2014-12-14, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag representerar en ärlighet, du smutskastar däremot alla som inte ger dig och dina vanföreställningar positiv feedback. Så sanning är knappast någonting du klarar av att förhålla dig till.
Visst du försöker men uppenbarligen måste du hitta på.. Jag har redan tackat för dina försök till amatörpsykologi men jag har som sagt Gud med mig och han är den bästa doktorn som finns.
Citera
2014-12-14, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken lögn? En det "bara är så"-att-det-är-en-lögn?
Finns många lögner men troligen bara EN sanning som består.
Citera
2014-12-14, 19:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Visst du försöker men uppenbarligen måste du hitta på.. Jag har redan tackat för dina försök till amatörpsykologi men jag har som sagt Gud med mig och han är den bästa doktorn som finns.
Nej, du hittar på och jag ifrågasätter dina påhitt.
Citat:
Finns många lögner men troligen bara EN sanning som består.

Vad är det som gör sanningen till en sanning och inte en lögn?
Citera
2014-12-14, 19:42
Bannlyst
Jag är tydlig med att markera att det handlar om TRO.

Citat:
Gud, han som bestämmer allt.

Världen ska förvandlas på ett ögonblick och har du inte satt ditt hopp till Herren så säger jag "lycka till".
Citera
2014-12-14, 19:48
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Förklaringar till "alltets uppkomst" har det funnits många. Även nu vet vi inte alls. Så hur kan vi då säga att något är fel eller rätt?
Att vi inte har det fullständiga och slutgiltiga svaret betyder inte att alla tänkbara svar är lika rimliga.

Enkelt exempel: jag och din vän befinner oss ensamma i ditt badrum i några minuter. När du kommer in ligger din vän död på marken, och jag står med en blodig kniv i handen.

Du har inte sett eller hört något, så du vet inte vad som hände. Betyder det att du godtar vilken förklaring som helst på vad som hände i badrummet? Eller börjar du, trots att du inte vet, att försöka pussla ihop ledtrådar om vad som kan ha hänt, och avfärda vissa förklaringar som sanna och andra som osanna?

Citat:
För mig är det mer logiskt med en skapare än utan.
Hur ska du ha det? Kan en slutsats vara mer logisk än en annan om vi inte kan säga att något är rätt eller fel?

Citat:
De var först med kristendomen som ett samhälle med lagar och regler kunde börja byggas. Först då kom moralen, först då kom lagar och regler.
Du skall icke ljuga. Det finns sten- och lertavlor med lagar från bl.a. sumerer och babylonier.

Även i det förkristna Norden fanns det lagmän som framträdde vid tingen o.s.v. Dessa lagar var på många sätt olika dagens lagar, men man kunde inte gå omkring och döda folk till höger och vänster som du verkar tro.

Citat:
Vi kan förlora allt detta i framtiden [om] vi förlorar kristendomen
Har du något belägg för att människor som kallar sig ateister begår fler brott än de som kallar sig kristna? Människor som har kallat sig kristna, och som har påstått att de handlat enligt Guds vilja, har legat bakom miljontals människors död genom åren: folkmord, slavhandel, barnvåldtäkter, häxbål m.m. Har de ljugit allihop? Eller ska vi vifta bort det och säga att "vi vet mycket lite om guds motiv med saker", som du skriver?

Om någon begår en god handling och ändå kallar sig ateist, är hon då en lögnare, som egentligen är kristen?

Citat:
För att livet, och universum är en stort och märklig. Samt att vi vet fortfarande ganska lite om det.
Det håller jag verkligen med dig om. Men till skillnad från dig förstår jag inte varför den slutgiltiga sanningen bakom allt detta skulle ha uppenbarats i berättelser från Mellanöstern för c:a 2000 år sedan.
Senast redigerad av alegomenon 2014-12-14 kl. 19:51.
Citera
2014-12-14, 19:59
Medlem
Gud är någon som svaga personer har för att ha någon att skylla på när det går åt helvete. Gud finns inte, inte som person eller som något annat väsen. Svaga personer har alltid haft någon att skylla på, tex tomtar och troll som fick skulden när barn vart "bortrövade". Att vissa troende grupper är större och ger mer väsen av sig än andra är bara för att dom är obildade och svaga. OM nu någon Gud finns så finns han i varje människa, det är människan som skapar förutsättningarna för om livet ska bli bra eller dåligt, sen finns det vissa tex sjukdomar vi inte råder över. Så....vill/vågar/orkar du inte ta ansvar för dina handlingar...skyll på Gud. Jag accepterar dom flesta religioner men tro fan inte att jag respekterar dom.
Bara mina 5
Citera
2014-12-14, 20:02
Medlem
Citat:
Nej, du hittar på och jag ifrågasätter dina påhitt.

vad är sanningen - jesus krisus Guds son - det är sanning att han är Gud.

och om du tror att jesus Kristus Guds son är en lögn, då får det stå för dig.
Citera
2014-12-14, 21:49
Medlem
Funkydudes avatar
Religion är för medeltidsmänniskor. Men eftersom ingen kan bevisa något till 100% (bevis som inte är en tes och som på något sätt kan ifrågasättas) så lär vi få fortsätta att dras med skiten under överskådlig framtid. Tror religionens inverkan kommer minska efterhand men känns inte som det kommer gå snabbare än evolutionen rent allmänt. Man får vara tacksam för att man bor i ett av världens mest sekulariserade länder och inte t.ex. USA. Fyfan för att behöva stå ut med deras kristna dravel vart än man vänder sig.

