Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Visst är det så, fast med en viktig förändring från tiden då Bundesliga började klättra förbi Serie A. Bonuspoäng!
Första gången som Bundesliga hade högre rankingpoäng än Serie A för en enskild säsong var 2007/2008. Inter och Milan vann sina grupper i CL medan Roma endast blev tvåa i sin grupp (efter Barcelona), och Lazio åkte ur i gruppspelet. Dessa fyra lag fick då sammanlagt 15 bonuspoäng efter gruppspelet. Schalke tog sig vidare från gruppspelet medan Stuttgart åkte ut. 7 bonuspoäng sammanlagt. Men Bayern München och de andra lagen spelade bra i EL.
Samma situation nu dvs 2014/2015. Bundesliga-lagen representeras av fyra lag i CL. Tre är redan kvalificerade för slutspel. 3*9 + 4 = 31 bonuspoäng. Medan Serie A har två lag i CL som ännu inte är kvalificerade. 2*4 = 8 bonuspoäng.
Poängen är att det inte längre är lika lätt att samla poäng i EL och på så sätt glida förbi i rankingen. Något som jag tycker är rätt och riktigt. Så systemet är bättre idag, men det försvårar för de italienska lagen.
Om man gör en snabb jämförelse mellan de stora länderna och hur bonuspoängen förandrar situationen blir det ännu mer uppenbart.
Spanien: 11,2 rankingpoäng; varav 4,4 är bonuspoäng; 6,8 rankingpoäng utan bonus.
Tyskland: 10,6; 4,4; 6,1
England: 10,0; 3,7; 6,3
Italien: 9,0; 1,3; 7,7
Nu kan Juventus och Roma säkra ytterligare 10 bonuspoäng dividerat med sex lag, dvs 1,7 i rankingpoäng om de kvalificerar sig för vidare spel i CL. Men poängen är att även om de italienska lagen hittills varit i särklass bäst i antalet inspelade poäng i CL och EL (sett till hur många lag som spelar i Europa såklart) så är det numera viktigt att lag spelar i CL.
Och i och med att Juventus spelade oavgjort (1 poäng) och kvalificerade sig till fortsatt spel i CL (5 bonuspoäng) så fick Italien 1,0 nya rankingpoäng (1 + 5 = 6 / 6 = 1,0).
Och går upp till sammanlagt 10,0 rankingpoäng.
Spanien 11,6
Tyskland 10,9
England 10,4
Italien 10,0
Portugal 7,3
Men återigen så betonar jag bonuspoängens betydelse. Så var det inte tidigare. Om Roma också kvalificerar sig så blir det fem nya bonuspoäng.
Jag ska sluta tjata om det här eftersom jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket.

Utan nästan ser det som lite fjantigt att hålla på. Men jag har förstått att det finns manga missförstånd i samband med beräkningarna. Det stör mig. Lite...