Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
50 mil (ca) fel och åldersmässigt alldeles för långt ifrån, så nej jag har ingen som helst koppling till någon involverad i detta fall (eller något annat kriminalfall jag kommenterat om på flashback)

Vad gäller hennes tankebanor när hon for dit så tror jag inte hon tänkte speciellt mycket alls, snarare bara gjorde. Hon hade inte en aning vart LL ens var innan, om hon var hemma eller fortfarande hos JA, eller hur hon skulle ta sig in i eventuell byggnad där LL bodde.

Hon tog med sig "vapen". Mer än så tror jag inte det är planerat. Hon försökte säkert hitta en masterplan med att placera kropp på tågspåret, självmord, bli av med kroppen osv innan dess. Men jag tror när hon stod där i trappan så hade hon säkert ångrat sig tio gånger om. Men så kom Lovisa ut och resten är historia.
Citera
2014-12-05, 22:38
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunett73
Att hon blev stoppad av polisen i en fartkontroll var väl inget hinder i sig? Jag tror hon till slut ringde polisen för hon var tvungen. Hon var tvungen att komma ner på jorden så att säga. Att bära på sådana hemligheter är krävande och i Joannas fall handlar det kanske om brott och straff?
Hon blev tagen i BO:s bil!
Hur skulle hon förklara det när polisen började göra eftersökningar efter den "försvunna" LL?

Dessutom kunde grannen identifiera henne, där JH bekräftar att hon varit i "bråk" med LL.
Ett annat vittne har också sett hur hon snabbt backar bilen upp mot porten.

Därför insåg hon att hon var tvungen att ringa polisen.

Jag tror inte att hon är dum.
Senast redigerad av Malom 2014-12-05 kl. 22:42.
Citera
2014-12-05, 22:43
Medlem
brunett73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Hon blev tagen i BO:s bil!
Hur skulle hon förklara det när polisen började göra eftersökningar efter den "försvunna" LL?
Därför insåg hon att hon var tvungen att ringa polisen.

Dessutom kunde grannen identifiera henne, där JH bekräftar att hon varit i "bråk" med LL.
Ett annat vittne har också sett hur hon snabbt backar bilen upp mot porten.

Jag tror inte att hon är dum.

Aha, jag fattar Så var det ju
Citera
2014-12-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Hon tog med sig "vapen". Mer än så tror jag inte det är planerat. Hon försökte säkert hitta en masterplan med att placera kropp på tågspåret, självmord, bli av med kroppen osv innan dess. Men jag tror när hon stod där i trappan så hade hon säkert ångrat sig tio gånger om. Men så kom Lovisa ut och resten är historia.

Ungefär något sådant ''det som händer, händer'' var nog rätt nära hennes inställning när hon samlade ihop prylarna och gav sig iväg ut i natten. Ett sista desperat utåtagerande att ''rädda'' det hon hade hoppats skulle bli en fast punkt (och som i omgångar lovat henne detta) som istället för ''räddning' slutade i total katastrof och en enorm tragedi.
Citera
2014-12-05, 23:00
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hur många diagnoser har JH fått här under kvällen?

Jonna ja.. Hon verkade ha en era för varje pojkvän på nätet och ville inte släppa taget om JN som velat komma ur relationen under lång tid, men ändå köper hus tillsammans. "Relationen" rasar rätt snabbt efter husköpet, med de förblir sambos, vänskap med knorr.

JH håller sig inte till JA endast, så hennes djupa kärlek likt en drog kan ifrågasättas. Trots att hon innerst inne vet att JA inte vill ha henne, håller hon honom i ett grepp via graviditeten och abort/missfall och invaderar hans soffa. Soffan! Hon var så oönskad att hon inte ens fick dela säng med JA.

Vem hade egentligen press på sig?
JA hade tidigare flytt via balkongen för att komma ifrån henne. Det säger ju en hel del om JH, snarare än JA.

Skickar honom en bild på sitt hemmagjorda "operationssår", både självskuret och hemmasytt.
Redan här visar JH att hon kan gå långt för att vinna. Förmodligen har hon inte stött på så massivt motstånd förr. Hon hade kallt räknat med att få flytta in hos JA och först då släppa JN. Förmodligen en drift efter numerärt överläge. Inte rädsla för ensamhet, utan missunnsamhet snarare. Ett "problem" för hennes "lycka" var i vägen och det undanröjde hon på det mest bestialiska sätt. Hon blev kränkt av LL och förpassad av JA och hon hämnades båda.

Lilla söta rara känsliga Jonna har nog aldrig funnits för dem som kommit innanför kläderna på henne. Finns nog de som ångrat bekantskapen tidigare. JN är fri nu iaf.
Citera
2014-12-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
JH håller sig inte till JA endast, så hennes djupa kärlek likt en drog kan ifrågasättas. Trots att hon innerst inne vet att JA inte vill ha henne, håller hon honom i ett grepp via graviditeten och abort/missfall och invaderar hans soffa. Soffan! Hon var så oönskad att hon inte ens fick dela säng med JA.

