2014-12-14, 23:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så mänskligheten kom till för 6000 år sedan med?
Det är det ingen som lever nu som kan påvisa med all säkerhet. Spelar det så stor roll hur länge vi har varit här och snurrat?
Enligt Bibeln kom vi till då Gud skapade oss, men enligt vetenskapen har vi varit orangutanger och gorillor en gång i tiden. Låter för mig helt otroligt och sjukt. Varför utvecklas inte de nu då i samma utsträckning som oss halvapor då?
Kommer orangutangen att bli en människa om några tusen år då? Vad är då vi människor kan jag undra?
Citera
2014-12-14, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saurios
det måste ha varit djävulen som hämtade dig så att du och han skulle tillbringa er tid i helvetselden tillsammans.

Jesus = Människa (profet) likt alla andra profeter före honom
Skulle djävulen fördriva djävulen och öppna dörrarna till friheten för mig? Skulle han förnya mitt hjärta i Jesu namn?
Nej, jag har haft med jävulen att göra och det är inte lite skillnad från sanningens ande.

nej, han steg ner från himlen.
Enligt både koranen och bibeln så har han ingen människa till far.
Han hängde frivilligt upp sig på korset och innan det sade han att vi människor som TROR på att han är den han ÄR kommer få evigt liv. Han sade "har ni sett mig så har ni sett fadern".

Chansa du på muhammad och lögnanden "allah" istället. Jättesmart!
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-14 kl. 23:04.
Citera
2014-12-14, 23:09
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Skulle djävulen fördriva djävulen och öppna dörrarna till friheten för mig? Skulle han förnya mitt hjärta i Jesu namn?
Nej, jag har haft med jävulen att göra och det är inte lite skillnad från sanningens ande.

nej, han steg ner från himlen.
Enligt både koranen och bibeln så har han ingen människa till far.
Han hängde frivilligt upp sig på korset och innan det sade han att vi människor som TROR på att han är den han ÄR kommer få evigt liv. Han sade "har ni sett mig så har ni sett fadern".

Chansa du på muhammad och lögnanden "allah" istället. Jättesmart!

Här har vi ett bra exempel på kristna präster som konverterade till islam och blev imamer för att dem insåg sanningen

Yusuf estes: https://www.youtube.com/watch?v=iHFgcRGIrH0

Abdulrahmen green: https://www.youtube.com/watch?v=bCgj6p3JTLg

Det var inte jesus som sade att han är guds son utan era präster som ändrade bibeln gång på gång man vet idag inte hur mycket av bibeln som är guds ord jag skulle gissa på 10 %
Citera
2014-12-14, 23:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är det ingen som lever nu som kan påvisa med all säkerhet. Spelar det så stor roll hur länge vi har varit här och snurrat?
Enligt Bibeln kom vi till då Gud skapade oss, men enligt vetenskapen har vi varit orangutanger och gorillor en gång i tiden. Låter för mig helt otroligt och sjukt. Varför utvecklas inte de nu då i samma utsträckning som oss halvapor då?
Kommer orangutangen att bli en människa om några tusen år då? Vad är då vi människor kan jag undra?
Tror du på det ena så måste du väl tro på det andra i bibeln eller hur?
Och åldern på mänskligheten är det ju bara att räkna fram då det står hur gamla de vart.

Du kan ju inte hävda att du måste tro på Satan i bibeln för att det står där och sedan slingra dig ifrån det uppenbart löjliga svaret att mänskligheten bara skulle vara 6000 år.

Och nej finns ingen vetenskapsman som hävdat vi varit gorillor eller orangutanger.
Så det är sjukt det håller jag med om, är det från något vulgärt kristet propagandablad du fått den uppgiften?

Och de utvecklas i samma utsträckning som oss till att bli de bästa gorillor och orangutanger som är möjligt att bli om de får leva länge nog som art.
Citera
2014-12-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det HAR vi faktisk, om det rör sig om nån mytologisk 'gud' som t.ex. abrahamismens.

