Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-21, 19:27
  #7201
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Frågan om det ska bli mord eller vållande till annans död är intressant. Jag är inte jurist vilket alla jurister snabbt kommer upptäcka, men jag ger mig ändå på att försöka förklara. Bare with me:
Mord eller vållande till annans död avgörs inte av om en GM planerat att döda eller inte (vilket är en vanlig missuppfattning).
Utfallet avgörs av vilket uppsåt GM hade (eller alltså vad åklagaren lyckas bevisa att GM hade för uppsåt).
Uppsåt? - "Vilken avsikt GM hade med sina gärningar".
Uppsåt är det t.ex. om:
GM medvetet ville "ta offret av daga" (s.k. direkt uppsåt)
GM har en misstanke av vad följden kan vara av en gärning, men struntar i följden och gör det iaf (s.k. likgiltighetsuppsåt)
Är eventuell planering på förhand då oviktig? Nej då. Om åklagaren lyckas bevisa att GM t.o.m. planerat handlingen är det nära till hands att det handlar om direkt uppsåt. Men även om åklagaren inte bevisat att gärningen var planerad kan gärningen alltså ändå räknas som uppsåtlig. Både direkt uppsåt och likgiltighetsuppsåt kan man ju tänka sig.
Om något uppsåt till mord inte går att bevisa kan GM ändå dömas -- om GM anses varit oaktsam-- fast då för "vållande till annans död".
En annan vanlig sak som blandas ihop är skillnaden på mord och dråp. Inte heller där handlar de om planering eller ens om uppsåt. Kort sagt: dråp är mord men med förmildrande omständigheter.

Kan du då beskriva skillnaden mellan dråp och mord, tack. Anser du att detta är dråp och inte mord? På vilket vis är detta dråp? Därför att Jonna drabbades av panik? Förklara tack.
Citera
2014-11-21, 19:29
  #7202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Isåfall blir LL lika mycket ''stalker'' eftersom båda två har haft liknande beteenden i sina relationer gentemot JA. Missfallet skedde nån/några veckor innan. Sedan i april i år har det mer eller mindre varit så att JA ena dagen varit med JH och lovat henne allt, nästa med LL och lovat henne allt. Men det var redan i vintras som karusellen började snurra.

''stalkers'' brukar heller inte själva ta initiativ att avbryta relationer, något JH varit den som gjort i samtliga av hennes som beskrivs. Både den med JN och den med JA (då dom bröt första gången före jul)

Tanken att ''ta bort sig själv'' har även den existerat i hela den här soppan.


Man kan utvecklas till en stalker och behöver inte ha varit det hela livet, dvs hon kanske inte var stalker tidigare utan det har utvecklats med tiden? Jonathan vittnar ju om att redan under deras tid så kunde hon ringa och komma med hot om att skada sig själv osv för att han skulle åka dit där hon befann sig osv...

Jag tolkar det som att förhållandet innan JN (Tim eller Ted) tog slut för att Jonna flyttade till sin ena förälder och hon var väldigt ledsen osv så riktigt att hon gjorde slut där och sen gick vidare gjorde hon ej. Hon gjorde slut med Jonathan efter att han under en längre tid försökt ta sig ut förhållandet och enda anledningen att hon gjorde slut var väl att hon träffat Jonas?


Jonas är ju hennes livs kärlek (hittills) ...
Citera
2014-11-21, 19:30
  #7203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macranna
Efter att ha läst nästan hela fup slås jag av hur otroligt jobbig Jonna verkade vara. Hon vägrade att ge sig och verkar ha varit otroligt påträngande. Hennes bekantskapskrets verkar endast ha bestått av relativt nya bekantskaper. Frågan är ju om äldre bekantskaper till slut tröttnade på henne eller vad?Man kan ju undra hur hennes vänner reagerade på det här. Är det ngn vän/bekant till JOnna som gjort sig synlig i tråden? Tycker faktiskt synd om systern, vilket helvete hon måste gå igenom ..inget man önskar sin värste fiende ens..