Om du syftar på ''K'' så sker deras möten när JA och JH ej träffas DEC fram till APR samt i samband med att allt har rasat och JA valt bort henne.

Citat:
Vem hade egentligen press på sig?
JA hade tidigare flytt via balkongen för att komma ifrån henne. Det säger ju en hel del om JH, snarare än JA.

För att träffa LL (då det tydligen var hennes ''vecka'') , och ja det speglar en person som skall föreställa vuxen som är enormt konflikträdd.

Citat:
Hon hade kallt räknat med att få flytta in hos JA och först då släppa JN. Förmodligen en drift efter numerärt överläge. Inte rädsla för ensamhet, utan missunnsamhet snarare. Ett "problem" för hennes "lycka" var i vägen och det undanröjde hon på det mest bestialiska sätt. Hon blev kränkt av LL och förpassad av JA och hon hämnades båda.

Pussla ihop din idioti ovan med att det var JH som bröt med JA första gången, och det var HAN som sökte upp henne bägge gångerna, trots att LL hela tiden figurerade i periferin.
Citera
2014-12-05, 23:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Om du syftar på ''K'' så sker deras möten när JA och JH ej träffas DEC fram till APR samt i samband med att allt har rasat och JA valt bort henne.

För att träffa LL (då det tydligen var hennes ''vecka'') , och ja det speglar en person som skall föreställa vuxen som är enormt konflikträdd.

Pussla ihop din idioti ovan med att det var JH som bröt med JA första gången, och det var HAN som sökte upp henne bägge gångerna, trots att LL hela tiden figurerade i periferin.

Vad var JN då, som levde med henne år efter år on hold?
Inte satt hon och grät ut sin sorg, trogen sin dyrbara kärlek. Hon fick sina kickar efter eget initiativ.

Nej du "dip", du måste inse snart att du försvarar en iskall styckmörderska, en som bevisligen är mycket otrevlig att komma i konflikt med. Ondska kommer aldrig att hamna på plus-sidan.
Citera
2014-12-06, 00:14
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Inte satt hon och grät ut sin sorg, trogen sin dyrbara kärlek. Hon fick sina kickar efter eget initiativ.

Nej du "dip", du måste inse snart att du försvarar en iskall styckmörderska, en som bevisligen är mycket otrevlig att komma i konflikt med. Ondska kommer aldrig att hamna på plus-sidan.

Fast att resonera kring hur JH tänkt på ett annorlunda sätt än ditt är väl inte att försvara JH? Ingen i denna tråd har väl någonsin sagt att det JH gjort är rätt? Inte heller dip.

Jag står fast vid det jag tidigare sagt, om JN varit rädd för henne hade han flyttat. Han hade inte bott kvar tillsammans med henne om hon var "galen" på ett uppenbart sätt. Hon har gjort något avskyvärt, men jag tror inte att hon nödvändigtvis har ngn diagnos över huvud taget, det finns personer som gör fruktansvärda saker som inte har diagnoser. Hade hon varit ett uppenbart psykfall hade detta visat sig mer i hennes liv, på arbetet, tillsammans med vänner etc. Hon har faktiskt varit helt vanlig och fungerande i många avseenden.

Och ja, jag tycker att "psycho-bitch" sms och liknande kan vara "normalt" i den mening att många skriver sådana, många beter sig helt världsfrånvänt ibland utan att de är eller kommer att bli styckmördare. Vi har alla beteenden i relationer som vi inte vill ska tvättas offentligt, ganska många av oss skulle kunna verka galna om någon samlade ihop allt knäppt man gjort och tittade på det i en sammanställning. Med det menar jag inte att JH inte gjort något att betrakta som riktigt stört, men vissa aspekter i hennes tidigare beteende tycker jag får överdriven fokus. Hur många tjejer ljuger inte om graviditeter...

