Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Förklaringar till "alltets uppkomst" har det funnits många. Även nu vet vi inte alls. Så hur kan vi då säga att något är fel eller rätt?
Att vi inte har det fullständiga och slutgiltiga svaret betyder inte att alla tänkbara svar är lika rimliga.
Enkelt exempel: jag och din vän befinner oss ensamma i ditt badrum i några minuter. När du kommer in ligger din vän död på marken, och jag står med en blodig kniv i handen.
Du har inte sett eller hört något, så du
vet inte vad som hände. Betyder det att du godtar vilken förklaring som helst på vad som hände i badrummet? Eller börjar du, trots att du
inte vet, att försöka pussla ihop ledtrådar om vad som kan ha hänt, och avfärda vissa förklaringar som sanna och andra som osanna?
Citat:
Ursprungligen postat av
estone
För mig är det mer logiskt med en skapare än utan.
Hur ska du ha det? Kan en slutsats vara mer logisk än en annan om vi inte kan säga att något är rätt eller fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
estone
De var först med kristendomen som ett samhälle med lagar och regler kunde börja byggas. Först då kom moralen, först då kom lagar och regler.
Du skall icke ljuga. Det finns sten- och lertavlor med lagar från bl.a.
sumerer och
babylonier.
Även i det förkristna Norden fanns det
lagmän som framträdde vid tingen o.s.v. Dessa lagar var på många sätt olika dagens lagar, men man kunde inte gå omkring och döda folk till höger och vänster som du verkar tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Vi kan förlora allt detta i framtiden [om] vi förlorar kristendomen
Har du något belägg för att människor som kallar sig ateister begår fler brott än de som kallar sig kristna? Människor som har kallat sig kristna, och som har påstått att de handlat enligt Guds vilja, har legat bakom miljontals människors död genom åren: folkmord, slavhandel, barnvåldtäkter, häxbål m.m. Har de ljugit allihop? Eller ska vi vifta bort det och säga att "vi vet mycket lite om guds motiv med saker", som du skriver?
Om någon begår en god handling och ändå kallar sig ateist, är hon då en lögnare, som egentligen är kristen?
Citat:
Ursprungligen postat av
estone
För att livet, och universum är en stort och märklig. Samt att vi vet fortfarande ganska lite om det.
Det håller jag verkligen med dig om. Men till skillnad från dig förstår jag inte varför den slutgiltiga sanningen bakom allt detta skulle ha uppenbarats i berättelser från Mellanöstern för c:a 2000 år sedan.