2015-10-04, 17:00
Medlem
Kanske en dum fråga efter så lång tid. Men varifrån lyfter USA- och koalitionsplan från när de bombar i Syrien? Ja, jag har googlat detta men finner inget bra svar. Är det Sicilien, Cypern, Kreta? Kan någon vara snäll och posta en karta med baser? Tack.
Citera
2015-10-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsammaTallen
Kanske en dum fråga efter så lång tid. Men varifrån lyfter USA- och koalitionsplan från när de bombar i Syrien? Ja, jag har googlat detta men finner inget bra svar. Är det Sicilien, Cypern, Kreta? Kan någon vara snäll och posta en karta med baser? Tack.
Incirlik. Turkiet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Incirlik_Air_Base
Citera
2015-10-04, 17:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Att Egypten stödjer bombningarna är inte alls förvånande. Sedan Mursi störtats så har Egypten och Syrien åter kommit varandra hyfsat nära igen (trots att Mursis "brödraskap" körde relationen i botten). Al-Sisi är ultrasekular och pan-arabist av den gamla skolan och opponerar sig mot allt vad islamism är, oavsett om det är brödraskapet (som han hatar som pesten) eller ISIS (som han nu bekämpar febrilt på Sinaihalvön). Han har således ett eget nationellt intresse av att ISIS dras upp med roten.

Gällande Israel så är det nog inte Obamas förtjänst, kom ihåg att Putin träffade Netanyahu på tu man hand. Detaljerna från motet är inte helt kända men det går uppgifter om att Putin försäkrat att Ryssland håller sig borta från Golanhöjderna (och som vi märkt så har bobningarna inte skett i närheten av det området). Han har troligtvis också övertygat Netanyahu om att attacken främst inriktar sin attack mot ISIS snarare än Nusra (som Israel inofficellt stödjer). Att Netanyahu med sitt välsignande kan ge Obama en näsbränna då han vet vad Obama tycker om bombningarna, är väl inte fy skam det heller, ur hans perspektiv.
Avseende Egyptiernas uttryckliga stöd för de ryska aktionerna så är det förvånande eftersom Egypten får stora mängder militärt ekonomiskt stöd från USA och KSA.
Citera
2015-10-04, 17:49
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Avseende Egyptiernas uttryckliga stöd för de ryska aktionerna så är det förvånande eftersom Egypten får stora mängder militärt ekonomiskt stöd från USA och KSA.

Inte egentligen. Brödraskapet som Egypten slåss mot är ju allierade med IS, så allt som försvagar dem ligger i Egyptens intresse. Däremot är jag inte säker på att man kommer uttala sig lika positivt om anfallen mot KSAs allierade.
Citera
2015-10-04, 18:12
Medlem
Citat:
Jo fast det har de fått sedan länge. Stödet för Syrien är nytt i och med Al-Sisi, som ju har en gemensam fiende med ISIS.
Citera
2015-10-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Inte egentligen. Brödraskapet som Egypten slåss mot är ju allierade med IS, så allt som försvagar dem ligger i Egyptens intresse. Däremot är jag inte säker på att man kommer uttala sig lika positivt om anfallen mot KSAs allierade.
Nja, inte riktigt. Brödraskapet är nog snarare lierat med "Islamiska Fronten", en rebellgrupp som ofta samarbetar med Nusra.
Citera
2015-10-04, 18:21
Medlem
Citat:
Incirlik. Turkiet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Incirlik_Air_Base

OK, tack. Jag lägger till det i mina handlingar. Incirlik. Jävligt svårt namn att komma ihåg, men jag kommer att komma ihåg det.
Citera
2015-10-04, 18:23
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nja, inte riktigt. Brödraskapet är nog snarare lierat med "Islamiska Fronten", en rebellgrupp som ofta samarbetar med Nusra.

Inte i Egyptens ögon, de anser att IS faktiskt har fötts ur MB:

Citat:
The Egyptian Minister of Religious Endowments says that the Islamic State terrorist group (also known as ISIS or ISIL) was birthed from the Muslim Brotherhood movement, according to an October 13 report in an Egyptian newspaper called the Seventh Day.
http://www.clarionproject.org/analysis/egyptian-govt-says-isis-came-muslim-brotherhood#

Citat:
Ursprungligen postat av EnsammaTallen
OK, tack. Jag lägger till det i mina handlingar. Incirlik. Jävligt svårt namn att komma ihåg, men jag kommer att komma ihåg det.

Britterna flyger från baserna på Cypern, men de anfaller ju inte mycket i Syrien.
Citera
2015-10-04, 18:29
Medlem
Citat:

Britterna flyger från baserna på Cypern, men de anfaller ju inte mycket i Syrien.

OK.tack. Så inga Tornados lyfter från Turkiet? Är britterna involverade i bombningarna eller är det bara idioten Cameron som snackar skit? Om dina uppgifter är sanning så är det bra.
Citera
2015-10-04, 19:26
Medlem
Madagascars avatar
Assad har talat idag. Han talar om en koalition Syrien-Ryssland-Iran-Irak.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34438993

Irak!? Hmm... Irak är ju USA:s allierade och USA-koalitionen utbildar soldater i Irak. Är det sant att Irak är med i koalitionen? PÅ vilket sätt deltar de eller kommer delta? Betyder detta att USA förlorat inflytande gentemot Iraks regim?
Senast redigerad av Madagascar 2015-10-04 kl. 19:29.
Citera
2015-10-04, 19:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Men USA är uttryckligen negativa mot de ryska aktionerna och Egypten mottar stort militärt stöd från USA. Det måste ju orsaka en schism de två länderna emellan.
Citera
2015-10-04, 19:43
Medlem
Citat:
Assad har talat idag. Han talar om en koalition Syrien-Ryssland-Iran-Irak.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-34438993

Irak!? Hmm... Irak är ju USA:s allierade och USA-koalitionen utbildar soldater i Irak. Är det sant att Irak är med i koalitionen? PÅ vilket sätt deltar de eller kommer delta? Betyder detta att USA förlorat inflytande gentemot Iraks regim?
Japp, Ryssland har fått med Irak också. Framst för att de står och trampar vatten med nuvarande situation, och det spelar ingen roll hur manga ISIS terrorister man har ihjäl i Irak om det ändå hela tiden kommer välla in nya från Syrien via Turkiet, så därför begriper man att man måste få till en helheltslösning som även innefattar Syrien.

De är inte speciellt aktiva än så länge, utan handlar mest om politiskt stöd, men framöver kan de komma att upplåta flygbaser till Ryssland om det behövs, skulle jag tro. Vissa Irakiska miliser som Ryssarna kan hjälpa med information kan ev. också komma ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in