Vad jag menade var att vi har fortfarande stora luckor i vår kunskap som kan fyllas med "gud".
Citera
2014-12-14, 23:18
Bannlyst
Citat:
Här har vi ett bra exempel på kristna präster som konverterade till islam och blev imamer för att dem insåg sanningen

Yusuf estes: https://www.youtube.com/watch?v=iHFgcRGIrH0

Abdulrahmen green: https://www.youtube.com/watch?v=bCgj6p3JTLg

Det var inte jesus som sade att han är guds son utan era präster som ändrade bibeln gång på gång man vet idag inte hur mycket av bibeln som är guds ord jag skulle gissa på 10 %
Hatar youtube. Skriv ner nått vettigt istället.

Alla människor kan bli lurade av Satan. Jag har själv erfarenhet och vet att det är en jävel på lögner. Kristna är garanterat inte befriade från Satan p.ga barndopet eller annat. Inte Muhammad heller. Faktiskt så lär det vart Satan som uppenbarat sig för honom när han försökte begå självmord, på liknande sätt som för mig.

Hur kommer det sig att "allah's ord" till muhammad /koranen många hundra år senare, inte varnade om att bibeln innhöll så mycket fel?

Tvärtom så står det ju att ni ska säga att ni tror på det som profeterna sagt..

Det finns judiska skrifter med de bibliska profeterna så långt tillbaka som flera århundaden f.vt som handlar om Guds söner och vad som skulleh ända i framtiden (messias ankomst). Evangelierna om Jesus som Guds son är garanterat äldre än koranen.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-14 kl. 23:23.
Citera
2014-12-14, 23:24
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Alla människor kan bli lurade av Satan. Jag har själv erfarenhet och vet att det är en jävel på lögner. Kristna är garanterat inte befriade från Satan p.ga barndopet eller annat. Inte Muhammad heller. Faktiskt så lär det vart Satan som uppenbarat sig för honom när han försökte begå självmord, på liknande sätt som för mig.

Hur kommer det sig att "allah's ord" till muhammad /koranen många hundra år senare, inte varnade om att bibeln innhöll så mycket fel?

Tvärtom så står det ju att ni ska säga att ni tror på det som profeterna sagt..

Det finns judiska skrifter med de bibliska profeterna så långt tillbaka som flera århundaden f.vt som handlar om Guds söner. Evangelierna om Jesus som Guds son är garanterat äldre än koranen.

[Muhammad!] Vi har uppenbarat Koranen för dig med sanningen, som bekräftar det som består av [äldre tiders] uppenbarade Skrifter och vars uppgift det är att vaka över det. Döm mellan dem [som följer dessa Skrifter] på grundval av det som Gud har uppenbarat [för dig] och ge inte efter för deras önskningar [som står i strid] med den sanning som du har fått ta emot. För var och en av er har Vi fastställt en lag och en levnadsregel. Om Gud hade velat hade Han helt visst gjort er till ett enda samfund, men det var Hans vilja att sätta er på prov genom det som Han har skänkt er. Tävla därför med varandra om att göra gott! Till Gud skall ni alla vända åter och Han skall upplysa er om allt det som ni var oense om.
Citera
2014-12-14, 23:37
Medlem
Jag tror inte men skulle vara kul om ngn skickade in en länk till ngt filmat som på ngt sett bevisar att det finns ngn gud
Citera
2014-12-14, 23:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror du på det ena så måste du väl tro på det andra i bibeln eller hur?
Och åldern på mänskligheten är det ju bara att räkna fram då det står hur gamla de vart.

Du kan ju inte hävda att du måste tro på Satan i bibeln för att det står där och sedan slingra dig ifrån det uppenbart löjliga svaret att mänskligheten bara skulle vara 6000 år.

Och nej finns ingen vetenskapsman som hävdat vi varit gorillor eller orangutanger.
Så det är sjukt det håller jag med om, är det från något vulgärt kristet propagandablad du fått den uppgiften?