Och precis som någon skrev tidigare är det nästan synd (menar förstås inte detta bokstavligen)att det inte var JA som avslutade sina dagar i blå ikeakassar. Han verkar vara en otroligt vek och mesig typ som inte riktigt vågat säga ifrån. Med en person som Jonna måste man nog vara väldigt övertydlig för att hon ska förstå. Istället fortsatte han dalta med båda två nära inpå slutet...Så sjukt tragiskt.

Vek typ? Nä, inte det minsta snarare en som helt skiter i känslor och sådana saker så länge han får sina behov tillfredsställda. Ungefär samma sak hans vänner vittnar om när han beskrivs som person. Och alla hennes ''bekantskaper'' vittnar om en helt annan människa, det är enbart i relationerna med JN och JH dessa sidor visat sig. Hade JH lämnat så hade han ersatt henne med en ny person för ny triangel inom kort.
Citera
2014-11-21, 19:31
  #7204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macranna
Efter att ha läst nästan hela fup slås jag av hur otroligt jobbig Jonna verkade vara. Hon vägrade att ge sig och verkar ha varit otroligt påträngande. Hennes bekantskapskrets verkar endast ha bestått av relativt nya bekantskaper. Frågan är ju om äldre bekantskaper till slut tröttnade på henne eller vad?Man kan ju undra hur hennes vänner reagerade på det här. Är det ngn vän/bekant till JOnna som gjort sig synlig i tråden? Tycker faktiskt synd om systern, vilket helvete hon måste gå igenom ..inget man önskar sin värste fiende ens..

Och precis som någon skrev tidigare är det nästan synd (menar förstås inte detta bokstavligen)att det inte var JA som avslutade sina dagar i blå ikeakassar. Han verkar vara en otroligt vek och mesig typ som inte riktigt vågat säga ifrån. Med en person som Jonna måste man nog vara väldigt övertydlig för att hon ska förstå. Istället fortsatte han dalta med båda två nära inpå slutet...Så sjukt tragiskt.


Samma sak upplever jag, Jonna har varit van vid att få sin vilja igenom och med henne måste man sannolikt vara väldigt tydlig och bestämd, ett nej är ett nej.

Jonas finner jag knappt ord för, en sån vekling. Läste att Jonna stått i hans hall och inte velat låta honom lämna lägenheten, då hade han istället hoppat ut genom balkongen (på 1:a våningen) istället för som de flesta normala och lyft ut henne ur lägenheten.
Citera
2014-11-21, 19:34
  #7205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Vek typ? Nä, inte det minsta snarare en som helt skiter i känslor och sådana saker så länge han får sina behov tillfredsställda. Ungefär samma sak hans vänner vittnar om när han beskrivs som person. Och alla hennes ''bekantskaper'' vittnar om en helt annan människa, det är enbart i relationerna med JN och JH dessa sidor visat sig. Hade JH lämnat så hade han ersatt henne med en ny person för ny triangel inom kort.


Ja men han är vek på så sätt att han tex inte vågar säga ifrån ordentligt, Jonna dök upp i hans hall och vägrade låta honom lämna lägenheten, då hoppade han ut från balkongen istället för att säga till på skarpen och eventuellt bära ut henne därifrån. Vill han vara ensam och inte ha henne där så måste han säga ifrån, han är otroligt vek på så sätt.

Sen att han lekt med båda tjejernas känslor och själv känt sig eftertraktad har han säkert gillat..

Snubben borde vara fantastisk i sängen som har fått två tjejer (varav jag tycker Lovisa var väldigt vacker) att tråna och bråka om honom.
Citera
2014-11-21, 19:40
  #7206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Man kan utvecklas till en stalker och behöver inte ha varit det hela livet, dvs hon kanske inte var stalker tidigare utan det har utvecklats med tiden? Jonathan vittnar ju om att redan under deras tid så kunde hon ringa och komma med hot om att skada sig själv osv för att han skulle åka dit där hon befann sig osv...

Jag tolkar det som att förhållandet innan JN (Tim eller Ted) tog slut för att Jonna flyttade till sin ena förälder och hon var väldigt ledsen osv så riktigt att hon gjorde slut där och sen gick vidare gjorde hon ej. Hon gjorde slut med Jonathan efter att han under en längre tid försökt ta sig ut förhållandet och enda anledningen att hon gjorde slut var väl att hon träffat Jonas?


