Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Är inte här för att ''hjälpa dig'' och tänker heller inte sitta och upprepa mig för folk som kommer in i tredje perioden och skall deltaga i en diskussion som pågått sen i somras. (redan gjort det i både första och andra nämligen)

1. Först frågar du hur du kan "hjälpa" mig att sluta ta upp frågan. När jag svarar dig hur du kan göra det replikerar du att du inte är här för att "hjälpa" mig. Kul gosse du är.

2. Så du tycker att det är rimligt att jag ska läsa igenom dina 267 inlägg i denna tråd på jakt efter ett klargörande du kanske gjort, istället för att du ger ett svar på min fråga som förmodligen bör kunna rymmas i en mening, *alternativt* länkar till det inlägg där du gör detta klargörande, om det nu skulle vara så att det är mångordig?

Och om vi nu till äventyrs antar att du faktiskt aldrig svarat på denna fråga (vad du tycker att hon borde dömas för och vad straffet borde bli), hur ska jag någonsin kunna påvisa att du aldrig givit något svar på det? Du kan ju bara ljuga och hänvisa till att det finns där, någonstans, bland de 267 svaren.

3. Upprepa dig är ju i princip det enda du gör i den här tråden. Du skriver samma sak om och om och om igen, och det handlar om hur JA är ett svin (till den milda grad att du tycker att det nästan är lite trist att inte han blivit mördad och styckad), att JH:s agerande bara är ett impulsdåd och inte så hemskt trots allt och att det under inga omständigheter kan finnas något psykologiskt avvikande över JH, utöver att hon uppenbarligen är en väldigt stresstålig individ.

Som sagt, 267 inlägg som säger mer eller mindre samma sak, om och om och om igen.

Så att du skulle ha något emot att upprepa dig stämmer helt enkelt inte. Vad det handlar om tycks snarare vara att du inte vill svara på vissa frågor. Som skulle bidra till att klargöra om du argumenterar utifrån viljan att ursäkta och urskuldra JH för det hon gjort.

Citat:
Handlar inte om att den var ''dålig'' det handlar om att det finns inget som helst fog för att man skulle kunna finna information som säger att något av dom preparaten som figurerar någonsin skulle kunna användas för det tilltänkta ändamålet. Snarare att hon googlat på mängder av saker och tillslut kommit fram till att inget av dessa scenarios är egentligen realistiskt genomförbara.

Vilken information du menar att man kan hitta eller inte har ingen som helst betydelse i sammanhanget, då hon själv erkänt att hon blandade alkoholen med theralen och fyllde en spruta med denna blandning i syfte att använda det på LL. Vilket också var vad hon initialt försökte göra när hon mördade LL, äve om hon gick över till kniven när alkohol- och theraleninjiceringen misslyckades, någonting hon också erkänt.

Hon har alltså själv erkänt planeringen i denna del. Om hon nu insåg att det var en ogörlig att söva någon på ett dylikt sätt, varför fortsatte hon då med att blanda och fylla sprutan? Varför tog hon med sig den? Varför injicerade hon LL med blandningen? Varför säger hon till polisen att hon gjorde blandningen och fyllde sprutan och tog med sig den därför att hon tänkte använda den på LL? Varför säger hon att anledningen till att hon injicerade LL med blandningen var att hon ville få tyst på henne? Varför gjorde hon detta innan hon tog kniven, om hon redan från början visste att det inte skulle gå? Samma sak som varför hon tog med sig kniven och varför hon högg med kniven, om hon redan från början visste att kniven var för slö för att åstadkomma det hon försökte åstadkomma.

Citat:
Köper nämligen inte att en person spenderar ''dagar'' på att planera utförandet av en sån här sak och sedan inte har lagt någon som helst tanke på hur hon skall få bort kroppen därefter.

Hennes plan var sannolikt att köra ut kroppen till ett järnvägsspår och dumpa den på spåret i syfte att få det att framstå som ett självmord (så som hon googlat om). Att det inte blev så beror förmodligen på att hennes plan slog slint redan från början.

