2014-11-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Tillvaron för en nyexad index, specielt om man har bra betyg och jobb under studietiden, är nog fantastisk, inte alls svårt att hitta jobb. 35 är nog lite i överkant, men räkna med runt 30+-2. Finns såklart undantag, en polares brorsa fick 58 som ingångslön på en bank i huvudstaden. Management konsult är väl de vanligaste kan jag tänka mig, många går nog också till industri och finans.

Såg en lista för några år sedan då ingångslönen var 32 eller 33, så tänkte lite över de, men kanske inte ska ha för höga förväntningar.

Du har ingen information om hur de ser ut med kurserna? Framförallt då engelska.

Vad är en management konsult?
Vad gör man oftast inom finans och industri? Skulle ex fondförvaltare vara aktuellt?
Citera
2014-11-05, 20:29
Medlem
Jag undrar om det är värt att plugga Asienkunskap-Kina och sedan I. Pga Kinas starka ekonomiska tillväxt och hur imponerande det är med folk som behärskar Kinesiska.
Citera
2014-11-05, 20:41
Medlem
Citat:
Finns såklart undantag, en polares brorsa fick 58 som ingångslön på en bank i

I call bullshit, inte som nyutexad i Sverige som grundlön.
Citera
2014-11-05, 20:55
Medlem
Citat:
. Finns såklart undantag, en polares brorsa fick 58 som ingångslön på en bank i huvudstaden..
WOW
Citera
2014-11-05, 21:14
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MONEYHOESCLOTHES
Jag undrar om det är värt att plugga Asienkunskap-Kina och sedan I. Pga Kinas starka ekonomiska tillväxt och hur imponerande det är med folk som behärskar Kinesiska.
Vill du lära dig kinesiska så kan du lika gärna köra fristående kurser i språket och sedan fixa utbyte till landet via civ.ing
Citera
2014-11-05, 21:42
Medlem
Hur är möjligheterna att få jobb utomlands (USA) efter examen, och vilken typ av relevanta jobb är det möjligt att ha vid sidan av studierna de sista åren?
Citera
2014-11-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey

Agree, 58 k får du inte ens i saltgruvorna i London (BB-banker) som min lärare så vackert uttryckte det.
Citera
2014-11-05, 22:28
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
Såg en lista för några år sedan då ingångslönen var 32 eller 33, så tänkte lite över de, men kanske inte ska ha för höga förväntningar.

Du har ingen information om hur de ser ut med kurserna? Framförallt då engelska.
Man läser kurser i bland annat matematik, fysik, datalogi, ekonomi, organisationsledning. Många av kurserna är helt på engelska, framförallt på masternivå.
Citera
2014-11-05, 22:44
Medlem
Det krävs alltså en del kunskaper i engelska inna utbildningen?
Citera
2014-11-06, 03:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deteriorating
Hur är möjligheterna att få jobb utomlands (USA) efter examen, och vilken typ av relevanta jobb är det möjligt att ha vid sidan av studierna de sista åren?
Väldigt, väldigt bra. Men det ställer förstås ett visst krav på kontakter på ett eller annat sätt, antingen att du kommer dit via ett multinationellt företag eller att du känner någon som jobbar/anställer i USA. Plugga där ett tag är tipset.

Citat:
Folk som har behov av att förlänga penis med månadsinkomst kommer alltid att för det första bunta ihop bonusar, traktamenten, etc, och sedan extrapolera en optimistisk uppskattning.

Då låter inte 50-60 speciellt märkligt längre. Jag blev erbjuden det vid (före) examen, men inte som standard "sitta på kontoret i förorten i 8h och sedan gå hem till frugan"-avtal.

Plus att det måste vara bedrövligt att jobba på bank idag, så något ska de väl ha för mödan.
Senast redigerad av Trillske 2014-11-06 kl. 03:20.
Citera
2014-11-06, 09:48
Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Agree, 58 k får du inte ens i saltgruvorna i London (BB-banker) som min lärare så vackert uttryckte det.

58k är i överkant, dock ger GS 46' SEK till sina summer interns, och sen till dem som får fulltime. De jag känner som har hamnat i London (både från HHS och LU) ligger runt den lönen. Givetvis handlar det om vilken firma man hamnar på.

Min fråga är hur mycket svenska ingenjörer det finns i London? Av alla banker jag har träffat så här långt, verkar det antingen vara ekonomer eller typ folk från F/Pi/Mat-Fack. Vad jag vet har inte LTH så hög placement i London från deras Indek jmf. med antalet från EHL.
Citera
2014-11-06, 18:28
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaSven

Min fråga är hur mycket svenska ingenjörer det finns i London?

Massor

även i schweiz inom bank försäkring råvaror etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in