Jonas är ju hennes livs kärlek (hittills) ...

Hon bröt med Jonas också i fyra månader drygt på eget bevåg. Sluta se till personerna, och försök istället se till vad dessa kan ha tänkas symbolisera för ''verktyg'' i JH's liv. För detta är ett förlopp som nådde sin spets iom dessa månader men tog sin början flera år tidigare.

JN verkar inte vara världens mest kärleksfulla och förstående individ heller, snarare ganska avstängd och socialt introvert (JA samma sak fast mer egocentrisk)

Och nej JN och JH hade tagit beslutet att avsluta sin relation redan innan JA och JN träffades. Uppenbarligen kan det heller inte förefallit varit så komplicerat och krångligt för JN eftersom han bodde kvar i huset långt efter det tagit slut trots att dom redan direkt när dom bestämde sig för att avsluta relationen hade sagt att det var JH som skulle bo kvar och JN flytta till en lägenhet.
Citera
2014-11-21, 19:40
  #7207
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Isåfall blir LL lika mycket ''stalker'' eftersom båda två har haft liknande beteenden i sina relationer gentemot JA. Missfallet skedde nån/några veckor innan. Sedan i april i år har det mer eller mindre varit så att JA ena dagen varit med JH och lovat henne allt, nästa med LL och lovat henne allt. Men det var redan i vintras som karusellen började snurra.

''stalkers'' brukar heller inte själva ta initiativ att avbryta relationer, något JH varit den som gjort i samtliga av hennes som beskrivs. Både den med JN och den med JA (då dom bröt första gången före jul)

Tanken att ''ta bort sig själv'' har även den existerat i hela den här soppan.

Hade hon alltså varit gravid en gång innan? - " Sen ångrar jag att jag ljög om första aborten" , eller menas det att hon ljög om att hon hade gjort abort?

Jag syftar på att hon utvecklats till stalker, eller rättare , utvecklat en besatthet med så starka inre konflikter att det ledde henne till att döda, i just denna relation och mix.
Citera
2014-11-21, 19:48
  #7208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag håller med men samtidigt är vissa saker så dumma att man undrar om det verkligen var planerat ändå. Så som att hon berättar till grannen att de bråkat är en sak. Hon försöker inte dölja att hon är där men det är klart, det är lätt för mig att vara efterklok. Hon gör inte sig av med sågen är en annan grej jag reagerade över. Jag tror hon åkt dit med en sak i huvudet och det är att hennes rival skall dö. Sen är resten nog inte planerat alls eller också väldigt dåligt planerat då hon ju faktiskt sökt på en del suspekta grejer. Att hon ringer och försöker köra en urusel lögn till polisen inledningsvis. Känns lite som hon ville berätta och bli av med pressen men av självbevarelsedrift ljög på så länge det gick.

Riktigt obehaglig tjej som nog mått dåligt länge. Att kärlek kan få vissa människor att göra så här sjuka grejer. Sinnes! Har hon tänkt " - Kan inte jag få honom skall inte hon få honom!"? Eller har hon trott att hon skall komma undan med det? Då borde hon ju kunnat planera det något bättre.


Jonna verkar ha impulskontrollproblem. Både de SMS hon sänt, brev och facebookmeddelanden är så gränslöst pinsamma för en "normalstörd" att man må ha skrivit dem för att "skriva av sig", men sedan trycker man i så fall på delete eller slänger skiten. Man terroriserar inte sin omgivning med denna typ av beteenden, att ändå göra det tyder på enorma impulskontrollproblem och det var väl också det som hände vid mötet med Lovisa....Jag tror Jonna hade fantiserat om att döda och tänkt att det skulle stanna vid en fantasi, men sedan när verkligheten kom ikapp henne och det inte bara gick att prata med Lovisa, provocerades hon av henne och kunde inte behärska sig, utan drömlikt och på autopilot övergick fantasin till verklighet,
Citera
2014-11-21, 19:49
  #7209
Medlem
Gu3ros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Detta låter i mina ögon som det scenariot som låter närmast sanningen.

