2014-12-13, 12:07
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
GP fiskar skattepengar och står för veckans mest förvirrade tankegångar. Nämligen den att de digitala kanalerna missgynnas gentemot papperstidningen eftersom papperstidningen är subventionerad med lägre skatt. Samtidigt missgynnas papperstidningen eftersom reklamskatten inte drabbar de digitala kanalerna på samma sätt som papperstidningen. Hängde ni med? Kontentan är att både den digitala kanalen och papperskanalen är missgynnade gentemot varandra. Samtidigt.

http://blogg.gp.se/utgivarbloggen/2014/12/12/visa-att-du-menar-allvar-alice-bah-kuhnke/

Det tycks vara syrebrist på redaktionen.

Totalt är det 100 miljoner i reklamskatt för hela branschen som de gamla oligopolen bråkar om. Alla tidskrifter som säljer reklam får ett grundavdrag på 50 miljoner, så det är bara ett tiotall som öht betalar reklamskatt. 200 miljoner in i skatt från reklamköparna, 100 miljoner tillbaka till tidningarna från Skatteverket. Och skattekakan krymper hela tiden.

De gamla mediaoligopolen klarar uppenbarligen inte att acceptera en mediaverklighet där de inte längre är herrar över all informationsspridning och skjuter nu vilt omkring sig i desperation. Det är över. Acceptera och anpassa. Ni äger inte längre annonsmarknaden och har inte längre exklusivitet på kanaler för masspridning av information--och äger därmed inte heller beskrivningen av verkligheten. Aj vad det skaver. Och inga politiska åtgärder kommer att kunna vrida tiden tillbaka så tillvida inte de politiska partierna unisont blir så galna att Sverige blir ett land som folk börjar fly från en masse.

Länkar till tidigare inlägg av mig själv och Siegfried för mer info och intressanta länkar i ämnet.

(FB) Gammelmedias annalkande död
(FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2014-12-13, 12:21
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Tre tidningar ska bli en, riktigt mysiga nyheter nu inför julen.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/12/ek-kk-och-sn-slas-samman

Vilken härlig dekadans. Och till chefred utses skandaliserade Peo Wärring som i fyllan och villan ramlade och slog sig och sen skyllde på MC-gäng.

(FB) Eskilstuna kurirens fyllo Peo Wärring & Expressen vs Payback
Citera
2014-12-13, 13:46
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Vilken briljant idé istället för att ge bort gratistidningar som ingen vill ha så kan man låta zigenare sälja skiten http://www.resume.se/nyheter/media/2014/12/12/gds-nya-giv-lata-tiggare-salja-gratistidningar/ .

Undrar om det ökar "räckvidden" ?
Citera
2014-12-13, 14:17
Medlem
Citat:
Vilken briljant idé istället för att ge bort gratistidningar som ingen vill ha så kan man låta zigenare sälja skiten http://www.resume.se/nyheter/media/2014/12/12/gds-nya-giv-lata-tiggare-salja-gratistidningar/ .

jag antar att tiggarna inte får lön, kan det stämma? "avlönade tiggare". nåja, det är bara jul en gång om året, är det någon tid på året svenskarna vill skänka en slant till behövande/välgörenhet är det just vid juletid, men när julen är över så finns det ju en risk att folk kanske inte riktigt vill betala för gratistidningar
Citera
2014-12-13, 14:55
Medlem
Citat:

Undrar om tiggarna får lagstadgad lön semestertillägg och OB-eresättning. På nåt sätt tvivlar jag på det. Men det är förvisso billig arbetskraft för tidningarna.
Citera
2014-12-13, 15:07
Medlem
kallingars avatar
Jag förstår inte att det ska ta sån tid för aftonbladet att publicera sina siffror. Kom igen nu Fredrik Rogberg med kollegor! Fram med oktober siffrorna! Blir spännande att se - september var ju er bästa månad någonsin ( sett till räckvidd )

http://www.aftonbladet.se/siffror/
Citera
2014-12-13, 16:52
Medlem
Mikojans avatar
Citat:

Ett förskräckligt, närmast fascistiskt, utnyttjande av folk som redan har det värst. Istället för att ta de utsatta migranterna hem till redaktionen för värmande glögg och mycket välgörande snälla ryggdunkar låter dom de stackars utblottade zigenarna gå deras cyniska ärenden.

Gefle Dagblad är ett skräckexempel.
Citera
2014-12-14, 00:15
Medlem
kallingars avatar
Alliansbudgeten medför en minskning av presstöd till "kulturtidskrifter". Kuhnke rasar. Jag saknade ordet demokratiproblem intexten.

http://unvis.it/www.svd.se/kultur/bah-kuhnke-det-ar-en-katastrof_4186481.svd
Citera
2014-12-14, 09:33
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Ett förskräckligt, närmast fascistiskt, utnyttjande av folk som redan har det värst. Istället för att ta de utsatta migranterna hem till redaktionen för värmande glögg och mycket välgörande snälla ryggdunkar låter dom de stackars utblottade zigenarna gå deras cyniska ärenden.

