Det konstiga är att de två andra chefredaktörerna blir kvar. Vad ska de göra? Varför inte se till spara in deras tjänster, de tjänar garanterat en miljon var?
Gefle Dagblad förstör också arbetet som Situation Stockholm och liknande tidningar har gjort, genom att snylta på deras varumärke "Situation...". Vad kommer härnäst, "Tiggare utan Gränser", "Röda Korsets Tiggare" , "Myrorna som tigger", "Landsorganisationen för Tiggare" ?
Kravlösheten mot tiggare är direkt skadlig. För att få sälja Situation Stockholm och Faktum så ställs det krav på försäljaren. Tidningsförsäljaren måste uppträda nyktert och syftet är att hjälpa tidningsförsäljaren från ett liv med droger på gatan till en mer stabil situation i livet. Uppfylls inte kraven så får de inte sälja tidningen. Men i Gävle ställs inga krav alls på tiggarna, och syftet är inte att få tiggarna bort från gatan utan syftet är att göra det möjligt för tiggarna att fortsätta leva som tiggare. Det är en missriktad hjälp med ett perverst syfte.
Googla själva:
krav för att få sälja situation stockholm - ger en lista om krav på säljarna
krav för att få sälja situation mitt gävle - inga krav alls
Tänkte också på det här. Snacka om att man pissar på en hjälpande organisation som situation Stockholm. Men, men, det spelar väl mindre roll att lite uteliggare knarkar ihjäl sig, bara nån på redaktionen kan käääänna sig sådär häääärligt gooood. Nu när det är "helger" och så.
Tänkte också på det här. Snacka om att man pissar på en hjälpande organisation som situation Stockholm. Men, men, det spelar väl mindre roll att lite uteliggare knarkar ihjäl sig, bara nån på redaktionen kan käääänna sig sådär häääärligt gooood. Nu när det är "helger" och så.
Det kanske beror på att en besvärande stor andel av försäljarna av Situation Stockholm är vita heterosexuella män.
Jag serverades en annons för "ContentCentral" till artikeln. En marknadsplats där skribenter och redaktörer möts. Vem som helst kan skicka in material, och bestämmer själv sitt pris. Samma text kan säljas till olika medier i olika regioner. Detta, mina vänner, är framtidens melodi.
Marknaden för journalistik går med andra ord mot total konkurrensutsättning. Jag ser framför mig hur kändisskapstörstande tonåringar översvämmar siten med gratismaterial, tillsammans med arbetslösa journalister som hoppas "få in en fot".
Längre fram kan man tänka sig att prisvärda indier och fastlandskineser är med och skriver, det har ju visat sig lönsamt att utbilda dem i svenska för att sköta kundtjänst på distans. Där finns många välutbildade som gör vadsomhelst för några dollar extra.
Jag blir faktiskt lite sugen på att skicka in några bidrag själv. Jag skriver gärna gratis om jag får tillfälle att smyga in lite hatisk heterosexuell manschauvinistisk klimathotande arisk nyfascism istället för de traditionella vinklingarna.
Oklart varför, men jag kan här inte undvika tanken på forna tiders omvända auktioner där den som bjöd lägst fick ta hand om de föräldralösa barnen.
Det blir intressant att se hur tidningarna "säljs".
Jag vet inte om det hänt mig i Sverige men utomlands har det hänt att jag "fått" en röd ros av en tiggare (Romer?), och sedan blivit krävd på betalning.
Kanske blir det så på torget i Gävle också, först får en inte ont anande förbipasserande tidningen som gåva, trycks i handen så att säga, för att sedan bli upplyst om att tidningen kostar 10 kr. Försäljaren vägrar ta tillbaka tidningen och för en del av oss blir det enklare, mindre pinsamt, att betala.
Kanske inte vad gäller good will, en win win situation för vare sig tidning eller tiggare.
Det blir intressant att se hur tidningarna "säljs".
Jag vet inte om det hänt mig i Sverige men utomlands har det hänt att jag "fått" en röd ros av en tiggare (Romer?), och sedan blivit krävd på betalning.
Kanske blir det så på torget i Gävle också, först får en inte ont anande förbipasserande tidningen som gåva, trycks i handen så att säga, för att sedan bli upplyst om att tidningen kostar 10 kr. Försäljaren vägrar ta tillbaka tidningen och för en del av oss blir det enklare, mindre pinsamt, att betala.
Kanske inte vad gäller good will, en win win situation för vare sig tidning eller tiggare.
Jag tror att du har frammanat en ganska korrekt bild av hur "försäljningen" kommer att gå till i detta projekt.
Snacka om desperat åtgärd. Är det på något sätt olagligt att skapa program som filtrerar bort reklam? Hur skulle den här åtgärden ens kunna bli effektiv?
Dom får skylla sig själva. Att surfa in på vissa tidningars hemsidor har ju blivit en riktig plåga. Banners som täcker halva skärmen och inte "fastnar", massa skit som poppar upp underifrån, ankäter som man ombeds vara behjälplig med.
Ett praktexempel är SvD, jag vet inte hur många gånger jag svurit över deras hemsida när jag försökt läsa något på mobilen. Zomar jag in så blir där ingenting kvar för texten, låter jag bli så får jag brottas med pygmetext.
Utan att ha läst hela tråden:
Det är viktigt att inte stödja usel journalistik. Som det verkar får tyvärr gammelmedia fortfarande in medel genom att deras sidvisningar fortfarande ser höga ut och därmed kan ta betalt för reklamplats.
Skämmes ni som fortfarande efter allt som varit besöker dessa sajter.
Hur ser det ut för oss som orkar engagera oss i en snabbare utrensning? Kan man som vanlig internetanvändare göra något för att fördyra för t.ex. AB eller DN att ha sina sajter kvar?
Tänker nått som man kan göra utan botnet's... nått för vanligt folk.
Nar det galler adblock har jag viss sympati for tidningarna (ja, inte just svenska tidningar men de som lever pa att skapa annonsbetalat material i allmanhet). Jag skulle utan tvekan blockera de som kor adblock och liknande, kostar ju bara bandbredd och ger inget tillbaka.
Tycker att det ar en juste deal att fa en massa grejor gratis i utbyte mot att det finns lite reklam har och dar. Ett mycket stort antal tjanster (t ex Google, Youtube, Flashback, Piratebay), spel (t ex tusentals mobilspel) och informationskallor (mangder av bloggar, arkivtjanster, media osv osv) existerar bara tack vare att de kan salja reklamplats.
Sen tror jag iofs inte att domstolsvagen ar en sarskilt bra vag att ga.