Det mesta som sker efter det första tumultet ute i trapphuset och sen fram till att hon dör verkar bara vara totalt kaos, inte alls planerat eller vad hon räknat med. Så som jag läser det så slår paniken till direkt efter första slaget, när Lovisa inte faller ihop som planerat.. "jag ville bara hon skulle vara tyst." Eller liknande säger hon ju i förhör. Då är det redan försent att ändra sig.

Resten går på någon sorts autopilot. Som att, har jag väl börjat får jag se igenom det till slutet.

Jag ser inte en kallblodig mördare som utstuderat och planerat det som nån dexter-kopia. Det känns mer som en människa som mår sämre och sämre, blir mer och mer desperat, som tillslut når nåt slags vägskäl och ger upp.

Med det sagt vill jag även säga att jag inte försvarar hennes agerande på något vis, även om det kanske låter så. Jag tycker det är förjävligt det som hände. Tragedi utan dess like.


Så att hon har liksom liksom liksom hahaha, liksom googlat hur man dödar någon fortast och hur går man tillväga osv osv det är inte planerat alls nej nej, googlat sprutan tagit med och injicerat i Lovisas kropp, nej nej inte kallblodigt eller planerat ( " jag håller med dig " ) inte....
Citera
2014-11-21, 19:49
  #7210
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Frågan om det ska bli mord eller vållande till annans död är intressant. Jag är inte jurist vilket alla jurister snabbt kommer upptäcka, men jag ger mig ändå på att försöka förklara. Bare with me:
bla bla....
Är eventuell planering på förhand då oviktig? Nej då. Om åklagaren lyckas bevisa att GM t.o.m. planerat handlingen är det nära till hands att det handlar om direkt uppsåt. Men även om åklagaren inte bevisat att gärningen var planerad kan gärningen alltså ändå räknas som uppsåtlig. Både direkt uppsåt och likgiltighetsuppsåt kan man ju tänka sig.

Om något uppsåt till mord inte går att bevisa kan GM ändå dömas -- om GM anses varit oaktsam-- fast då för "vållande till annans död".

En annan vanlig sak som blandas ihop är skillnaden på mord och dråp. Inte heller där handlar de om planering eller ens om uppsåt. Kort sagt: dråp är mord men med förmildrande omständigheter.

Det är väl klart att det är uppsåt om man först slår på någon med en hammare, sticker en spruta med alkohol i nacken på personen och sedan hugger med en kniv och till slut sågar personen i bitar. Man kan ju inte tro att personen inte ska dö av det! Tydligt uppsåt, dvs Jonna ville att Lovisa skulle dö. Resultatet är att Lovisa dog. Ville Jonna att Lovisa skulle dö - svar ja! Alltså Jonna var inte likgiltig när hon högg och sågade. Hon visste att Lovisa skulle dö.
Citera
2014-11-21, 19:50
  #7211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Hade hon alltså varit gravid en gång innan? - " Sen ångrar jag att jag ljög om första aborten" , eller menas det att hon ljög om att hon hade gjort abort?

Jag syftar på att hon utvecklats till stalker, eller rättare , utvecklat en besatthet med så starka inre konflikter att det ledde henne till att döda, i just denna relation och mix.


Har du kommit till sidan där man får se ett stygn i sidan på Jonna? Jag uppfattade det som att hon skurit sig själv och sen använt bedövningssalva och sytt igen såret på egen hand.

Inte riktigt friskt nej!
Citera
2014-11-21, 19:51
  #7212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Samma sak upplever jag, Jonna har varit van vid att få sin vilja igenom och med henne måste man sannolikt vara väldigt tydlig och bestämd, ett nej är ett nej.

Jonas finner jag knappt ord för, en sån vekling. Läste att Jonna stått i hans hall och inte velat låta honom lämna lägenheten, då hade han istället hoppat ut genom balkongen (på 1:a våningen) istället för som de flesta normala och lyft ut henne ur lägenheten.

Det är ju sällan folk är som Jonna beskrivits (enormt timid) för att plötsligt bli värsta styckmördaren. Det normala är att gränserna för våld förflyttas stegvis och oftast förekommer våld inom hemmets väggar. Jag tror det är möjligt att Jonna kan ha använt sig av våld i sina relationer också. Att gå förbi henne hade kanske resulterat i en rak höger, klart man hellre hoppar ifrån balkongen i det läget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback