2013-04-13, 11:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Inget av dessa ting kan förklara hur någonting kan skapas ur ingenting. Detta kan vetenskapen aldrig kunna förklara, det är omöjligt.

Jo, det kan den ... beroende på vad som menas med "ingenting". 'Kunskap1' försökte sig på en granskning av "ingenting" (på tråden "Bevisa guds existens"), men p.g.a. av sin benägenhet för spekulativ semantisk akrobatik gick han vilse i sin egen demagogi så det blev pannkaka av det.

Du kanske vill försöka.

Citat:
Så, detta innebär att ingen kan vara säker på sin tro, vare sig det gäller ateister eller religiösa människor.

Skall vi dra valsen om 'ateismens tro' ännu engång? Eller var det bara en retorisk kneejerk-reflex?

Citat:
I slutändan handlar det om ett val, ett val som man gör utifrån sitt hjärta.

Det är det som kallas subjektiv tro, vilket givetvis är en helt legitim, individuell, privat position.

Citat:
Hjärnan är betydelselös i det här fallet då den aldrig kommer kunna lista ut vilket val som är mest logiskt.

Precis: Faith och facts kan för tillfället inte blandas direkt i större omfattning.

Citat:
Vart ligger logiken i att helt och hållet tro på big bang och att allting skapats ur ingenting.

Det får du förklara, det är din strawman.

Citat:
Därför att om vi ponerar att ingenting kan existera föralltid, då måste detta innebära att det någon gång i historien inte funnits någonting. Inget.. alls. Och sen vips.. så skapades något från ingenting. Det är inte särskilt logiskt.

"Vi" ponerar inte ... DU gör. Kom med ett underlag före det blir "vi" som ponerar.
Citera
2013-04-13, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vetenskapen säger att universum hade en början, men att ingen skapade det. Korrekt?

Fel.

Citat:
Men ändå säger du att Gud behöver en skapare.

Vilket är ett filosofisk resonemang; men du kanske inte ens vet skillnaden mellan vetenskap och filosofi.
Citera
2013-04-13, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allting har en skapare,

Varför det? Flumfilosofi eller bara din vanliga demagogi?

Citat:
Alla ting behöver en skapare. Du påstår att Gud är av tingen , men det påstår inte jag.

Ditt 'allting' ... 'ingenting' pladder var ett flopp när du förökte det förre gången; men ändå skall det dammas av och återanvändas.
Senast redigerad av Bogomil 2013-04-13 kl. 11:48.
Citera
2013-04-13, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Ad hominem-argument

Du börjar visa svaghet i din argumentation bogomil.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Kan vi få sakfrågan med in i bilden, tack?
Citera
2013-04-13, 11:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förstår inte ett dugg vad du skriver. Det är inte ditt problem utan mitt. Jag har inte koll på dessa begrepp (hambugs-lekar, strawman, semantisk akrobatik ...) kan därför tyvärr inte kommentera dig. Antingen får du anpassa dig till oss eller får vi anpassa oss till dig. Att vi ska anpassa oss till dig? Det kan du glömma.

Jag förstår det inte känns trevligt för dig, att du har målat dig in i ett hörn med din egen pseudo-filosofiska demagogi, som får kritik från RIKTIG filosofi.

Men i så fall borde du ha haft bättra självdisciplin och inte låtit ett möjligt Dunning-Kruger syndrom springa iväg med dig, så du nu står som en byfåna som från sandlådan talar om hur allting fungerar.
Citera
2013-04-13, 11:59
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag förstår det inte känns trevligt för dig, att du har målat dig in i ett hörn med din egen pseudo-filosofiska demagogi, som får kritik från RIKTIG filosofi.

Men i så fall borde du ha haft bättra självdisciplin och inte låtit ett möjligt Dunning-Kruger syndrom springa iväg med dig, så du nu står som en byfåna som från sandlådan talar om hur allting fungerar.

Jag säger bara ödmjukt att jag inte förstår dina begrepp och ingenting annat.
Citera
2013-04-13, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag säger bara ödmjukt att jag inte förstår dina begrepp och ingenting annat.

Och min kommentar omkring detta är, att du inte har minste kompetens för att leka skolastisk retoriker, eftersom det enda du lyckas presentera är osammanhängande spekulationer.

Det är så enkelt som det kan bli; tro är tro och fakta är fakta (med enstaka fall av överlappning). Detta vet alla vettiga teister, som båda privat och offentligt kan hålla det isär .... teister som inte drivs av något misssions-hysteri där tro och fakta tvångsmässigt MÅSTE röras ihop för att få propaganda-poäng.

(Vilket iövrigt inte fungerar, försöken på detta är endast löjliga och ledar oftast till intrycket att pådyvlande teister är imbecila).
Senast redigerad av Bogomil 2013-04-13 kl. 13:05.
Citera
2013-04-13, 14:11
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Det vill säga om det finns någon gud och därtill att denna gud skulle bry sig om vad vi gör respektive inte gör, vilket jag finner väldigt orimligt. För dig kanske det inte finns någon mening utan gud men det finns väldigt många speciellt i detta land, som finner meningen trotts att de inte tror på någon gud.

Att religion enbart skulle driva folk emot moral kärlek och lycka är ganska missledande, ser man till våran historia så är snarare motsatsen mer gällande (i synnerhet när det gäller islam som är mer krigs religion än något annat). Islam sprider hat lidande och förtvivlan vart än islam växer sig som starkast, det kan man tydligt se om man har öppnat ögonen.

