Citat:
Ursprungligen postat av
Cuisinen
Vilken av CTH, KTH, LiTH, LTH har mest ekonomi?
CTH har förmodligen mest, närmare 50%. Längre bak i tråden togs det upp att CTH fått en del kritik för sin utbildning ur civilingenjörssynpunkt - de upplevs inte som tillräckligt tekniska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cuisinen
Samt vilken skola är minst hård på rättning av de matematiska/tekniska kurserna?
Går andra året på LiTH och har märkt att mina kompisar på KTH har det mycket lättare att få ett A jämfört med mig att få en 5a. Räknade lite också vilket är att på KTH så får man ett B om man har 66% rätt och LiTH får man en 4:a på 65%.
Så hur är det på CTH och LTH?
Du kan inte jämföra procentsatser bara rakt av, tentauppgifterna kan vara svårare/lättare/testa olika kunskaper från lärosäte till lärosäte. Matematiken håller hög nivå på samtliga. Jag tyckte t.ex. att LTH hade lättare linalg-tentor än LiTH men jag tror inte att det gäller för samtliga matte/teknik-kurser.
Den mer relevanta frågan är vilket lärosäte som har svårast tentor, rättningen ska egentligen spela mindre roll om man kan sin sak. Svaret på den frågan fås rimligen genom att gå igenom olika tentor och jämföra, för den som har tid och lust.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kortspelet
Är det möjligt att komma in på Civilingenjör industriell ekonomi via Civilingenjör öppen ingång?
Tack i förhand
Ja, finns dock ingen garanti för att du får platsen där.