2014-12-09, 16:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En sak som jag inte tror har framkommit förut i tråden innan är vad polisen sa till systern då hon anmälde honom som försvann. Enligt henne själv var det den här ordalydelsen: "Du kan bara glömma honom. Glöm honom. Du kommer aldrig mera att få se honom."
Du har nämnt det bl.a. här:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Mötet nämns även här.

Gay anmäldes av systern den 18 juli 1968. (Hon hade ju två dagar innan träffat en person som trott sig ha träffat Gay i Göteborg nyligen. Sannolikt hade han förväxlat namn.)
Citat:
När det gäller Jan Olof Dahlsjö finns det mindre uppgifter om. Han kom i a f att efterlysas av polisen själva för utrönande av vistelseort i PU nr. 227A 1967.
Janne anmäldes av sin mamma den 31 mars 1966. (Hon angav då att han varit försvunnen sedan den 28 juli 1965.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-12-09 kl. 16:46.
Citera
2014-12-09, 16:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay blev anmäld som saknad den 18 juli 1968.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Du har nämnt det bl.a. här:

Mötet nämns även här.

Gay anmäldes av systern den 18 juli 1968. (Hon hade ju två dagar innan träffat en person som trott sig ha träffat Gay i Göteborg nyligen. Sannolikt hade han förväxlat namn.)

Janne anmäldes av sin mamma den 31 mars 1966. (Hon angav då att han varit försvunnen sedan den 28 juli 1965.)

Bra. Då vet vi att detta har blivit omnämnt förut. Det spelar ju ingen roll om det blir omnämnt ytterligare en gång. I vilket fall som helst så var det ett märkligt uttalande från polisens sida som hon inte fick någon förklaring till.

Jag trodde nästan att datumet var den 18 juli 1968 men var inte helt säker p. g. a. den något otydliga sista siffran.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-09 kl. 16:58.
Citera
2014-12-30, 12:04
Medlem
Stakbrötes avatar
Nån som vet hur länge det gick att skaffa en så kallad Amerikaväst/Vita papper/Vit väst i Danmark?
Lyssnade på detta och tänkte på Dahlsjö-fallet

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/479556?programid=2068
Citera
2014-12-31, 15:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gott Nytt år 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Nån som vet hur länge det gick att skaffa en så kallad Amerikaväst/Vita papper/Vit väst i Danmark?
Lyssnade på detta och tänkte på Dahlsjö-fallet

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/479556?programid=2068

Har läst en hel del om dessa s.k. "danska västar"/"amerikavästar". En del som t. ex. reste med Titanic 1912 hade just införskaffat sig en sådan "väst".

En sådan "väst" fanns ju inte att tillgå i Köpenhamn 1965 eller åren därefter. Den riktigt stora invandringen till landet "over there" hade då upphört för länge sedan.

Naturligtvis fanns det mycket goda möjligheter att skaffa sig falska körkort, pass, sjömansbok m.m. i Nordens största stad under 1960-talet. Med stor sannolikhet större möjligheter och snabbare att erhålla falska handlingar i Köpenhamn än i Göteborg. Fast att kunna erhålla en ny svensk identitet, så måste nog denna ha skaffats i hemlandet.

Om någon eller några av de försvunna åkte till Köpenhamn eller inte efter den 29/7-65 för att skaffa sig falska handlingar är helt omöjligt att uttala sig om. Personligen tror jag mera på Antwerpen. Åtminstone gällande sjömansbok.

Hur, vad och när som åtminstone två av personerna i det som kom att kallas för "Dahlsjö-gänget" gjorde vet vi inte?

Får tillönska alla skribenter i tråden ett riktigt Gott Nytt År 2015.
Citera
2015-01-10, 16:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dokumentären Året var 1965.

Denna dokumentär tar upp just året 1965. Det går här att få en god inblick av den tid då dessa tre personer levde och verkade för de som inte själva var med. Naturligtvis omnämns varken massförsvinnandet, "Hymmes" försvinnande eller Grodmansrånet. Verkligen synd att inte datumet den 29 juli togs upp i programmet.

