2014-06-27, 18:54
Medlem
Stivalis avatar
Prandelli, Balotelli, De Rossi & Pirlo får ju främst ta på sig det här misslyckandet. Alla känner sig såklart skyldiga men man kan egentligen inte beskylla spelare som inte ens fått chansen att spela in sig i laget som ordinarie. Prandelli har micklat för mycket med laget men dessa tre stjärnor är dom som varit givna & som det hela hängt på i slutändan. Personligen klandrar jag inte Pirlo som jag ändå tycker sköter sin grej väl. Men ändå, det är den här kvartetten som skulle levererat framgång. Prandelli har klivit av, Pirlo gör väl samma sak. Jag tycker faktiskt det är dags att köra utan Balotelli & De Rossi nu. De får fokusera på sina klubbar.

Alla visste ju att Balotelli är en pajas som inte borde ha den viktiga rollen han fått. Han borde inte varit med. Fattar inte varför De Rossi börjar snacka om det nu. Känns som att "Vi skyller på pajasen". Det är kanske så att De Rossi själv trodde att Balotelli skulle leverera framgång. Annars hade han ju kunnat gå ut med det här innan.

Han har själv gjort en dålig insats. Eftersom Balotelli ändå var bra mot England så måste ju De Rossi syfta på de övriga matcherna. Och då kommer ju följdfrågan, hur var han själv i dom matcherna?

Det är svårt att veta såklart om man ska ta en konflikt innan eller efter. Med facit i hand så känns det lite lumpet att skylla på någon annan. Å andra sidan hade det kanske varit värre med en konflikt innan turneringen. Jag vet inte. Balotelli borde inte varit med, men De Rossi känns själv inte som någon laget kan förlita sig på.

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Till sist tycker jag verkligen det är skevt att påstå att De Rossi är överskattad. I så fall får han väl betraktas som överskattad i Italien. Internationellt är han dock snarare en underskattad fotbollspelare.

Det här med överskattad är ju egentligen omöjligt att diskutera kring eftersom alla har sin egen värld. Känner man inte till De Rossi eller tror han är skit så är han naturligtvis underskattad. På Flashback har det blivit oerhört viktigt & känsligt att snacka om sånt. Finns tom en tråd om överskattade spelare. Är ju egentligen helt ointressant. Argumenten brukar väl mest kretsa kring att alla skryter om hur mycket fotboll dom tittar på & hur mycket koll dom har.

Men om vi säger såhär. Costa Rica blev helt utdömda inför VM. Många trodde att Italien skulle gå långt. Ändå verkade Italien sågas på många punkter. Att yttrar var dåliga. Att försvarare var dåliga. Att anfallare var dåliga. Till sist undrar man ju varför Italien är favorit då. Är det för att man anser att Italiens mittfält är bättre än andra lag? Att andra lag saknar en spelare av De Rossis kaliber? Ja, till sist hamnar vi ju där. Italien var favorit men väldigt få spelare i laget ansågs givna. Det var De Rossi & någon till. Då får man ju vissa vibbar av att det överskattas. Att Costa Rica helt enkelt döms ut för att Italien har De Rossi & någon fixstjärna till.

Sedan är jag ju kritisk som fan till mercaton & detta ständiga bytande av spelare. Spelarna krängs iväg hela tiden. Se på Tachtsidis som väl var den Zeman använde istället för De Rossi. Han tillhörde tydligen Genoa men verkar ha spelat för alla andra lag än just Genoa. Skickas runt i allehanda dealar. Helt okej spelare faktiskt. Jag tycker fler spelare borde få chansen att stanna längre tid i sina lag. Vi borde ha fler sk trotjänare & bandiere. Alla lag borde ha en stomme på ett tiotal spelare man behåller riktigt länge. Det går inte att komma ifrån att De Rossis enorma status gentemot andra spelare delvis beror på att han stannat så länge i Roma. Hade fler gjort det så hade vi haft många fler med bandiera-status.

Sedan är jag ju som sagt kritisk till att Prandelli aldrig ger spelare från provinslag chansen att bli ordinarie. År 2014 är det långt ifrån självklart att de bästa italienska spelarna endast finns i storklubbarna. Det är ju kvaliteten på de utländska spelarna som är den stora skillnaden mellan de bra lagen & de sämre lagen.
Citera
2014-06-27, 20:36
Medlem
Visst, idiotiskt av De Rossi (och Buffon) att gå ut i media och snacka skit om Balotelli. Men då får ni nu tänka på vad som kan ha lett till deras agerande. Bonucci ska ha totalt skällt ut Balotelli under halvtidsvilan mot Uruguay för sin inställning (som Prandelli också ska ha irriterat sig på) under matchen, sedan så skippar denna skojare Pirlos avskedstal i omklädningsrummet och sätter sig ensam på bussen. Tror ni inte att sånt här beteende provocerar?

