2014-12-14, 15:35
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Så din trådstart var per definition helt och hållet meningslös?

Jag har i alla fall inte blivit smartare av den. Eller mer religiös.
Citera
2014-12-14, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag har i alla fall inte blivit smartare av den. Eller mer religiös.

Vad har din personliga utveckling med trådtitelns fråga att göra?
Citera
2014-12-14, 15:40
Medlem
power.rangerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Att han(är det inte konstigt att gud är av det manliga könet och inte kvinnliga?) inte visar sig? Att jesus skulle ha existerat, dock inget bevis finns för påståendet. Att bön inte hjälper sjuka. Framförallt att vi har evolverad oss. Men det biter inte på troende folk. Gud kan ju ha startat igång evolutionen!

Det som faktiskt har visat sig är att alla de som säger sig kunna samtala med spöken, aldrig kan lyckas utvinna någon typ av info som kan säga något om vad som skett historiskt. När det gäller krig, mord, läkemedel blablabla, brott osv. Då hade de blivit stenrika givetvis.

Och det är lite samma sak med den som säger sig ha funnit gud, det är vad jag tror. Att någon annan tror något annat, det är upp till de.

Om nu gud finns och ni har kontakt med gud, så grattis! Säger inte att det skulle vara fel på något sätt.
Citera
2014-12-14, 15:42
Medlem
[quote]
Citat:
Saknar du betyg i svenska? Det innefattar läsförståelse..

I min korta text/inlägg framkom att en utvecklingsstörd inte har samma möjlighet som en normalbegåvad att ta till sig gud. Eftersom att den utvecklingsstörde lider av kognitiva nedsättningar. Dvs prästen/imamen har tagit till sig/tror på gud och är därför inte utvecklingsstörd, och den utvecklingsstörde kan inte bli religiös och hamna i himlen pga. sin utvecklinsstörning.[/QUOTE]

snacka om att döma människor.
Citera
2014-12-14, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och det är lite samma sak med den som säger sig ha funnit gud, det är vad jag tror. Att någon annan tror något annat, det är upp till de.

Du gissar bara.
Citera
2014-12-14, 15:43
Medlem
Folk tror på Gud utan blägg för att de

1)blev indoktrinerade med en viss religion i sin uppväxt. Detta är den vanligaste anledningen.

2)de har "upplevt Gud". Vi kritiskt tänkade människor kan ju såklart vara väldigt säkra på att det handlar om en hallucination eller någon annan naturlig förklaring.

3)de är rädda för döden och därför intalar sig själva att det finns en Gud och ett efterliv.

4) de är helt enkelt sinnessjuka.

Jag tror att det endast är kategori 4 som på riktigt kan tro att det finns en Gud. Kategori 1,2 och 3 vet innerst inne att det bara är löjliga fantasier.
Citera
2014-12-14, 15:47
Medlem
power.rangerss avatar
[quote=mitthopp|51478206]
Citat:

snacka om att döma människor.

Berätta för mig hur det barn som är både synskadad/hörselskadad ska ta till sig Jesus exempelvis.
Citera
2014-12-14, 15:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur vet du det?
Eftersom det inom religioner pratas om den så kallade "fria viljan" så utgår jag från att människor som ej har förmågan att välja har "valts" att ej behöva släpa runt på sin hjärna som i sig kan vara mycket krångligt eftersom man som en tänkande varelse alltid vill testa allt och göra det man inte skall och dessutom tänka: Fy f..vad klok jag var nu, nu skall jag ha en medalj,höjas till skyarna..
Det är vi så kallade intelligenta som har det svårare att komma fram
Vi tycker ju att vi är så förbannat intelligenta och duktiga.
Kanske det hade varit bäst att vi fötts som? och utan den så att säga intelligensen vi tycker att vi använder så enormt bra. Till exempel tillverkar vapen som skjuter skallen av någon eller lite atombombsfester mellan varven.
Vi är ju så intelligenta vi människor
Senast redigerad av goran744 2014-12-14 kl. 15:55.
Citera
2014-12-14, 15:49
Medlem
[quote]
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Berätta för mig hur det barn som är både synskadad/hörselskadad ska ta till sig Jesus exempelvis.

Varför frågar du så dumt, har du aldrig hört talas om blindskrift eller talböcker ?

När han HÖR eller LÄSER så börjar man TRO.
Citera
2014-12-14, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental

1)blev indoktrinerade med en viss religion i sin uppväxt. Detta är den vanligaste anledningen.

2)de har "upplevt Gud". Vi kritiskt tänkade människor kan ju såklart vara väldigt säkra på att det handlar om en hallucination eller någon annan naturlig förklaring.

3)de är rädda för döden och därför intalar sig själva att det finns en Gud och ett efterliv.

Jag tror att det endast är kategori 4 som på riktigt kan tro att det finns en Gud. Kategori 1,2 och 3 vet innerst inne att det bara är löjliga fantasier.

Du verkar dum. Du kan ju lägga fram de där "argumenten" för en troende kvantfysiken så skrattar han i nyllet på dig. Finns väldigt mycket som tyder på att en högre makt finns om man sätter sig in i kvantfysik och hur naturen ser ut generellt ur en vetenskaplig synvinkel. Visste du t.ex hur komplext ett löv är? Ett löv har oändligt med geometriska strukturer och dessa strukturer kan länkas samman till pi och tusentals andra naturliga fenomen. "Allt hänger ihop" och är sammankopplat. T.om stenen du ser utanför ditt hus
Citera
2014-12-14, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental

Detta motbevisar dock inte ett abstrakt guds-koncept.
Citera
2014-12-14, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Eftersom det inom religioner pratas om den så kallade "fria viljan" så utgår jag från att människor som ej har förmågan att välja har "valts" att ej behöva släpa runt på sin hjärna som i sig kan vara mycket krångligt eftersom man som en tänkande varelse alltid vill testa allt och göra det man inte skall och dessutom tänka: Fy f..vad klok jag var nu, nu skall jag ha en medalj,höjas till skyarna..

M.a.o. så gissar du bara ... och predikar sen om dina gissninger som om dessa har allmän-värde.

Som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in