Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Har du några som helst belägg för att det är USA som ligger bakom IS? Det är absurt.
IS är en terroriströrelse som har rötter i extrem fundamentalism. En sådan ideologi kan inte skapas av CIA eller USA. Det handlar snarare om fundamentalistisk övertygelse. IS tvekar inte en sekund på att avrätta amerikaner. En annan sak är det att påstå att USA indirekt medfört att IS har förstärkts. Men att USA aktivt försökt skapa en terroristorganisation som IS? Nej. Visserligen skiter USA i mänskliga rättigheter titt som tätt - se dagens rapporter om tortyr, men att de har skapat IS? Nej. Samma sak gäller för al-Qaida, USA har inte haft för avsikt att "skapa" en terroristorganisation. De har spelat ett spel som föranlett till uppkomsten av extrema rörelser. Utrikespolitik som bör kritiseras i skarpa ordalag. Detta kan dock inte leda till slutsatsen att USA haft för avsikt att skapa en sådan grupp - som även vill slå till mot amerikanska intressen.
USA:s felsteg i Mellanöstern är uppenbart skadliga för regionen och IS är ett praktexempel på hur fel det kan gå när snacket om "either your with us or with the terrorists" blir utgångspunkten för att lösa problem.
Kan vi inte hålla konspirationerna om CIA, USA, 9/11 och ISIS borta från denna tråd? IS finns på riktigt och det är varken USA, Assad, Iran eller någon annan som styr dem.
Vad menar du med belägg? Direkta bevis lär ju inte finnas däremot så vet väl du likväl som jag att man har talat om att beväpna och/eller ge ekonomiskt stöd till rebellerna i Syrien. Huruvida man har gjort det och i så fall med hur mycket är förstås svårt att veta. Om man har gjort det så har man ju förmodligen gått via mellanhänder, som sina allierade till exempel Saudi, för att beväpna rebellerna.
Och vilka är det av IS och FSA som är herre på täppan?
Hur blir man herre på täppan i krig? Genom att ha mest och bäst vapen givetvis
Vad jag vet är FSA utmanövrerat av ISIS skulle man varit det om man hade varit den rebellgrupp som mottagit väpnat stöd/ekonomiskt stöd från USA med allierade
Javisst ja, IS räknas tydligen som den rikaste terrororganisationen som funnits eller liknande....Slump?
Edit: IS har ju vad jag förstår etablerat sig även i Libyen allt med koalitionens stöd i form av bland annat USA, Sverige, Frankrike, England med flera