2014-12-02, 08:59
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thydes
Lite frågetecken som någon kanske skulle kunna hjälpa mig reda ut!

1. Kan man läsa ekonomi och produktionsteknik(högskoleingenjör) i tre år och sedan om man vill läsa två år industriell ekonomi(civilingenjör) på Chalmers?

2. Kan jag läsa industriell ekonomi logistikingengör tre år på Borås högskola för att sedan läsa upp en master i industriell ekonomi på Chalmers?

3. Hur ser industriell ekonomi utbildningen ut i Linköping? Har hört blandade åsikter om utbildningen där och staden, någon som går där som kan berätta lite om nu hur ni trivs? är utbildningen bra? hiss eller diss till staden?

Anledningen till att jag eventuellt vill läsa 3+2 är för att jag tror inte jag har ork till att sitta fem år vid skolbänken, sen ska jag även gå tekniskt basår så kan ju lägga till ett år.
1. Ekonomi och produktionsteknik kan läsa en I-master, men har ingen garantiplats till dessa. Troligtvis kan man då även komplettera till en civilingenjörsexamen på 2.5 år.
Citera
2014-12-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Managementkonsult brukar vara populärt bland iare.
Hur ser en typisk arbetsdag ut som managementkonsult?
Citera
2014-12-11, 00:07
Medlem
yoshiboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MONEYHOESCLOTHES
Jag undrar om det är värt att plugga Asienkunskap-Kina och sedan I. Pga Kinas starka ekonomiska tillväxt och hur imponerande det är med folk som behärskar Kinesiska.

Lyssna inte på användaren Rosiko, han har uppenbarligen ingen koll på utbildningen vid LiTH.

Det är definitivt värt att läsa Asienkunskap-Kina vid LiTH! Asienkunskap är bäst i Sverige på Kinesiska och Japanska, och du kommer aldrig komma i närheten kunskapen du lär dig här gentemot att läsa fristående kurser! Läraren på Asienkunskap är något av en legend på LiU, kan över 30 språk flytande och har studerat över 100!

Du kommer läsa detta basår i ett år, sedan hoppar du på Industriell Ekonomi - Internationell inriktning kinesiska, under ditt tredje år kommer du studera i Kina eller i Taiwan. Du är garanterad en utbytes plats om du läser internationell inriktning, konkurrensen på I är annars enorm på utbytesplatserna. Därför får du en stor fördel gentemot andra som läser "vanlig" I. Dessutom får du en internationell examen som också ger dig en fördel.

Skicka gärna PM om ni har frågor angående Asienkunskap på LiTH!

Tack och hej!
Citera
2014-12-11, 07:09
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoshiboy
Dessutom får du en internationell examen som också ger dig en fördel.
Jag erkänner. Jag har ingen koll, lyssna inte på mig. Vem vill inte ha en internationell examen liksom..
20hp språk och kultur kommer öppna miljontals fler dörrar än att läsa typ 90hp
Senast redigerad av Rosiko 2014-12-11 kl. 07:24.
Citera
2014-12-13, 15:39
Medlem
yoshiboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Jag erkänner. Jag har ingen koll, lyssna inte på mig. Vem vill inte ha en internationell examen liksom..
20hp språk och kultur kommer öppna miljontals fler dörrar än att läsa typ 90hp

Om den dumme teg tages också han för vis. Kul att du lärt dig att plocka ut en mening i texten och kritisera den. Tyder ju på att jag har befog för mitt uttalande. Pluggar du ens industriell ekonomi eller kinesiska? Är du ens på LiU?

Vid det här laget borde du ha insett att HP skiljer sig extremt mkt i innehåll beroende på universitet, beroende om det är på fil.fak. eller tek.fak. osv...

Förresten så läser man 60 HP språk och kultur på Asienbasåret, skulle man jämföra det med några "fristående" kurser skulle det väl bli närmare 120 HP. Jo, jag vet för jag har jämfört innehållet med andra universitet.
Citera
2014-12-13, 23:56
Medlem
ambivallenss avatar
Jag har ett relativt stort intresse för matematik, stort intresse av ekonomi, driven person och strävar efter mina mål/visioner. Dock är inte naturämnen såsom fysik och dylikt något jag finner intresse för.