Man får såklart tro på vad man vill men jag dömer alltid en människa till viss del som deklarerar att denna är troende. Om inte annat så gör jag det undermedvetet och personen får ett epitet: "troende". En sådan beskrivning av en person kan aldrig vara fördelaktig för denne, då man själv alltså är icke troende (ateist känns stelt). Det går inte att komma ifrån. Det är ju samma sak som om personen sade att den trodde på spöken och andar eller brukar se UFO:n.

Edit: Skulle det mot all förmodan finnas en Gud tar jag på mig att jag inte för en sekund trodde på detta under mitt liv eller dyrkade denne. Är hen så inskränkt att detta innebär lidande i all oändlighet eller liknande så tar jag det som en man. Vem fan vill ägna ett sådant väsen en endaste tanke av sitt levnadsliv? Underkastar man sig gladeligen sådant så antar jag man skulle stått först i kön för att kyssa Hitlers fötter också för några decennier sedan. Är denne Gud en förlåtande och trevlig person har jag levt mitt liv utefter vad jag bedömt som det bästa och sedan får jag ändå casha in efter döden. Det om något vore ju en win/win
Senast redigerad av Funkydude 2014-12-14 kl. 21:57.
Citera
2014-12-14, 21:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag är tydlig med att markera att det handlar om TRO.

Gud, han som bestämmer allt.

Världen ska förvandlas på ett ögonblick och har du inte satt ditt hopp till Herren så säger jag "lycka till".
Någon viskar saker i ditt öra och du är övertygad om att det måste vara gud. Du låter en aning förvirrad.
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
vad är sanningen - jesus krisus Guds son - det är sanning att han är Gud.

och om du tror att jesus Kristus Guds son är en lögn, då får det stå för dig.
Varför skulle det vara sanningen framför någonting annat? Att du tror det eftersom att du tror det är ett cirkelresonemang och inte något argument för huruvida det är en sanning eller guds ord. Jag har inte kallat någonting för lögn, lägg inte ord i munnen på mig.
Citera
2014-12-14, 22:00
Medlem
saurioss avatar
Citat:
Jag sätter mitt hopp till han som sade sig vara SANNINGEN och ENDA vägen till fadern. Jesus heter han. Inte ens "allah" förnekar bibeln eller säger att den innehåller en Jesus som ljuger.

Efterföljare av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i (utövningen av) er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av hans (ande). Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: "(Gud är) tre." Upphör för ert eget bästa! Gud är den ende Guden. Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från (tanken) att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver ytterligare skyddare utöver Gud. Kristus har inte hållit sig för god att vara Guds tjänare, inte heller änglarna som har sin plats i Hans närhet. (På den yttersta dagen) skall Han inför Sig samla dem vars högmod hindrade dem att tjäna Gud. Då skall Han ge dem som hade tron och levde rättskaffens deras fulla lön och i Sin nåd ge dem mer, men de högmodiga skall Han låta utstå ett plågsamt straff och de skall varken finna beskyddelse eller hjälpare vid sidan av Gud."

(Koranen 4:171-173)

"Och Gud sade: Jesus, son av Maria! Är det du som uppmanade människorna att dyrka dig och din moder som gudomliga väsen vid sidan av Gud? (Jesus) skall svara: " Stor är Du i Din härlighet! Hur skulle jag kunna säga vad jag inte har rätt att säga? Om jag hade sagt detta skulle Du helt visst ha vetat det. Du vet vad som är i mitt innersta men jag vet inte vad som är i Ditt innersta: Du känner allt som är dolt för människor."

(Koranen 5-116)
Citera
2014-12-14, 22:04
Medlem
saurioss avatar
Det här säger allt https://www.youtube.com/watch?v=iHFgcRGIrH0
Citera
2014-12-14, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stofferoffe
Gud är någon som svaga personer har
kan ligga något i det faktiskt. Herren verkar föredra människor som har ödmjuka hjärtan. Men man kan få nytt hjärtan också, det är hans löfte i bibeln!

Citat:
Att vissa troende grupper är större och ger mer väsen av sig än andra är bara för att dom är obildade och svaga. ,
ja. kristendomen, den svagaste religionen i världshistorien. ingen människa som använt kraften därifrån till sin egen vinning?

Citat:
det är människan som skapar förutsättningarna för om livet ska bli bra eller dåligt
vart kom den ifrån?

Citat:
OM nu någon Gud finns så finns han i varje människa
säger inte emot dig men det finns mycket skit i människor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in