2014-12-05, 22:58
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du verkar säker.
Har du någon hänvisning till ditt påstående?
Hur skulle det gå till? Du får pröva med en kompis som kör om dig, och se själv.
Citera
2014-12-05, 23:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du har nog missuppfattat............

Ingen, vad jag har sett, har påstått att ljustutan ERSÄTTER blinkers.......Man gör bara säkert att framförvarande också blir medveten om att en omkörning är på gång.

Jag använder inte ljustuta vid alla tillfällen jag gör en omkörning men relativt ofta, allt för att undvika situationer.

När jag snabbt läser igenom tråden hittar jag ingenting som tyder på någon missuppfattning. Jag beskriver en specifik situation. Det började med en inlägg där en person påstod att trafikskolorna lär ut att man ska blinka med helljusen, inte ett ord om blinkers däri. Om du och jag diskuterar parallellt missuppfattar du mig, i så fall, lika mycket som jag missuppfattar dig.

Min utgångspunkt är blinkers i första hand eftersom det syns både för en uppmärksam förare framför och bakom.
Citera
2014-12-05, 23:42
Medlem
FarbrorKruts avatar
Intressant diskussion ni har om helljus vid omkörning, personligen har jag aldrig hört att det ska vara till någon fördel. Jag lånade faktiskt en körskolebok precis och kikade lite snabbt, där står det ingenting om detta. Jag sökte också lite snabbt på nätet efter någon källa, men där fanns inte mycket av värde. Ni som påstår att helljus vid omkörning skulle vara en fördel, vill någon av er vara så snäll och basera ert påstående på en källa? (Med helljus syftar jag givetvis på "helljusblink"/"ljustutan").

Personligen tolkar jag att blinka med helljuset som ett aggressivt beteende, ett snällare sätt att varna eller påkalla uppmärksamhet än att tuta. Att det skulle behövas eller hjälpa vid omkörning har jag aldrig hört talas om. Skulle det uppstå problem vid en omkörning så finns det en tuta att trycka på
Citera
2014-12-05, 23:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Pajas
Bra argument. Det förklarar allt.
Citera
2014-12-06, 10:28
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Intressant diskussion ni har om helljus vid omkörning, personligen har jag aldrig hört att det ska vara till någon fördel. Jag lånade faktiskt en körskolebok precis och kikade lite snabbt, där står det ingenting om detta. Jag sökte också lite snabbt på nätet efter någon källa, men där fanns inte mycket av värde. Ni som påstår att helljus vid omkörning skulle vara en fördel, vill någon av er vara så snäll och basera ert påstående på en källa? (Med helljus syftar jag givetvis på "helljusblink"/"ljustutan").

Personligen tolkar jag att blinka med helljuset som ett aggressivt beteende, ett snällare sätt att varna eller påkalla uppmärksamhet än att tuta. Att det skulle behövas eller hjälpa vid omkörning har jag aldrig hört talas om. Skulle det uppstå problem vid en omkörning så finns det en tuta att trycka på

Min lärare uppmanade oss elever att blinka med helljus innan en omkörning för att uppmärksamma.
Själv har jag inte brukat det en ända gång. Har dock hänt en del ggr (ytterst sällan som tur var och endast på 2-1 vägar) att fordonet framför har sneglat över till innerfältet och då har jag tagit till tutan
Citera
2014-12-06, 11:25
Medlem
Beerzuuls avatar
Råkade ut för en gubbjävel häromdagen som kunde kostat många människoliv med lite otur. Körde firmabilen och då försöker jag alltid köra lagligt då reklamen syns väldigt bra. Var på väg från en stad till en annan och när man ska ut ur stan man lämnar är det 50 en bit efter att staden tagit slut. Höll 50 och sedan blir det 70 och tvåfiligt, gubben lägger sig direkt i vänsterfil och jag gasar upp till 70. Märker att gubben knappt kommer kom och för att inte krocka måste jag när vägen blir enfilig och 90 tvärnita för att gubben ska komma förbi. Så där ligger vi på 90-väg i 70 km/h och då hade alltså gubben så bråttom tidigare att han låg någon enstaka meter bakom mig. Kör en bit och jag kommer inte om, men märker att gubben saktar ner så på en väg med mycket krön och kurvor ligger vi i 60 och jag märker hur bilar bakom mig får tvärnita för att inte köra in i framförvarande.