Och att De Rossi skulle vara en överskattad spelare är självklart nonsens. Jag kan förstå ojämnhets-argumentet, och ja det ligger något i det. Men samtidigt får vi tänka på att De Rossi alltid har levererat när han har spelat i ett stabilt lag. Det vill säga Spallettis och Rudis Roma. Det är liksom inte något man kan förneka, däremot kan man argumentera att en stor spelare höjer sig under svåra tider vilket De Rossi inte har gjort men jag tycker inte att det tar särskilt mycket från han. Det är mer av en mental fråga. Men man kan nog säga att man förväntade sig mer av hans karriär.

Lägg De Rossi i t.ex. ett Mourinho-styrt lag och det hade inte vart någon tvekan om att vi har att göra med en topp-3 spelare på sin position. Den passningsfoten och taktiska skickligheten ser man inte varje dag.
Citera
2014-06-27, 21:02
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Visst, idiotiskt av De Rossi (och Buffon) att gå ut i media och snacka skit om Balotelli. Men då får ni nu tänka på vad som kan ha lett till deras agerande. Bonucci ska ha totalt skällt ut Balotelli under halvtidsvilan mot Uruguay för sin inställning (som Prandelli också ska ha irriterat sig på) under matchen, sedan så skippar denna skojare Pirlos avskedstal i omklädningsrummet och sätter sig ensam på bussen. Tror ni inte att sånt här beteende provocerar?

Och att De Rossi skulle vara en överskattad spelare är självklart nonsens. Jag kan förstå ojämnhets-argumentet, och ja det ligger något i det. Men samtidigt får vi tänka på att De Rossi alltid har levererat när han har spelat i ett stabilt lag. Det vill säga Spallettis och Rudis Roma. Det är liksom inte något man kan förneka, däremot kan man argumentera att en stor spelare höjer sig under svåra tider vilket De Rossi inte har gjort men jag tycker inte att det tar särskilt mycket från han. Det är mer av en mental fråga. Men man kan nog säga att man förväntade sig mer av hans karriär.

Lägg De Rossi i t.ex. ett Mourinho-styrt lag och det hade inte vart någon tvekan om att vi har att göra med en topp-3 spelare på sin position. Den passningsfoten och taktiska skickligheten ser man inte varje dag.

Jag håller med dig i allt du skriver.

Det är Balotellis arroganta stil och sätt att uttrycka sig på som gör att lagkamrater/media/supportrar till slut ledsnar och ryter ifrån alternativt ifrågasätter honom och hans potential. Som man bäddar får man ju som bekant ligga och han gör det inte lätt för sig.

I det avseendet håller jag med De Rossi i hans kritik och förstår den fullt ut. Sen kan man, som jag skrev tidigare, alltid diskutera huruvida han kunde ha skött det på ett snyggare sätt. Men jag tycker definitivt det överdrivs och det var bara en lättsam hint om att det fan inte duger att vara så usel på planen och samtidigt leka runt vid sidan om. Som ett jävla barn. På en helt annan nivå än De Rossi. En lägre nivå på alla sätt.
Citera
2014-06-27, 21:36
Medlem
qhz.s avatar
Måste bara tillägga att jag var skeptisk angående Balotellis medverkan i gli Azzurri redan i omgång 14 så jag är så jag är på intet sätt förvånad att diskussionen är uppe på tapeten.

(från 2013-12-01)

Citat:
Håller med. Förstår mig inte på Prandelli som envisas med att ta med honom i gli azzuri gång på gång. Ska ett sånt här spel belönas? Han utrattar absolut ingenting vettigt alls och söker frisparkar hela tiden istället för att stå upp och försöka skapa något konstruktivt.

(FB) Serie A - omgång 14

... Och det är precis så det har sett ut under VM också. Inte mycket konstruktivt.
Citera
2014-06-27, 21:43
Medlem
Stivalis avatar
Daniele De Rossi & Steven Gerrard är ju offer för en galen klubbfotboll där toppklubbar följs dagligen av folk som håller på dessa lag & där spelare hela tiden skickas runt mellan klubbar. Supportrarna utvecklar ett sorts personligt förhållande till dessa spelare som görs till ikoner på samma sätt som man avgudar rockstjärnor & dylikt.

Folk kräver att klubben ska värva massa dyra spelare men samtidigt vill man göra en extremt stor grej av identitet & lojalitet. Det är naturligtvis en ekvation som inte håller. Sen finns det några enstaka spelare som ändå passar in i supportrarnas idealbild: De Rossi & Gerrard. Som därmed upphöjs till skyar som de kanske egentligen själva inte är bekväma med.