Utan Gud finns det ingen mening med livet och allt man gör är meningslöst om man inte tron på Gud. Du säger att man kan hitta meningsfullhet på egen hand och betonar sen särskilt i detta land vad du inte lyfter fram är att psykisk sjukdom som är en frånvaro av hälsa är skyhög i detta land, vad orsakas psykisk sjukdom av? Jo maktlöshet, otillräcklighet, meningslöshet etc. Sen lyfter du inte heller fram att i detta underbara land så är andelen som begår självmord ökar och ökar för varje dag som går, du vet självmord, man tar sitt eget liv för att man mår dåligt, inte för att man är fattig, ful, kroppslig sjuk, hatad eller andra konkreta exempel utan just för att man mår dåligt, tar man sitt eget liv.

Sen påstår du att muslimer är krigiska och obarmhärtige. Då vill jag påminna dig om du har läst historien, vill jag påminna och samtidigt fråga dig om vilka det var som startade första världskriget? Vilka var det som startade andra världskriget? Vilka är det som har ritat världens kartor som har varit en bidragande orsak till krig och missnöje runt om i världen? Vilka var det som släppte atombomb över japan? Vilka startade kalla kriget? Vilka startade Vietnamkriget? Vilka tog miljontals och åter miljontals svarta som slavar till Amerika där en hög andel dog på grund av trasiga förhållanden redan på skeppen till Amerika och kastades i haven? vilka var det som utrotade indianerna? Hade sovjetkriget med Islam att göra?

Ett tips, försök att inte återberätta allt du hör på tv, radio, läser i tidningar eller hemsidor där har mot islam sprids eller vad dina vänner säger om islam ta reda på fakta, läs historien och bilda dig en rättvis uppfattning.
Citera
2013-04-13, 14:13
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waoh
Jag önskar jag trodde på gud. Men för mej är det helt obegripligt hur en människa kan vara så dum och lättlurad att dom går på något så osanolikt.
Hur gör ni då en människa ifrågasätter eran tro och kommer med många bra argument till varför gud inte exiterar. Ignorerar ni och inte lyssnar? eller är ni bara så trångsynta att vad som än sägs så kommer ni alltid tro på en högre makt som är så schysst att han jävlas med större delen av världen befolkning.

Det som är bra argument för dig är det inte för oss troende vi tänker ett steg längre. Det är ju de som inte tror på Gud som är trångsynta. Ni säger inte längre än näsan räcker. Öppna ögonen och se världen och den är.
Citera
2013-04-13, 14:21
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Som ämnet lyder, varför tror du på Gud? Och vad är Gud för dig?

Jag tror på en Skapare eftersom det finns många argument i naturen som stödjer teorin att dessa observerbara fenomen aldrig uppkommit tack vare slumpen.

Slump har tex. inget utrymme under produktionen av kolatomer i solen

https://www.youtube.com/watch?v=ncsuh_5l6Hw

Detta är inget gap i vetenskapen, detta är fakta. Kol bildas på det sätt som beskrivits i videon (2 min). Att postulera att produktionen av kolatomen följer lycklig slump kan skrotas.

Om jag ställer en motfråga, varför väljer du att tro på slump att slumpen orsakat liv?
Citera
2013-04-13, 14:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Utan Gud finns det ingen mening med livet och allt man gör är meningslöst om man inte tron på Gud.

För dig ja, som verkar ha svårt för att att vara självständig och kreativ.

Citat:
Du säger att man kan hitta meningsfullhet på egen hand och betonar sen särskilt i detta land vad du inte lyfter fram är att psykisk sjukdom som är en frånvaro av hälsa är skyhög i detta land, vad orsakas psykisk sjukdom av? Jo maktlöshet, otillräcklighet, meningslöshet etc. Sen lyfter du inte heller fram att i detta underbara land så är andelen som begår självmord ökar och ökar för varje dag som går, du vet självmord, man tar sitt eget liv för att man mår dåligt, inte för att man är fattig, ful, kroppslig sjuk, hatad eller andra konkreta exempel utan just för att man mår dåligt, tar man sitt eget liv.

Varemot koran-baserat autism är OK.

Citat:
Sen påstår du att muslimer är krigiska och obarmhärtige.

Kanske inte alla, men den falang du representerar är det defintivt.

Citat:
Då vill jag påminna dig om du har läst historien, vill jag påminna och samtidigt fråga dig om vilka det var som startade första världskriget? Vilka var det som startade andra världskriget? Vilka är det som har ritat världens kartor som har varit en bidragande orsak till krig och missnöje runt om i världen? Vilka var det som släppte atombomb över japan? Vilka startade kalla kriget? Vilka startade Vietnamkriget? Vilka tog miljontals och åter miljontals svarta som slavar till Amerika där en hög andel dog på grund av trasiga förhållanden redan på skeppen till Amerika och kastades i haven? vilka var det som utrotade indianerna? Hade sovjetkriget med Islam att göra?

"Det var dom som började".

Citat:
Ett tips, försök att inte återberätta allt du hör på tv, radio, läser i tidningar eller hemsidor där har mot islam sprids eller vad dina vänner säger om islam ta reda på fakta, läs historien och bilda dig en rättvis uppfattning.

Ett tips, tro inte på allt som står i koranen.
Citera
2013-04-13, 14:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Vetenskapen säger att universum hade en början, men att ingen skapade det. Korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fel.

Vad är felet? Anser du att termodynamikens första lag inte är giltig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in