Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Köerna uppstår vid sammanflätningen. Om alla väljer högerfilen från början kommer genomsnittstrafikanten fram fortare. De enda som tjänar på att åka förbi i vänsterfilen är de som åker förbi i vänsterfilen och det är på alla i högerfilens bekostnad.
Såklart att kön uppstår vid sammanflätningen. Ett barn kan räkna ut att när två filer med bilar ska få plats i en fil blir det viss köbildning. Har man någorlunda förmåga att köra bil går sammanflätningen lika smidigt oavsett var den sker, det är säkerligen här du får problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Det är här du tänker fel. Om man i god tid före flaskhalsen börjar sammanfläta på flera ställen medan kön rullar så blir det inget stopp längre fram. Trafiken kommer alltså att flyta hela tiden. Ett stopp långt fram i en kö påverkar väldigt mycket längre bak.
I vissa situationer är jag benägen att hålla med dig. När trafiken flyter både före och efter sammanflätningen kan det vara smidigare att gå samman tidigt. Dock upplevde jag omtalade frustration gällande vid redan befintlig köbildning där "duktiga" människor ska börja köa i högerfilen direkt istället för att använda bägge filer tills det att de går ihop.
För övrigt anser jag att man ska ha överseende med andra människors beteende i trafiken istället för att sitta och svära i högerfilen. De kanske är på väg till BB, vad vet man.