Man kan också säga att just 1965 var en brytpunkt, vilket också förut har omnämnts i tråden. Det gamla Sverige är på väg att försvinna för att ge plats åt det nya - både på gott och ont.

Som tur är så ligger dokumentären kvar ända till den 5 april.

http://www.svtplay.se/video/2579405/aret-var-1965
Citera
2015-01-16, 10:48
Bannlyst
Citat:
Denna dokumentär tar upp just året 1965. Det går här att få en god inblick av den tid då dessa tre personer levde och verkade för de som inte själva var med. Naturligtvis omnämns varken massförsvinnandet, "Hymmes" försvinnande eller Grodmansrånet. Verkligen synd att inte datumet den 29 juli togs upp i programmet.

Man kan också säga att just 1965 var en brytpunkt, vilket också förut har omnämnts i tråden. Det gamla Sverige är på väg att försvinna för att ge plats åt det nya - både på gott och ont.

Som tur är så ligger dokumentären kvar ända till den 5 april.

http://www.svtplay.se/video/2579405/aret-var-1965

Hej! alla som enggerat sig i detta fall, jag var med från början. När Skaraborg tog upp detta "mystiska försvinnande.
Jag o några till forskade i ett par områden o saker, vi visste om, sedan stannade vi av. Det vart för mkt spekulationer o enligt oss for saker åt fel håll, Har inte läst tråden på mkt länge, har grävt där vi visste var o hur det gått till, en ny bekantskap dök upp o frågade mig om jag var, ett gamalt nick o var med från början o hade info om "vad som hände"
jag svarade då honom, att vi var i sluttampen, och kommer att berätta hela saken, men var, var vi inte säkra på. Nu har vi nog den lösningen på var historien skall skrivas ner, det har tagit tid.

Men den kommer i sin helhet att skrivas ner ordentligt. Vissa saker går inte att skriva ner, men det förändrar inte historian på något sätt,

Det är en komplicerat o svår sak. hela fallet. Många har varit inne på rätt spår av det lilla vi läst i tråden, Det är en del kontakter som måste skrivas ner till vissa närstående, men ej mkt kvar.

Därför kan vi nu säga hur o orsaken till "varför" tid har tagits, o orsaker m.m. Men det kommer snart, när alla kontakter är klara.

Det har varit mkt att göra o bena ut. men skam den som ger sig.

Tackar skaraborg o dom som skrivit o engagerat sig i detta historiska försvinnande.

Vi kommer försöka skriva ner allt som rör detta, utan att några ? kommer att uppstå.

även detta fall har ett slut, O är ganska enkelt om man förstår sista versen i detta o vet vad det handlar om, för dom som varit med o kan en del om detta fall.

Skriver detta kort nu, är det några frågor innan vi skriver ner detta, ställ dom gärna, vi har inte
100 procent i allt, men väl 90 procent o det räcker gott o väl, men vi vill ha 100 och det finns 10 procent i trådens skribenter, Så blir allt 100.

Tack alla som deltagit o gett en del puzzelbitar, som vi saknade, det kommer att framkomma.

Tack för ordet, o tack skaraborg som tog upp detta, Det har inte varit lätt, lindrigt sagt. sen får alla debbattera o dissutera, varför?

Hörs.
Citera
2015-01-17, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Då hoppas vi på "slutklämmen"!

Citat:
Ursprungligen postat av deffad100
Hej! alla som enggerat sig i detta fall, jag var med från början. När Skaraborg tog upp detta "mystiska försvinnande.
Jag o några till forskade i ett par områden o saker, vi visste om, sedan stannade vi av. Det vart för mkt spekulationer o enligt oss for saker åt fel håll, Har inte läst tråden på mkt länge, har grävt där vi visste var o hur det gått till, en ny bekantskap dök upp o frågade mig om jag var, ett gamalt nick o var med från början o hade info om "vad som hände"
jag svarade då honom, att vi var i sluttampen, och kommer att berätta hela saken, men var, var vi inte säkra på. Nu har vi nog den lösningen på var historien skall skrivas ner, det har tagit tid.