Så kommer de till landslag för att representera stornationer vars storklubbar till stor del utgörs av spelare som nu är motståndare, dvs utlänningar. De har ganska kort tid på sig att spela ihop sig med lagkamraterna i landslaget. Ändå förväntas de vara stjärnorna. För alla känner ju till dom som de ikoner de är.

Så möter man lag som Costa Rica & Ecuador vars spelare ingen hört talas om för det stora fotbollsintresset kretsar mest kring sådana klubbar som Gerrard & De Rossi är ikoner för. Klart som fan att det rör sig om en överskattning. Inget ont egentligen om varken Gerrard eller De Rossi men det måste ju vara tydligt här att de får en roll de inte klarar av att riktigt fylla ut. Hela deras klubbkarriär med ikonstatus hamnar i deras bagage medan lirare från Costa Rica & Ecuador etc betraktas som bifigurer i sammanhanget.

Citat:
Det är Balotellis arroganta stil och sätt att uttrycka sig på som gör att lagkamrater/media/supportrar till slut ledsnar och ryter ifrån alternativt ifrågasätter honom och hans potential. Som man bäddar får man ju som bekant ligga och han gör det inte lätt för sig.

I det avseendet håller jag med De Rossi i hans kritik och förstår den fullt ut. Sen kan man, som jag skrev tidigare, alltid diskutera huruvida han kunde ha skött det på ett snyggare sätt. Men jag tycker definitivt det överdrivs och det var bara en lättsam hint om att det fan inte duger att vara så usel på planen och samtidigt leka runt vid sidan om. Som ett jävla barn. På en helt annan nivå än De Rossi. En lägre nivå på alla sätt.

Jovisst. I sak håller jag med både dig & De Rossi.

Men det är ju det här med att stöta sig med folk & skapa polemik som kan vara känsligt. Jag tycker allt som har med sociala medier att göra är fullkomligt hjärndött, men jag vill ändå inte provocera för mycket i tråden med min personliga agenda. Skulle kunna svinga vilt om att ni alla är hjärndöda som sitter med twitter & facebook & matchtrådar & skit, men om någon då nyss skrivit om något man läst på twitter så blir ju attacken ganska personlig istället för rent allmän. Här har ju Italien spelat bort sig & det blev rätt tydligt vem som fick skulden utåt.

Att han är en twittrande pajas visste vi ju sedan tidigare så tajmingen blev lite konstig att komma med det nu direkt efter fiaskot.
Citera
2014-06-27, 21:51
Medlem
Tror att jag har varit tämligen tydlig var jag står i debatten som nu pågår i tråden.

Jag väljer att upprepa mig:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Gamlingarna och Juventusryggraden Buffon, Pirlo och Barzagli var bland de främsta under VM. Bland de yngre som steg fram lyste Verratti och Darmian klarast. Medan Balotelli & Cassano vek ned sig. Och båda verkar ha det tunga gardet med Juventusgänget förstärkt med De Rossi mot sig.
...
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag har inte följt eftersnacket särskilt ingående, men jag uppfattar det som att De Rossi ger Buffon sitt stöd.
...

Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
...
Tydligen utmanade Balotelli dessutom Prandelli i pausen vilket fick framförallt Juventusgänget att tända till. Men Balotelli bad Prandelli om ursäkt på planet hem.

Samtidigt var De Rossi den bäst betalda spelaren i Serie A under den senaste säsongen, och lyckades väl inte riktigt leva upp till förväntningarna under VM. Dock ingen flopp som Balotelli och Cassano. Som alltså blev uttagna av Prandelli trots att han visste att det tunga gänget i gli Azzurri inte tyckte om dem. En chansning som inte höll och anledningen till att Prandelli inte kunde sitta kvar. Han hade tappat senatorernas förtroende.

Från den gamla tråden:

De tio högst betalda spelarna i Serie A:

Daniele De Rossi 6,5 milioni
Gonzalo Higuain 5,5 milioni
Diego Milito 5 milioni
Carlos Tevez 4,5 milioni
Esteban Cambiasso 4,5 milioni
Francesco Totti 4,5 milioni
Mario Gomez 4,2 milioni
Mario Balotelli 4 milioni
Gianluigi Buffon 4 milioni
Ricardo Kakā 4 milioni

(FB) Allt om Calcio!
Citera
2014-06-27, 22:04
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Men det är ju det här med att stöta sig med folk & skapa polemik som kan vara känsligt. Jag tycker allt som har med sociala medier att göra är fullkomligt hjärndött, men jag vill ändå inte provocera för mycket i tråden med min personliga agenda. Skulle kunna svinga vilt om att ni alla är hjärndöda som sitter med twitter & facebook & matchtrådar & skit, men om någon då nyss skrivit om något man läst på twitter så blir ju attacken ganska personlig istället för rent allmän. Här har ju Italien spelat bort sig & det blev rätt tydligt vem som fick skulden utåt.