När jag var i hennes ålder gjorde jag följande, ett axplock av saker jag inte vill att andra nödvändigtvis ska veta. En gång låste jag ut min pojkvän när jag var riktigt arg, sedan tog jag min pojkväns favorittröja och hängde fast den på ett kvastskaft, ställde mig på balkongen och tände eld på den samtidigt som jag skrek "är du nöjd nu din jävla vuxen autist, nu har du gjort mig riktigt jävla arg"? En gång gjorde jag även slut med en annan pojkvän genom att släppa ut luften i alla däck på hans bil och lämnade en lapp på hans vindruta där det stod "Dö ditt jävla as, det skulle göra mig lycklig". Jag har även sytt in räkor i en gardin så att det luktade helvete hos den lägenheten tillhörde innan jag lämnade tillbaka min nyckel. Nej, jag är inte stolt över detta. Jag är fullt fungerande i samhället och tro det eller ej, arbetar idag med terapi och har en lång utbildning bakom mig. Jag är rationell och lugn, men det har funnits tillfällen där jag varit "psycho-bitch". Jag är inte farlig för någon, jag älskar egentligen i princip alla människor. Många har haft sådana tillfällen, även killar. Min man är inte rädd för mig, inte mina vänner heller och jag är fortfarande på vän basis med dem jag utsatte för mina "dåd". Inte för att jag tvingar dem, utan för att de inte har någon anledning att inte bete sig vänskapligt när allt är överspelat. Och jag hade anledning att bli arg, jag hittade inte bara på saker. Men jag tycker nog att jag borde ha kunnat vara mer vuxen.

Jag har vänner som har skickat mail till sina mäns vänsterprassel som inte varit trevliga, de har skrikit och bråkat och vägrat göra slut etc etc... Världen är full av personer som beter sig illa och konstigt, men det i sig behöver inte vara en diagnos eller en prognos för styckmord. Det kan faktiskt vara så att JH blev helt dum i huvudet på grund av situationen hon befann sig i. Hur många ligger inte med andra för att göra någon svartsjuk? Ganska många faktiskt, inte bara JH. Att konstatera detta är inte att försvara det JH gjort, det är att inte se henne som helt ovanlig innan hon gjorde detta.

Att hon är ganska vanlig är faktiskt mer otäckt än om hon varit totalt avvikande i alla hänseenden. Jag tycker att det hon gjort är ren ondska. Ondska är alltid minus. ALLTID.
Senast redigerad av Scrupci 2014-12-06 kl. 00:16.
Citera
2014-12-06, 00:16
Medlem
Citat:

''On Hold'' ? Det var han som skulle lämna och flytta ut ur huset, något han haft chansen till under hela den period som JA/JH träffades men ändå ej gjort. Det blir bara löjligt när massa 40-tagg skall börja prata om ''godhet'' och ''ondska''

Lustigt att detta enbart tog sig uttryck i relationer med män, denna så oerhört missunnsamma individ som bara skulle ha. Fantastiskt ändå att ingen av hennes vänner eller familj verkar uppfattat henne så, utan dom enda som drar sådana växlar finns i tråden eller i direkt närhet av JA/LL's familj.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
. Jag tycker att det hon gjort är ren ondska. Ondska är alltid minus. ALLTID.

Handlingen i sig är den mest själviska en människa kan göra en annan. Så ja handlingen i sig hamnar väl rätt nära något man skulle kunna definiera som ''ondska'' men tycker inte en enda enskild handling kan bestämma vad för sorts människa du är sett från ett större perspektiv om en livstid. Således ser jag inte heller JH som en ''ond'' människa, utan enbart en människa.
Senast redigerad av dip 2014-12-06 kl. 00:24.
Citera
2014-12-06, 00:27
Medlem
Citat:
''On Hold'' ? Det var han som skulle lämna och flytta ut ur huset, något han haft chansen till under hela den period som JA/JH träffades men ändå ej gjort. Det blir bara löjligt när massa 40-tagg skall börja prata om ''godhet'' och ''ondska''

Lustigt att detta enbart tog sig uttryck i relationer med män, denna så oerhört missunnsamma individ som bara skulle ha. Fantastiskt ändå att ingen av hennes vänner eller familj verkar uppfattat henne så, utan dom enda som drar sådana växlar finns i tråden eller i direkt närhet av JA/LL's familj.

Handlingen i sig är den mest själviska en människa kan göra en annan. Så ja handlingen i sig hamnar väl rätt nära något man skulle kunna definiera som ''ondska'' men tycker inte en enda enskild handling kan bestämma vad för sorts människa du är sett från ett större perspektiv om en livstid. Således ser jag inte heller JH som en ''ond'' människa, utan enbart en människa.

Jag håller med dig, och med scrupci. Hon verkar ha varit svår att förutsäga kunna utföra en liknande handling. Men hon var också i en situation som kanske utövar press på de allra flesta i liknande situation, ingen ursäkt menad. Om hon var galen måste ju dessutom alla hennes vänner, arbetskamrater och familj vara lika galna eftersom de inte tyckt att hon behövt vård.
Citera
2014-12-06, 00:29
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:

Men jag menar som du, att hon är en människa som gjort en ond handling, inte att hennes väsen är ont.
Citera
2014-12-06, 00:43
Medlem
shponglads avatar
Så vad tror ni.

Mord och 15 år+

eller dråp och 10?

Jag står fast vid min åsikt, planeringen medtagningen av hammare, kniv och spruta+ alla sökningar sänker jonna totalt

Det blir ingen mer ridning för henne d nästa 15 åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in