Men även om hon inte hade någon plan i denna del, så går din argumentation fortfarande ut på att ingen människa kan planera dåligt och/eller ofullständigt och att man därför kan bortse från allting som tyder på att hon planerat mordet. Och det är ett fullkomligt absurt argument.
Citera
2014-12-14, 17:43
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
I förhöret med polisen säger hon också att hon inte ville ha barnet. Så oavsett om hon säger så för att behaga honom verkar hon faktiskt inte velat ha barnet och skulle förmodligen gjort abort om det inte vore för missfallet.

Okej, men då tycker du att abort är fel på rent moraliska grunder. Det har ingenting med empati att göra.

Ditt resonemang skulle lika gärna kunna användas för att argumentera för att preventivmedel är omoraliskt. Det finns ju människor som blivit till pga att preventivmedlen inte fungerat. Tycker alla som är för preventivmedel att dessa inte borde få existera? Nej, såklart inte. Det är inte vad det handlar om.

Som jag skrev kan man motivera aborten med att det presumtiva barnet skulle fara illa av att frambringas under rådande omständigheter (t.ex. när en eller båda föräldrarna är ovilliga/oförmögna att ta hand om barnet). Det är knappast en självisk ståndpunkt, utan tvärtom en empatisk ståndpunkt.

Denna osjälviska ståndpunkt kan förstås kombineras med en självisk ovilja att ta hand om barnet, men att människor även motiveras av själviskhet gör dem inte oempatiska. Den som vill ha barnet motiveras sannolikt också åtminstone delvis av själviskhet.

Biten om att man bör låta bli att ha sex om man inte vill bli förälder har inte heller någonting med empati att göra, utan med moral.

Det finns alltid en anledning/förklaring till allt. Detta är inte i sig en förmildrande omständighet och att det finns en förklaring till varför någon brutalt mördar någon annan gör inte att mordet är att betrakta som mer empatiskt för det.

Man kan moraliskt klandra honom JA hans agerande, men det gör inte att han är ansvarig för att JH mördar. Och för att använda ditt eget resonemang, så finns det garanterat en förklaring till varför han agerat som han gjort också.

Är du en sådan person som tycker att en kvinna som klär sig i kortkort och/eller följer med en främmande man hem från krogen bär ett delansvar om hon blir våldtagen? Typ, nu framkallade du de här känslorna hos den här snubben, så då har du ett ansvar i vad han gjorde mot dig pga sina känslor?

Att en man som önskar abort bör stödja kvinnan genomför aborten håller jag med om. Hur ofta män "lämnar kvinnor åt sitt öde" har jag ingen aning om (om kvinnan gör abort utan att berätta för mannen är det ju inte så att han lämnat henne åt hennes öde), men att män och kvinnor har olika reproduktiva rättigheter (kvinnor har aborträtt, män har det inte) och behandlas olika i föräldrasammanhang (kvinnor uppfattas som mer naturliga föräldrar som står barnen närmare) är förmodligen åtminstone en delförklaring till beteendet.

Abort är generellt sett inte ett riskabelt ingrepp. Att genomgå en graviditet och en förlossning är mycket mer riskabelt.

För att fatta mig kort om min syn på abort: jag gör ingen skillnad på om barnet är fött eller ej, jag anser att det är en egen individ och att den har rätt till sitt liv oavsett vilka föräldrar den har. Om föräldrarna inte kan ta hand om barnet så bör de först och främst avstå från sex (förebyggande) och i andra hand välja adoption.

Moral och empati kan gå hand i hand, men inte alltid. Min moral bygger på att jag är en empatisk person.

Exemplet om våldtäkt och kort kjol tycker inte var värdigt ett svar egentligen. Tror även du ser skillnaden där. Jag har varit utsatt själv och anser att det aldrig är offrets fel. Heller inte barnets om det skapas vid tillfället dock. Män är inte djur, de kan kontrollera sina lustar. Våldtäktsmän är sadister eller förståndshandikappade.

Abort är farligt om det inte utförs av professionella. Men det är ofta smärtsamma ändå och kvinnan förlorar mycket blod. Det är inte en liten grej att gå igenom.

Citat:
Så målet är att få alla som inte tycker som du att "tiga"?

Jag har redan gett ett exempel på hur du försöker överföra skuld för det som JH gjort på JA. När du försöker få det till att det inte ens finns några tecken på planering (vilket det finns) så är det ett solklart exempel på hur du förminskar och ursäktar handlingen, eftersom ett impulsivt dödande som vare sig var genomtänkt eller ens avsiktligt i bemärkelsen att man hade en genuin önskan att döda inte är i närheten lika klandervärt (eller straffvärt) som ett planerat och överlagt mord.