Att det rör sig om en riktig "stjärna" i bilen framför råder det ju ingen tvekan om, men sen kommer det en fartkamera och då sänker gubbjäveln hastigheten till 40 km/h. På 90-väg, i fullt dagsljus och med fem plusgrader. Tutade ilsket och då gasade han upp till 60 igen. Kom till slut om, men då försökte han först blockera min omkörning och när jag var förbi både tutade han och blinkade värre än en nattklubb på Ibiza. Ålder på herren? Någonstans runt 80 och givetvis med gubbkeps.
Citera
2014-12-06, 12:11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Min lärare uppmanade oss elever att blinka med helljus innan en omkörning för att uppmärksamma.
Själv har jag inte brukat det en ända gång. Har dock hänt en del ggr (ytterst sällan som tur var och endast på 2-1 vägar) att fordonet framför har sneglat över till innerfältet och då har jag tagit till tutan
1991.
En mörk jävla eftermiddag i januari. Blöt väg o vad jag minns ingen snö. Två bilskolebilar tränade omkörning på landsväg jag satt i den ena.
Det vi fick lära oss var att blinka, vänster med blinkersen samt öka hastigheten till 90 på 90-vägen o sedan köra om i vad som kändes som en evighet. Minns inte om man skulle blinka höger efter omkörningen. Inget jag i så fall tog fasta på då jag förutsätter att den man kört om förstår att jag planerar att lägga mig framför honom än att ligga kvar i mötande fil. Förutsatt att man inte plockar bilar i kö.
Något helljus fick aldrig jag lära mig o då jag är antik kan jag inte minnas att det var vanligt från sent 80-tal o framåt.
Citera
2014-12-06, 14:22
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
1991.
En mörk jävla eftermiddag i januari. Blöt väg o vad jag minns ingen snö. Två bilskolebilar tränade omkörning på landsväg jag satt i den ena.
Det vi fick lära oss var att blinka, vänster med blinkersen samt öka hastigheten till 90 på 90-vägen o sedan köra om i vad som kändes som en evighet. Minns inte om man skulle blinka höger efter omkörningen. Inget jag i så fall tog fasta på då jag förutsätter att den man kört om förstår att jag planerar att lägga mig framför honom än att ligga kvar i mötande fil. Förutsatt att man inte plockar bilar i kö.
Något helljus fick aldrig jag lära mig o då jag är antik kan jag inte minnas att det var vanligt från sent 80-tal o framåt.
Kul att det är fler än jag själv som inte hört något om "helljusblink" vid omkörning Vill däremot påpeka att du ska signalera höger efter omkörningen om du ska lägga dig i högerfilen. Vid förflyttning i sidled ska du alltid använda blinkers, nu syftar jag givetvis inte på om vägen svänger utan på förflyttning i sidled mellan filer.

Citat:
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga,
byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte ovä-
sentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin
avsikt. [...]
SFS 1998:1276 3 kap. §65 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-12-06 kl. 14:28.
Citera
2014-12-06, 21:12
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Kul att det är fler än jag själv som inte hört något om "helljusblink" vid omkörning Vill däremot påpeka att du ska signalera höger efter omkörningen om du ska lägga dig i högerfilen. Vid förflyttning i sidled ska du alltid använda blinkers, nu syftar jag givetvis inte på om vägen svänger utan på förflyttning i sidled mellan filer.

SFS 1998:1276 3 kap. §65 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm)
"Ingen människa är väl så dum att den inte fattar att du tänker byta fil igen efter en omkörning?" - Citat från en körskolelärare i min hemstad gällande omkörning när man använder mötande trafiks körfält. Men visst, det du citerar är säkert rätt om man ska bryta ner det på paragrafnivå.
Citera
2014-12-06, 21:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
"Ingen människa är väl så dum att den inte fattar att du tänker byta fil igen efter en omkörning?" - Citat från en körskolelärare i min hemstad gällande omkörning när man använder mötande trafiks körfält. Men visst, det du citerar är säkert rätt om man ska bryta ner det på paragrafnivå.
Samma sak sa min körlärare, fast i lite andra ordalag. "Vart har du tänkt att ta vägen då?"
Citera
2014-12-06, 22:02
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Eftersom både du som trafikant och din trafikskolelärare är skyldiga att anpassa er till gällande lagar så är det ett väldigt klumpigt uttalande. Det står klart och tydligt i trafikförordningen vad som gäller och en körskolelärare bör enligt min mening således se det som en ren självklarhet att blinkers ska användas vid förflyttning i sidled, oavsett omständigheterna.

Visst kan det ses som en onödighet när det bara finns ett körfält att återgå till, men det är väl bättre att hålla sig inom lagens ramar och vara tydlig i trafiken?
Citera
2014-12-06, 23:17
Medlem
Citat:
Eftersom både du som trafikant och din trafikskolelärare är skyldiga att anpassa er till gällande lagar så är det ett väldigt klumpigt uttalande. Det står klart och tydligt i trafikförordningen vad som gäller och en körskolelärare bör enligt min mening således se det som en ren självklarhet att blinkers ska användas vid förflyttning i sidled, oavsett omständigheterna.

Visst kan det ses som en onödighet när det bara finns ett körfält att återgå till, men det är väl bättre att hålla sig inom lagens ramar och vara tydlig i trafiken?

Jag tog körkort iår och när vi tränade omkörningar fick jag veta av min körskolelärare att man inte ska (eller behöver, kommer inte ihåg vilket ord hon använde) blinka när man byter fil efter omkörning eftersom man bara egentligen återgår till sin ursprungliga position. Det känns konstigt att detta är någonting som tydligen lärs ut i flera körskolor när de alltid annars är tydliga med att påpeka att man ska vara tydlig i trafiken. Varför skulle en omkörningar vara ett undantag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in