Men den kommer i sin helhet att skrivas ner ordentligt. Vissa saker går inte att skriva ner, men det förändrar inte historian på något sätt,

Det är en komplicerat o svår sak. hela fallet. Många har varit inne på rätt spår av det lilla vi läst i tråden, Det är en del kontakter som måste skrivas ner till vissa närstående, men ej mkt kvar.

Därför kan vi nu säga hur o orsaken till "varför" tid har tagits, o orsaker m.m. Men det kommer snart, när alla kontakter är klara.

Det har varit mkt att göra o bena ut. men skam den som ger sig.

Tackar skaraborg o dom som skrivit o engagerat sig i detta historiska försvinnande.

Vi kommer försöka skriva ner allt som rör detta, utan att några ? kommer att uppstå.

även detta fall har ett slut, O är ganska enkelt om man förstår sista versen i detta o vet vad det handlar om, för dom som varit med o kan en del om detta fall.

Skriver detta kort nu, är det några frågor innan vi skriver ner detta, ställ dom gärna, vi har inte
100 procent i allt, men väl 90 procent o det räcker gott o väl, men vi vill ha 100 och det finns 10 procent i trådens skribenter, Så blir allt 100.

Tack alla som deltagit o gett en del puzzelbitar, som vi saknade, det kommer att framkomma.

Tack för ordet, o tack skaraborg som tog upp detta, Det har inte varit lätt, lindrigt sagt. sen får alla debbattera o dissutera, varför?

Hörs.

Tack för ditt inlägg i tråden deffad100!

Att inte allt går att skriva ut förstår jag så väl. Som förut har omnämnts vid ett flertal tillfällen, så har inte all information som har inhämtats under närmare sex års tid lagts ut. Långt därifrån. Vissa saker går, som du helt riktigt påpekade, inte att skrivas ut.

I ett sådant här komplicerat, gammalt och svårutrett fall, så är det ändå en hel del som har benats ut men fortfarande återstår en hel del som behöver benas ut. Vilket jag nu hoppas kommer att bli gjort.

Under dessa snart sex år som har gått sedan trådstarten, har en otroligt massa information tagits fram av ett antal personer. Inte bara tid har det tagit för att få fram det vi har fått fram. Även pengar har det kostat, men det är det värt med tanke på Sveriges enda olösta massförsvinnande.

Då är det bara att hoppas på att "slutklämmen" kommer att komma snart!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-17 kl. 16:35.
Citera
2015-01-18, 20:08
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg i tråden deffad100!

Att inte allt går att skriva ut förstår jag så väl. Som förut har omnämnts vid ett flertal tillfällen, så har inte all information som har inhämtats under närmare sex års tid lagts ut. Långt därifrån. Vissa saker går, som du helt riktigt påpekade, inte att skrivas ut.

I ett sådant här komplicerat, gammalt och svårutrett fall, så är det ändå en hel del som har benats ut men fortfarande återstår en hel del som behöver benas ut. Vilket jag nu hoppas kommer att bli gjort.

Under dessa snart sex år som har gått sedan trådstarten, har en otroligt massa information tagits fram av ett antal personer. Inte bara tid har det tagit för att få fram det vi har fått fram. Även pengar har det kostat, men det är det värt med tanke på Sveriges enda olösta massförsvinnande.

Då är det bara att hoppas på att "slutklämmen" kommer att komma snart!

Det var ett tag sedan jag läste i tråden, följde den slaviskt ett tag då fallet är oerhört spännande! Det blir inte mindre spännande av att läsa de två senaste inläggen..