Men en sak som skulle hjälpa mig att "släppa det där spåret" vore om du faktiskt svarade på frågan vad du tycker att hon borde fällas för och vilket straff du tycker att hon borde få. Som det är nu skulle man nämligen kunna tänka sig att du tycker att hon borde dömas för grov misshandel och vållande till annans död istället för dråp/mord och därigenom ges ett väsentligt lindrigare straff...

PS: Sedan handlar "det där spåret" inte bara om dig, utan om många andra i den här tråden som tycks ha ett behov av att göra JA till skurken i detta drama, t.ex. genom utalanden av typen att den som egentligen saknar empati i den här historien är JA (och alltså inte JH...).

Har det inte slagit dig att JA har misshandlat dessa kvinnor psykiskt? Vi ser ju att 2 kvinnor drabbats av psykiska problem pgd av att de umgåtts med honom. Killen vill dessutom inte vittna och försökte till varje pris smita undan. Han vet att han bär på en del av ansvaret, det är nog därför.

Citat:
Är inte här för att ''hjälpa dig'' och tänker heller inte sitta och upprepa mig för folk som kommer in i tredje perioden och skall deltaga i en diskussion som pågått sen i somras. (redan gjort det i både första och andra nämligen)

Din åsikt om psykiatrin i helhet och olika behandlingsmetoder (din posthistorik säger mängder om dig som person) gör att du är allt annat än ofärgad i en sån här diskussion. Därför finns det heller ingen som helst mening att lägga tid på dig överhuvudtaget.

Handlar inte om att den var ''dålig'' det handlar om att det finns inget som helst fog för att man skulle kunna finna information som säger att något av dom preparaten som figurerar någonsin skulle kunna användas för det tilltänkta ändamålet. Snarare att hon googlat på mängder av saker och tillslut kommit fram till att inget av dessa scenarios är egentligen realistiskt genomförbara.

Köper nämligen inte att en person spenderar ''dagar'' på att planera utförandet av en sån här sak och sedan inte har lagt någon som helst tanke på hur hon skall få bort kroppen därefter.

Dip, du resonerar brett och stort. Det finns mer än svart och vitt. Skönt att ha dig här!
Citera
2014-12-14, 17:50
Medlem
Citat:
du kanske gjort
Det finns där.

Citat:
Och om vi nu till äventyrs antar att du faktiskt aldrig svarat på denna fråga (vad du tycker att hon borde dömas för och vad straffet borde bli), hur ska jag någonsin kunna påvisa att du aldrig givit något svar på det? Du kan ju bara ljuga och hänvisa till att det finns där, någonstans, bland de 267 svaren.

Så är det antagandet helt efterblivet.

Citat:
att JH:s agerande bara är ett impulsdåd och inte så hemskt trots allt

Det där skall bli oerhört intressant att se dig försöka styrka, på annat vis än att läskunnigheten haltar betänkligt.

Citat:
Som skulle bidra till att klargöra om du argumenterar utifrån viljan att ursäkta och urskuldra JH för det hon gjort.

Har jag också klargjort upprepade gånger att det aldrig någonsin handlat om, och ni i begåvningsreserven är dom ända som hittills visat er vara helt oförmögna att greppa det. Trots uppreningar. Därför är tålamodet med er numera icke-existerande.

Citat:
så går din argumentation

Nej, absolut inte. Snarare att det är frågan om en akutstressreaktion därav att händelseförloppet har en enormt mixad kompott. Samt att det jag ifrågasätter är hur vida det fanns en direkt tanke från JH's sida när hon lämnar sin bostad det aktuella dygnet att döda LL och det tror jag personligen inte att det gör. Inte så pass att det är en formulerad tanke i hennes huvud, utan mer ett agerande i affekt.
Citera
2014-12-14, 18:15
Medlem
Docklands avatar
Mördaren har planerat mordet i lugn och ro, läge dök upp och vips gjorde hon slag! i saken.
Citera
2014-12-14, 19:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Samt att det jag ifrågasätter är hur vida det fanns en direkt tanke från JH's sida när hon lämnar sin bostad det aktuella dygnet att döda LL och det tror jag personligen inte att det gör. Inte så pass att det är en formulerad tanke i hennes huvud, utan mer ett agerande i affekt.
Hon uttalar ju själv klart och tydligt att "Hon ville göra detta. Hon ville döda Lovisa."
Det går inte att komma ifrån. Det är hennes ord och de framförs samma kväll som allt
uppdagas.