Skulle någon vänlig själ kunna svara på ifall jag kommer stå ut fem år på denna utbildning på KTH? Visst är det individuellt men om man pratar i generella termer.

Jag har fått en bild av att det finns rätt så många som mig på I, stämmer det?
Citera
2014-12-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Jag har ett relativt stort intresse för matematik, stort intresse av ekonomi, driven person och strävar efter mina mål/visioner. Dock är inte naturämnen såsom fysik och dylikt något jag finner intresse för.

Skulle någon vänlig själ kunna svara på ifall jag kommer stå ut fem år på denna utbildning på KTH? Visst är det individuellt men om man pratar i generella termer.

Jag har fått en bild av att det finns rätt så många som mig på I, stämmer det?

Det låter som att I passar dig. Den enda fysikkursen du läser är Mekanik om jag minns rätt. Sedan vet jag inte hur intresserad du är av matematik. I läser inte särskilt mycket av det på grundutb. i alla fall och inte heller på en särskilt avancerad nivå.

Men ja, jag tycker att du låter som en I:are.
Citera
2014-12-14, 02:00
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Det låter som att I passar dig. Den enda fysikkursen du läser är Mekanik om jag minns rätt. Sedan vet jag inte hur intresserad du är av matematik. I läser inte särskilt mycket av det på grundutb. i alla fall och inte heller på en särskilt avancerad nivå.

Men ja, jag tycker att du låter som en I:are.
Tack för svaret! Jo intresset utav matte är rätt så stort. Ifall det är som du säger att utbildningen innefattar en fysik kurs är det perfekt, att få bra kunskaper och risken att jag blir trött av brist på intresse lär ju vara väldigt liten. (Får ta och gå igenom kursöversikten grundligare)

Well, verkar som att jag inom en snar framtid kommer kalla mig för en I:are.
Citera
2014-12-15, 14:07
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att börja med att läsa I internationell till en början för att sedan glida in på den vanliga linjen? Har ej betygen för att komma in på den vanliga linjen men har möjlighet att börja på en av de internationella. Jag har dock ej något intresse för att läsa någon av de internationella linjerna.

Har hört från en polare att det är relativt vanligt att börja på en av de internationella för att sedan skippa språklektionerna och börja på den vanliga linjen när några har hoppat av efter några månader. Skulle uppskattas om ni kunde upplysa mig
Citera
2014-12-15, 14:42
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frotte
Är det någon som har erfarenhet av att börja med att läsa I internationell till en början för att sedan glida in på den vanliga linjen? Har ej betygen för att komma in på den vanliga linjen men har möjlighet att börja på en av de internationella. Jag har dock ej något intresse för att läsa någon av de internationella linjerna.

Har hört från en polare att det är relativt vanligt att börja på en av de internationella för att sedan skippa språklektionerna och börja på den vanliga linjen när några har hoppat av efter några månader. Skulle uppskattas om ni kunde upplysa mig

Mm, det är rätt vanligt. Som jag förstått det ska det inte vara några problem och påverkar inte din examen.
Citera
2014-12-15, 17:23
Medlem
Kanske en rätt dum fråga, men hur mycket matte läser man på I och hur avancerad är den jämfört med andra civ ingj-utbildningar? Har personligen svårt för matte, men inte så pass att det skulle vara omöjligt, skillnaden är bara att jag får lägga ner mer tid än vad den (förmodade) genomsnittlige I:aren får göra.
Citera
2014-12-15, 17:27
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordix
Kanske en rätt dum fråga, men hur mycket matte läser man på I och hur avancerad är den jämfört med andra civ ingj-utbildningar? Har personligen svårt för matte, men inte så pass att det skulle vara omöjligt, skillnaden är bara att jag får lägga ner mer tid än vad den (förmodade) genomsnittlige I:aren får göra.
Samma som övriga civ.ing i början (med vissa undantag), senare i utbildningen mindre om man väljer att läsa färre mattekurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in