Får hoppas att "deffad100" lägger ut info här på FB om var det går att läsa historien som utlovas!

Skulle vilja fråga dig, "skaraborg2", om du, när du skriver "vissa saker går inte att skrivas ut", menar av omtanke gentemot de anhöriga, de unga männen som försvann eller rikets säkerhet?

Tror du att det någon gång i framtiden "går att skriva ut"?
Citera
2015-01-18, 20:28
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deffad100

Mycket intressant. Två frågor: Betyder detta att det ska bli en bok?
Bakgrunden till bilresan är ju givetvis intressant, men det är ju försvinnandet det handlar om. Kan du/ni bevisa att ni vet upplösningen?
Citera
2015-01-18, 21:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas på att få bekräftat på vad som hände den 29 juli 1965.

[quote=allegrageller|51934217]Det var ett tag sedan jag läste i tråden, följde den slaviskt ett tag då fallet är oerhört spännande! Det blir inte mindre spännande av att läsa de två senaste inläggen..

Får hoppas att "deffad100" lägger ut info här på FB om var det går att läsa historien som utlovas!

Skulle vilja fråga dig, "skaraborg2", om du, när du skriver "vissa saker går inte att skrivas ut", menar av omtanke gentemot de anhöriga, de unga männen som försvann eller rikets säkerhet?

Tror du att det någon gång i framtiden "går att skriva ut"?[/QUOTE]

Ja, vi får hoppas att detta kommer att ske - vare sig det blir i tråden eller någon annanstans.

Det beror på ett flertal olika orsaker. Som jag förut har skrivit så är detta ett komplicerat, gammalt och svårutrett fall.

Rikets säkerhet? Det har jag mycket svårt att tänka mig. Fast det kan ev. förstås bero på vad man lägger in för betydelse i orden "rikets säkerhet"?

Det beror på en del olika saker - bl. a. vad som i s f kommer att läggas ut från deffad100 sida?

Jag, och ingen av oss andra som har fått fram all information, vet alltså vad det var som hände den 29 juli 1965! Flera personer, däribland mig själv, har den uppfattningen att deras (och bilens) försvinnande kan mycket väl ha haft kopplingar till det misslyckade bankrånet i Gamlestaden. Alltså misslyckat utifrån "Grodmansligans" synvinkel!

De tre försvunna var alla småkriminella och intresserade av pengar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-18 kl. 21:29.
Citera
2015-01-18, 22:43
Medlem
Skaraborg2 det här är onekligen i mina ögon den intressantaste tråden på Flashback. Jag följde den länge men blev frustrerad över hur du ständigt antydde att du viste saker men inte kunde skriva ut det. Har du någongång skrivit i klartext i den här tråden vad du tror skedde dagen då de försvann, om inte varför då?

Jag kan bara se en anledning till varför man inte skulle vilja skriva om vad som skedde här i tråden. Det är att någon än idag skulle vara i livsfara alternativt få sitt liv förstört om sanningen kom fram. Om det är så varför inte säga det?
Citera
2015-01-19, 12:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunna bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Mycket intressant. Två frågor: Betyder detta att det ska bli en bok?
Bakgrunden till bilresan är ju givetvis intressant, men det är ju försvinnandet det handlar om. Kan du/ni bevisa att ni vet upplösningen?

Om detta skulle leda till ytterligare en bok om fallet vet jag inte? I s f skulle då detta kunna bli en tredje bok som kommer att skrivas om det märkliga försvinnandet 1965?

På något sätt är också bilen av intresse. Efter detta datum så har även O18920 gått upp i rök. Man kan gissa på att den kan ha känts "het"? Frågan man måste ställa sig är: Var fanns bilen den 29 juli? Inte katten gjordes det en resa med den ner till Åsa för att bada och campa en dag som denna.

Kanske stod O18920 parkerad någonstans längs Säveåns stränder?

Om deffad100 och hans kamrater kan bevisa detta har jag naturligtvis heller inte en aning om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in