskan så glöden kan ta fart i väntan på biffen skall grillas.
Senast redigerad av Medburgare 2014-12-15 kl. 19:39.
Citera
2014-12-15, 19:36
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Det jag söker är en definition på vad som är svensk kultur. Jag menar om jag har rötter sen 1400-talet, pratar med folk i hissen, inte gillar det svenska köket, inte firar svenska högtider och lyssnar på anglosaxisk musik; är jag att definieras som en som anammar svensk kultur?

Din tomte, det finns inte någon defintions av någots folks kultur, varför kräver du att det skall finnas en punktlista på just det svenska folkets kultur? Nästa gång du träffar en person som kallar sig för kurd kan du kräva att få en definition av vad kurdisk kultur är, om du inte får det så hoppas jag du kommer spotta honom i ansiktet och säga att kurder inte finns, det är enbart en påhittad och konstruerad identitet. Men nu ska du få en definition av mig av vad svensk kultur är:

Svensk kultur är det svenska folkets levnadsmönster.

Och jag ska passa på att bjuda på en definition av en svensk:

En svensk är en person med två svenska föräldrar.
Citera
2014-12-15, 19:37
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Håller med dig, fortsätter man på sådana här snedspår äter man av förtroendekapitalet man byggt upp.
Vem som helst, inkl Söder, kan väl läsa undersökningarna om vilka frågor som är viktigast för väljarna.
Frågor om judar o samer finns inte ens på sidan 168. Hur dum får man vara som partisekreterare?

Vad är det ni inte sett. Det står ju i deras partiprogram klart och tydligt.
Det är ju detta vi har sagt hela tiden, men då har ni skyllt på media, att vi är så PK.

Ett parti som startades av fascister, nazister och rasister för 25 år sen har inte tvättat bort sin ideologi, de har bara för packat den lite snyggare.

Skönt att du börjar vakna! Hoppas på fler.

Björn Söder har ALLTID varit den som Jimmie velat ha i bakgrunden, för han är öppet brun. De andra har varit smarta.... men nu börjar den bruna färgen, liten en tonårsbruds brunkräm rinna längst tårarna...
Citera
2014-12-15, 19:38
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Artikeln uttrycker något annat än vad som sen står i artikeln.
Du skriver ungefär lika slarvigt som du läser.

Citat:
"Judar är inte svenskar"

"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som identifierar sig som svenskar lämnar sin judiska identitet"

Inte samma sak.
Nej, men nu är det inte just specifikt rubriken som folk vänder sig emot, utan Björn Söders ihoptrasslade rasistresonemang om att etnicitet avgör nationalitet. Åtminstone är det det som vi icke-SD:are tycker är värst. Alla (före detta) SD:are borde också hata Björn Söder nu, om inte annat så för att han bevisade att Löfvens anklagelser om "nyfascism" faktiskt verkar stämma...
Citera
2014-12-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Och du tror han godkände rubriksättningen?

Om allt står och faller med rubriken vore detta nog lite lättare för er att peta hål på. Det är ju vad han faktiskt säger som är det intressanta. Både i original-artikeln och i hans svar så blir det väldigt tydligt att man enligt SD enbart kan ha en nationell identitet. Man får alltså inte influeras av flera olika kulturer samtidigt...
Citera
2014-12-15, 19:39
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Artikeln uttrycker något annat än vad som sen står i artikeln.

"Judar är inte svenskar"

"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som identifierar sig som svenskar lämnar sin judiska identitet"

Inte samma sak.

Han har läst artikeln och godkänt varenda ord.

Killen slirar nu och har säkert fått en rejält utskällning av Mattias Karlsson och Bylund som gör allt de kan för att inte den bruna färgen ska rinna.

Därför skyller Björn på media och att han är "missförstådd"...
Nä, han är inte missförstådd.

Det står i SDs partiprogram rakt upp och ner bara att läsa. Här är lite tydlig text:
http://www.interasistmen.se/granskni...cipprogrammet/
Citera
2014-12-15, 19:40
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Nej, men nu är det inte just specifikt rubriken som folk vänder sig emot, utan Björn Söders ihoptrasslade rasistresonemang om att etnicitet avgör nationalitet. Åtminstone är det det som vi icke-SD:are tycker är värst. Alla (före detta) SD:are borde också hata Björn Söder nu, om inte annat så för att han bevisade att Löfvens anklagelser om "nyfascism" faktiskt verkar stämma...

Det är nog du som inte känner till ordets nations innebörd. Nation = folk, inte nationalitet eller medborgarskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in