2015-01-29, 17:58
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Det har säkert sagts flera gånger förut men matten i sig är inte fullständigt överjävlig. Det som knäcker många är tempot det går i, det är något helt annat än komvux/gymnasiematte. Om du ser till att ta tag i pluggandet och ligga i fas från början (och jag menar verkligen från början) så går det nog som en dans om man inte är tappad bakom en vagn från början.
Dessutom beror det naturligtvis på vilket lärosäte man väljer. Det kan vara en ganska rejäl skillnad.
Citera
2015-01-29, 18:28
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasken1
Vilken nivå ligger matematiken på I/E? Om man klarar matte C på komvux, kommer man orka med matematiken ändå? (Beror naturligtvis på vilka ambitioner man har.)
Din fråga är ganska konstig. Att du klarat matten på komvux säger ju ingenting om hur begränsade dina mattekunskaper är. För övrigt så behöver man ju matematik E för att vara behörig.
Citera
2015-01-30, 12:40
Medlem
Vilken av CTH, KTH, LiTH, LTH har mest ekonomi?

Samt vilken skola är minst hård på rättning av de matematiska/tekniska kurserna?

Går andra året på LiTH och har märkt att mina kompisar på KTH har det mycket lättare att få ett A jämfört med mig att få en 5a. Räknade lite också vilket är att på KTH så får man ett B om man har 66% rätt och LiTH får man en 4:a på 65%.

Så hur är det på CTH och LTH?
Citera
2015-01-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen

Samt vilken skola är minst hård på rättning av de matematiska/tekniska kurserna?

Går andra året på LiTH och har märkt att mina kompisar på KTH har det mycket lättare att få ett A jämfört med mig att få en 5a. Räknade lite också vilket är att på KTH så får man ett B om man har 66% rätt och LiTH får man en 4:a på 65%.

Fast nu har du räknat fel, 66% rätt är knappast ett B på de flesta kurserna på KTH, om så är fallet för en kurs är det ett undantag. Standard är 50% för ett E och 90% för ett A. Jag skulle säga att finns det en stolthet på KTH angående matematiken vilket göra att de rättar strikt men rättvist.

Jag skulle gissa på att CTH har mest ekonomi, om inte annat så möjligheten att läsa väldigt mycket av det.
Citera
2015-01-30, 15:23
Medlem
Är det möjligt att komma in på Civilingenjör industriell ekonomi via Civilingenjör öppen ingång?
Tack i förhand
Citera
2015-01-30, 16:08
Medlem
Citat:
CTH har förmodligen mest, närmare 50%. Längre bak i tråden togs det upp att CTH fått en del kritik för sin utbildning ur civilingenjörssynpunkt - de upplevs inte som tillräckligt tekniska.

Citat:

Du kan inte jämföra procentsatser bara rakt av, tentauppgifterna kan vara svårare/lättare/testa olika kunskaper från lärosäte till lärosäte. Matematiken håller hög nivå på samtliga. Jag tyckte t.ex. att LTH hade lättare linalg-tentor än LiTH men jag tror inte att det gäller för samtliga matte/teknik-kurser.

Den mer relevanta frågan är vilket lärosäte som har svårast tentor, rättningen ska egentligen spela mindre roll om man kan sin sak. Svaret på den frågan fås rimligen genom att gå igenom olika tentor och jämföra, för den som har tid och lust.

Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Är det möjligt att komma in på Civilingenjör industriell ekonomi via Civilingenjör öppen ingång?
Tack i förhand
Ja, finns dock ingen garanti för att du får platsen där.
Citera
2015-01-30, 17:39
Medlem
jousif650s avatar
Kan man plugga till I på KTH och få en exam som liknar maskinteknik?
Jag är intresserad väldigt mycket av maskinteknik och fysik, men jag tänker starta eget företag efter utbildningen därför började jag tänka på I. Vad tycker ni ?
Citera
2015-01-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
Kan man plugga till I på KTH och få en exam som liknar maskinteknik?
Jag är intresserad väldigt mycket av maskinteknik och fysik, men jag tänker starta eget företag efter utbildningen därför började jag tänka på I. Vad tycker ni ?

Är du under uppfattningen att om man vill starta eget företag, ja då är det I man tvunget skall välja? Snälla människa, om du är väldigt intresserad av maskinteknik och fysik välj då maskinteknik. I är inget krav för att kunna starta eget. Varför inte välja maskinteknik och sedan välja industriell ekonomi som master?
Citera
2015-01-30, 18:05
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Är du under uppfattningen att om man vill starta eget företag, ja då är det I man tvunget skall välja? Snälla människa, om du är väldigt intresserad av maskinteknik och fysik välj då maskinteknik. I är inget krav för att kunna starta eget. Varför inte välja maskinteknik och sedan välja industriell ekonomi som master?

För att om jag väljer maskinteknik komma jag troligtvis att inte bli antagen till master inom I. För att jag inte tror att jag kan fortsätta med samma tempo som jag har idag under mer än 2 år till
Senast redigerad av jousif650 2015-01-30 kl. 18:12.
Citera
2015-01-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorio
Ja, finns dock ingen garanti för att du får platsen där.
Okej, hur fungerar det urvalet? Tidigare betyg, betyg under första året elller?
Citera
2015-01-31, 01:16
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Okej, hur fungerar det urvalet? Tidigare betyg, betyg under första året elller?
Betyg under första året, alltså det året man läser Öppen ingång.
Citera
2015-02-02, 17:18
Medlem
jag tänkte bara fråga med ren nyfikenhet höra om någon Iare från LTH eller annat lärosäte som valt masterprofilen "riskhantering" som finns att välja på LTH ?

det finns lite mer information om riskhantering på deras hemsida(http://www.lth.se/utbildning/riskhan...oversikt-risk/) för de som undrar och är intresserade.
Senast redigerad av Grillkung1 2015-02-02 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in