Och de utvecklas i samma utsträckning som oss till att bli de bästa gorillor och orangutanger som är möjligt att bli om de får leva länge nog som art.

Ja jag tror på skapelseberättelsen, Gud och Jesus! Tror du att jag finns, fast du inte ser mig?
Ord ger jag endast, men jag lever!

Vad blir vi då, vi som redan nu är människor? Om vi får leva länge nog som art?

Nej jag har funderat på det själv och läst samt pratat med människor om människans ursprung.
Allt från den biologiska definitionen som primater av arten homo sapiens till Adam och Eva och hominidae och apfamiljen Pongidae med mera. Charles Darwins(om arternas uppkomst 1859)
Inget jag har hittat på själv alltså.
Citera
2014-12-14, 23:45
Bannlyst
Johannes 1

1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

6 En man trädde fram, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. 7 Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. 8 Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset.
9 Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen. 10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte. 11 Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. 12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. 13 De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud.

14 Och Ordet blev kött och bodde bland oss,[a] och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.

Citat:
[Muhammad!] Vi har uppenbarat Koranen för dig med sanningen, som bekräftar det som består av [äldre tiders] uppenbarade Skrifter och vars uppgift det är att vaka över det. Döm mellan dem [som följer dessa Skrifter] på grundval av det som Gud har uppenbarat [för dig] och ge inte efter för deras önskningar [som står i strid] med den sanning som du har fått ta emot. För var och en av er har Vi fastställt en lag och en levnadsregel. Om Gud hade velat hade Han helt visst gjort er till ett enda samfund, men det var Hans vilja att sätta er på prov genom det som Han har skänkt er. Tävla därför med varandra om att göra gott! Till Gud skall ni alla vända åter och Han skall upplysa er om allt det som ni var oense om.
Vilket är då gott utav följande exempel.

Döda kristna som inte erkänner "profeten" muhammmd och islam.
Vända andra kinden till.
Döm inte så ska ni inte heller bli dömda.
Förlåt människor så ska ni bli förlåtna av fadern.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-14 kl. 23:54.
Citera
2014-12-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"

Jag är troende muslim, inte så värst religös skulle jag säga. Är född och uppväxt som muslim då båda mina föräldrar är det. Är från forna Jugoslavien och där tror de flesta på Gud. Har inte träffat på en som inte gör det.

Anledningen till att barn dör i cancer t.ex, detta livet är ett test inför domedagen då vi alla kommer att delas upp, Gud/Allah kommer att väga våra handlingar de goda och de ONDA.
Enligt islam är Gud väldigt god och förlåter oftast synder.
Jo men varför ett litet barn? Jo för att denna lilla oskyldiga bebis föräldrar sätts inför ett stort prov i sitt liv.
Hur hanterar de sorgen? Hur beter de sig mot folk är de snälla/onda? Enligt islam skall man inte vara ledsen över det Gud har gett oss! Vi ska kunna hantera vissa situationer i livet hur svåra dem än är, men alltid ha i baktanke att inte bli en sämre människa!

En kusin till mig förlorade sin man i en bil olycka och hon ifrågasatte gud och sa till slut att hon inte trodde på han mer. Efter 2 månader av enbart sort kom den stora gåvan ifrån Gud. HON VAR GRAVID! Han lämnade ett litet liv efter sig!! (Första barnet ")
Gud tar liv, men han ger också tillbaka väldigt mycket!!!
Islam är inte så krävande. Idioterna som håller på med heders mord, mördar och ansluter sig till ISIS är inte muslimer.
Citera
2014-12-14, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackkatt
Islam är inte så krävande.
Nej bara att ni ska bekänna er till att tro mer på muhammad och djävulen än Jesus och Den helige anden. Och att ni inte får tro på korsfästelsen. Det som Jesus gjorde för att de som tror på SANNINGEN ska få evigt liv. Vägen är smal som leder till liv, sade Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in