2014-12-14, 22:34
Medlem
symers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja så kan jag resonera också. Att något (kanske Gud) står över allt eftersom att universum inte skapades ur ingenting eftersom det inte finns något ingenting.
Det har funnits en atom från första början med ännu mindre delar i sig. Allt är atomer! Till och med detta ingenting är något.
Om atomens inre(positivt laddade protoner , neutrala neutroner samt negativt laddade elektroner)varit splittrat innan de hamnade i atomen och blev en atom så har de kommit från vad?
Energin är förmodligen själva svaret på allt! Gud är antagligen det!
Jag är ledsen men förstår inte riktigt vad det är du menar.

Lite kort kan man la sammanfatta min poäng med att vår själ står över de fysiska lagarna eftersom att vi har en fri vilja och den fria viljan passar enligt mig inte in i en värld som är helt styrt av fysiska lagar. Kanske finns någon beläst som vet vad detta resonemanget kallas?
Citera
2014-12-14, 22:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Eller så är det en ytterligare Satans lögn och även energi är skapat. Men den mänskliga förståelsen och inte minst att något annat inte verkar tillåtet av Gud, sträcker sig inte längre än att energi är oförstörbart.
Satan är med här hela tiden. Så står det i Bibeln. Han bor granne med oss här på jorden.
Ingen människa kan säga: Jag kommer att få inträde till Gud!
Det avgör Gud. Under tiden får man allt möta fan i alla hans skepnader här på Tellus.
Citera
2014-12-14, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saurios
"och (Vi straffade dem) för deras förnekelse och de oerhörda, kränkande lögner som de yttrade om Maria, och för deras ord: "Vi har dödat Kristus Jesus, Marias son (som påstod sig vara) Guds sändebud!" Men de dödade honom inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så. De som är av annan mening är inte säkra på sin sak; de har ingen (verklig) kunskap om detta utan stöder sig på antaganden. Det är med visshet så att de inte dödade honom. Nej Gud upphöjde honom till Sin (härlighet); Gud är allsmäktig, vis. Och bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser finns ingen som inte före sin död tror på honom (som Guds profet) och han skall vittna mot dem på uppståndelsens dag."

(Koranen 4:156-159)
ja, det var den jag tänkte på. Så har vi bibeln och Jesus ord nedanför;

Citat:
Evangelium enligt Johannes, 10 Kapitlet

1. »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som icke går in i
fårahuset genom dörren, utan stiger in någon annan väg, han är
en tjuv och en rövare.
2. Men den som går in genom dörren, han är fårens herde.
3. För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssna till hans röst,
och han kallar sina får vid namn och för dem ut.
4. Och när han har släppt ut alla sina får, går han framför dem,
och fåren följa honom, ty de känna hans röst.
5. Men en främmande följa de alls icke, utan fly bort ifrån honom,
ty de känna icke de främmandes röst.»
6. Så talade Jesus till dem i förtäckta ord; men de förstodo icke
vad det var som han talade till dem.
7. Åter sade Jesus till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag
eder: Jag är dörren in till fåren.
8. Alla de som hava kommit före mig äro tjuvar och rövare, men
fåren hava icke lyssnat till dem.
9. Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bliva frälst,
och han skall få gå ut och in och skall finna bete.

..

17. Därför älskar Fadern mig, att jag giver mitt liv -- för att
sedan taga igen det.
18. Ingen tager det ifrån mig, utan jag giver det av fri vilja. Jag
har makt att giva det, och jag har makt att taga igen det. Det
budet har jag fått av min Fader.»
Citat:
Uppenbarelseboken 1
17.. ”Var inte rädd. Jag är den förste och den siste 18och den som lever. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet, och jag har nycklarna till döden och dödsriket. 19Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som skall ske härefter.
Citat:
Johannes 14:9

Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern
Citera
2014-12-14, 22:38
Bannlyst
Citat:
Satan är med här hela tiden. Så står det i Bibeln. Han bor granne med oss här på jorden.
Det avgör Gud. Under tiden får man allt möta fan i alla hans skepnader här på Tellus.
säger du..
Citera
2014-12-14, 22:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tror du på det där själv?
Citera
2014-12-14, 22:43
Medlem
saurioss avatar
Bibeln antas innehålla profetior som förutser ankomsten av profeten Muhammed. Det mest påfallande exemplet återfinns i Femte Moseboken 18:18 där Gud talar till Moses:

En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom. Och om någon icke lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, så skall jag själv utkräva det av honom.13

I detta bibelstycke finns en hänvisning till israeliternas bröder som i sin tur är en referens till deras ismaelitiska kusiner. Profeten Muhammed är en ättling till Abrahams son Ismael vilket är nödvändigt att förstå för att inse vem denne framtida profet som återges i Femte Mosebok ovan är. Passagen talar om en likhet mellan Moses och den förväntade profeten, som – vilket vi kommer se – visar sig vara Muhammed. I tabellen nedan sammanfattas de egenskaper som profeterna Moses och Muhammed delade:

Gemensamt mellan Moses och Muhammed, men inte med Jesus, var att båda föddes på naturligt sätt
Till skillnad från Jesus sändes de båda med en heltäckande lag
Till skillnad från Jesus gifte de båda sig och fick barn
De hade en stav
Till skillnad från Jesus var båda herdar
De var fysiskt starka och välbyggda
De var föräldralösa
De mötte liknande svårigheter med deras respektive folk
De dog en normal död
De förföljdes och var tvungna att migrera (Jesus migrerade aldrig)
Till skillnad från Jesus accepterades de som profeter och statsmän

Utdraget ”en profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder” handlar om en profet som aldrig skall döma eller agera på egen hand. Koranen (53:3-4) talar också om Muhammed som Guds trogna språkrör.
Citera
2014-12-14, 22:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
vad dillar du om?
Tror du att du är skyddad från Satan enbart för att du tror på Gud?
Och att de som inte tror på Gud är oskyddade?
Självklart har Gud och Satan sina roller klart för sig. Gud slängde ut Satan till jorden och sa: Var så god, nu får du vara Gud om du vill det men jag kommer att fightas mot dig.
Ditt kungarike är jorden och där får du styra.
Jag ger människan den egna viljan och valet mellan dig och mig.
Enligt religiösa texter.
Med andra ord dillar inte jag om något utan pratar om det som står i skrifterna.
Citera
2014-12-14, 22:46
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrythehamster
Du verkar dum. Du kan ju lägga fram de där "argumenten" för en troende kvantfysiken så skrattar han i nyllet på dig. Finns väldigt mycket som tyder på att en högre makt finns om man sätter sig in i kvantfysik och hur naturen ser ut generellt ur en vetenskaplig synvinkel. Visste du t.ex hur komplext ett löv är? Ett löv har oändligt med geometriska strukturer och dessa strukturer kan länkas samman till pi och tusentals andra naturliga fenomen. "Allt hänger ihop" och är sammankopplat. T.om stenen du ser utanför ditt hus

På vilket sätt menar du på att kvantfysiken skulle visa på en "högre makts" existens?

Sen vill jag bara påtala att det inte självklart att den komplexitet och ordning som vi ser i universum är ett resultat av design. Design står för endast en liten del av vår erfarenhet av ordning och komplexitet. Se mina argument för dessa påståenden i ett tidigare inlägg: (FB) www.flashback.org/p51301462#p51301462
Citera
2014-12-14, 22:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror du på det där själv?
Ja faktiskt så gör jag det! Bibeln blir lite mer förståelig för mig då man har med Lucifer i det hela också. Eftersom att Bibeln tar med denne gubbe också så kan man väl inte utesluta fan själv, eller hur?
Man måste väl ta med alla delar i Bibeln. Skapelseberättelsen med Adam och Eva och ormen( Satan nu då).
Tror jag på Gud så kan jag inte utesluta Lucifer heller, tycker jag.
Citera
2014-12-14, 22:50
Bannlyst
Citat:
Tror du att du är skyddad från Satan enbart för att du tror på Gud?
Och att de som inte tror på Gud är oskyddade?
Självklart har Gud och Satan sina roller klart för sig. Gud slängde ut Satan till jorden och sa: Var så god, nu får du vara Gud om du vill det men jag kommer att fightas mot dig.
Ditt kungarike är jorden och där får du styra.
Jag ger människan den egna viljan och valet mellan dig och mig.
Enligt religiösa texter.
Med andra ord dillar inte jag om något utan pratar om det som står i skrifterna.
Jag har redan gjort valet minst en gång men troligen fler.

Failade första gången men Jesus kom och hämtade mig sen.

Jag tror på EN kung över ALLT och hans namn är Jesus.

Jag tror hellre på Jesus som är med mig och säger "kom upp och titta" mer än dig när du säger att INGEN människa får säga att den komma till himlen.
Citera
2014-12-14, 22:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ja faktiskt så gör jag det! Bibeln blir lite mer förståelig för mig då man har med Lucifer i det hela också. Eftersom att Bibeln tar med denne gubbe också så kan man väl inte utesluta fan själv, eller hur?
Man måste väl ta med alla delar i Bibeln. Skapelseberättelsen med Adam och Eva och ormen( Satan nu då).
Tror jag på Gud så kan jag inte utesluta Lucifer heller, tycker jag.
Så mänskligheten kom till för 6000 år sedan med?
Citera
2014-12-14, 22:55
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Jag har redan gjort valet minst en gång men troligen fler.

Failade första gången men Jesus kom och hämtade mig sen.

Jag tror på EN kung över ALLT och hans namn är Jesus.

Jag tror hellre på Jesus som är med mig och säger "kom upp och titta" mer än dig när du säger att INGEN människa får säga att den komma till himlen.

det måste ha varit djävulen som hämtade dig så att du och han skulle tillbringa er tid i helvetselden tillsammans.

Jesus = Människa (profet) likt alla andra profeter före honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in