Det är inte utan att det verkar svårt för en och annan att förlika sig med tanken att en
ung kvinna på 25 år kan vara så infernalisk att hon planlägger ett dödande av en annan
människa. Gentemot dylikt måste det anmälas invändningar. Det går bara inte för sig alltså.

Jonna må framställa det hur mycket hon vill att hennes sökningar på nätet - bästa sättet
att döda och allt vad fan det nu var - fyllde en rent terapeutisk funktion för henne, men
särskilt trovärdigt framstår det näppeligen som.
Lika lite övertygar förklaringen från unga damens sida att den ursprungliga avsikten
endast var att utdela ett eller två hammarslag i skallen på det blivande mordoffret och
sedan skulle det dras fort som fan därifrån.

Hade det inte planerats någonting ruggigt här så borde kanske lilla tjejen låtit bli att
medföra en påse med kniv och sprutor.
Att det sedan inte riktigt löpte den väg som det var tänkt är en annan sak.

Sannerligen så får stjärnadvokaten Eriksson det jobbigt värre att förhindra ett utfall
för den mordiska klientens räkning som innebär mindre än 16 dryga år på anstalt.
Citera
2014-12-14, 19:40
Medlem
Får nog hålla med Grandioso.
Nu är det bara straffet kvar att vänta på.
Själva brottet är ju redan överspelat.
Jonna är ganska fuckad.

Förmildrande omständigheter eller ej.
Och hur man än ser det är hon skyldig.
Citera
2014-12-14, 19:44
Medlem
Snobbs avatar
Ska vi alla göra var sin gissning på vad hon kommer att dömas till och hur länge? Iaf vi som hängt i denna tråd en längre tid och faktiskt har läst FUP osv ordentligt.

Jag tror hon kommer att dömas till brott mot griftefriden och dråp eller möjligtvis mord om advokaten inte lyckas förklara Google-sökningarna tillräckligt bra. Men det fanns många konstigheter med planeringen isf. Man kommer att finna att det fanns förmildrande omständigheter pgd av JA. Jag tippar på 10-12 år. Hon lär vara ute några år innan.
Citera
2014-12-14, 19:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ska vi alla göra var sin gissning på vad hon kommer att dömas till och hur länge? Iaf vi som hängt i denna tråd en längre tid och faktiskt har läst FUP osv ordentligt.

Jag tror hon kommer att dömas till brott mot griftefriden och dråp eller möjligtvis mord om advokaten inte lyckas förklara Google-sökningarna tillräckligt bra. Men det fanns många konstigheter med planeringen isf. Man kommer att finna att det fanns förmildrande omständigheter pgd av JA. Jag tippar på 10-12 år. Hon lär vara ute några år innan.

16 år.
Citera
2014-12-14, 19:53
Medlem
Mord initialt, mellan 14-16 sedan överklagan till hovrätten där det sänks så pass att hon inte kommer sitta en dag över tio ens. Slutnota på mellan 8-9 i faktiskt tid.
Citera
2014-12-14, 20:02
Medlem
Loyolas avatar
Jonnas sökningar på nätet framställer hon som att det var i terapeutiskt syfte. Men det var ju inte, det blev ingen terapi, det blev något annat. Det känns helt omöjligt att inte se kopplingen mellan slagningarna på nätet och hennes handlande.
Citera
2014-12-14, 20:18
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb

Några förmildrande omständigheter finns inte.
Hon har medgett att hon ville döda Lovisa.
Det är direkt uppsåt, så något annat än mord är inte aktuellt.

TR-domen kommer givetvis att överklagas av någon eller bägge parter,
så vi får vänta tills HovR kommer med slutgiltigt dom.
Längre än så kommer ärendet inte att gå.
Citera
2014-12-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Glöm din dröm.
16-18 och inte en dag mindre i HovR

Glöm inte att brottet är begånget innan lagändringen.
Blir det tidsbestämt så blir det inga 18år om man ska följa praxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in