Gefle Dagblad är ett skräckexempel.

Vad är Gefle dagblads funktion egentligen? Vad är deras rekryteringsargument till tiggarna? "Dela ut vår tidning så får du behålla pengarna som folk skänker till dig"

Jaha, det får de ju ändå. De som nu är så jävla dumma att de skänker pengar till en organiserad brottslighet och därmed fyller staden med ännu fler tiggare ger bort några kronor som tiggaren stoppar i fickan.

Exakt samma sak ska tiggarna fortsätta göra. Enda skillnaden är att tiggarna får ytterligare ett arbetsmoment att efter mottagen allmosa sträcka sig efter tidningsbunten och dela ut ett exemplar.

Tiggarna får liksom inget extra argument.

"Skänk en slant"
"Nej, jag stödjer inte denna organiserade brottslighet och tycker ni förfular stadsbilden"
"Men du får en tidning som iofs redan är gratis och som du kan ta själv i stället där borta, utan att jag tafsat på den med mina smutsiga händer"

Kommer knappast omvända någon som inte ger pengar.

Det enda Gevle Dagblad erbjuder tiggarna är alltså en ytterligare arbetsbelastning. De har anlitat utdelare för att öka sin räckvidd. Men lönen ska de anställda själva tigga ihop. De ska fortsätta göra vad de redan gör men därutöver gratis dela ut tidningar. Och detta är något Gefle Dagblad kallar godhet som de förväntar sig applåder för.

Kan någon förklara vad exakt det är som Gefle Dagblad hjälpt tiggarna med? Vari ligger deras godhet?
Citera
2014-12-14, 11:21
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det enda Gevle Dagblad erbjuder tiggarna är alltså en ytterligare arbetsbelastning. De har anlitat utdelare för att öka sin räckvidd. Men lönen ska de anställda själva tigga ihop. De ska fortsätta göra vad de redan gör men därutöver gratis dela ut tidningar. Och detta är något Gefle Dagblad kallar godhet som de förväntar sig applåder för.

Kan någon förklara vad exakt det är som Gefle Dagblad hjälpt tiggarna med? Vari ligger deras godhet?

Alltså, det här kan vara bland det mest korkade och obegripliga jag sett. Zigenartiggarna ska alltså dela ut tidningar som är gratis, och eventuellt få en slant. Som de ändå hade fått om de tiggt?

Jag fattar faktiskt inte

Vad består nästa steg av? Att de ska sopa gatan och putsa fönstren där de sitter och sen eventuellt få en slant av förbipasserande för detta? Trots att kommunen och affärsinnehavaren ändå städar varje vecka.

Som sagt, vari ligger godheten? Någon från Gefle Dagblad får gärna komma in här och ge en djupare förklaring. Om så inte sker anser jag att ni inte har någon bra förklaring.

Jag tycker det liknar freakshow.

För att återknyta till topic så verkar i mina ögon detta inte vara annat än ett ytterst cyniskt och manipulerande sätt att gratis försöka öka räckvidden på sin vikande pappersupplaga.

Och att ingen hornalist med mer än två hjärnceller går ut och fördömer detta människoförakt säger allt om medieklimatet i Sverige just nu.

Häpnadsväckande!
Citera
2014-12-14, 14:40
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Ingressen måste vara ett nytt rekord i idioti!

"Gefle Dagblad drar igång Situation Mitt Gävle för att hjälpa tiggande EU-migranter att få ihop en extra slant. Gratistidningen kostar tio kronor. "
Citera
2014-12-14, 14:58
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Ingressen måste vara ett nytt rekord i idioti!

"Gefle Dagblad drar igång Situation Mitt Gävle för att hjälpa tiggande EU-migranter att få ihop en extra slant. Gratistidningen kostar tio kronor. "

Gefle Dagblad förstör också arbetet som Situation Stockholm och liknande tidningar har gjort, genom att snylta på deras varumärke "Situation...". Vad kommer härnäst, "Tiggare utan Gränser", "Röda Korsets Tiggare" , "Myrorna som tigger", "Landsorganisationen för Tiggare" ?

Kravlösheten mot tiggare är direkt skadlig. För att få sälja Situation Stockholm och Faktum så ställs det krav på försäljaren. Tidningsförsäljaren måste uppträda nyktert och syftet är att hjälpa tidningsförsäljaren från ett liv med droger på gatan till en mer stabil situation i livet. Uppfylls inte kraven så får de inte sälja tidningen. Men i Gävle ställs inga krav alls på tiggarna, och syftet är inte att få tiggarna bort från gatan utan syftet är att göra det möjligt för tiggarna att fortsätta leva som tiggare. Det är en missriktad hjälp med ett perverst syfte.

Senast redigerad av Milo.Minderbender 2014-12-14 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in