2014-12-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
...
Kvällens match är då mycket viktigare, att ta sig vidare är ett måste. Juve kan inte missa slutspel ett år till.

Visst. Atletico Madrid är spanska mästare och var i final i senaste CL. Men nog borde Juventus tämligen enkelt kunna avfärda dem?

Men Juventus har svårt att göra mål i CL. Förtvivlat jävla svårt... Immobile gjorde mål...

Fullständig dominans mer än 70 % bollinnehav, men ändå inte överlägsna. Simeone spelade klokt efter sina resurser. Men samtidigt måste man trots allt ge Allegri beröm. Kommer från Derby della Mole och hatmatchen borta mot Fiorentina, till en viktig match i CL. Tufft spelprogram som sliter som fan. Fysiskt men ännu mer mentalt.

Men Juventus leder Serie A med tre poäng och är vidare i CL. Små marginaler. Och som tvåa betyder det ett bra motstånd. Men jag tror att oavsett vem som får Juventus på sin lott anser sig ha dragit en nitlott. Även om det finns två- tre lag som är riktigt starka.
Citera
2014-12-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Visst är det så, fast med en viktig förändring från tiden då Bundesliga började klättra förbi Serie A. Bonuspoäng!

Första gången som Bundesliga hade högre rankingpoäng än Serie A för en enskild säsong var 2007/2008. Inter och Milan vann sina grupper i CL medan Roma endast blev tvåa i sin grupp (efter Barcelona), och Lazio åkte ur i gruppspelet. Dessa fyra lag fick då sammanlagt 15 bonuspoäng efter gruppspelet. Schalke tog sig vidare från gruppspelet medan Stuttgart åkte ut. 7 bonuspoäng sammanlagt. Men Bayern München och de andra lagen spelade bra i EL.

Samma situation nu dvs 2014/2015. Bundesliga-lagen representeras av fyra lag i CL. Tre är redan kvalificerade för slutspel. 3*9 + 4 = 31 bonuspoäng. Medan Serie A har två lag i CL som ännu inte är kvalificerade. 2*4 = 8 bonuspoäng.

Poängen är att det inte längre är lika lätt att samla poäng i EL och på så sätt glida förbi i rankingen. Något som jag tycker är rätt och riktigt. Så systemet är bättre idag, men det försvårar för de italienska lagen.

Om man gör en snabb jämförelse mellan de stora länderna och hur bonuspoängen förandrar situationen blir det ännu mer uppenbart.

Spanien: 11,2 rankingpoäng; varav 4,4 är bonuspoäng; 6,8 rankingpoäng utan bonus.

Tyskland: 10,6; 4,4; 6,1

England: 10,0; 3,7; 6,3

Italien: 9,0; 1,3; 7,7

Nu kan Juventus och Roma säkra ytterligare 10 bonuspoäng dividerat med sex lag, dvs 1,7 i rankingpoäng om de kvalificerar sig för vidare spel i CL. Men poängen är att även om de italienska lagen hittills varit i särklass bäst i antalet inspelade poäng i CL och EL (sett till hur många lag som spelar i Europa såklart) så är det numera viktigt att lag spelar i CL.

Och i och med att Juventus spelade oavgjort (1 poäng) och kvalificerade sig till fortsatt spel i CL (5 bonuspoäng) så fick Italien 1,0 nya rankingpoäng (1 + 5 = 6 / 6 = 1,0).

Och går upp till sammanlagt 10,0 rankingpoäng.

Spanien 11,6
Tyskland 10,9
England 10,4
Italien 10,0
Portugal 7,3

Men återigen så betonar jag bonuspoängens betydelse. Så var det inte tidigare. Om Roma också kvalificerar sig så blir det fem nya bonuspoäng.

Jag ska sluta tjata om det här eftersom jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket. Utan nästan ser det som lite fjantigt att hålla på. Men jag har förstått att det finns manga missförstånd i samband med beräkningarna. Det stör mig. Lite...
Senast redigerad av Brille68 2014-12-09 kl. 23:07.
Citera
2014-12-09, 23:14
Medlem
anteri17s avatar
Bra av Juve. Man gjorde det man skulle. Jag tror man har en hyfsad chans mot alla lag utom Real och Bayern.

Men samtidigt, man har Allegri. Och han kan sätta en matchplan, som är flexibel nog mot bra motstånd. Det kan bli en rolig vår.

......................................
Grejen med att klättra på rankingen är att det är en förutsättning för att åter höja statusen på ligan. Det ger också ytterligare ett italienskt lag att äntra den stora euopeiska scenen. Det ger en snöbollseffekt för hela den italienska fotbollen, samt ger oss lite extra glädje. Det är ju roligare att se Lazio, Samp, Milan, Viola eller Inter spela CL-fotboll, än Liverpool/Schalke.
Citera
2014-12-09, 23:19
Medlem
snillet_1s avatar
Potentiella motståndare för Juve:

Real Madrid
Monaco
Borussia Dortmund
Bayern Munchen
Chelsea
Porto
PSG/Barcelona

http://solocalcio.se/juventus/detta-ar-juventus-potentiella-motstandare/

Man bör nog hoppas på Monaco eller Porto. Möjligtvis Dortmund som har haft en jobbig säsong. De andra har jag svårt att se Juve rå på.
Citera
2014-12-09, 23:47
Medlem
Spinnacers avatar
Juventus tar sig vidare med minsta möjliga marginal i äkta Allegri-anda. Dessvärre är alla Juventus matcher rena sömnpillren, herregud.

