Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-09, 18:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Advokat Eriksson gjorde ett bra jobb tycker jag. Han gjorde det han skulle och tog fram några intressanta punkter, särskilt uppsåtet. Jag tycker även att han plockade bort några delar i bevisprövningen med. Ett skitbra upplägg med punktformen han körde, tydlig och klar.
Nu tror jag inte han kommer att kunna övertyga rätten om att det är dråp, men han kommer få bort livstiden till 14-18.

Det är möjligt att han gjorde ett bra jobb och det är ju hans jobb förvisso, men det är ändå i slutänden oerhört motbjudande att framställa en uppsåtlig mördare som söker upp en kärleksrival med mordvapnet i hand och som av allt att döma högst uppsåtligt slår ihjäl henne med grovt övervåld under en utdragen process varefter hon styckar kroppen och fraktar bort den, som på något sätt naiv, med nedsatt förmåga att inse vad hon håller på, med tveksamt uppsåt och handlande som en följd av stress.

Handlingen var som sagt alldeles för rationell och målinriktad för att det skulle ha ens en möjlighet att stämma. Om Jonna Henningsson eventuellt lider av någon sorts personlighetsstörning är det också i sammahanget väldigt betydelselöst. Beteendet är medvetet, övertänkt och hänsynslöst.
Citera
2014-12-09, 18:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska komma ihåg att målet döms efter den då gällande lagstiftningen, som är mindre generös med livstidsfall än den nuvarande, och att styckningen i sig inte är särdeles mycket till försvårande omständighet. Vidare är det nog besvärligt att betrakta JA:s lägenhet som något som ska betraktas som hem för LL. Isåfall bortfaller en tung försvårande omständighet. Utan den finns det inte en chans att det skulle kunna bli fråga om livstid, under den lagstiftning och praxis som det ska dömas under.

Varför kan det inte betraktas som liknande ett hem? Om mordoffer generellt slår upp sina bopålar någonstans, låt vara högst temporärt - låt oss säga som i ett hotellrum - borde man inte kunna räkna det som en personlig zon som skall vara fredad likt ett hem?
Citera
2014-12-09, 19:03
Medlem
Veckans brott med GW

tar upp detta fall ikväll 21.00 SVT1

Kanske ingen nyhet.
Citera
2014-12-09, 19:56
Medlem
Citat:
Själva styckningen är mycket riktigt inte så försvårande. Dock är planering mer svår att förklara bort, även om försvaret gjorde ett bra jobb. Tror inte heller det blir livstid, men jag delar inte din uppfattning att det inte skulle kunna dömas för det här.

Hade hon utfört mordet två veckor senare hade
möjligheten till livstid ökat väsentligt.
Citera
2014-12-09, 20:20
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hade hon utfört mordet två veckor senare hade
möjligheten till livstid ökat väsentligt.

för längre tid i planering ?
Citera
2014-12-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
för längre tid i planering ?

Hårdare bedömning från 1 juli.
Citera
2014-12-09, 21:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Livstid är helt klart möjligt att döma till här.
Tror hon ska tacka Eriksson för allt under livstid. Eriksson gjorde ett bra jobb och tog fram det som rätten ska tänka på nu.

Mentalt har JH bitar i sin personlighet som mer hör hemma hos en individ i mitten av tonåren än hos en 25-åring. Bör domstolen döma efter almanackan – eller efter JH,s faktiska status?

Nu menar jag inte att JH är varken ointelligent eller efterbliven utan att människor mognar på olika plan olika sent/tidigt.
Citera
2014-12-09, 21:42
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mentalt har JH bitar i sin personlighet som mer hör hemma hos en individ i mitten av tonåren än hos en 25-åring. Bör domstolen döma efter almanackan – eller efter JH,s faktiska status?

Nu menar jag inte att JH är varken ointelligent eller efterbliven utan att människor mognar på olika plan olika sent/tidigt.

Domstolen bör döma efter brottet som begåtts. Inget annat.Spelar väl ingen roll om JH har "bitar" av omogenhet? Hur tänker du nu?
Skall lagen ta hänsyn till mognadsgrad hos vuxna människor i mordfall?
Citera
2014-12-09, 21:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Domstolen bör döma efter brottet som begåtts. Inget annat.Spelar väl ingen roll om JH har "bitar" av omogenhet? Hur tänker du nu?

Om hon fysiskt varit under 20-år så hade ju straffet blivit lägre.

Jaa, så varför inte?
Citera
2014-12-09, 22:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför kan det inte betraktas som liknande ett hem? Om mordoffer generellt slår upp sina bopålar någonstans, låt vara högst temporärt - låt oss säga som i ett hotellrum - borde man inte kunna räkna det som en personlig zon som skall vara fredad likt ett hem?
Det skulle man mycket väl kunna göra, men resonemangen i de prejudikat där det fastslagits att det är en försvårande omständighet att bli utsatt för våldsbrott i sitt hem motiverar det med att det är en extra svår kränkning att bli angripen i sitt hem, inte att det skulle vara försvårande att bli angripen i hemmiljö i största allmänhet, och inte heller att bli angripen i den bostad där man har tillbringat den senaste natten. Om domstolen vill få JA:s lägenhet till att vara likställd med LL:s hem, tror jag nog att de inte kommer att nöja sig med att hon hade tillbragt natten där, utan då är frågan hurpass ofta hon brukade tillbringa natten där.
Citera
2014-12-09, 22:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Om inte annat, så kan det gå under den knäppskallerabatt på två år som kan utdelas i mordstraff när mördaren inte bedöms ha någon allvarlig psykisk störning i RPU:n men ändå fullt klart inte är normal.
Citera
2014-12-09, 22:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag vet inte om du var på plats, men så uppfattade jag inte det. Det var en del i pläderingen.
Att ett försvar tar upp omständigheter som inte åklg tar upp tycker jag inte är motbjudande. Det är Johans skyldighet

Det hindrar inte att resonemanget i sig är motbjudande. Att en skicklig advokat försöker sig på det har förstås att göra med hur det svenska systemet ser ut. Hade det funnits en jury hade det nog varit tveksamt om han vågat försöka att skylla på skoskav på det här sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in