Att han är en twittrande pajas visste vi ju sedan tidigare så tajmingen blev lite konstig att komma med det nu direkt efter fiaskot.

Fast slänger jag iväg en tweet så blir det på sin höjd en axelryckning från de närmast sörjande. Skriver Balotelli en tweet så gör han det och intresserar tusentals människor. Folk som bryr sig. Har åsikter. Vissa gillar det han skriver, andra tycker det är barnsligt och många kanske bara rycker på axlarna. Men jag anser att om man är en "fotbollsstjärna" så lär man ändå tänka på vad man skriver för någonting.

Folk greppar efter halmstrån och det vet Balotelli. Ändå skriver han hjärndöda saker och det slutar med att han gör sig själv till åtlöje och framför allt en måltavla för dom värsta kritikerna.

Sociala medier i allmänhet är oftast hjärndött. Men det är viktigt också (tycker jag) att ställa folk som skriver där i proportion till varandra.

Men nu glider vi kanske iväg ifrån huvuddiskussionen lite för mycket.
Citera
2014-06-27, 22:39
Medlem
Främst tre tränare som kämpar om att ta över efter Prandelli. Möjliga startelvor enligt la Gazzetta:

Spekulativt så in i helvete såklart!

Allegri

Mancini

Guidolin

Spalletti är med all sannolikhet för dyr.

Jag vill förtvivlat ha in Verratti i det framtida gli Azzurri.
Senast redigerad av Brille68 2014-06-27 kl. 22:54. Anledning: stavar som en full spagge...
Citera
2014-06-27, 23:02
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Men nu glider vi kanske iväg ifrån huvuddiskussionen lite för mycket.

Det blir ju tre diskussioner samtidigt här: 1.Balotellis del i fiaskot 2. Hjärndöda internet 3. De Rossis del i fiaskot

Jag håller med dig på de två första punkterna, men om Fabio Cannavaro fick bära hundhuvudet 2010 så tycker jag nog att en tung del ligger på De Rossi i år. Han är en ikon för er & jag tyckte själv att han skulle med till VM, men nu är det dags för andra. Det är faktiskt i gränslandet till flopp här & jag tror inte att hans status från Roma är positivt för landslaget. Jag hoppas verkligen att näste förbundskapten vågar ta ut fler spelare från provinslag samtidigt i startelvan.

Men vi konstaterar att Balotelli är en pajas som twitter-gänget med Patrick Ekwall i spetsen säkert tycker är jättekul.

Vi kan ju gå över till att snacka Luis Suarez istället. En spelartyp du ju gillar. En riktig gentleman. Oerhörd karaktär, briljans, elegans. En sådan spelare man nästan blir tårögd av. Innerst inne önskar vi ju att han spelat för Italien. Det är sällan man ser en spelare höja sitt lag på det sätt han gjort. Fullständigt fundamental. En storklubb som varit lite på dekis tog han till en helt ny nivå. Det är såklart en spelare som aldrig kommer glömmas bort. Hans namn kommer alltid leva i våra hjärtan även hos oss som håller på andra lag. Respekt verkligen för denne gentleman!

Här har ni lite klipp att njuta till. Fantastiskt. Luis Suarez!!!

(1.13 min)
http://www.youtube.com/watch?v=b-IAR_P7ZBQ

(8 min)
http://www.youtube.com/watch?v=Ea5yzfmiJGM

(6.39 min)
http://www.youtube.com/watch?v=UHYTTrLsWY0
Citera
2014-06-29, 01:06
Medlem
Stivalis avatar
Mauricio Pinilla - Plågad av en ribba resten av livet.
Citera
2014-06-29, 01:19
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Mauricio Pinilla - Plågad av en ribba resten av livet.
Ja stackars karl. Har hållt några extra tummar för Pinilla under VM, tråkigt att det tog ända med bedrövelse för honom.
Citera
2014-06-29, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Ja stackars karl. Har hållt några extra tummar för Pinilla under VM, tråkigt att det tog ända med bedrövelse för honom.
Pinilla var nära att avgöra mot Brasilien, men missade sedan sin straff och därmed är Chile ute. Tabarez Uruguay förlorade därefter mot Ibarbos Colombia. VM handlar nästan uteslutande om Cagliari. Såklart.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in