Citat:
Ursprungligen postat av
power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever.
Du måste skilja på GUD och på religion. Alla religioner kan vara totalt fel, men en gud kan ändå finnas.
Jag tror på en gud, och främst den kristna guden. Även om jag är långt från att tro på allt som bibeln säger.
Förklaringar till "alltets uppkomst" har det funnits många. Även nu vet vi inte alls.
Så hur kan vi då säga att något är fel eller rätt?
Citat:
Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor.
Det har under alla tider alltid varit så att människor vill kontrollera andra människor. Även präster. Men det säger inte att bibeln är fel från början. Den kan vridas fel möjligen.
Citat:
Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.
Där har du totalt fel. Tex så var det så att före Sverige blev kristnat i Skåne, så kunde man gå ut och döda sin granne om man blev osams. Fanns ingen moral eller lagar.
De var först med kristendomen som ett samhälle med lagar och regler kunde börja byggas. Först då kom moralen, först då kom lagar och regler. Vi kan förlora allt detta i framtiden och vi förlorar kristendomen, i landet och det tex blir muslimskt.
Citat:
Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"
För att livet, och universum är en stort och märklig. Samt att vi vet fortfarande ganska lite om det. Samt att tidigare människor alltid har pratat om den sprituella delen av tillvaron och den har vi glömt nu. Det är inte bra alls. För mig är det mer logiskt med en skapare än utan. Att saker bara skulle kunna ske perfekt helt utan skapare eller av slumpen, är ju rent statistiskt ganska osannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
power.rangers
Det finns väldigt mycket som tyder på att GUD finns? Om GUD nu är god och har full makt, då finns det ganska mycket som ifrågasätter att han finns. Exempelvis att 5 åringar dör i cancer, blir förlamade, eller bara det att alla människor(beroende på var de lever) har olika förutsättningar att finns gud och på så sätt komma till "himlen".
Vad är det som säger att godhet är att denna person inte ska få cancer. Jag tror att vi vet mycket lite om guds motiv med saker.
Jag ser livet som ett undantag, från vårt liv utan kropp. Dvs när vi är i andeform. Samt att man reinkarnerar. Livet är också en form av skola. Vi har även fri vilja. Samt att gud nog varken kan eller vill detaljändra varje liten detalj. För ändrar du x tilll y, så kommer Z att får det sämre osv. Dvs det går inte.