Tror det tar slut direkt i åttondelen.
Citera
2014-12-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Juventus tar sig vidare med minsta möjliga marginal i äkta Allegri-anda. Dessvärre är alla Juventus matcher rena sömnpillren, herregud.

Tror det tar slut direkt i åttondelen.

Om du vill se underhållande fotboll kan jag rekommendera Cagliari...

Däremot spelar Allegris Juventus en klok och vägvinnande fotboll. Svårt med avvägningar om man ska vila spelare. Kan inte vila spelare i derby della Mole, eller vid bortamatchen i Florens, eller i avgörande match hemma mot Atletico Madrid i CL... Det gör att Allegri hade en aning sega spelare att tillgå. Marchisio var dessutom sjuk.

Det var en övertygande och tämligen "säker" poäng. Men aldrig riktigt nära att erövra förstaplatsen i gruppen. Målskyttet!

Men Juventus är ett bra lag med en bra tränare.
Citera
2014-12-10, 00:37
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Och i och med att Juventus spelade oavgjort (1 poäng) och kvalificerade sig till fortsatt spel i CL (5 bonuspoäng) så fick Italien 1,0 nya rankingpoäng (1 + 5 = 6 / 6 = 1,0).

Och går upp till sammanlagt 10,0 rankingpoäng.

Spanien 11,6
Tyskland 10,9
England 10,4
Italien 10,0
Portugal 7,3

Men återigen så betonar jag bonuspoängens betydelse. Så var det inte tidigare. Om Roma också kvalificerar sig så blir det fem nya bonuspoäng.

Jag ska sluta tjata om det här eftersom jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket. Utan nästan ser det som lite fjantigt att hålla på. Men jag har förstått att det finns manga missförstånd i samband med beräkningarna. Det stör mig. Lite...

Njae, fast det är inte helt oviktigt. Fler Europalag gör utöver att ligans attraktion ökar även att vi får bättre spelare i topplagen och de dränerar inte övriga landet.

Typ; om Messi går till Inter och Ronaldo till Milan, så behöver de inte ta Cagliaris och Udineses toppforwards lika fort.

Citera
2014-12-10, 14:27
Medlem
Ni har såklart en poäng. Och min formulering var dum. Det var mig själv jag tog sats mot, eftersom jag tämligen direkt efter matchernas slut var inne på sidan:
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/ccoef2015.html
Och tryckte på refresh.

Ikväll är det Roma.
Citera
2014-12-10, 14:56
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Visst. Atletico Madrid är spanska mästare och var i final i senaste CL. Men nog borde Juventus tämligen enkelt kunna avfärda dem?

Hur tänker du då? 0-0 mot fiorentina, 2-1 mot torino och att AM vunnit deras 5-6 senaste, varför skulle det vara tämligen enkelt?
Citera
2014-12-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Hur tänker du då? 0-0 mot fiorentina, 2-1 mot torino och att AM vunnit deras 5-6 senaste, varför skulle det vara tämligen enkelt?

För att man spelade hemma och hade mer att spela för. Juventus är en större klubb, som har ambition att återta sin position även i Europa. Och trots stentuffa matcher mot Torino och Fiorentina, är man trots allt Juventus. Mycket riktigt fick man också nästan dubbelt så stor avkastning innan match om man spelade på en bortaseger jämfört med en hemmaseger.

Jag tror att man var ganska nöjda med oavgjort som matchen utvecklade sig. Som sagt var det en ganska säker poäng med stort bollinnehav. Man kom från två stenhårda matcher i Serie A och möter tabellfyran Sampdoria till helgen. Man skulle kanske kunnat ha tagit större risker och ökat tempot något. Men det fans nog inte tillräckligt bra anledningar.

Samtidigt finns det inga "enkla" matcher, och Atletico Madrid har såklart imponerat. Men...
Citera
2014-12-10, 17:15
Medlem
Citat:
För att man spelade hemma och hade mer att spela för. Juventus är en större klubb, som har ambition att återta sin position även i Europa.

Juventus har i dagsläget varken världsspelare eller världstränare att tillgå, då blir det svårt att krångla sig vidare i en turnering där fixstjärnor och miljardbyggen är grundpelare för att lyckas. Alternativet är att klubben hittar en tränare som är smartare än alla andra och lyckas utmanövrera de andra med mindre medel (exempelvis Jürgen Klopp), Allegri har hittills inte visat sig vara en sån tränare.
Citera
2014-12-10, 17:32
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Juventus har i dagsläget varken världsspelare eller världstränare att tillgå, då blir det svårt att krångla sig vidare i en turnering där fixstjärnor och miljardbyggen är grundpelare för att lyckas. Alternativet är att klubben hittar en tränare som är smartare än alla andra och lyckas utmanövrera de andra med mindre medel (exempelvis Jürgen Klopp), Allegri har hittills inte visat sig vara en sån tränare.

Äh, det blir inte riktigt rätt att hävda att Pogba, Pirlo, Vidal och kanske en av Buffon, Bonucci och Chiellini inte är världsspelare. Med det sagt är det ingen enkel match mot AM, och krysset lockade båda lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in