2013-04-13, 18:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Vetenskapen säger att det en gång i tiden inte existerat någonting.. något som förmodligen är nästintill omöjligt att föreställa sig..

Hur och vart sägar den det?
Citera
2013-04-13, 18:41
Avslutad
Citat:
Jag vill bara ställa en endaste fråga;

Vetenskapen säger att det en gång i tiden inte existerat någonting.. något som förmodligen är nästintill omöjligt att föreställa sig..

Då är min fråga följande;

Hur kan någonting skapas ur ingenting? Försök inte slingra er runt frågan, utan besvara den med fakta och bevis.

Kan du länka till detta påstående?

Kolla Lawrence Krauss så får du en bra svar på din fråga. Han visar att det många tror är "ingenting" faktiskt är någonting.
http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg
Citera
2013-04-13, 19:41
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Jag vill bara ställa en endaste fråga;

Då är min fråga följande;

Hur kan någonting skapas ur ingenting? Försök inte slingra er runt frågan, utan besvara den med fakta och bevis.

Vad består gud av? Hur skapade gud någonting ifrån ingenting? Kan du ge en komplett vetenskaplig förklarning?

Slingra dig inte nu.
Citera
2013-04-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag lyssnar gärna på dina argument till varför Gud inte existerar

Nu skrev inte jag att jag kulle komma med ett argument. Så läs om, gör rätt och svara på min fråga isället.
Sen så har jag några fler frågor ni gärna får svara på.

Vem skapade gud?
Hur länge har gud funnits?
Vad händer när man dör? En evighet i paradiset?
Kan gud dö?
Finns satan?

Så ge mej några bra svar och övertyga mej om att det finns någon högra makt, så jag slipper nojja resten av mitt liv för en evighet av ingenting.
Citera
2013-04-13, 20:40
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:

Det vi kallar för "ingenting" är instabilt och olika universum skapas troligen i oändlighet utanför våran tid och rum. Partiklar och antipartiklar uppstår ur "ingenting", eftersom "ingenting" är instabilt.

http://www.youtube.com/watch?v=0ZiXC8Yh4T0

Detta är vetenskapliga TEORIER som baseras på VETENSKAPLIG DATA och inte på människors sköra filosofiska logiska slutsattser som endast kokas ihop i våra primitiva hjärnor.
Citera
2013-04-13, 21:00
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Vad består gud av? Hur skapade gud någonting ifrån ingenting? Kan du ge en komplett vetenskaplig förklarning?

Slingra dig inte nu.

Vad håller du på med? Jag har aldrig påstått att jag tror på Gud. Däremot så menar jag att lika "ologiskt" det är att tro på en Gud, lika ologiskt är det att tro att någonting kan skapas ur ingenting. Ingenting är ingenting, det finns ingenting som kan uppstå ur ingenting. Detta är den mest logiska faktan som någonsin existerat.

Citat:
Tungatorsk

Det vi kallar för "ingenting" är instabilt och olika universum skapas troligen i oändlighet utanför våran tid och rum. Partiklar och antipartiklar uppstår ur "ingenting", eftersom "ingenting" är instabilt.

Detta är vetenskapliga TEORIER som baseras på VETENSKAPLIG DATA och inte på människors sköra filosofiska logiska slutsattser som endast kokas ihop i våra primitiva hjärnor.

Tack för länktipset. Håller nu på att kolla på detta. Känner till Krauss och har stor respekt för honom.
Senast redigerad av sartus 2013-04-13 kl. 21:04.
Citera
2013-04-13, 21:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk

En svår fråga till dig som du inte behöver svara på om du inte vill:

Anser du att icke-existens förblir icke-existens då inga ytre faktorer existerar?
Citera
2013-04-13, 21:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waoh
Jag önskar jag trodde på gud. Men för mej är det helt obegripligt hur en människa kan vara så dum och lättlurad att dom går på något så osanolikt.
Hur gör ni då en människa ifrågasätter eran tro och kommer med många bra argument till varför gud inte exiterar. Ignorerar ni och inte lyssnar? eller är ni bara så trångsynta att vad som än sägs så kommer ni alltid tro på en högre makt som är så schysst att han jävlas med större delen av världen befolkning.

Jag är redo att lysna på bra argument till varför Gud inte existerar om de presenteras. Men än så länge har jag inte sett några. Du kan vara den första som gör det och jag är villig att lyssna på dessa med öppna armar. Om dessa argument övertygar mig, är jag redo att släppa tron på Gud här och nu.
Citera
2013-04-13, 21:21
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Vad håller du på med? Jag har aldrig påstått att jag tror på Gud. Däremot så menar jag att lika "ologiskt" det är att tro på en Gud, lika ologiskt är det att tro att någonting kan skapas ur ingenting. Ingenting är ingenting, det finns ingenting som kan uppstå ur ingenting. Detta är den mest logiska faktan som någonsin existerat.

Tack för länktipset. Håller nu på att kolla på detta. Känner till Krauss och har stor respekt för honom.

Ingenting kan inte existera därför har inget skapats ur det, man bör inte tro så mycket alla är nog ganska så överens om att vi inte vet. Ursäktar för att jag misstog motivet med inlägget har aldrig sett din profil tidigare och drog förhastade slutsatser, dock inte helt utan grund då den frågan repeterats av många troende tidigare, som en variant av hönan och ägget i syfte att göra en skapare mer giltig.
Citera
2013-04-13, 21:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En svår fråga till dig som du inte behöver svara på om du inte vill:

Anser du att icke-existens förblir icke-existens då inga ytre faktorer existerar?

Vad menas med denna semantiska konstruktion öht?
Citera
2013-04-13, 21:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är redo att lysna på bra argument till varför Gud inte existerar om de presenteras.

Det skulle vara ännu bättre om du slutade med bevisbörda-jonglerande.

Citat:
Men än så länge har jag inte sett några.

Om du visste det minste om enkel logik skulle du förstå varför.

Citat:
Du kan vara den första som gör det och jag är villig att lyssna på dessa med öppna armar. Om dessa argument övertygar mig, är jag redo att släppa tron på Gud här och nu.

Vilken 'gud' referar du till?
Citera
2013-04-13, 21:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waoh
Nu skrev inte jag att jag kulle komma med ett argument. Så läs om, gör rätt och svara på min fråga isället.
Sen så har jag några fler frågor ni gärna får svara på.

Vem skapade gud?
Hur länge har gud funnits?
Kan gud dö?
Finns satan?

Så ge mej några bra svar och övertyga mej om att det finns någon högra makt, så jag slipper nojja resten av mitt liv för en evighet av ingenting.

Väldigt bra frågor

Här kommer svaren på dina frågor:

Vem skapade Gud?
Det är meningslöst att svara på då du anser att Gud inte finns.

Hur länge har Gud funnits?
Samma svar som ovan

Svaret blir relevant om du först tror på Gud.

Kan Gud dö?
Bekräfta först Guds existens.

Finns satan?
Det vet du om du har bekräftat Guds existens

Fler frågor? Kom ihåg, inga frågor är dumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in