Expressen skriver: "Den mördade 22-åringen hade känt mannen sedan tonåren och var nu arbetskollega med honom.
För några månader sedan uppstod känslor mellan dem och de började träffas i perioder.
Men det fanns uppehåll i förhållandet och under ett sådant började mannen träffa den 24-åriga hästtjejen, berättar vänner
Hon bodde fortfarande tillsammans med sin expojkvän trots att de gjort slut flera månader tidigare.
Samtidigt upprätthöll mannen även en relation med 22-åringen och sa att han inte kunde välja mellan de två.
Bråk uppstod i lägenhet
Till slut gav den 22-åriga kvinnan upp och berättade för en vän att hon helt enkelt inte orkade med att konkurrera om arbetskollegans hjärta."
Det verkar att JA lekte med två unga tjejers känslor med den orsaken att han inte kunde välja mellan de två. Vilken jävel!
Jävel o jävel... vem har inte varit ung, egocentrisk och obeslutsam?
Värre synder kan man som bekant begå.
Det har stundvis låtit som att det använts (ett) verktyg, och jag personligen räknar inte in kniv till 'verktyg', men visst är det möjligt.
Tycker dock att uttrycket att det är någonting man har hemma om man bor på landet eller i lägenhet. Kniv har man hemma även om man bor i hus inne i stan.
Tycker dock att uttrycket att det är någonting man har hemma om man bor på landet eller i lägenhet. Kniv har man hemma även om man bor i hus inne i stan.
Ja, om det är något så "simpelt" som kniv så borde det inte uttryckts så. Å andra sidan tyckte jag uttrycket "ovanligt" (ang tips) exkluderade självanmälan, så vad vet jag.
I en småstad som Askersund så är det väl inte helt ologiskt att tänka att man inte låser dörren när partnern är hemma. Vi har ju ingen aning om LL sov när JA gick till jobbet utan hon kanske var vaken o pussade JA "hej vi ses senare på jobbet?"
Så kan det givetvis vara - tänkte närmast på att det förekom ett triangeldrama dem emellan och att JA pga det, låste dörren när han gick eller om LL var vaken och själv låste dörren inifrån ... De kanske till och med hade sett JH smyga runt utanför huset - redan på natten ? Ska bli mycket intressant och ta del av FUP.
Riktigt så dum i huvudet tror jag inte att hon är. Om hon hade planerat att döda sin rival OCH sin sambo borde hon i samband med den planen ha kunnat räkna ut att det skulle ha blivit hon själv som skulle ha fått snuten efter sig. Vem skulle annars ha blivit misstänkt för dessa båda försvinnanden? JA? Det skulle inte ha gynnat henne om hon nu är så beräknande som du tycks tro.
Håller med dig, därför pekar mycket åt att hon med sitt handlande ville nog att han helt skulle åka dit för det istället eller kalkylerade att det skulle vara hennes egen "väg ut" (genom killen, lägenheten, missleda/förvirra tillräckligt för att komma undan med ett mord). Om han åkte in för det på grund av hennes kontroll över, var det för henne som att "behålla honom".
Om detta stämmer blir det intressant att se vad som gjorde att han satt häktad.
Ja, det är intressant. Vad man kan misstänka är väl att han möjligen satt häktad av vad som brukar kallas utredningstekniska skäl. Mannen kunde kanske ha gjort sig skyldig till brott och då häktas han, Polis och åklagare är medvetna om att han lika gärna kan vara helt oskyldig men drar sig inte för att ändå för allmänheten framställa honom som trolig brottsling, därför att han hade oturen att hamna i en situation han inte själv kunde påverka. Man kan i så fall förstå skälen till myndigheternas agerande, men det finns ändå något obehagligt över det hela. Hade jag blivit utsatt hade jag inte varit förstående nog att tycka att det är ett pris man får betala för att polisen skall kunna utreda mord. Om det nu förhåller sig på det sättet, vilket fortfarande är ett stort om.
Ja, alltså jag har i nuläget inga klagomål på att han blev häktad. Då, i början, var det förstås stor förvirring kring vad som hade skett och hur det hade gått till.
Jag menar bara att det ska bli intressant att ta del av händelseförloppet och se vad som gjorde att han häktades, mer konkret. Om det nu kommer att gå att utläsa.
Jag tycker att JN skall lämnas ifred. Jag har läst bara positiva saker om honom. Han varken orsakade eller kunde förhindra det tragiska styckmordet. Han är säkert förkrossad när hans ex och vän sitter inne för ett styckmord på en ung flicka. Men däremot tycker jag att JA måste ha fått dåligt samvete när han ser efteråt att han kanske kunde förhindra det hela. Men det var inte lätt att veta special när man är ung
Efter mordet. Inte efter styckningen då. Eller är advokaten felciterad?
I så fall så har JH mördat LL och ringt JH och han har vad det verkar inte ringt polisen utan påverkat henne att anmäla sig själv.
Efter styckningen är väl också efter mordet? Det rimligaste är väl att polisen meddelades efter hela brottsförloppet och att mannen också fått veta om mordet efter hela brottsförloppet.
Edit. Jaha, så mycket framgår ju av vad mannens ombud berättar för Expressen:
Citat:
Då hade hon just, i förtroende, berättat för sin ex-pojkvän och tillika sambo, om hur hon hamnat i bråk med en annan kvinna och hur det hade slutat illa.
– Han fick veta att något hade hänt, men han visste inte om att hon hade dött, säger Andreas Simon till Expressen.
Samtalet till 112 föranledde att polisen ryckte ut och grep kvinnan och hennes sambo på deras gård.
Fick ex-flickvännen att erkänna
Därefter fick de hjälp att lokalisera de styckade kroppsdelar som 24-åringen misstänks ha försökt gömma undan i ett strövområde vid Hällabrottet i Kumlatrakten.
Trots att 24-åringen i förhör, själv berättat hur han förmått ex-flickvännen att ange sig för brottet, häktades han i söndags för skyddande av brottsling. Först på torsdagen, efter att ha varit frihetsberövad i en vecka, ströks misstanken då åklagaren valde att släppa mannen på fri fot.
Enligt Andreas Simon har det inte presenterats några som helst bevis för att han skulle ha varit inblandad i något brottsligt.
– Om jag får spekulera fritt tror jag att polisen först trott att det varit osannolikt att en kvinna kunnat göra något så här makabert på egen hand och därför utgått ifrån att någon måste ha hjälpt henne, säger Andreas Simon.
– Då har det legat närmast till hands att misstänka min klient.
Han berättar att hans klient, fram till söndagens häktningsförhandling, var fullständigt ovetande om att det 22-åriga offret mördats och sedan styckats.
– Det var en chock för min klient att höra det. Det är så klart svårt att smälta sådan information.