Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
För att fatta mig kort om min syn på abort: jag gör ingen skillnad på om barnet är fött eller ej, jag anser att det är en egen individ och att den har rätt till sitt liv oavsett vilka föräldrar den har. Om föräldrarna inte kan ta hand om barnet så bör de först och främst avstå från sex (förebyggande) och i andra hand välja adoption.
Anser du preventivmedel är fel också? Annars är väl preventivmedel vad man normalt nyttjar för att undvika en graviditet, snarare än avhållsamhet...
EDIT: Det är inte alltid man kan avstå från sex. Tycker du att den som blivit gravid till följd av en våldtäkt ska få göra abort?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Moral och empati kan gå hand i hand, men inte alltid. Min moral bygger på att jag är en empatisk person.
Om du så vill, men dina påståenden om den som försöker övertyga någon annan att genomgå en abort har handlat om moral och inte om empati.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Exemplet om våldtäkt och kort kjol tycker inte var värdigt ett svar egentligen. Tror även du ser skillnaden där.
Jag ser inte skillnad mellan att säga att våldtäktsoffret bär ett delansvar för brottet därför att hen agerat på ett sätt som provocerat, ingett falska förhoppningar och/eller hetsat upp gärningspersonen och att säga att en tredje person bär ett delansvar för ett styckmord därför att hen varit otrogen mot gärningspersonen, nej.
För övrigt är "offret får skylla sig själv" inte direkt ett ovanligt resonemang i vårt samhälle, även om det (den inflamerade våldtäktsdebatten till trots) är ovanligare just ifråga om våldtäkt. Ett betydligt vanligare exempel är stöld, där det är en ganska vanlig uppfattning att den som struntar i att låsa sin cykel/bil/dörr får skylla sig själv om hen blir bestulen. Vilket förstås också är ett absurt resonemang, eftersom det rimligtvis aldrig kan vara offrets ansvar att någon väljer att begå ett brott mot denne, oavsett vilka, om några, säkerhetsarrangemang offret valt att företa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Jag har varit utsatt själv och anser att det aldrig är offrets fel.
Däremot kan det vara offrets eller tredje mans fel när någon styckmördar...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Män är inte djur, de kan kontrollera sina lustar. Våldtäktsmän är sadister eller förståndshandikappade.
Är JH ett djur som inte kan kontrollera sig själv? Eftersom du menar att JA bär ett delansvar till det mord JH begått.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Abort är farligt om det inte utförs av professionella. Men det är ofta smärtsamma ändå och kvinnan förlorar mycket blod. Det är inte en liten grej att gå igenom.
Ja, om man bestämmer sig för att medels ståltråd utföra en abort på sin egen kammare, är det förstås farligt. Men vad har det med vår diskussion att göra (annat än möjligtvis att tjäna som ett skäl för varför abort ska vara lagligt)?
Aborter brukar inte leda till att kvinnan förlorar mycket blod, särskilt inte de som sker relativt tidigt.
Slutligen, för många är abort ingen liten grej att gå igenom, nej. Men att växa upp utan föräldrar som bryr sig och/eller har förmåga att ta hand om en är inte heller en liten grej. Likaså är det inte en liten grej att påtvingas ett föräldraskap man inte vill och/eller är mogen att ta. Jämfört med de två senare skulle jag säga att aborten för de allra flesta människor/kvinnor är den "mindre grejen", någonting som stödjs av att ungefär en tredjedel av alla graviditeter i Sverige slutar med abort, medan andelen bortadopterade barn är försvinnande litet (om kvinnor generellt tyckte att en abort var värre än att föda ett barn de inte vill ha, så skulle bortadoptionerna vara betydligt vanligare än aborterna).
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Har det inte slagit dig att JA har misshandlat dessa kvinnor psykiskt? Vi ser ju att 2 kvinnor drabbats av psykiska problem pgd av att de umgåtts med honom. Killen vill dessutom inte vittna och försökte till varje pris smita undan. Han vet att han bär på en del av ansvaret, det är nog därför.
1. Exakt vad som hänt i deras relationer och vad som orsakat vad vet vi inte, då detta inte har varit fokus för utredningen.
2. Misshandel förutsätter uppsåt. Det är inte på något sätt klargjort att JA avsiktligt gjort JH och LL illa, eller ens att han varit likgiltig inför hur de mått. Att han i någon mån agerat hänsyslöst får väl sägas vara klarlagt, men om han varit hänsynslösare mot dem än de varit mot honom vet vi inte heller då detta inte utretts.
3. Oavsett vad JA gjort, så ursäktar det inte JH:s agerande och ger inte heller någon heltäckande förklaring till varför hon agerat som hon gjort (den överväldigande majoriteten människor blir inte styckmördare bara för att de har en destruktiv relation med någon som får dem att må dåligt).
4. Att han inte vill vittna skulle kunna bero på att han mår skit och inte vill bli konfronterad av det här överhuvudtaget? Eller så kanske han inte vill vittna mot en person han haft någon form av kärleksrelation med? Det kan förstås vara så att han vill smita undan (vad det nu är han smiter undan genom att inte vittna, han är ju inte åtalad och kan knappast bli det heller bara för att han vittnar). Men vi vet inte. Trots det är du lika snabb att döma JA som du är att urskuldra JH, som vi i sammanhanget har betydligt mer komprometterande bevisning mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Dip, du resonerar brett och stort. Det finns mer än svart och vitt. Skönt att ha dig här!
Resonera brett och stort = påstå att det inte finns någonting som ens tyder på att JH planerade mordet samt nästan önska att det var JA som blev styckmördad istället?